
Raportul Special
realizat de specialisti
Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Codului fiscal aprobate prin HG nr. 1/2016 stabilesc ca veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt venituri realizate din valorificarea drepturilor industriale, cum ar fi: inventii, know-how, marci inregistrate, francize si altele asemenea, recunoscute si protejate prin inscrisuri ale institutiilor specializate, precum si a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor.
Din punct de vedere al impozitului pe venit, beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:
1) retinere la sursa reprezentand plati anticipate. In acest caz, potrivit dispozitiilor art. 72 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut. Regularizarea impozitului se efectueaza de catre Agentia de Administrare fiscala pe baza formularului 200, prin decizie de impunere, comunicata beneficiarului venitului. Retinerea impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului.
Astfel, in acest caz platitorul de venit calculeaza impozitul anticipat (10% x Venit Brut), retine acest impozit si il plateste la stat pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Pana la data de 25 mai a anului urmator celul de realizare a venitului beneficiarul depune declaratia 200 in care inscrie veniturile realizate si cheltuielile forfetare (40% din venitul brut anual). Pe baza declaratiei 200, ANAF determina impozitul final (16% x Venitul net anual) si emite o decizie de regularizare a situatiei:
- daca impozitul final este mai mare decat impozitul retinut la sursa reprezentant plati anticipate rezulta un impozit de platit in termen de 60 de zile de la primirea deciziei
- daca impozitul final este mai mic decat impozitul retinut la sursa reprezentant plati anticipate rezulta o diferenta de recuperat in termen de 60 de zile de la primirea deciziei.
La declaratia 200 beneficiarul veniturilor va anexa copii dupa adeverintele de venit eliberate de catre platitorii de venit.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
2) stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. In acest caz, conform art. 73 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli (40%), dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa. Impozitul calculat si retinut, in acest caz, reprezinta impozit final.
Astfel, impozitul final = 16%x (Venit Brut - Cheltuieli forfetare - Contributii sociale obligatorii). Impozitul se re?ine la sursa si se plateste la stat de platitorul de venit pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.
Beneficiarul veniturilor nu are obligatia de a depune declaratia 200 deoarece impozitul platit in cursul anului este impozit final.
Cheltuiala forfetara a crescut fata de Codul fiscal aplicabil in anul 2015, de la 20% la 40%.
Cota forfetara nu se aplica in cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita si al remuneratiei compensatorii pentru copia privata. In cazul acestor venituri, venitul net se determina prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de asemenea venituri.
Astfel, venitul net din drepturi de proprietate intelectuala se determina ca diferenta intre venitul brut si comisionul cuvenit organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori care, conform legii, au atributii de colectare si de repartizare a veniturilor intre titularii de drepturi, in urmatoarele situatii:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala transmise prin succesiune;
b) venituri din exercitarea dreptului de suita;
c) venituri reprezentand remuneratia compensatorie pentru copia privata.
Persoanele care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala, nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile.

Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Raport GRATUIT
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.

Articole similare
Contract prestari servicii. Ce obligatii si declaratii exista?TVA. plata DREPTURI AUTOR pentru album fotoCum se modifica ordinea de stingere a obligatiilor fiscaleDin 25 septembrie toate declaratiile se pot depune online pe romania.gov.roLimitari ale Codului fiscal in vigoare in ceea ce priveste drepturile de autorUltimele articole
Venituri din drepturi de autor. Ce tip de contract se poate incheia si ce mod de calcul se aplica?Tratament venituri din drepturi de autor. Care sunt implicatiile fiscale?Baze calcul impozit pe venit si CAS pentru drepturi proprietate intelectuala. Cum procedam?Fiscalitatea pentru PFA-uri si pentru drepturile de autor nu va crestePersoane fizice asociate. Tratamentul fiscal al tranzactiilorArticole similare
Reevaluare imobilizari pentru stabilirea taxelor locale. Cum procedam?Plata efectuata pentru stingerea obligatiei curente si accesorii datorate. Care e procedura corecta?Modificari aduse diurnei neimpozabile pentru deplasarile in taraCe obiective au intreprinderile mici si mijlocii in urmatorii doi ani?Decizia Guvernului: Bugetarii nu vor primi tichete de masa si vouchere de vacanta in 2017Ultimele articole
Salariat, PFA sau SRL? Inainte sa iei decizia, calculeaza corect cu cati bani ramai de faptNoile reguli pentru acordurile de pret in avans. Ce aduce Ordinul 827/2026 si cum poate fi folosit rollback-ul pentru perioade fiscale anterioareDosarul preturilor de transfer se schimba radical: noi praguri de semnificatieMasuri de simplificare pentru retururi intracomunitare: ce sunt si cum se inregistreaza in contabilitateANAF anunta CONTROALE MASIVE in Dosarul preturilor de transfer! Cum sa eviti amenzi de mii de euroArticole similare
Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatereVoucherele de vacanta in 2016. Reglementari legale si tratament fiscal. Analiza zilei cu IRINA DUMITRESCUUtil pentru firme: Raporturile de munca ale directorilor. Fiscalitate si securitate socialaNoi prevederi privind regimul de declarare derogatoriu pentru persoanele in inactivitate temporaraCare este monografia contabila pentru un contract de factoring?Ultimele articole
Cum poti intra in vizorul ANAF din cauza achizitiilor efectuate pe firmaATENTIE! Contabilul unui cabinet medical risca amenzi uriase daca nu cunoaste aceste reguli fiscaleOG 16/2022, sub lupa specialistilor! Rezolva rapid si legal orice problema legata de impozitul pe venit, microintreprinderi, CAS si CASS in 2023Vanzare locuinte cu TVA de 5%. Firmele trebuie sa transmita facturile prin sistemul RO e-Factura?Din 1 ianuarie 2023 toate microintreprinderile care NU au salariati vor trece la plata impozitului pe profitArticole similare
Declaratia 010 in 2023: termene limita de depunere si contribuabili care au obligatia completarii formularuluiNoul formular pentru regularizarea contributiei de asigurari sociale de sanatateLa ce sa fim atenti ca sa stabilim corect platile anticipate de impozit?Cum vor fi SANCTIONATI contribuabilii pentru neplata la termen, nedeclararea sau declararea incorecta a obligatiilor fiscalePlata drepturi de autor pentru un produs brevetatUltimele articole
Impozit pe profit. Declari impozit pe trim. III in D100 sau D101 daca estimezi pierdere la finalul anuluiReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Fuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileLuni, 25 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteCalendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceArticole similare
Documentar fiscal: DECLARATIA 200 pentru veniturile realizate in anul 2011Noile formulare obligatorii pentru PFA-uri si liber-profesionisti din 2016Declaratia Unica va avea putere de titlu executoriu, potrivit Ministrului FinantelorCompletarea formularului 200. Ce impozit pe venit se aplica?Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?Ultimele articole
PFA. Deductibilitate cheltuieli cu CAS si CASS pentru perioada 2012-2018Situatii in care Declaratia Unica trebuie depusa, desi s-au depus Declaratiile 200 si 220PFA cu venituri in strainatate. Ce impozite datoreaza?Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212Video: Declaratia Unica cu privire la drepturile de autor. Ce romani nu trebuie sa o depuna?Sfaturi de la experti
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii Monitorul oficialCodul civilCodul penal Legislatie TVA