Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din activitati independente. Contributia de asigurari sociale de sanatate

21-Sep-2020
2201

In urma unei Inspectii Fiscale (aviz 04.04.2017, RIF 10.05.2017), la o persoana fizica neautorizata, care a desfasurat activitati independente (vanzare-cumparare autoturisme), perioada verificata este 2011-2016. 

Intrebarea mea: pentru anul 2011, persoana fizica avea obligatia platii contributiei sociale de sanatate? Daca da, care este temeiul legal. Multumesc!

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:

Pentru anul 2011, prevederile legale care au reglementat modul de stabilire, calcul si plata al contributiei de asigurari de sanatate sunt cuprinse in cadrul Titlului VIII din Legea 95/2006 in vigoare pentru perioada analizata. Astfel, potrivit art. 257 alin. (1) din Legea 95/2006, persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor care beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei prevazute la art. 213 alin. (1) din acelasi act normativ. Conform alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra „veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar”.

Intrucat incadrarea veniturilor respective din punct de vedere al stabilirii obligatiilor privind contributia la asigurarile sociale de sanatate se efectua pentru perioada aplicarii Legii 95/2006 in raport cu incadrarea prevazuta de Codul fiscal, veniturile realizate de persoana fizica trebuiau tratate si din punct de vedere al contributiei la asigurarile sociale de sanatate drept venituri din activitati independente. Punctul 19 pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal aplicabil pentru anul 2011 defineste activitatea independenta ca fiind acea activitate care presupune desfasurarea in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, enumerand criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente. In situatia in care activitatea este desfasurata cu repetitivitate, fiind indeplinite criteriile de desfasurare a unei activitati independente, persoana fizica avea obligatia sa se organizeze drept persoana fizica autorizata avand posibilitatea incheierii de contracte comerciale.

Asadar, in temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006, persoanele care au realizat in anul 2011 venituri impozabile din activitati independente care se supun impozitului pe venit au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate.



In cazul persoanelor care realizeaza venituri atat din salarii, cat si din desfasurarea unei activitati independente, acestea vor datora contributia la asigurarile sociale asupra ambelor venituri. Temeiul il reprezinta art. 257 alin. (3) din Legea 95/2006, potrivit caruia, „in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri din activitati independente si din salarii, contributia se datoreaza asupra tuturor acestor venituri.

Normele de aplicare a Legii 95/2006 (OPCNAS 617/2007) prevedeau, in cazul persoanelor care desfasoara activitati independente, obligatia acestora de a vira trimestrial contributia aplicata asupra venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla.

In practica, persoana fizica care a realizat venituri din activitati independente in anul 2011 trebuia sa vireze trimestrial contributia calculata la venitul net estimat din Declaratia de venit estimativ (formularul 220) depus pentru anul 2011, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru din anul 2011. Dupa obtinerea deciziei de impunere anuala urmare depunerii Declaratiei 200 in anul 2012, aveau posibilitatea de a calcula diferentele ramase de achitat calculate in raport cu decizia de impunere anuala, si de a le plati in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Asadar definitivarea obligatiilor privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata pentru veniturile realizate in anul 2011 se putea realiza doar dupa incheierea anului 2011.

Precizam ca potrivit art. 257 alin. (8) din Legea 95/2006, termenul de prescriptie a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste in acelasi mod cu cel prevazut pentru obligatiile fiscale. Astfel, potrivit art. 91 alin. (1) si (2) din Codul de procedura fiscala termenul de prescriptie este de 5 ani si incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala. In aceste conditii, obligatiile fiscale nascute in anul 2012 puteau fi stabilite pana la 31 decembrie 2017 avand in vedere ca termenul de prescriptie de 5 ani se calculeaza de la 1 ianuarie 2013.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016