Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract prestari servicii

24-Iun-2010
7964

Intrebare


Un salariat cu contract de munca are incheiat cu acelasi angajator si un contract de prestari servicii. Contravaloarea serviciilor este recuperata de angajator de la o institutie de invatamant in baza unui accord de parteneriat. Pentru aceste sume se retin contributii sociale atat de angajator cat si de salariat, sau numai 16%? (salariatul-prestatorul a optat pentru impozitarea cu 16% - venituri din alte surse).

Raspuns
Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare a incheierii unor conventii civile, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, in categoria veniturilor ?Venituri din alte surse?, potrivit art. 78 din Codul fiscal, implica pentru platitorul venitului obligatia de a retine impozitul pe venit in cota de 16% aplicata la venitul brut.

Acest sistem alternativ de impozitare simplificata a unor venituri din activitati independente, aplicabil veniturilor mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) ? e) din Codul fiscal, consta in aplicarea cotei de 16% direct la venitul brut. Conditia mentionata in cuprinsul prevederilor legale, respectiv art. 52 alin. (4) si art. 78 din Codul fiscal, este ca la momentul incheierii contractului persoana fizica beneficiara a venitului sa opteze pentru impunerea veniturilor cu o cota de impozit final de 16%.

Acest impozit este un impozit final pentru persoana fizica. Optiunea de impunere cu 16% trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.

In ceea ce priveste cumularea de catre aceeasi persoana si in legatura cu aceeasi persoana juridica a dublei calitati de salariat si prestator in baza unei conventii civile atat organele fiscale, cat si de cele ale Inspectoratului teritorial de munca vor putea considera aceasta operatiuniune destinata evitarii obligatiilor fiscale si drepturilor ce decurg din raporturile de munca.

Astfel, pentru diferentierea intre tratamentul fiscal aplicat veniturilor din salariu si cel aplicat veniturilor din contractul civil trebuie sa se realizeze o distinctie clara intre activitatea desfasurata de salariat si cea care decurge din conventia civila, care sa rezulte din conventia civila incheiata. In fapt, insa, in lipsa unor distinctii majore intre activitatea efectiva desfasurata de salariat activitatea prestata in baza conventiei civile va fi putea fi reconsiderata atat de catre organele fiscale, cat si de cele ale Inspectoratului teritorial de munca drept o continuare a activitatii salariale in temeiul prevederilor cuprinse in Codul muncii, ale Codului fiscal si ale Codului de procedura fiscala.

In scopul protejarii intereselor salariatilor din perspectiva drepturilor de asigurari sociale si organele ITM vor putea considera ca activitatea salariatului, imbraca forma unei relatii dependente de natura raporturilor de munca, cumuland veniturile din contractul civil, cu cele ce decurg din contractul de munca.

Sunt de subliniat drept referinta si dispozitiile Codului fiscal menite sa impiedice utilizarea unui alt mijloc de optimizare fiscala constand in plata veniturilor sub o alta forma decat salariala (pct. 24 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pct. 25 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pct. 68 lit. k) din Normele metodologice de aplicare a art. 55 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal).

Masura antiabuz, desi poate fi evitata, este susceptibila de rectificare si implica riscuri importante de aparitie a unei dispute cu organele mentionate mai sus.

In ceea ce priveste contributiile obligatorii datorate pentru veniturile realizate in baza unei conventii civile, potrivit legislatiei in vigoare, ele cad in sarcina persoanei fizice, societatea neavand nici o obligatie in acest sens, in relatia cu persoana fizica cu care a incheiat conventia civila persoana juridica necomportandu-se asemenea unui angajator.

Spre exemplu, referitor la contributia la asigurarile sociale de sanatate datorata in cazul veniturilor urmare unei conventii civile impozitata potrivit art. 79 din Codul fiscal, obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine asiguratilor persoane fizice pentru aceste venituri, in temeiul art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. In acest sens, art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2010 si art. 11 si 16 din OPCNAS nr. 617/2007 precizeaza in mod expres ca persoana asigurata are obligatia platii contributiei asupra acestor venituri, numai in cazul in care nu realizeaza in principal venituri din salarii.

Platitorul de venituri nu este insarcinat cu aceasta obligatie, intrucat nu poate cunoaste cuantumul veniturilor realizate din diferite surse de persoana fizica in intregul an fiscal si natura acestora, existand situatii care il pot exonera pe asigurat de la obligatia virarii CASS sau il pot obliga la plata CASS dar nu mai putin decat asupra unui salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

In ceea ce priveste obligatiile societatii fata de venitul platit in baza conventiei civile, in calitate de platitor de venituri are urmatoarele obligatii :

- sa calculeze, sa retina si sa vireze un impozit in cota de 16% aplicat la venitul brut platit de acesta, in temeiul art. 79 din Codul fiscal. Impozitul pe venit care trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul;

- sa completeze formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Aceasta declaratie se completeaza in conformitate cu OPANAF nr. 1709/2010, pentru suma totala datorata de societate in contul impozitului pe veniturile din alte surse (art. 79 din Codul fiscal) urmare optiunii exercitate de persoana fizica. Precizam ca in situatia in care este aplicata optiunea catre impunerea potrivit art. 78 din Codul fiscal, impozitul pe venit va fi retinut in baza art. 79 din Codul fiscal, iar in Declaratia 100, se va completa randul 21 ?Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice? - art. 79 si 93 din Legea nr. 571/2003;

- sa completeze si sa depuna pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat formularul 205 ?Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit? potrivit art. 93 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.

Declaratia 205 se completeaza, in conformitate cu OMFP 1803/2010, depunandu-se pentru fiecare categorie de venit cate o declaratie, dar cuprinzand toti beneficiarii veniturilor care au facut obiectul retinerii la sursa a impozitului in cursul anului fiscal pentru care se depune declaratia. In cazul veniturilor venituri obtinute in baza unui contract civil pentru care beneficiarii veniturilor au optat pentru impunerea veniturilor potrivit prevederilor art. 78 si 79 din Legea nr. 571/2003, pentru care impozitul retinut este final, in cuprinsul Declaratiei 205 se va bifa la sectiunea A ?Natura veniturilor? casuta corespunzatoare naturii venitului, iar in cadrul sectiunii B ?Natura impozitului retinut?, platitorii de venituri vor bifa casuta ?Impozit final?.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract prestari servicii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 205 in 2021. Care este termenul limita de depunere si cine NU are aceasta obligatie
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat, pe site-ul oficial, un material informativ cuprivite la depunerea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit". Pentru veniturile realizate in anul 2020, Declaratia 205 se completeaza si se depune pana in 28 FEBRUARIE 2021-ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 1 MARTIE 2021, de catre platitorii...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016