Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul specialistului Dani Cucu: Incadrarea corecta a contractelor de prestari servicii in 2016

25-Ian-2016
19101

In cele ce urmeaza, stabilim la ce articol din noul Cod fiscal trebuie sa incadram contractele de prestari servicii (contracte civile) incheiate pe o perioada scurta de 1-2 luni (la venituri independente sau la venituri din alte surse). De asemenea, vom vedea daca se retin la sursa contributii sociale si cum se stabilesc bazele de calcul ale acestor contributii in cazul contractelor de acest fel, precum si ce fel de impozit se retine la sursa. Vom stabili daca se procedeaza la fel ca pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala si daca se va tine cont de faptul ca persoanele sunt salariati sau pensionari.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, veniturile din activitati independente au fost redefinite si includ pe langa venturile din profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala si veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, conform art. 67 din noul Cod fiscal. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfa?urata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art.7 punctul 3 din Codul fiscal este o activitatea independenta.

Activitatile care genereaza venituri din activitati independente cuprinse in cadrul art. 67 alin. (1) din Codul fiscal sunt, cu titlu de exemplu:
a) activitati de productie;
b) activitati de cumparare efectuate in scopul revanzarii;
c) organizarea de spectacole culturale, sportive, distractive si altele asemenea;
d) activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agentie, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile Codului civil, precum si a altor acte normative, indiferent de perioada pentru care a fost incheiat contractul;
e) vanzarea in regim de consignatie a bunurilor cumparate in scopul revanzarii sau produse pentru a fi comercializate;


f) activitati de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si altele asemenea;
g) transport de bunuri si de persoane;
h) activitati de prestari de servicii.

Potrivit Codului civil, notiunea "profesionist" prevazuta la art. 3 include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil. Astfel, sunt considerati profesionisti toti cei care exploateaza o intreprindere, in sensul de exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ.

In paralel a fost eliminata incepand cu 1 ianuarie 2016 retinerea la sursa de 10 sau 16% pentru veniturile urmare incheierii de contracte civile calificate drept venituri din activitati independente. Orice activitate desfasurata in domeniile productie, comert, prestari de servicii se identifica unei activitati economice desfasurata pentru obtinerea unor bunuri sau servicii a caror valoare poate fi exprimata in bani si care sunt destinate vanzarii ori schimbului pe pietele organizate sau unor beneficiari determinati ori determinabili, in scopul obtinerii unui profit, fiind necesara autorizarea conform OUG nr. 44/2008 si inregistrarea fiscala a persoanei fizice. In aceste conditii, desfasurarea sistematica sau continua de catre persoana fizica a unor activitati in baza unui contract civil va genera venituri din activitati independente care se vor impozita potrivit prevederilor art. 67 si urmatoarele din Cod fiscal.

Impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii nu vor face obiectul retinerii la sursa cazand doar in sarcina persoanei fizice. Impozitul pe venit in cota de 16% si contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% se vor stabili de administratia fiscala sub forma de plati anticipate si obligatii anuale in baza deciziilor de impunere emise in baza declaratiei estimative si declaratiei privind venitul anual realizat. Persoana fizica datoreaza si contributia de asigurari sociale anuala in cota individuala de 10,5% sau integrala de 26,3% conform optiunii acesteia, la venitul net anual realizat, persoana fiind obligata la plati anticipate, baza lunara de calcul fiind la nivelul a 35% din castigul salarial mediu brut.

Totoadata prin includerea in categoria veniturilor din alte surse a veniturilor din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente din Titlul IV Impozit pe venit din noul Cod fiscal, se limiteaza foarte mult recurgerea a aceasta forma de colaborare supusa unui impozit final de 16%. Asa cum se prevede si la pct. 34 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a noului Cod fiscal, aprobate prin HG 1/2016, vor fi cuprinse in categoria veniturilor din alte surse cu impunere la sursa acele venituri din activitati de productie, comert, prestari de servicii realizate de persoanele fizice care nu sunt inregistrate fiscal potrivit legislatiei in materie ?i care desfa?oara asemenea activitati de productie, comert, prestari de servicii fara a avea caracter de continuitate, si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente".

Intr-o astfel de situatie, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut. Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.


In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Asadar in situatia in care persoana realizeaza si venituri din salarii sau pensii, nu va datora contributia pentru veniturile din alte surse.

In concluzie, calificarea veniturilor respective drept venituri din activitati independente sau venituri din alte surse se va face in functie de elementele detaliate mai sus, un rol important in reglementarea modul de desfasuarea a activitatii si in stabilirea regimului fiscal avandu-l caracterul sistematic, de continuitate al activitatii desfasurate de persoana fizica.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016