Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce contributii retinem pentru drepturi de autor daca beneficiarul e pensionar?

26-Apr-2012
4929
n cele ce urmeaza vom vedea care sunt contributiile retinute pentru un contract din drepturi de autor in suma de 8.000 lei, in cazul in care beneficiarul venitului este pensionar, precum si care sunt declaratiile care trebuie intocmite in acest caz.

Raspuns:

Beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:
1) retinere la sursa reprezentand plati anticipate. In acest caz, potrivit dispozitiilor art. 52 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal , impozitul ce trebuie retinut, se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut potrivit titlului IX2 din Codul fiscal .

2) stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. In acest caz, conform art. 522 alin. (2) din Codul fiscal , impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.

Astfel, incepand cu data de 1 ianuarie 2012, pentru stabilirea impozitului anticipat cu retinere la sursa reprezentand plati din venitul brut se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa inainte de aplicarea cotei de impunere de 10%.
In cazul in care beneficiarul de venit opteaza pentru retinerea impozitului final de 16%, acesta se retine din venitul brut fara a fi scazute contributiile sociale.

Potrivit art. III alin. (17) din OUG 58/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj pentru veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe reprezinta venitul brut diminuat cu cota de cheltuiala prevazuta la art. 50 alin. (1) lit. a) sau, dupa caz, la art. 50 alin. (2) lit. a) din Legea 571/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare.

Cota de cheltuiala prevazuta la art. 50 alin. (1) lit. a) este de 20% iar in cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrari de arta monumentala cota de cheltuiala este de 25% conform art. 50 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal .

Astfel, daca s-a optat pentru plati anticipate (10%) impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX2 din Codul fiscal . Impozitul ce se va retine la sursa se determina astfel:
(venit brut - contributii retinute la sursa) x 10%

In cazul in care beneficiarul veniturilor din drepturi de autor este pensionar, platitorul veniturilor nu are obligatia de a retine contributiile individuale la sistemul asigurarilor sociale si la sistemul asigurarilor pentru somaj, aceste contributii nefiind datorate.
(venit brut -x 10%)
Venit brut = 8000 lei

Impozit retinut la sursa 10% = 8000 x 10% = 800
8000 - 800 = 7200 lei

Asadar, din baza de calcul a impozitului retinut la sursa nu se deduce cota de cheltuiala de 20% sau 25%, dupa caz.
Beneficiarul venitului va depune declaratia privind veniturile realizate (Declaratia 200) in baza careia se va efectua regularizarea impozitului datorat.

Determinarea impozitului anual:
Venit brut: 8.000 lei
Cheltuieli deductibile 20% 1.600 lei
Total cheltuieli deductibile: 1.600 lei
Baza de calcul impozit: 6.400 (8.000 - 1.600)
Impozit datorat: 1.024 lei (6.400 x 16%)
Impozit retinut si achitat: 800 lei
Diferenta de plata: 224 lei (1.024 - 800)



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016