Raportul Special
realizat de specialisti
In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru raspunde intrebarilor formulate de un cititor care ne-a prezentat urmatoarea situatie: "Am un client caruia i-am vandut marfa in valoare de 53.660 ron in data de 17.12.2014. Clientul nu a platit marfa si in data de 26.02.2016 a avut loc inchiderea procedurii falimentului si radierea".
Cum poate fi scos din evidenta acest client si ce se intampla cu TVA-ul si cheltuiala - sunt deductibile fiscal?
In cazul unei creante incerte, era necesar sa se constituie in prealabil un provizion pentru un client incert 4118 = 4111 (cheltuiala nedeductibila 6814 = 496) ,iar daca ulterior,prin hotarare judecatoreasca se incheie procedura falimentului,se repune provizionul 496 = 7814 - venit neimpozabil.
Monografia contabila la scoaterea din evidenta a unei creante ce apartine unui client in faliment:
654 “Pierderi din creante”=411 “Clienti” Baza de impozitare
411 “Clienti”= 4427 “TVA colectat” Valoarea cu minus a TVA-ului colectat aferent bazei
Documentele justificative ce vor sta la baza inregistrarilor vor fi:
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Din punct de vedere fiscal al deductibilitatii la calculul impozitului pe profit:
Conform art 25, al.1 din Legea 277/2015 cheltuieli deductibile sunt cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale. Coroborand aceste prevederi cu cele ale art.25 al.4
“Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile : pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26 , precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele: procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti ”
Analizand aceste prevederi putem spune ca acestea sunt deductibile din punct de vedere al impozitului pe profit.
Din punct de vedere al TVA-ul potrivit art. 287 lit.d se permite ajustarea acestuia in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz.
In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.
In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Ce scutiri speciale legate de traficul international de bunuri exista?Leasing financiar. Care sunt implicatiile contabile si fiscale?Divizare partiala - efecte fiscale si contabileStudiu de caz: Operatiune triunghiulara aferenta unei achizitii intracomunitareMasuri europene pentru imbunatatirea aPROVIZIONarii cu alimenteUltimele articole
SAF-T in 2024: Tu stii cum sa completezi CORECT declaratia 406? Iata cele mai frecvente dificultatiRegistrul RO e-Factura optional. Entitati care NU au obligatia, insa pot opta pentru utilizarea sistemuluiE-Transport. Prin Ordinul 1337/2024 a fost aprobata NOUA procedura pentru E-Transport3 exemple de investitii pentru afacerea ta care iti pot aduce beneficii economice pe termen lungPrecizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililorArticole similare
Anularea cesiunii de creanta. Cum gestionam o CREANTA INCERTA?Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creanteSituatii deductibilitate ajustare creante la calculul impozitului pe profitCREANTA INCERTA | Cand e provizionul deductibil fiscal?Articole similare
Scoatere din evidenta creante CLIENT IN FALIMENT declarat. Care sunt implicatiile fiscale?CLIENT IN FALIMENT. Cum procedam?Cand se pot deduce creantele unui CLIENT IN FALIMENT?CLIENT IN FALIMENT. Ce facem cu creantele fata de acesta?CLIENT IN FALIMENT. Rezolvarea propusa de specialist!Ultimele articole
Cesiune creanta CLIENT IN FALIMENT. E in avantajul nostru sa stabilim corect impozitul pe profitSfaturi de la experti
Regimul de declarare al D112 in 2025. Independenta fata de perioada fiscala pentru TVA
Intrebare: O societate comerciala s-a infiintat in luna august 2024 si s-a declarat platitoare de TVA de la infiintare. Pana la data de 31.12.2024 a avut o cifra de 178.000 lei. In aceasta situatie se recalculeaza cifra de afaceri pentru a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Salariat angajat cu o ora pe saptamana
Intrebare: Nu am primit raspuns la intrebarea mea. Cate zileore de odihna ii revin la o norma de lucru de 1 orasaptamana, respectiv ziua de vineri? In raspuns s-a evidentiat cu titlu de exemplu 5 zile la care s-a calculat indenizatia de CO.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii
Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025
Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice
Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA