Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante

29-Oct-2019
2125

Ce documente sunt necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante, in situatia in care clientul este declarat in stare de faliment? Care este data la care se poate efectua operatiunea contabila (la data declararii falimentului sau radierea societatii)? 

Raspunsul oferit de specialist

In masura in care societatea dumneavoastra detine un document in baza caruia se poate constata starea de intrare in faliment a beneficiarului sau punerea in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca (nu neaparat hotararea judecatoreasca definitiva) poate proceda la ajustarile necesare scoterii din evidenta a creantei.

La modul concret,puteti obtine spre exemplu un extras din buletinul de insolventa ori extrase de pe portalul instantelor de judecata (portal.just.ro), de unde se pot obtine informatiile necesare cu privire la toate actiunile juridice referitoare la procesul de insolventa al clientilor respectivi. 
ONRC pune la dispozitie online asemenea informatii : Buletinul procedurilor de insolventa online , unde puteti cauta dupa codul fiscal al firmei spre exemplu, daca se afla publicata in acest registru.

Buletinul procedurilor de insolventa (BPI) este publicatia editata de Oficiul National al Registrului Comertului si are drept scop, publicarea citatiilor, convocarilor, notificarilor si comunicarilor actelor de procedura efectuate de instantele judecatoresti, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar dupa deschiderea procedurii de insolventa prevazute de Legea nr. 85/2014, precum si a altor acte care, potrivit legii, trebuie publicate.

Detalii utile AICI >>

Oficiul National al Registrului Comertului publica saptamanal pe pagina sa de internet, cu titlu gratuit, lista persoanelor supuse procedurii de insolventa ce cuprinde urmatoarele informatii: 
denumirea debitorului, codul de identificare fiscala, numarul de ordine in registrul in care este inregistrat, numarul dosarului de insolventa si instanta pe rolul careia este inregistrat dosarul, primul termen de judecata stabilit de instanta judecatoreasca dupa deschiderea procedurii, tipul procedurii si numerele Buletinului in care sunt publicate actele de procedura referitoare la debitor.

Buletinul procedurilor de insolventa publica urmatoarele tipuri de acte de procedura:

  • citatii insotite, dupa caz, de opozitii, recursuri, contestatii, alte cereri;
  • comunicari si Hotarari judecatoresti pronuntate in cadrul procedurii de insolventa;
  • convocari;
  • notificari;
  • alte acte de procedura prevazute de lege.

Buletinul este structurat pe judete, debitori supusi procedurii de insolventa, organe care aplica procedura de insolventa si pe categorii de acte. Cu privire la debitor se mentioneaza denumirea acestuia si codul de identificare fiscala, iar cu privire la organele care aplica procedura de insolventa se mentioneaza instanta judecatoreasca, respectiv administratorul judiciar/lichidatorul.
Pentru toate actele prevazute, publicitatea prin Buletin se efectueaza numai dupa deschiderea procedurii prevazute de legea insolventei.

Instantele judecatoresti, judecatorii-sindici, administratorii judiciari si lichidatorii, desemnati potrivit legii, transmit la ONRC, in mod direct sau prin oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, un exemplar de pe actele de procedura, in format hartie si pe suport electronic, in vederea publicarii acestora in Buletin, sub sanctiunea nepublicarii acestora in situatia in care nu se transmit in ambele formate.

Referitor la ajustari de efectuat:

Conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea TVA este permisa incepand cu data pronuntarii Hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. 

Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat Hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. 

In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata Hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, nu sunt deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza Hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; 
6. au fost incheiate contracte de asigurare.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante":
Rating:

Nota: 4.13 din 4 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Documentele de Contabilitate primara. ATENTIE la ce NU iti spune nimeni despre modelele editabile si legislatia modificata
    • Orice control ANAF urmareste existenta si corectitudinea evidentei contabile, a documentelor finaciar-contabile justificative, necesare fiecarei etape. De ce este important sa nu uitam acest lucru? Fiindca orice neconcordanta cu legea in vigoare privind intocmirea, depunerea, pastrarea si arhivarea, se pedepseste cu mii de lei amenda! De aceea, Rentrop & Straton a lansat cea mai recenta creatie a Grupului de Experti Contabili Rentrop & Straton: lucrarea pe CD Totul despre documentele de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul ia in calcul doua scenarii pentru cresterea salariului minim
    • Directia Coordonare Politici si Prioritati din cadrul Secretariatului General al Guvernului a organizat ieri – 14 noiembrie 2019 – o reuniune pentru elaborarea analizei de impact privind salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. In cadrul acestei reuniuni au fost prezentate doua scenarii, care, de altfel, vor prezenta baza unui proiect de HG pe care Guvernul il va discuta cu partenerii implicati, anunta Secretariatul General al Guvernului. Reuniunea pentru elaborarea...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor promite ca rectificarea bugetara va fi facuta in jur de 26-27 noiembrie
    • Potrivit declaratiilor facute de ministrul Finantelor Publice, rectificarea bugetara pentru 2019 va fi facuta in jurul datei de 26-27 noiembrie, cu un deficit de 4%. Cat priveste bugetul pentru anul 2020, acesta va fi gata in jurul datei de 15 decembrie, mai promite ministrul Florin Citu. "Rectificarea bugetara pentru 2019 va fi in jur de 26 noiembrie, 27 noiembrie, deci in saptamana de pana in 30 noiembrie, in prima parte a acelei saptamani. Aceasta rectificare va fi cu deficit de 4%. De aceea...» citeste mai departe aici

  • Stimulente chirie. Inregistrari contabile
    • Cum se inregistreaza in contabilitate stimulentele pentru chirie acordate de Locator Locatarului, in cazul unui Leasing operational? Speta este urmatoarea: Ca urmare a prelungirii unui contract de leasing pentru o perioada de 5 ani si suplimentarii spatiului, Locatorul acorda Locatarului urmatoarele stimulente: a) O perioada de 4 luni Chiria nu va fi datorata (in acest sens Locatorul emite facturi lunare cu valoarea 0 in care mentioneaza urmatoarele: 1) chirie lunara 1000lei TVA 2) reducere...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016