Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sfatul specialistului Dani Cucu: Incadrarea corecta a contractelor de prestari servicii in 2016

25-Ian-2016
15767

In cele ce urmeaza, stabilim la ce articol din noul Cod fiscal trebuie sa incadram contractele de prestari servicii (contracte civile) incheiate pe o perioada scurta de 1-2 luni (la venituri independente sau la venituri din alte surse). De asemenea, vom vedea daca se retin la sursa contributii sociale si cum se stabilesc bazele de calcul ale acestor contributii in cazul contractelor de acest fel, precum si ce fel de impozit se retine la sursa. Vom stabili daca se procedeaza la fel ca pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala si daca se va tine cont de faptul ca persoanele sunt salariati sau pensionari.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, veniturile din activitati independente au fost redefinite si includ pe langa venturile din profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala si veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, conform art. 67 din noul Cod fiscal. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfa?urata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art.7 punctul 3 din Codul fiscal este o activitatea independenta.

Activitatile care genereaza venituri din activitati independente cuprinse in cadrul art. 67 alin. (1) din Codul fiscal sunt, cu titlu de exemplu:
a) activitati de productie;
b) activitati de cumparare efectuate in scopul revanzarii;
c) organizarea de spectacole culturale, sportive, distractive si altele asemenea;
d) activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agentie, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile Codului civil, precum si a altor acte normative, indiferent de perioada pentru care a fost incheiat contractul;


e) vanzarea in regim de consignatie a bunurilor cumparate in scopul revanzarii sau produse pentru a fi comercializate;
f) activitati de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si altele asemenea;
g) transport de bunuri si de persoane;
h) activitati de prestari de servicii.

Potrivit Codului civil, notiunea "profesionist" prevazuta la art. 3 include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil. Astfel, sunt considerati profesionisti toti cei care exploateaza o intreprindere, in sensul de exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ.

In paralel a fost eliminata incepand cu 1 ianuarie 2016 retinerea la sursa de 10 sau 16% pentru veniturile urmare incheierii de contracte civile calificate drept venituri din activitati independente. Orice activitate desfasurata in domeniile productie, comert, prestari de servicii se identifica unei activitati economice desfasurata pentru obtinerea unor bunuri sau servicii a caror valoare poate fi exprimata in bani si care sunt destinate vanzarii ori schimbului pe pietele organizate sau unor beneficiari determinati ori determinabili, in scopul obtinerii unui profit, fiind necesara autorizarea conform OUG nr. 44/2008 si inregistrarea fiscala a persoanei fizice. In aceste conditii, desfasurarea sistematica sau continua de catre persoana fizica a unor activitati in baza unui contract civil va genera venituri din activitati independente care se vor impozita potrivit prevederilor art. 67 si urmatoarele din Cod fiscal.

Impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii nu vor face obiectul retinerii la sursa cazand doar in sarcina persoanei fizice. Impozitul pe venit in cota de 16% si contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% se vor stabili de administratia fiscala sub forma de plati anticipate si obligatii anuale in baza deciziilor de impunere emise in baza declaratiei estimative si declaratiei privind venitul anual realizat. Persoana fizica datoreaza si contributia de asigurari sociale anuala in cota individuala de 10,5% sau integrala de 26,3% conform optiunii acesteia, la venitul net anual realizat, persoana fiind obligata la plati anticipate, baza lunara de calcul fiind la nivelul a 35% din castigul salarial mediu brut.

Totoadata prin includerea in categoria veniturilor din alte surse a veniturilor din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente din Titlul IV Impozit pe venit din noul Cod fiscal, se limiteaza foarte mult recurgerea a aceasta forma de colaborare supusa unui impozit final de 16%. Asa cum se prevede si la pct. 34 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a noului Cod fiscal, aprobate prin HG 1/2016, vor fi cuprinse in categoria veniturilor din alte surse cu impunere la sursa acele venituri din activitati de productie, comert, prestari de servicii realizate de persoanele fizice care nu sunt inregistrate fiscal potrivit legislatiei in materie ?i care desfa?oara asemenea activitati de productie, comert, prestari de servicii fara a avea caracter de continuitate, si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente".

Intr-o astfel de situatie, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut. Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.


In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Asadar in situatia in care persoana realizeaza si venituri din salarii sau pensii, nu va datora contributia pentru veniturile din alte surse.

In concluzie, calificarea veniturilor respective drept venituri din activitati independente sau venituri din alte surse se va face in functie de elementele detaliate mai sus, un rol important in reglementarea modul de desfasuarea a activitatii si in stabilirea regimului fiscal avandu-l caracterul sistematic, de continuitate al activitatii desfasurate de persoana fizica.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sfatul specialistului Dani Cucu: Incadrarea corecta a contractelor de prestari servicii in 2016":
Rating:

Nota: 4.26 din 17 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Certificate de rezidenta fiscale 2019 pentru Google, Facebook, LinkedIn si Twitter
    • Update 2019 pentru mai multe certificate de rezidenta fiscala: Mai jos regasiti certificatele de rezidenta fiscala pentru Google si Facebook prin care se certifica faptul ca aceste companii sunt platitori de impozite in Irlanda si astfel cei care lucreaza cu ele nu trebuie sa retina impozitul aferent activitatilor comerciale realizate impreuna. Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la Google pentru anul 2019: Google AdWords Romania- Romania Double Taxation Agreement...» citeste mai departe aici

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 094 actualizata la zi - 2019
    • Formularul 094 reprezinta Declaratia privind cifra de afaceri pentru persoanele impozabile care folosesc trimestrul ca perioada fiscala si care nu au avut achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Termen de depunere Declaratia 094 Declaratia 094 se depune in fiecare an la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se completeaza formularul (de exemplu, la 25 ianuarie 2019 s-a depus Declaratia 094 pentru anul 2018). Declaratia 094 este o declaratie anuala,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pe 2019: Presedintele Romaniei sesizeaza Curtea Constitutionala!
    • Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, nu doar ca NU APROBA Bugetul de stat pe anul 2019, dar a trimis chiar o sesizare de neconstitutionalitate Curtii Constitutionale vineri, 22 februarie a.c., privind Legea bugetului. ”Un lucru e clar: guvernarea PSD a esuat. In spitale, probleme peste probeleme, educatia este subfinantata, economia Romaniei este bulversata mai ales dupa Ordonanta 114 data in mare taina la sfarsitul anului trecut. De autostrazi nici nu poate fi vorba. Despre justitie......» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016