Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din activitati independente. Contributia de asigurari sociale de sanatate

21-Sep-2020
869

In urma unei Inspectii Fiscale (aviz 04.04.2017, RIF 10.05.2017), la o persoana fizica neautorizata, care a desfasurat activitati independente (vanzare-cumparare autoturisme), perioada verificata este 2011-2016. 

Intrebarea mea: pentru anul 2011, persoana fizica avea obligatia platii contributiei sociale de sanatate? Daca da, care este temeiul legal. Multumesc!

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:

Pentru anul 2011, prevederile legale care au reglementat modul de stabilire, calcul si plata al contributiei de asigurari de sanatate sunt cuprinse in cadrul Titlului VIII din Legea 95/2006 in vigoare pentru perioada analizata. Astfel, potrivit art. 257 alin. (1) din Legea 95/2006, persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor care beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei prevazute la art. 213 alin. (1) din acelasi act normativ. Conform alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra „veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar”.

Intrucat incadrarea veniturilor respective din punct de vedere al stabilirii obligatiilor privind contributia la asigurarile sociale de sanatate se efectua pentru perioada aplicarii Legii 95/2006 in raport cu incadrarea prevazuta de Codul fiscal, veniturile realizate de persoana fizica trebuiau tratate si din punct de vedere al contributiei la asigurarile sociale de sanatate drept venituri din activitati independente. Punctul 19 pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal aplicabil pentru anul 2011 defineste activitatea independenta ca fiind acea activitate care presupune desfasurarea in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, enumerand criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente. In situatia in care activitatea este desfasurata cu repetitivitate, fiind indeplinite criteriile de desfasurare a unei activitati independente, persoana fizica avea obligatia sa se organizeze drept persoana fizica autorizata avand posibilitatea incheierii de contracte comerciale.

Asadar, in temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006, persoanele care au realizat in anul 2011 venituri impozabile din activitati independente care se supun impozitului pe venit au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate.



In cazul persoanelor care realizeaza venituri atat din salarii, cat si din desfasurarea unei activitati independente, acestea vor datora contributia la asigurarile sociale asupra ambelor venituri. Temeiul il reprezinta art. 257 alin. (3) din Legea 95/2006, potrivit caruia, „in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri din activitati independente si din salarii, contributia se datoreaza asupra tuturor acestor venituri.

Normele de aplicare a Legii 95/2006 (OPCNAS 617/2007) prevedeau, in cazul persoanelor care desfasoara activitati independente, obligatia acestora de a vira trimestrial contributia aplicata asupra venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla.

In practica, persoana fizica care a realizat venituri din activitati independente in anul 2011 trebuia sa vireze trimestrial contributia calculata la venitul net estimat din Declaratia de venit estimativ (formularul 220) depus pentru anul 2011, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru din anul 2011. Dupa obtinerea deciziei de impunere anuala urmare depunerii Declaratiei 200 in anul 2012, aveau posibilitatea de a calcula diferentele ramase de achitat calculate in raport cu decizia de impunere anuala, si de a le plati in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Asadar definitivarea obligatiilor privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata pentru veniturile realizate in anul 2011 se putea realiza doar dupa incheierea anului 2011.

Precizam ca potrivit art. 257 alin. (8) din Legea 95/2006, termenul de prescriptie a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste in acelasi mod cu cel prevazut pentru obligatiile fiscale. Astfel, potrivit art. 91 alin. (1) si (2) din Codul de procedura fiscala termenul de prescriptie este de 5 ani si incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala. In aceste conditii, obligatiile fiscale nascute in anul 2012 puteau fi stabilite pana la 31 decembrie 2017 avand in vedere ca termenul de prescriptie de 5 ani se calculeaza de la 1 ianuarie 2013.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Venituri din activitati independente. Contributia de asigurari sociale de sanatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016