Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casare materii prime si produse finite. Ce tratament fiscal aplicam?

25-Apr-2013
27629
Vom stabili mai jos in ce masura reprezinta casare operatiunea de distrugere/aruncare a unor materii prime sau produse finite in conditiile in care partile componente nu se vand si daca exista procese-verbale de casare semnate de persoanele responsabile.

In acest caz, vom vedea daca acea cheltuiala este deductibila si daca se colecteaza TVA.

Solutia consultantului:

In cazul in care se poate demonstra faptul ca bunurile respective reprezinta stocuri degradate calitativ care nu mai pot fi utilizate si valorificate, contravaloarea acestora nu este considerata o livrare asimilata de bunuri pentru care este obligatorie colectarea TVA daca se respecta, cumulativ,urmatoarele conditii reglementate prinarticolul 128 alin. (8) lit. b) si prin pct. 6 din Normele de aplicare a Codului fiscal, alin. (9) de la litera a) la c):

1. bunurile nu sunt imputabile;

2. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente.


Astfel de documente pot fi reprezentate de procese-verbale de receptie, de note de intrare-receptie, listede inventariere, certificatul de calitate, etc.

Cauzele obiective pot fi reprezentate de factorii climatici, de conditiile de depozitare, de conditiile de transport, de expirarea termenului de garantie etc.

3. se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic. Distrugerea bunurilor poate fi dovedita printr-un proces verbal de distrugere intocmit de o comisie desemnata in acest scop, pebaza de decizie, emisa de catre conducatorul firmei pe care o reprezentati.

De asemenea, bunurile pot fi distruse, contracost si de catre o societate specializata in acest sens. Pot fi documente jusitificative si dovada ca stocurile au fost expediate catre o firma specializata in distrugerea acestora care si-a asumat aceasta obligatie prin contract:

- aviz de expeditie pe care se inscrie o mentiune de genul" nu se factureaza. Bunuri care urmeaza a fi distruse".

- contract incheiat cu societatea autorizata.

Astfel, daca se respecta cumulativ aceste trei conditii, se efectueaza doar inregistrarea contabila 658 analitic distinct) = 301,345 fara a se mai colecta TVA prin emiterea unei autofacturi. Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca suma cheltuielilor din rulajul debitor alcontului 658 se considera nedeductibila fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu poate fi considerata o cheltuiala aferenta veniturilor realizate.

2) In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si TVA aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI.

Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme.

Asadar, cheltuielile inregistrate la scoaterea din evidenta a marfurilor degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare sau a carre nu sunt recuperate de la asiguratori, nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil.

Din punct de vedere al TVA, potrivit art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c) ale acestui articol, sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata.

Prin urmare, in cazul bunurilor neimputabile aveti obligatia sa colectati TVA prin emiterea unei autofacturi, intrucat din punct de vedere al TVA, aceste operatiuni sunt asimilate unei livrari de bunuri. In acest caz, conform art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA o constituie pretul de cost, stabilit la data livrarii.

Pentru aceasta livrare de bunuri catre sine autofactura se emite in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (2) din Codul fiscalsi pct. 70 din Normele metodologice date in aplicarea acestuia.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016