Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract prestari servicii

24-Iun-2010
6681

Intrebare


Un salariat cu contract de munca are incheiat cu acelasi angajator si un contract de prestari servicii. Contravaloarea serviciilor este recuperata de angajator de la o institutie de invatamant in baza unui accord de parteneriat. Pentru aceste sume se retin contributii sociale atat de angajator cat si de salariat, sau numai 16%? (salariatul-prestatorul a optat pentru impozitarea cu 16% - venituri din alte surse).

Raspuns
Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare a incheierii unor conventii civile, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, in categoria veniturilor ?Venituri din alte surse?, potrivit art. 78 din Codul fiscal, implica pentru platitorul venitului obligatia de a retine impozitul pe venit in cota de 16% aplicata la venitul brut.

Acest sistem alternativ de impozitare simplificata a unor venituri din activitati independente, aplicabil veniturilor mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) ? e) din Codul fiscal, consta in aplicarea cotei de 16% direct la venitul brut. Conditia mentionata in cuprinsul prevederilor legale, respectiv art. 52 alin. (4) si art. 78 din Codul fiscal, este ca la momentul incheierii contractului persoana fizica beneficiara a venitului sa opteze pentru impunerea veniturilor cu o cota de impozit final de 16%.

Acest impozit este un impozit final pentru persoana fizica. Optiunea de impunere cu 16% trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.

In ceea ce priveste cumularea de catre aceeasi persoana si in legatura cu aceeasi persoana juridica a dublei calitati de salariat si prestator in baza unei conventii civile atat organele fiscale, cat si de cele ale Inspectoratului teritorial de munca vor putea considera aceasta operatiuniune destinata evitarii obligatiilor fiscale si drepturilor ce decurg din raporturile de munca.

Astfel, pentru diferentierea intre tratamentul fiscal aplicat veniturilor din salariu si cel aplicat veniturilor din contractul civil trebuie sa se realizeze o distinctie clara intre activitatea desfasurata de salariat si cea care decurge din conventia civila, care sa rezulte din conventia civila incheiata. In fapt, insa, in lipsa unor distinctii majore intre activitatea efectiva desfasurata de salariat activitatea prestata in baza conventiei civile va fi putea fi reconsiderata atat de catre organele fiscale, cat si de cele ale Inspectoratului teritorial de munca drept o continuare a activitatii salariale in temeiul prevederilor cuprinse in Codul muncii, ale Codului fiscal si ale Codului de procedura fiscala.

In scopul protejarii intereselor salariatilor din perspectiva drepturilor de asigurari sociale si organele ITM vor putea considera ca activitatea salariatului, imbraca forma unei relatii dependente de natura raporturilor de munca, cumuland veniturile din contractul civil, cu cele ce decurg din contractul de munca.

Sunt de subliniat drept referinta si dispozitiile Codului fiscal menite sa impiedice utilizarea unui alt mijloc de optimizare fiscala constand in plata veniturilor sub o alta forma decat salariala (pct. 24 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pct. 25 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pct. 68 lit. k) din Normele metodologice de aplicare a art. 55 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal).

Masura antiabuz, desi poate fi evitata, este susceptibila de rectificare si implica riscuri importante de aparitie a unei dispute cu organele mentionate mai sus.

In ceea ce priveste contributiile obligatorii datorate pentru veniturile realizate in baza unei conventii civile, potrivit legislatiei in vigoare, ele cad in sarcina persoanei fizice, societatea neavand nici o obligatie in acest sens, in relatia cu persoana fizica cu care a incheiat conventia civila persoana juridica necomportandu-se asemenea unui angajator.

Spre exemplu, referitor la contributia la asigurarile sociale de sanatate datorata in cazul veniturilor urmare unei conventii civile impozitata potrivit art. 79 din Codul fiscal, obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine asiguratilor persoane fizice pentru aceste venituri, in temeiul art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. In acest sens, art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2010 si art. 11 si 16 din OPCNAS nr. 617/2007 precizeaza in mod expres ca persoana asigurata are obligatia platii contributiei asupra acestor venituri, numai in cazul in care nu realizeaza in principal venituri din salarii.

Platitorul de venituri nu este insarcinat cu aceasta obligatie, intrucat nu poate cunoaste cuantumul veniturilor realizate din diferite surse de persoana fizica in intregul an fiscal si natura acestora, existand situatii care il pot exonera pe asigurat de la obligatia virarii CASS sau il pot obliga la plata CASS dar nu mai putin decat asupra unui salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

In ceea ce priveste obligatiile societatii fata de venitul platit in baza conventiei civile, in calitate de platitor de venituri are urmatoarele obligatii :

- sa calculeze, sa retina si sa vireze un impozit in cota de 16% aplicat la venitul brut platit de acesta, in temeiul art. 79 din Codul fiscal. Impozitul pe venit care trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul;

- sa completeze formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Aceasta declaratie se completeaza in conformitate cu OPANAF nr. 1709/2010, pentru suma totala datorata de societate in contul impozitului pe veniturile din alte surse (art. 79 din Codul fiscal) urmare optiunii exercitate de persoana fizica. Precizam ca in situatia in care este aplicata optiunea catre impunerea potrivit art. 78 din Codul fiscal, impozitul pe venit va fi retinut in baza art. 79 din Codul fiscal, iar in Declaratia 100, se va completa randul 21 ?Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice? - art. 79 si 93 din Legea nr. 571/2003;

- sa completeze si sa depuna pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat formularul 205 ?Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit? potrivit art. 93 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.

Declaratia 205 se completeaza, in conformitate cu OMFP 1803/2010, depunandu-se pentru fiecare categorie de venit cate o declaratie, dar cuprinzand toti beneficiarii veniturilor care au facut obiectul retinerii la sursa a impozitului in cursul anului fiscal pentru care se depune declaratia. In cazul veniturilor venituri obtinute in baza unui contract civil pentru care beneficiarii veniturilor au optat pentru impunerea veniturilor potrivit prevederilor art. 78 si 79 din Legea nr. 571/2003, pentru care impozitul retinut este final, in cuprinsul Declaratiei 205 se va bifa la sectiunea A ?Natura veniturilor? casuta corespunzatoare naturii venitului, iar in cadrul sectiunii B ?Natura impozitului retinut?, platitorii de venituri vor bifa casuta ?Impozit final?.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract prestari servicii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OFICIAL: Noua procedura de inregistrare a contractele de chirie in 2019!
    • Noua procedura de inregistrare a Contractelor de inchiriere la organele fiscale a fost, in sfarsit, publicata in Monitorul Oficial! Astfel, contractele pot fi din nou inscrise la ANAF, inclusiv online. Desi luand in considerare modificarile Normelor Codului Fiscal din prima parte a anului 2018 rezulta ca nu mai este necesara inregistrarea contractelor la ANAF, cu doua luni inainte de finalul lui 2018, ANAF-ul a pregatit un nou Ordin pentru stabilirea unei noi proceduri de inregistrare a...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani
    • In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz: "Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem". Raspunsul specialistului Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea contabilitatii si Legea societatilor (proiect de Ordonanta)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala un proiect de Ordonanta prin care se propun o serie de masuri de reducere a fenomenului de decapitalizare a societatilor din sectorul nefinanciar. Astfel, se vor modifica si completa Legea contabilitatii nr. 82/1991 si Legea societatilor nr. 31/1990. Proiectul de Ordonanta implemeneaza o serie de prevederi privind imbunatatirea cadrului legal reprezentat de legea societatilor si legea contabilitatii, dat fiind ca analizele din...» citeste mai departe aici

  • Noile plafoane privind infiintarea popririi (OPANAF nr. 2098/2019)
    • ANAF, prin intermediul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti, a remis un comunicat de presa prin care informeaza asupra noilor plafoane de infiintare a popririi, in cazul debitorilor care nu si-au manifestat intentia de mediere. ANAF evalueaza obligatiile restante ale debitorilor pentru care au fost comunicate somatii, dar care, la randul lor, nu au trimis notificari privind intentia de mediere. Evaluarea obligatiilor restante este necesara pentru emiterea adresei de...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic
    • Care este explicatia sumelor care apar intr-o fisa pe platitor de la ANAF, in conditiile in care plata contributiilor sociale se face cu un singur OP? In fisa pe platitor apar: 9909 Venituri ale bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incasate in contul unic, in curs de distribuire 9908 Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire 9904...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni aplicabile agentilor economice care nu detin/utilizeaza casa de marcat conform noii legislatii (speta ANAF)
    • Despre obligativitatea dotarii si utilizarii noilor case de marcat s-a tot discutat in ultima perioada, atat pe acest site, cat si pe site-ul ANAF sau pe pagina de Facebook a institutiei. Astazi, insa, vom aborda acest subiect din perspectiva sanctiunilor pe care le risca operatorii economici care nu indeplinesc obligatiile legale privind dotarea cu noile AMEF. “Ce sanctiune va primi un agent economic care nu are casa de marcat fiscala conforma cu noua legislatie?”, a intrebat un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016