Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoatere din evidenta client in faliment. Monografie contabila

02-Iul-2019
1655

In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru raspunde intrebarilor formulate de un cititor care ne-a prezentat urmatoarea situatie: "Am un client caruia i-am vandut marfa in valoare de 53.660 ron in data de 17.12.2014. Clientul nu a platit marfa si in data de 26.02.2016 a avut loc inchiderea procedurii falimentului si radierea".

Cum poate fi scos din evidenta acest client si ce se intampla cu TVA-ul si cheltuiala - sunt deductibile fiscal?

Raspunsul specialistului

In cazul unei creante incerte, era necesar sa se constituie in prealabil un provizion pentru un client incert 4118 = 4111 (cheltuiala nedeductibila 6814 = 496) ,iar daca ulterior,prin hotarare judecatoreasca se incheie procedura falimentului,se repune provizionul 496 = 7814 - venit neimpozabil. 

Monografia contabila la scoaterea din evidenta a unei creante ce apartine unui client in faliment:
654 “Pierderi din creante”=411 “Clienti” Baza de impozitare
411 “Clienti”= 4427 “TVA colectat” Valoarea cu minus a TVA-ului colectat aferent bazei

Documentele justificative ce vor sta la baza inregistrarilor vor fi:


- Dovada privind starii de radiere prin faliment al clientului
- Fisa partener , din evidentele contabile,din care sa rezulte soldul clientului aflat in faliment , facturile ramase neincasate
- Emiterea obligatorie a unei facturi prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare, cat si TVA aferent

Din punct de vedere fiscal al deductibilitatii la calculul impozitului pe profit:

Conform art 25, al.1 din Legea 277/2015 cheltuieli deductibile sunt cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale. Coroborand aceste prevederi cu cele ale art.25 al.4

“Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile : pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26 , precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele: procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti ”

Analizand aceste prevederi putem spune ca acestea sunt deductibile din punct de vedere al impozitului pe profit.

Din punct de vedere al TVA-ul potrivit art. 287 lit.d se permite ajustarea acestuia in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz.

In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.

Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.

In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoatere din evidenta client in faliment. Monografie contabila":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Inregistrarea la ANAF a contractelor de inchiriere
    • Care este procedura privind inregistrarea la ANAF a contractelor de locatiune, numite mai popular si contracte de inchiriere? Contractele de inchiriere incheiate prin inscris sub semnatura privata pot fi inregistrate la organele fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin depunerea Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune. Modelul de cerere de inregistrare a contractelor de inchiriere, asa cum este prevazut in anexa nr. 2 la Ordinul ANAF 114/2019 se...» citeste mai departe aici

  • Ministrul pentru Mediul de Afaceri: Platile pentru castigatorii Start-Up Nation incep saptamana aceasta
    • UPDATE 16 septembrie 2019 Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat incepe de saptamana aceasta primele deconturi pentru castigatorii Start-Up Nation 2018, anunta ministrul Radu Oprea. "Saptamana viitoare (saptamana in curs, n.r.) incep primele plati, deja s-au deschis liniile de finantare, au primit bani agentiile regionale. Cred ca sunt peste 200 de cereri de decont depuse. Avem banii pentru ele", a declarat, duminica, ministrul pentru Mediul de Afaceri....» citeste mai departe aici

  • Noi emisiuni de titluri de stat pentru populatie, in luna septembrie
    • Incepand de luni, 16 septembrie 2019, romanii pot subscrie pentru noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populatiei, in cadrul Programului Tezaur. Scadenta este la 1, 2, si 3 ani, cu dobanzi anuale de 3,5%, 4%, respectiv 4,5%. Veniturile aferente sunt neimpozabile. Noutatea este ca a fost eliminata plafonarea sumelor care pot fi investite de persoanele fizice in cadrul acestor emisiuni. Titlurile de stat pot fi cumparate incepand de astazi si pana la data de 30 septembrie, daca sunt...» citeste mai departe aici

  • Poprirea indemnizatiei de somaj tehnic. Cand se poate retine?
    • Pentru un salariat care se afla in somaj tehnic se poate retine pensia alimentara? Conform art. 729 alin. (4) din Codul de procedura civila, ajutoarele pentru incapacitate temporara de munca, compensatia acordata salariatilor in caz de desfacere a contractului individual de munca pe baza oricaror dispozitii legale, precum si sumele cuvenite somerilor, potrivit legii, nu pot fi urmarite decat pentru sume datorate cu titlu de obligatie de intretinere si despagubiri pentru repararea daunelor...» citeste mai departe aici

  • Recuperare creanta fiscala din impozit pe profit
    • O societate a platit in cursul anului 2014 impozit pe profit, dar la sfarsitul anului soldul a fost debitor de 57.000 lei. In anul 2015 s-a repetat situatia de plata pe parcursul anului si sold debitor la sfarsitul anului mai mare ca in 2014 adica 81.000 lei. Ce trebuie facut ca sa nu se piarda suma? - Se cere compensare cu alte impozite in termenul de prescriptie de 5 ani? (pana in acest moment nu s-a realizat recuperarea pierderii si consumarea sumei platite in plus si nici nu se va realiza...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016