Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Daca nu se inregistreaza sediu permanent, trebuie persoana fizice nerezidenta sa solicite obtinerea unui NIF de la ANAF ?
1. In ceea ce priveste conditiile care trebuie indeplinite pentru a fi in prezenta unui sediu permanent al unei persoane nerezidente pe teritoriul Romaniei urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 8 din Codul fiscal. In cadrul acestuia si detaliat in cadrul Normelor metodologice de aplicare este definita notiunea de sediu permanent, circumstantele care determina existenta acestuia dar si situatii in care sunt aplicabile exceptii. Din perspectiva complexitatii criteriilor de analiza este necesara raportarea activitatii concrete la acestea pentru a se putea determina existenta unui sediu permanent si a obligatiei de inregistrare a acestuia.Alin. (1) al art. 8 defineste sediul permanent ca fiind locul prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent, alineatul (2) precizand faptul ca un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier etc.
Deosebit de important in analiza este pct. 7 din Normele metodologice potrivit caruia se considera sediu permanent daca acel loc de activitate are un anumit grad de permanenta. Se considera astfel ca exista un sediu permanent atunci cand locul de activitate a fost mentinut pe o perioada mai lunga de 6 luni. Astfel, in cazul activitatilor a caror natura este repetitiva, fiecare perioada in care este utilizat locul de activitate trebuie analizata in combinatie cu numarul de ocazii in care s-a utilizat respectivul loc, care se pot intinde pe un numar de ani.
Sub aspectul modului de impozitare, in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru a fi in prezenta unui sediu permanent, in temeiul art. 115 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal vor fi aplicate prevederile Titlului III din Codul fiscal, respectiv Capitolul – venituri din activitati independente. In situatia in care circumstantele desfasurarii activitatii nu determina existenta unui sediu permanent vor fi incidente prevederile art. 115 alin. (1) lit. k) coroborate cu cele ale art. 116 alin. (2) lit. d) in temeiul carora sunt impozabile in Romania veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Consideram de asemenea ca, obligatia de inregistrare se mentine si in situatia in care veniturile sunt scutite de impozit in conditiile in care orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In acelasi timp, art. 17 mentioneaza printre subiectele raportului juridic fiscal nu numai statul si contribuabilul dar si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport. Asadar, in lipsa unor dispozitii exprese opinam ca si in situatia in care urmare aplicarii unor prevederi din Codul fiscal sau din conventia de evitare a dublei impuneri care determina exceptarea de la impunere a venitului in Romania ca urmare a unei proceduri reglementate sau scutirea de impozit se mentine obligatia de inregistrare fiscala.
In raport cu cele de mai sus singura situatie care sa nu impuna inregistrarea fiscala a nerezidentului este cea in care venitul platit acestuia nu face obiectul impunerii in Romania potrivit art. 115 din Codul fiscal. In aceasta categorie se pot situa veniturile platite nerezidentilor de natura serviciilor prestate in afara teritoriului Romaniei care potrivit art. 115 alin. (1) lit. k) nu se situeaza in categoria celor impozabile: venituri de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori.
Trebuie subliniat ca obligatia de inregistrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente revine acestora si nu platitorilor de venit, inregistrarea putandu-se realiza si prin intermediul unui imputernicit in conformitate cu prevederile art. 18 din Codul de procedura fiscala.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, Jurist si expert in proceduri fiscale
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Cand e obligatorie stabilirea unui SEDIU PERMANENT de catre un nerezident in Romania?OMFP nr. 3781/2019: Principalele aspecte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anualeRedevente platite unei intreprinderi asociate din UE. Cum procedam?ANAF propune modificarea unor declaratii de inregistrare fiscala: D 010, D 015, D 030A fost modificata procedura de inregistrare in vederea utilizarii regimurilor speciale UE pentru persoane impozabileUltimele articole
Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Calendar ANAF: Care este primul termen limita important din octombrie 2024Calendar ANAF: 9 declaratii importante au scadenta in 25 septembrie 2024Pana pe 6 septembrie 2024 trebuie depusa declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleMiercuri, 7 august 2024, termenul final pentru depunerea declaratiilor privind schimbarea perioadei fiscaleArticole similare
Sediu permanent al unei persoane nerezidente. Cum se inregistreaza persoanele nerezidente?Articole similare
Ce masuri din Codul fiscal raman valabile pentru anii urmatori?Cine depune Declaratia 311? Ordinul ANAF 632/2015Asigurari voluntare de sanatate si pensii facultative. Care sunt cotele pentru un PFA si un salariat?Obligatiile declarative la ANAF in cazul dobanditorului de parti socialeSalariu cenzor care obtine venituri din pensii. Impozit si contributii datorate de societateUltimele articole
Inchidere punct de lucru. Legislatie si acte necesareE-Factura: Arhivarea facturilor se face in format PDF sau XML?E-Factura: Cand poate fi ANULATA factura intocmita in mod eronate-TVA. Studii de caz utile cu privire la decontul precompletat e-TVATrecere de la impozit pe profit la impozit micro in 2025. ConditiiArticole similare
Lista declaratii fiscale cu termen in luna septembrie. Ce obligatii aveti?Astazi, 28 februarie 2022, este termenul de depunere a cinci declaratii fiscaleCodul fiscal. Noile modificari: impozite, TVA, accizeCNIPMMR solicita modificarea Codului fiscal. MFP publica un nou proiectPlata dividendelor in euro. Cum procedam in ce priveste stabilirea cursului valutar?Ultimele articole
Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Calendar ANAF: Care este primul termen limita important din octombrie 2024Calendar ANAF: 9 declaratii importante au scadenta in 25 septembrie 2024Pana pe 6 septembrie 2024 trebuie depusa declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 26 august 2024Articole similare
Diferente de curs valutar la achizitie in leasing. Cum tratam SUMEle la calculul impozitului?Veniturile pentru nerezidenti. Tratament contabil si fiscalTitlul II, Capitolul II pct. 49 - 702Redeventa miniera pentru Rosia Montana, sase procenteSchimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?Ultimele articole
Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabilaAmnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024OUG 116/2024. Posta Romana va fi utilizata pentru noua amnistie fiscala. Ce beneficii au contribuabiliiFirmele care NU au dotat automatele comerciale cu case de marcat risca amenzi din 1 octombrie 2024Sfaturi de la experti
Vanzare cladire societate in faliment
Intrebare: O firma aflata in faliment vinde prin licitatie o cladire achizitionata in anul 2004 cu TVA dedectibila la care s-au efectuat lucrari de modernizare in anul 2008 peste 20% din valoarea cladirii. Intrebarea este ce regim de TVA va...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligativitate transmitere factura prin RO e-Factura
Intrebare: Va rog sa-mi comunicati daca incepand cu anul 2024 facturile pentru livrarile intracomunitare de bunuri si prestarile intracomunitare de servicii se transmit in E-FACTURA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA