Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sediu permanent al unei persoane nerezidente. Cum se inregistreaza persoanele nerezidente?

13-Mai-2015
3593

Analiza urmatoare are ca subiect o persoana fizica nerezidenta care presteaza in Romania, intamplator, servicii de mediere catre persoane fizice sau juridice. In ce conditii persoana fizica nerezidenta trebuie sa-si inregistreze in Romania sediul permanent si cum se face impozitarea veniturilor acesteia? Daca nu se inregistreaza sediul permanent, va trebui persoana fizica nerezidenta sa solicite obtinerea unui NIF de la ANAF?

1. In ceea ce priveste conditiile care trebuie indeplinite pentru a fi in prezenta unui sediu permanent al unei persoane nerezidente pe teritoriul Romaniei urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 8 din Codul fiscal. In cadrul acestuia si detaliat in cadrul Normelor metodologice de aplicare este definita notiunea de sediu permanent, circumstantele care determina existenta acestuia dar si situatii in care sunt aplicabile exceptii. Din perspectiva complexitatii criteriilor de analiza este necesara raportarea activitatii concrete la acestea pentru a se putea determina existenta unui sediu permanent si a obligatiei de inregistrare a acestuia.Alin. (1) al art. 8 defineste sediul permanent ca fiind locul prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent, alineatul (2) precizand faptul ca un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier etc.

Deosebit de important in analiza este pct. 7 din Normele metodologice potrivit caruia se considera sediu permanent daca acel loc de activitate are un anumit grad de permanenta. Se considera astfel ca exista un sediu permanent atunci cand locul de activitate a fost mentinut pe o perioada mai lunga de 6 luni. Astfel, in cazul activitatilor a caror natura este repetitiva, fiecare perioada in care este utilizat locul de activitate trebuie analizata in combinatie cu numarul de ocazii in care s-a utilizat respectivul loc, care se pot intinde pe un numar de ani.

Sub aspectul modului de impozitare, in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru a fi in prezenta unui sediu permanent, in temeiul art. 115 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal vor fi aplicate prevederile Titlului III din Codul fiscal, respectiv Capitolul – venituri din activitati independente. In situatia in care circumstantele desfasurarii activitatii nu determina existenta unui sediu permanent vor fi incidente prevederile art. 115 alin. (1) lit. k) coroborate cu cele ale art. 116 alin. (2) lit. d) in temeiul carora sunt impozabile in Romania veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura.

In situatia in care persoana fizica va prezenta un certificat de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile competente ale unui stat care are incheiata cu Romania o conventie pentru evitarea dublei impuneri, criteriile de stabilire a sediului permanent vor fi cele cuprinse in aceasta. In acelasi timp in conformitate cu prevederile Conventiei va fi determinat si mecanismul de evitare a dublei impuneri, de regula prin neimpozitarea in statul de sursa a venitului (Romania) a sumelor obtinute fara ca persoana care desfasoara o activitate independenta sa detina un sediu permanent in acel stat.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec


2. Inregistrarea persoanelor nerezidente are ca temei alin. (1) al art. 72 din Codul de procedura fiscala conform procedurii prevazute la alin. (3) al celuiasi articol. Trebuie subliniat ca pana la modificarea alin. (4) al art. 72 prin OG nr. 2/2012 nu rezulta expres acesta obligatie motiv pentru care administratia nu solicita inregistrarea distincta ci doar urmarea veniturile platite prin intermediul Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa / venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti al carei model a fost aprobat prin HG nr. 50/2012 si care se depune in ultima zi a lunii februariea a anului urmator celui in care a fost platit venitul de catre platitorul acestuia.

Consideram de asemenea ca, obligatia de inregistrare se mentine si in situatia in care veniturile sunt scutite de impozit in conditiile in care orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In acelasi timp, art. 17 mentioneaza printre subiectele raportului juridic fiscal nu numai statul si contribuabilul dar si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport. Asadar, in lipsa unor dispozitii exprese opinam ca si in situatia in care urmare aplicarii unor prevederi din Codul fiscal sau din conventia de evitare a dublei impuneri care determina exceptarea de la impunere a venitului in Romania ca urmare a unei proceduri reglementate sau scutirea de impozit se mentine obligatia de inregistrare fiscala.

In raport cu cele de mai sus singura situatie care sa nu impuna inregistrarea fiscala a nerezidentului este cea in care venitul platit acestuia nu face obiectul impunerii in Romania potrivit art. 115 din Codul fiscal. In aceasta categorie se pot situa veniturile platite nerezidentilor de natura serviciilor prestate in afara teritoriului Romaniei care potrivit art. 115 alin. (1) lit. k) nu se situeaza in categoria celor impozabile: venituri de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori.

Trebuie subliniat ca obligatia de inregistrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente revine acestora si nu platitorilor de venit, inregistrarea putandu-se realiza si prin intermediul unui imputernicit in conformitate cu prevederile art. 18 din Codul de procedura fiscala.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sediu permanent al unei persoane nerezidente. Cum se inregistreaza persoanele nerezidente?":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Schimbare sediu social. In ce conditii depunem Formularul 088?
    • In cazul urmator, avem situatia in care, pentru schimbare sediu social, se va depune Declaratia 088. Societatea presteaza servicii intracomunitare si aplica taxare inversa. Vom stabili daca societatea poate continua activitatea (in speta sa emita facturile catre clientii din UE) pana la data comunicarii deciziei de aprobare sau respingere a declaratiei 088. Potrivit art. 4 din OPANAF 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru...» citeste mai departe aici

  • Factura declarata de doua ori. Corectarea erorii in formularele D300 si D394
    • O companie se confrunta cu urmatoarea situatie, la care specialistii nostri vor oferi solutia in cele ce urmeaza: In decontul de TVA a fost raportata si inregistrata o factura furnizor de doua ori. Care este procedura de corectie a D300 si D394? Raspunsul specialistului La Randul 32 in decontul de tva orice alte sume rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente, cu exceptia celor prevazute la art. 287 si art. 3151 din Codul fiscal, care determina...» citeste mai departe aici

  • APIA: Controale in cazul a 73.203 dosare, pentru acordarea cererilor unice de plata din 2018
    • Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) anunta desfasurarea controlului pe teren al cererilor unice de plata depuse in campania 2018, in esantionul de control la nivel national fiind cuprinse 73.203 de dosare selectate pentru verificare. In total, vor fi controlate 885.250 parcele, pentru o suprafata de peste 2,075 milioane hectare, se arata intr-un comunicat al APIA. Scopul acestor controale pe teren este de a verifica, pe un esantion de cereri, conditiile de acordare a...» citeste mai departe aici

  • VIDEO! GDPR: Evidenta activitatilor de prelucrare a datelor
    • Cum modifica GDPR relatia client-contabil? Evidenta activitatilor sale de prelucrare, art.30, alin.2 din Regulament este unul dintre subiectele despre care s-a tot discutat. Pentru a fi obligatorie tinerea evidentatii activitatilor de prelucrare a datelor, trebuie sa fie indeplinita cel putin una dintre urmatoarele aspecte: – sa fie vorba de o activitate periodica; – sa fie vorba de o activitate care vizeaza chiar si date cu caracter sensibil sau special; – sa se realizeze pe...» citeste mai departe aici

  • CNAIR: Situatia podurilor din Romania este sub control
    • Potrivit unui comunicat remis, joi, de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii din Romania, podurile din Romania nu risca sa se prabuseasca. “Din cele 4250 de poduri aflate pe reteaua de Drumuri Nationale din Romania, doar 37 se afla in clasa tehnica 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate in trecut de la autoritatile locale. De asemenea 680 de poduri sunt in clasa tehnica 4. Niciunul dintre aceste poduri nu prezinta risc iminent de colapsare,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016