Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Situatii deductibilitate ajustare creante la calculul impozitului pe profit

23-Dec-2019
1952

O persoana juridica A acorda un imprumut unei alte persoane juridice B in suma de 100.000 lei.


Societatea B intra in insolventa si apoi i se deschide procedura falimentului.
La masa credala, societatii A, judecatorul ii accepta doar 50.000 lei din creanta de 100.000 lei asupra Societatii B.
Iata care este opinia specialistului, in aceasta speta, din punctul de vedere al societatii A cu privire la urmatoarele aspecte:
1. Cand trebuia sa ajusteze creanta neacceptata de judecator in masa credala in valoare de 50.000 lei;
2. Cheltuiala cu ajustarea era deductibila?
3. Daca nu a ajustat creanta in anul in care judecatorul a aprobat masa credala, in momentul in care se face asjustarea (dupa 3 ani de exemplu) mai este deductibila?


In primul rand, in situatia in care cele doua societati sunt afiliate, ajustarile sunt complet nedeductibile la calculul impozitului pe profit.

1. Cand trebuia sa ajusteze creanta neacceptata de judecator in masa credala in valoare de 50.000 lei

Pana la aprobarea sumei inscrise in masa credala de catre judecator societatea A putea ajusta 30% din valoarea creantei de 100.000 lei daca aceasta era mai veche de 270 zile:

ART. 26 - Provizioane/ajustari pentru depreciere si rezerve
(1) Contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor si provizioanelor/ajustarilor pentru depreciere, numai in conformitate cu prezentul articol, astfel:
c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;

Iar apoi, pe baza hotarararii judecatoresti, se storneaza suma de 30% din valoarea totala a imprumutului de 100,000 lei si se ajusteaza integral (100%) suma de 50.000 lei aprobata prin masa credala:

ART. 26 - Provizioane/ajustari pentru depreciere si rezerve
j) ajustarile pentru deprecierea creantelor inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

1. sunt detinute la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie, sau la o persoana fizica asupra careia este deschisa procedura de insolventa pe baza de:
- plan de rambursare a datoriilor;
- lichidare de active;
- procedura simplificata;

2. nu sunt garantate de alta persoana;

3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;

2. Cheltuiala cu ajustarea era deductibila?

Da, cheltuiala cu ajustarea este deductibila 30% din valoarea creantei in prima faza (pana la emiterea hotararii judecatoresti) si 100% a sumei perevazuta in hotararea judecatoreasca in cea de a doua etapa.

3. Daca nu a ajustat creanta in anul in care judecatorul a aprobat masa credala, in momentul in care se face asujustarea (dupa 3 ani de exemplu) mai este deductibila?

In opinia consultantului, luand prin asimilare prevederile de la lit d de la art. 287 Ajustarea bazei de impozitare TVA, ajustarea se poate face dupa 3 ani, insa sa nu depaseasca termenul de prescriptie de 5 ani:

ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare

Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Situatii deductibilitate ajustare creante la calculul impozitului pe profit":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia beneficiarului real va fi amanata pana la 1 octombrie
    • In sedinta de coalitie de ieri s-a decis ca declaratia de beneficiar sa fie amanata pana la 1 octombrie, a scris ministrul economiei, Claudiu Nasui, pe pagina oficiala de Facebook. „Pana atunci vom incerca sa convingem coalitia sa revenim la sistemul din Austria. Adica sistemul care s-a aplicat si anul trecut in Romania, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocratie inutila. Declaratia de beneficiar real este o declaratie de aproximativ 10 foi prin care statul...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 25 mai -termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza contribuabilii ca 25 mai 2021 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: - formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit...» citeste mai departe aici

  • Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?
    • Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare. "Am publicat acest proiect...» citeste mai departe aici

  • Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala de Legea 127/2021
    • ANAF a publicat recent un material informativ cu privire la modificarile aduse Codului de procedura fiscala de Legea nr. 127 /2021 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 19/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. TABEL COMPARATIV TITLUL IX - Solutionarea litigiilor fiscale generate de interpretarea si aplicarea acordurilor si conventiilor care prevad evitarea/eliminarea dublei impuneri Forma Codului de procedura fiscala INAINTE de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016