Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Impozitul pe veniturile drepturilor de autor in anul 2016

26-Ian-2016
3106

Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Codului fiscal aprobate prin HG nr. 1/2016 stabilesc ca veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt venituri realizate din valorificarea drepturilor industriale, cum ar fi: inventii, know-how, marci inregistrate, francize si altele asemenea, recunoscute si protejate prin inscrisuri ale institutiilor specializate, precum si a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor.

Din punct de vedere al impozitului pe venit, beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:

1) retinere la sursa reprezentand plati anticipate. In acest caz, potrivit dispozitiilor art. 72 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut. Regularizarea impozitului se efectueaza de catre Agentia de Administrare fiscala pe baza formularului 200, prin decizie de impunere, comunicata beneficiarului venitului. Retinerea impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului.

Astfel, in acest caz platitorul de venit calculeaza impozitul anticipat (10% x Venit Brut), retine acest impozit si il plateste la stat pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Pana la data de 25 mai a anului urmator celul de realizare a venitului beneficiarul depune declaratia 200 in care inscrie veniturile realizate si cheltuielile forfetare (40% din venitul brut anual). Pe baza declaratiei 200, ANAF determina impozitul final (16% x Venitul net anual) si emite o decizie de regularizare a situatiei:

- daca impozitul final este mai mare decat impozitul retinut la sursa reprezentant plati anticipate rezulta un impozit de platit in termen de 60 de zile de la primirea deciziei
- daca impozitul final este mai mic decat impozitul retinut la sursa reprezentant plati anticipate rezulta o diferenta de recuperat in termen de 60 de zile de la primirea deciziei.

Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

La declaratia 200 beneficiarul veniturilor va anexa copii dupa adeverintele de venit eliberate de catre platitorii de venit.

2) stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. In acest caz, conform art. 73 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli (40%), dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa. Impozitul calculat si retinut, in acest caz, reprezinta impozit final.

Astfel, impozitul final = 16%x (Venit Brut - Cheltuieli forfetare - Contributii sociale obligatorii). Impozitul se re?ine la sursa si se plateste la stat de platitorul de venit pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.
Beneficiarul veniturilor nu are obligatia de a depune declaratia 200 deoarece impozitul platit in cursul anului este impozit final.

Cheltuiala forfetara a crescut fata de Codul fiscal aplicabil in anul 2015, de la 20% la 40%.
Cota forfetara nu se aplica in cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita si al remuneratiei compensatorii pentru copia privata. In cazul acestor venituri, venitul net se determina prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de asemenea venituri.
Astfel, venitul net din drepturi de proprietate intelectuala se determina ca diferenta intre venitul brut si comisionul cuvenit organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori care, conform legii, au atributii de colectare si de repartizare a veniturilor intre titularii de drepturi, in urmatoarele situatii:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala transmise prin succesiune;
b) venituri din exercitarea dreptului de suita;
c) venituri reprezentand remuneratia compensatorie pentru copia privata.

Persoanele care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala, nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile.

 


Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Impozitul pe veniturile drepturilor de autor in anul 2016":
Rating:

Nota: 3.5 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.