Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cesiunea partilor sociale in 2026: ce se intampla cu activele firmei, implicatii fiscale si obligatii declarative explicate clar

03-Mar-2026
2338
Cesiunea partilor sociale in 2026: ce se intampla cu activele firmei, implicatii fiscale si obligatii declarative explicate clar
Alege-ne ca sursa ta de informatii in Google
Cesiunea partilor sociale reprezinta una dintre cele mai frecvente modalitati de transfer al unei afaceri organizate sub forma unui SRL. Cesiunea implica o serie de aspecte fiscale importante, mai ales pentru asociatul persoana fizica. De asemenea, incepand cu 1 ianuarie 2026, s-au introdus modificari semnificative privind regimul de impozitare a castigurilor obtinute din cesiunea partilor sociale.

In acest articol explicam clar ce inseamna cesiunea partilor sociale, ce se intampla cu activele firmei, care sunt obligatiile contabile si fiscale si cum se calculeaza impozitul datorat in 2026.

Ce trebuie sa stii pe scurt:
  • Nu se instraineaza activele societatii, ci doar dreptul de proprietate asupra partilor sociale detinute de asociat.
  • Pentru asociatul persoana fizica care cedeaza partile sociale se calculeaza impozit si CASS
  • Incepand cu 1 ianuarie 2026, cota de impozit este de 16%
  • Pentru cesiunea partilor sociale intre nerezidenti obtinerea NIF este obligatorie doar pentru persoanele fizice nerezidente. In cazul persoanelor juridice nerezidente, se obtine cod de identificare fiscala prin formularul D015 doar daca exista obligatia de plata a impozitului pe profit in Romania.

Ce inseamna cesiunea partilor sociale?

Dpdv juridic, cesiunea partilor sociale este reglementata de Legea societatilor nr. 31/1990. Potrivit art. 202, partile sociale pot fi transmise intre asociatii societatii sau catre alte persoane (fizice sau juridice) din afara societatii.

Atunci cand transmiterea se efectueaza catre persoane din afara societatii aceasta sa fi fost aprobata de asociatii care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social.

Cesiunea partilor sociale se realizeaza in baza contractului de cesiune, document care stabileste, in principal, drepturile si obligatiile partilor, pretul cesiunii, beneficiarul postcesiune a dividendelor aferente cedentului, aflate in sold la data contractului de cesiune etc.

Asociatul care cedeaza partile sociale se numeste cedent, iar cealalta persoana care primeste este numita cesionar.

Partile sociale pot fi cesionate la valoarea lor nominala sau la o valoare superioara celei nominale.

Ce se intampla cu activele firmei?

Un aspect important de stiut este ca prin cesiunea partilor sociale NU se vand activele firmei.

Acestea raman in patrimoniul societatii. Se schimba doar proprietarul partilor sociale, nu si proprietarul bunurilor. Proprietar ramane societatea (SRL-ul).


Implicatii fiscale pentru mijloacele fixe:
  • Nu exista vanzare de activ
  • Nu se emite factura
  • Nu se colecteaza TVA
  • Nu se calculeaza impozit pe profit la nivelul firmei

Ce inregistrari contabile sunt la societatea ale carei parti se cesioneaza?

La societatea ale carei parti sociale (titluri) se cesioneaza NU sunt inregistrari contabile, singura modificare fiind cea in evidenta analitica a capitalului social pe actionari/asociati, in conformitate cu prevederile pct. 412 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

Care sunt obligatiile fiscale/ declarative pentru cesiunea de parti sociale?

In ceea ce priveste firma, aceasta :
  • nu datoreaza impozit;
  • nu depune declaratii speciale legate de cesiune;
  • nu inregistreaza venituri sau cheltuieli.
CUI, codul de TVA si istoricul fiscal raman neschimbate.

In ceea ce priveste asociatul persoana fizica cedent, deoarece probabil cesiunea se realizeaza la o valoare mai mare decat cea nominala, apare obligatia de plata a impozitului pe castigul din investitii. 

Potrivit prevederilor de la art. 91 lit. c) din Codul fiscal, sunt venituri din investitii, castigurile din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate;

Castigul net obtinut in urma cesionarii/instrainarii/vanzarii partilor sociale detinute se determina ca diferenta pozitiva realizata intre valoarea de vanzare/pretul de cesiune a partilor sociale si valoarea lor fiscala (de achizitie sau de aport, dupa caz), care include costurile aferente tranzactiei dovedite cu documente justificative, dupa cum reiese din prevederile art. 94 alin. 1 coroborat cu art. 7 pct. 44 lit. e din Codul fiscal.

Conform prevederilor art. 94 alin. (10) lit. b) din Codul fiscal, determinarea castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare se face de catre beneficiarul de venit la data efectuarii platilor pretului tranzactiei pe baza de documente justificative.

Conform art 96 alin. (2) Castigul net anual/Pierderea neta anuala se determina de catre contribuabil, pe baza declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.

Potrivit prevederilor art.122 alin. 3 din Codul fiscal:
(3) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii se completeaza si se depune la organul fiscal competent pentru fiecare an fiscal pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a castigului net anual/pierderii nete anuale potrivit prevederilor cap. V - Venituri din investitii.

Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, se depune pentru fiecare an fiscal pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a castigului net anual/pierderii nete anuale.

Declaratia unica s-a modificat! Evita ca ANAF sa va recalculeze impozite si contributii impovaratoare!

Comanda ACUM>> Declaratia Unica 2026. Impozit pe venit. Contributii CAS si CASS- ghidul ofera toate informatiile necesare pentru a putea gestiona CORECT orice aspect legat de aceasta Declaratie. Click AICI>>

Cum se calculeaza impozitul pe castigul din cesiunea partilor sociale

Incepand cu 1 ianuarie 2026, regimul de impozitare al castigurilor obtinute de persoanele fizice din cesiunea partilor sociale sau a actiunilor la societati nelistate, atunci cand operatiunea nu este realizata prin intermediul unui broker, este modificat substantial prin Legea nr. 239/2025, prin corelarea directa cu dispozitiile din Titlul IV Impozitul pe venit din Codul fiscal.

Din punct de vedere al incadrarii fiscale, castigul rezultat din cesiunea partilor sociale este tratat ca venit din investitii, potrivit art. 61 lit. f) din Codul fiscal, fiind supus regulilor generale aplicabile transferului titlurilor de valoare. Art. 98 stabileste ca impozitarea acestui castig se face conform Capitolului XI, respectiv pe baza determinarii castigului net anual impozabil.

Determinarea bazei impozabile se realizeaza la nivel anual. Contribuabilul calculeaza castigul net anual ca diferenta intre veniturile obtinute din cesiune si costul de achizitie al partilor sociale sau actiunilor, ajustat cu cheltuielile direct atribuibile tranzactiei. Conform art. 119 din Codul fiscal, din acest castig net anual se pot deduce pierderile fiscale reportate din anii anteriori provenite din aceeasi categorie de operatiuni, rezultand astfel castigul net anual impozabil. 

Cota de impozit este de 16% inlocuind cota de 10% utilizata pana la 31 decembrie 2025 pentru aceste operatiuni neintermediate. 

IMPORTANT! Cota majorata de 16% se aplica numai cesiunilor de titluri de participare la societati nelistate realizate in afara unui broker, inclusiv vanzarea propriei firme sau a unei participatii intr-un SRL ori intr-o societate pe actiuni nelistata. Regimul special aplicabil tranzactiilor intermediate pe piata de capital ramane distinct si nu intra sub incidenta acestor prevederi. 

ATENTIE!  Nu conteaza perioada de detinere a capitalului (a partilor sociale) deoarece nu este vorba de tranzactionarea unor titluri de valoare pe piata de capital (prin intermediul entitatilor prevazute la art. 96 1 alin. 1 brokeri, societati de investitii) unde, intr-adevar, pentru stabilirea cotei de impozit conteaza si perioada de detinere, ci de o simpla cesiune de parti sociale a unei societati nelistate pe piata de capital.

Impozitul se declara si se plateste de persoana fizica prin declaratia unica D212, care trebuie depusa pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal urmator celui de obtinere a castigului. 

Cat este CASS datorata pentru cesiunea partilor sociale?

Persoana fizica care obtine un castig din tranzactionarea titlurilor de valoare va datora si CASS daca veniturile din cesiunea partilor sociale cumulate cu venituri din chirii, dobanzi, dividende, alte venituri etc. depasesc plafonul de 6 salarii minime brute pe tara.

CASS datorata se determina prin aplicarea cotei de 10% la baza de calcul de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, in functie de nivelul veniturilor obtinute.

CASS se calculeaza direct de persoana fizica respectiva si se va declara si plati prin declaratia unica D212. Termenul de plata a CASS este tot pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui in care se ontine castigul.

Pentru cesiunea partilor sociale intre persoane juridice straine exista obligatia de obtinere NIF?

In cazul cesiunii partilor sociale ale unui SRL din Romania intre doua persoane juridice nerezidente, impozitul pe profit poate fi datorat in Romania de catre cedent (persoana juridica straina), potrivit art. 12 lit. h) si art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, daca nu sunt indeplinite conditiile de scutire prevazute la art. 23 lit. i) (detinere minim 10% timp de cel putin un an).

Daca se datoreaza impozit pe profit in Romania, persoana juridica nerezidenta care cesioneaza are obligatia sa se inregistreze fiscal si sa obtina cod de identificare fiscala prin depunerea formularului D015, in termen de 30 de zile de la obtinerea venitului.

Formularul D015:
  • se depune la organul fiscal competent;
  • poate fi transmis si electronic (PDF cu XML atasat + arhiva ZIP cu documente justificative);
  • trebuie insotit de documente justificative (ex. contractul de cesiune), traduse si legalizate daca sunt in alta limba.
Important!
Obtinerea NIF este obligatorie doar pentru persoanele fizice nerezidente. In cazul persoanelor juridice nerezidente, se obtine cod de identificare fiscala prin formularul D015 doar daca exista obligatia de plata a impozitului pe profit in Romania.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Raport GRATUIT

Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege

Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.



Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Examenul de Consultant Fiscal , pe 31 octombrie 2026. Ce mai poti face in aceste cateva saptamani ca sa-l treci cu brio

    • Examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sau consultant fiscal asistent, sesiunea octombrie 2026, are loc pe 31 octombrie, in sistem online. Pentru cine si-a pregatit deja materia, zilele ramase pana la examen conteaza mai mult decat restul anului: acum se decide daca stii doar legislatia sau o poti aplica si intr-o grila cu variante de raspuns foarte apropiate. Calendarul de care sa tii cont acum Iata datele esentiale pe care trebuie sa le retii: pana vineri, 9 octombrie...» citeste mai departe aici

  • Cheltuielile cu autoturismele in vizorul ANAF. 5 situatii problematice care iti pot aduce amenzi usturatoare

    • Autoturismele sunt printre cele mai frecvent utilizate active in activitatea firmelor romanesti si, totodata, printre cele mai des verificate de inspectorii ANAF. Deductibilitatea cheltuielilor aferente vehiculelor - combustibil, intretinere, reparatii, asigurari, leasing - este guvernata de reguli stricte, cu limitari clare in functie de cum este utilizata masina. In acest articol vom analiza 5 situatii problematice care iti pot aduce amenzi usturatoare, prezentand solutiile practice si...» citeste mai departe aici

  • Procedura corectarii situatiilor financiare/raportarilor contabile anuale

    • Corectarea situatiilor financiare sau a raportarilor contabile anuale dupa depunere trebuie realizata cu atentie, deoarece nu orice eroare identificata ulterior permite simpla inlocuire a documentelor transmise. In functie de natura erorii, de perioada la care se refera si de momentul in care este constatata, pot exista reguli diferite privind corectarea informatiilor, inregistrarile contabile si redepunerea raportarilor. In acest articol prezentam procedura aplicabila si principalele aspecte pe...» citeste mai departe aici

  • Bilete de odihna si servicii turistice pentru salariati: ai nevoie de factura din SPV pentru justificarea cheltuielii?

    • Multe firme acorda angajatilor bilete de odihna sau deconteaza serviciile turistice achizitionate de acestia. Din 2025, facturile B2C trebuie transmise de prestatori in RO e-Factura, iar contabilii se intreaba daca trebuie sa ceara salariatilor si varianta din SPV, pentru a nu avea probleme la un control ANAF. Raspunsul depinde de felul in care este acordat beneficiul: prin decontarea cheltuielilor suportate de salariat sau prin achizitia directa de catre firma. In acest articol analizam...» citeste mai departe aici

  • Pot fi incadrate serviciile gratuite ca sponsorizare? Ce prevede legea

    • Firmele care vor sa sprijine un club sportiv, o asociatie sau o unitate de cult cu cazare, masa, transport, lucrari sau alte servicii oferite gratuit trebuie sa stie daca un astfel de ajutor se poate inregistra ca sponsorizare si poate fi scazut din impozitul pe profit. In acest articol analizam daca acest lucru este posibil, prezentand in acelasi timp regulile generale ale sponsorizarii, limitele de deducere, documentele necesare si tratamentul TVA. Ce trebuie sa stii pe scurt: Sponsorizarea,...» citeste mai departe aici

  • Oferta de toamna pentru contabili: lucrari care iti fac munca mai simpla, cu REDUCERI de pana la 70%

    • Sfarsitul anului se apropie, iar odata cu el vin inventarierile, verificarile de solduri, regulile de casierie si intrebarile clientilor. Pentru fiecare dintre ele este bine sa ai la indemana un material scris pentru contabili, nu o cautare de ultim moment. Oferta de toamna reuneste zeci de lucrari cu reduceri intre 25% si 70%. In acest articol iti prezentam cateva dintre produsele la oferta si motivul pentru care ti-ar putea fi utile. 1. Contabilitatea in partida simpla Lucrarea se concentreaza...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016