Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante

29-Oct-2019
6683

Ce documente sunt necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante, in situatia in care clientul este declarat in stare de faliment? Care este data la care se poate efectua operatiunea contabila (la data declararii falimentului sau radierea societatii)? 

Raspunsul oferit de specialist

In masura in care societatea dumneavoastra detine un document in baza caruia se poate constata starea de intrare in faliment a beneficiarului sau punerea in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca (nu neaparat hotararea judecatoreasca definitiva) poate proceda la ajustarile necesare scoterii din evidenta a creantei.

La modul concret,puteti obtine spre exemplu un extras din buletinul de insolventa ori extrase de pe portalul instantelor de judecata (portal.just.ro), de unde se pot obtine informatiile necesare cu privire la toate actiunile juridice referitoare la procesul de insolventa al clientilor respectivi. 
ONRC pune la dispozitie online asemenea informatii : Buletinul procedurilor de insolventa online , unde puteti cauta dupa codul fiscal al firmei spre exemplu, daca se afla publicata in acest registru.

Buletinul procedurilor de insolventa (BPI) este publicatia editata de Oficiul National al Registrului Comertului si are drept scop, publicarea citatiilor, convocarilor, notificarilor si comunicarilor actelor de procedura efectuate de instantele judecatoresti, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar dupa deschiderea procedurii de insolventa prevazute de Legea nr. 85/2014, precum si a altor acte care, potrivit legii, trebuie publicate.

Detalii utile AICI >>

Oficiul National al Registrului Comertului publica saptamanal pe pagina sa de internet, cu titlu gratuit, lista persoanelor supuse procedurii de insolventa ce cuprinde urmatoarele informatii: 
denumirea debitorului, codul de identificare fiscala, numarul de ordine in registrul in care este inregistrat, numarul dosarului de insolventa si instanta pe rolul careia este inregistrat dosarul, primul termen de judecata stabilit de instanta judecatoreasca dupa deschiderea procedurii, tipul procedurii si numerele Buletinului in care sunt publicate actele de procedura referitoare la debitor.

Buletinul procedurilor de insolventa publica urmatoarele tipuri de acte de procedura:

  • citatii insotite, dupa caz, de opozitii, recursuri, contestatii, alte cereri;
  • comunicari si Hotarari judecatoresti pronuntate in cadrul procedurii de insolventa;
  • convocari;
  • notificari;
  • alte acte de procedura prevazute de lege.

Buletinul este structurat pe judete, debitori supusi procedurii de insolventa, organe care aplica procedura de insolventa si pe categorii de acte. Cu privire la debitor se mentioneaza denumirea acestuia si codul de identificare fiscala, iar cu privire la organele care aplica procedura de insolventa se mentioneaza instanta judecatoreasca, respectiv administratorul judiciar/lichidatorul.
Pentru toate actele prevazute, publicitatea prin Buletin se efectueaza numai dupa deschiderea procedurii prevazute de legea insolventei.

Instantele judecatoresti, judecatorii-sindici, administratorii judiciari si lichidatorii, desemnati potrivit legii, transmit la ONRC, in mod direct sau prin oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, un exemplar de pe actele de procedura, in format hartie si pe suport electronic, in vederea publicarii acestora in Buletin, sub sanctiunea nepublicarii acestora in situatia in care nu se transmit in ambele formate.

Referitor la ajustari de efectuat:

Conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea TVA este permisa incepand cu data pronuntarii Hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. 

Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat Hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. 

In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata Hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, nu sunt deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza Hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; 
6. au fost incheiate contracte de asigurare.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016