Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reguli de retinut: Sa aplicam corect tratamentul fiscal pentru contracte civile

27-Feb-2012
5426
Inainte de intrarea in vigoare a noului Cod Civil, la 1 octombrie 2011, anumite contracte erau reglementate de Codul Comercial si alte legi speciale, fiind calificate drept contracte comerciale. Insa, prin abrogarea codului comercial, noul cod civil a unificat dreptul comercial cu cel civil, astfel ca toate contractele au devenit civile, aparand neclaritati in privinta persoanei care trebuie sa calculeze, sa retina si sa vireze impozitele reprezentand plati anticipate.

Pe fondul modificarii Codului Civil si urmare si a modificarilor aduse Codului fiscal incepand cu 1 ianuarie 2012, au aparut o serie de probleme in aplicarea prevederilor art. 52 alin. (1) lit. b) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal cu referire la modalitatea de efectuare a platilor anticipate pentru veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil , sfera contractelor civile fiind mult mai larga in baza noilor prevederi ale Codului civil.

Au ramas astfel necorelate prevederile din Codul Civil cu cele din Codul fiscal legate de impozitarea veniturilor obtinute de persoane fizice din activitati independente in baza contractelor civile, astfel ca zilele trecute, Ministerul de Finante a emis un Ordin pentru a clarifica anumite aspecte legate de acestea. Este vorba despre Ordinul Ministrului Finantelor nr. 247/2012 puiblicat in Monitorul Oficial in data de 22 februarie 2012, privind procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Ne referim aici la:
- impunerea veniturilor obtinute de persoanele fizice din activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intro forma de asociere;
- impunerea veniturilor obtinute de persoane fizice in baza contractelor de comision, mandat comercial, de agent, de consignatie - care, dupa data de 1 octombrie au devenit contracte civile, acestea nemaifiind considerate contracte comerciale;

- impunerea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor

Pana la aparitia acestui ordin care sa mai clarifice problemele, agentii economici -platitorii de venituri catre persoane fizice, dar si beneficiarii veniturilor: liber profesionistii, persoanele fizice autorizate, nu au contenit cu intrebarile: se retine sau nu se retine la sursa impozit? Dar daca PFA emite factura, am obligatia sa retin la sursa impozit? Mai impozitam la sursa contractele de comision? Implicatii sunt pe cale de consecinta si in sfera contributiilor sociale: Trebuie sa retina platitoul de venit contributii sociale in cazul contractelor de agent? Dar la PFA?

Ordinul 247 / 2012 stabileste cui ii revine obligatia calcularii, retinerii si virarii la bugetul statului a impozitului pe veniturile platite persoanelor fizice: platitorului de venituri sau beneficiarului?

Redam mai jos tratamentul fiscal al fiecarei categorii de venituri obtinute de persoanele fizice, astfel:

1. In cazul veniturilor obtinute de persoane fizice din activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intro forma de asociere, platitorului de venit NU ii revin obligatii privind retinerea la sursa a impozitului pe venit, respectiv efectuarea de plati anticipate in contul impozitului pe venit. Persoanele fizice beneficiare de venit au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit stabilite de organul fiscal competent, pe baza venitului anual estimat sau a venitului net realizat in anul precedent, dupa caz conform art. 82 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal ).

Aceste clarificari sunt aduse prin art 2 din OMF 247/2012. Mergem mai departe de prevederile noului ordin si concluzionam ca, in acest caz nu se retin la sursa de catre platitorul de venit nici contributii individuale de asigurari sociale, sanatate si somaj, persoanelor fizice in cauza revenindu-le obligatiile de declarare si plata la autoritati. De altfel, mai precizam ca toate persoanele de la aceasta categorie sunt obligate sa emita factura conform art 155 alin 1 din Codul fiscal , in situatia in care desfasoara activitati impozabile, conform art 126 din Codul fiscal , in afara celor scutite fara drept de deducere de la art 141 alin 1 si alin 2 din Codul fiscal .

2. In cazul veniturilor platite in baza contractelor de comision, mandat comercial si de consignatie, calificate drept contracte civile dupa data de 1 octombrie 2011, precum si in cazul contractului de agent, platitorii de venituri au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa in baza art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In functie de optiunea exercitata prin contract, platitorul de venit va retine la sursa impozit pe venit fie de 10% conform art 52 alin 1 lit b, fie impozit final de 16%. Aceste aspecte sunt clarificate de art 3 alin 2 din OMF 247/2012. Mergem mai departe cu tratamentul fiscal al acestor tipuri de contracte si precizam ca, in ceea ce priveste contributiile individuale de asigurari sociale, sanatate si somaj, platitorului de venit NU ii revine obligatia calcularii, retinerii si declararii acestor contributii. Chiar daca sunt calificate acum conform Codului Civil ca si contracte civile, aceste tipuri de contracte nu fac obiectul OG 58/2010 asa cum acesta a fost modificat de OG 82/2010. Din punct de vedere al contributiilor sociale aceste contracte vor avea alt tratament incepand cu 1 iulie 2012, conform capitolului II al Titlului IX din Codul fiscal , platitorului de venit reveninudu-I obligatii de retinere, declarare si plata a contributiilor individuale de asigurari sociale si de sanatate. Insa aceste aspecte le vom analiza la momentele respective.

Pentru veniturile platite in baza contractelor/conventiilor civile, care atat inainte cat si dupa intrarea in vigoare a Codului civil au aceeasi natura juridica, platitorului de venit ii revin obligatii privind retinerea la sursa a impozitului pe venit de 10% conform art 52 alin 1 lit. b din Codul fiscal , sau de 16% conform art 521 din Codul fiscal . In ceea ce priveste contributiile individuale de asigurari sociale si somaj, platitorului de venit ii revine obligatia calcularii, retinerii la sursa, declararii si platii acestor contributii, conform OG 58/2010 asa cum aceasta a fost modificata de OG 82/2010. Ce aduce nou pentru aceasta categorie de venituri OUG 125/2011 care a modificat Codul fiscal , este deducerea contributiilor individuale de asigurari sociale si somaj la calulul venitului net impozabil, incepand cu 1 ianuarie 2012.

3. Venituri din cedarea folosintei bunurilor

Ordinul MFP 247/2012 precizeaza ca, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente si care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii, platile anticipate trimestriale stabilite de organul fiscal competent conform declaratiei fiscale a contribualilului, vor fi efectuate de acesta pe baza deciziei de impunere.

"Platitorii de astfel de venituri nu au obligatii privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de beneficiarii de venit", stabileste actul normativ.

Potrivit prevederilor din ordinul MFP, in cazul persoanelor fizice, indiferent daca desfasoara sau nu activitati independente, care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, pe baza contractului incheiat intre parti potrivit prevederilor Codului Civil , sunt aplicabile prevederile Cap. IV al titlului III "Impozitul pe venit" din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016