
Raportul Special
realizat de specialisti
Analiza urmatoare are ca subiect o persoana fizica nerezidenta care presteaza in Romania, intamplator, servicii de mediere catre persoane fizice sau juridice. In ce conditii persoana fizica nerezidenta trebuie sa-si inregistreze in Romania sediul permanent si cum se face impozitarea veniturilor acesteia? Daca nu se inregistreaza sediul permanent, va trebui persoana fizica nerezidenta sa solicite obtinerea unui NIF de la ANAF?
1. In ceea ce priveste conditiile care trebuie indeplinite pentru a fi in prezenta unui sediu permanent al unei persoane nerezidente pe teritoriul Romaniei urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 8 din Codul fiscal. In cadrul acestuia si detaliat in cadrul Normelor metodologice de aplicare este definita notiunea de sediu permanent, circumstantele care determina existenta acestuia dar si situatii in care sunt aplicabile exceptii. Din perspectiva complexitatii criteriilor de analiza este necesara raportarea activitatii concrete la acestea pentru a se putea determina existenta unui sediu permanent si a obligatiei de inregistrare a acestuia.Alin. (1) al art. 8 defineste sediul permanent ca fiind locul prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent, alineatul (2) precizand faptul ca un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier etc.
Deosebit de important in analiza este pct. 7 din Normele metodologice potrivit caruia se considera sediu permanent daca acel loc de activitate are un anumit grad de permanenta. Se considera astfel ca exista un sediu permanent atunci cand locul de activitate a fost mentinut pe o perioada mai lunga de 6 luni. Astfel, in cazul activitatilor a caror natura este repetitiva, fiecare perioada in care este utilizat locul de activitate trebuie analizata in combinatie cu numarul de ocazii in care s-a utilizat respectivul loc, care se pot intinde pe un numar de ani.
Sub aspectul modului de impozitare, in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru a fi in prezenta unui sediu permanent, in temeiul art. 115 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal vor fi aplicate prevederile Titlului III din Codul fiscal, respectiv Capitolul – venituri din activitati independente. In situatia in care circumstantele desfasurarii activitatii nu determina existenta unui sediu permanent vor fi incidente prevederile art. 115 alin. (1) lit. k) coroborate cu cele ale art. 116 alin. (2) lit. d) in temeiul carora sunt impozabile in Romania veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura.
In situatia in care persoana fizica va prezenta un certificat de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile competente ale unui stat care are incheiata cu Romania o conventie pentru evitarea dublei impuneri, criteriile de stabilire a sediului permanent vor fi cele cuprinse in aceasta. In acelasi timp in conformitate cu prevederile Conventiei va fi determinat si mecanismul de evitare a dublei impuneri, de regula prin neimpozitarea in statul de sursa a venitului (Romania) a sumelor obtinute fara ca persoana care desfasoara o activitate independenta sa detina un sediu permanent in acel stat.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Consideram de asemenea ca, obligatia de inregistrare se mentine si in situatia in care veniturile sunt scutite de impozit in conditiile in care orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In acelasi timp, art. 17 mentioneaza printre subiectele raportului juridic fiscal nu numai statul si contribuabilul dar si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport. Asadar, in lipsa unor dispozitii exprese opinam ca si in situatia in care urmare aplicarii unor prevederi din Codul fiscal sau din conventia de evitare a dublei impuneri care determina exceptarea de la impunere a venitului in Romania ca urmare a unei proceduri reglementate sau scutirea de impozit se mentine obligatia de inregistrare fiscala.
In raport cu cele de mai sus singura situatie care sa nu impuna inregistrarea fiscala a nerezidentului este cea in care venitul platit acestuia nu face obiectul impunerii in Romania potrivit art. 115 din Codul fiscal. In aceasta categorie se pot situa veniturile platite nerezidentilor de natura serviciilor prestate in afara teritoriului Romaniei care potrivit art. 115 alin. (1) lit. k) nu se situeaza in categoria celor impozabile: venituri de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori.
Trebuie subliniat ca obligatia de inregistrare a persoanelor fizice si juridice nerezidente revine acestora si nu platitorilor de venit, inregistrarea putandu-se realiza si prin intermediul unui imputernicit in conformitate cu prevederile art. 18 din Codul de procedura fiscala.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Refacturare cheltuieli catre societatea-mama. Care va fi tratamentul fiscal?Codul fiscal 2011 - Titlul V (partea I)Titlul V, Capitolul 4Contributii datorate pentru dividendeCalendarul obligatiilor fiscale -NOIEMBRIE 2020-Ultimele articole
Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareArticole similare
ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidentiNoile modificari din Codul fiscal aduse de Legea 168 din 2013. Vezi tabelul comparativ!Sediul permanent al unei PERSOANE NEREZIDENTE. Cum procedam pentru inregistrarea persoanelor nerezidente?Noile modificari ale Codului fiscal - ProiectFirmele pot recupera platile in plus sub forma de impozit pe venit prin formularul 110Ultimele articole
Certificatul de rezidenta fiscala - ce este, reglementari legale si studii de caz utileDeclaratia 207 in 2022. Pana cand trebuie depusa si cine are obligatia completarii formularuluiDeclaratiile D205 si D207 in 2022. Au fost publicate noile modele de formulare, iar ANAF a actualizat PDF-ul inteligentDeclaratiile 205 si 207 vor fi modificate in 2022 de ANAF. Instructiuni de completareFormularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratiaArticole similare
Deducere TVA limitata pentru auto in leasing. Ce implicatii fiscale apar?Cum se poate recupera o pierdere fiscala?PFA. Care sunt obligatiile declarative pentru 2018?Pana la 1 iunie 2022 Codul Fiscal va fi MODIFICAT. Ce se intampla cu taxele si impoziteleDeductibilitatea cheltuielilor cu reparatiile. VIDEOUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Impozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest anFirmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroCum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului microArticole similare
In ce stadiu se afla infiintarea Autoritatii de Supraveghere FinanciaraIncepand cu 1 februarie 2022 rambursarea TVA cu control ulterior va fi permanentizataANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru OCTOMBRIE 2020Carui fapt se datoreaza cresterea cifrei de afaceri in comertul cu amanuntul?Livrare bunuri catre NEREZIDENTI si incasarea libera in lei. Cum procedam privind facturarea?Ultimele articole
Depunerea SAF-T de catre NEREZIDENTI. Reglementari cheie si studii de caz utileCalendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Contract de mandat vs contract de muncaCNIPMMR sustine initiativa M.F.P. de acordare a unor facilitati si solicita completarea acesteiaIncepand cu 1 ianuarie 2022 NU mai pot fi raportate pentru urmatorii 7 ani SUMEle ramase dupa scaderea sponsorizarilorIn ce conditii trebuie sa plateasca CASS intreprinderile invidiuale din 2024La ce sa fim atenti ca sa stabilim corect platile anticipate de impozit?Ultimele articole
Depunere Declaratie Unica. Poti fi rectificate CAS si CASS calculate eronat in 2024 de PFA-uri?E-TVA si dublarea Z-ului in casele de marcat. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareIMCA vs. Impozitul pe Profit: Cum se regularizeaza impozitele in 2025[EXEMPLU CALCUL] Actualizarea unei SUME cu rata inflatiei, reglementari cheie si studiu de caz practicMijloace fixe. Monografie contabila pentru mijloacele fixe achizitionate din subventiiSfaturi de la experti
Persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
Intrebare: In acest caz cum se procedeaza? Administratorul a fost insarcinata in anul 2024, a nascut in 2025 pe 26 februarie, care sunt procedurile in acest caz? Se mai depune 212 ? Cum se completeaza? Se mai plateste suma aferenta de 7.920...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Valoare impozitata cu impozit pe profit
Intrebare: Pentru cladirea amortizata integral, in urma reevaluarii, nu s-a stabilit o noua durata de viata. Are importanta ca dupa reevaluare aceasta nu a mai fost amortizata? Scoaterea din gestiune (cheltuiala) este la valoarea reevaluata....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA