Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sediu permanent al unei persoane nerezidente. Cum se inregistreaza persoanele nerezidente?

13-Mai-2015
3945

Analiza urmatoare are ca subiect o persoana fizica nerezidenta care presteaza in Romania, intamplator, servicii de mediere catre persoane fizice sau juridice. In ce conditii persoana fizica nerezidenta trebuie sa-si inregistreze in Romania sediul permanent si cum se face impozitarea veniturilor acesteia? Daca nu se inregistreaza sediul permanent, va trebui persoana fizica nerezidenta sa solicite obtinerea unui NIF de la ANAF?

1. In ceea ce priveste conditiile care trebuie indeplinite pentru a fi in prezenta unui sediu permanent al unei persoane nerezidente pe teritoriul Romaniei urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 8 din Codul fiscal. In cadrul acestuia si detaliat in cadrul Normelor metodologice de aplicare este definita notiunea de sediu permanent, circumstantele care determina existenta acestuia dar si situatii in care sunt aplicabile exceptii. Din perspectiva complexitatii criteriilor de analiza este necesara raportarea activitatii concrete la acestea pentru a se putea determina existenta unui sediu permanent si a obligatiei de inregistrare a acestuia.Alin. (1) al art. 8 defineste sediul permanent ca fiind locul prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent, alineatul (2) precizand faptul ca un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier etc.

Deosebit de important in analiza este pct. 7 din Normele metodologice potrivit caruia se considera sediu permanent daca acel loc de activitate are un anumit grad de permanenta. Se considera astfel ca exista un sediu permanent atunci cand locul de activitate a fost mentinut pe o perioada mai lunga de 6 luni. Astfel, in cazul activitatilor a caror natura este repetitiva, fiecare perioada in care este utilizat locul de activitate trebuie analizata in combinatie cu numarul de ocazii in care s-a utilizat respectivul loc, care se pot intinde pe un numar de ani.

Sub aspectul modului de impozitare, in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru a fi in prezenta unui sediu permanent, in temeiul art. 115 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal vor fi aplicate prevederile Titlului III din Codul fiscal, respectiv Capitolul – venituri din activitati independente. In situatia in care circumstantele desfasurarii activitatii nu determina existenta unui sediu permanent vor fi incidente prevederile art. 115 alin. (1) lit. k) coroborate cu cele ale art. 116 alin. (2) lit. d) in temeiul carora sunt impozabile in Romania veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura.

In situatia in care persoana fizica va prezenta un certificat de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile competente ale unui stat care are incheiata cu Romania o conventie pentru evitarea dublei impuneri, criteriile de stabilire a sediului permanent vor fi cele cuprinse in aceasta. In acelasi timp in conformitate cu prevederile Conventiei va fi determinat si mecanismul de evitare a dublei impuneri, de regula prin neimpozitarea in statul de sursa a venitului (Romania) a sumelor obtinute fara ca persoana care desfasoara o activitate independenta sa detina un sediu permanent in acel stat.



2. Inregistrarea persoanelor nerezidente are ca temei alin. (1) al art. 72 din Codul de procedura fiscala conform procedurii prevazute la alin. (3) al celuiasi articol. Trebuie subliniat ca pana la modificarea alin. (4) al art. 72 prin OG nr. 2/2012 nu rezulta expres acesta obligatie motiv pentru care administratia nu solicita inregistrarea distincta ci doar urmarea veniturile platite prin intermediul Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa / venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti al carei model a fost aprobat prin HG nr. 50/2012 si care se depune in ultima zi a lunii februariea a anului urmator celui in care a fost platit venitul de catre platitorul acestuia.

Consideram de asemenea ca, obligatia de inregistrare se mentine si in situatia in care veniturile sunt scutite de impozit in conditiile in care orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In acelasi timp, art. 17 mentioneaza printre subiectele raportului juridic fiscal nu numai statul si contribuabilul dar si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport. Asadar, in lipsa unor dispozitii exprese opinam ca si in situatia in care urmare aplicarii unor prevederi din Codul fiscal sau din conventia de evitare a dublei impuneri care determina exceptarea de la impunere a venitului in Romania ca urmare a unei proceduri reglementate sau scutirea de impozit se mentine obligatia de inregistrare fiscala.

In raport cu cele de mai sus singura situatie care sa nu impuna inregistrarea fiscala a nerezidentului este cea in care venitul platit acestuia nu face obiectul impunerii in Romania potrivit art. 115 din Codul fiscal. In aceasta categorie se pot situa veniturile platite nerezidentilor de natura serviciilor prestate in afara teritoriului Romaniei care potrivit art. 115 alin. (1) lit. k) nu se situeaza in categoria celor impozabile: venituri de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori.

Trebuie subliniat ca obligatia de inregistrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente revine acestora si nu platitorilor de venit, inregistrarea putandu-se realiza si prin intermediul unui imputernicit in conformitate cu prevederile art. 18 din Codul de procedura fiscala.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sediu permanent al unei persoane nerezidente. Cum se inregistreaza persoanele nerezidente?":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • MFP: Persoanele fizice care detin titluri de stat in Programul Tezaur le pot vinde inainte de scadenta
    • Persoanele fizice care detin titluri de stat in Programul Tezaur le pot rascumpara sau le pot transfera catre alt investitor- persoana fizica inainte de termen, anunta Ministerul Finantelor Publice (MFP). Potrivit unui comunicat de presa, Finantele au modificat si completat Ordinul nr.3139/2017 privind aprobarea emiterii de titluri de stat destinate populatiei prin intermediul unitatilor operative ale Trezoreriei Statului in cadrul Programului Tezaur. Astfel, persoanele fizice isi pot vinde...» citeste mai departe aici

  • Detii un business la inceput de drum? Ai nevoie de o agentie de marketing online!
    • Competitia intre business-urile online este din ce in ce mai acerba. In fond, este absolut normal: oricine isi doreste ca afacerea lui sa prospere. Dar stiai ca aproximativ jumatate dintre business-urile nou aparute nu supravietuiesc mai mult de cinci ani? Daca nu-ti doresti sa ajungi in aceeasi situatie, este nevoie sa investesti in succesul tau. Cu toate acestea, multe persoane evita sa colaboreze cu o agentie de marketing online. Experientele anterioare neplacute reprezinta...» citeste mai departe aici

  • ANRE proroga termenul de transmitere a cifrei de afaceri pentru calcularea contributiei de 2% stipulata in OUG 114/2018
    • Potrivit unui anunt facut de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), termenul de transmitere a cifrei de afaceri in functie de care se va calcula contributia de 2% datorata de companiile energetice (asa cum este stipulat in OUG 114/2018) se abroga! Deocamdata, noul termen de furnizare a acestor date este necunoscut. "Avand in vedere prevederile Ordinului ANRE nr. 224/2018 de aprobare a tarifelor si contributiilor banesti percepute de ANRE in anul 2019, precum si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016