Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante

29-Oct-2019
2581

Ce documente sunt necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante, in situatia in care clientul este declarat in stare de faliment? Care este data la care se poate efectua operatiunea contabila (la data declararii falimentului sau radierea societatii)? 

Raspunsul oferit de specialist

In masura in care societatea dumneavoastra detine un document in baza caruia se poate constata starea de intrare in faliment a beneficiarului sau punerea in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca (nu neaparat hotararea judecatoreasca definitiva) poate proceda la ajustarile necesare scoterii din evidenta a creantei.

La modul concret,puteti obtine spre exemplu un extras din buletinul de insolventa ori extrase de pe portalul instantelor de judecata (portal.just.ro), de unde se pot obtine informatiile necesare cu privire la toate actiunile juridice referitoare la procesul de insolventa al clientilor respectivi. 
ONRC pune la dispozitie online asemenea informatii : Buletinul procedurilor de insolventa online , unde puteti cauta dupa codul fiscal al firmei spre exemplu, daca se afla publicata in acest registru.

Buletinul procedurilor de insolventa (BPI) este publicatia editata de Oficiul National al Registrului Comertului si are drept scop, publicarea citatiilor, convocarilor, notificarilor si comunicarilor actelor de procedura efectuate de instantele judecatoresti, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar dupa deschiderea procedurii de insolventa prevazute de Legea nr. 85/2014, precum si a altor acte care, potrivit legii, trebuie publicate.

Detalii utile AICI >>

Oficiul National al Registrului Comertului publica saptamanal pe pagina sa de internet, cu titlu gratuit, lista persoanelor supuse procedurii de insolventa ce cuprinde urmatoarele informatii: 
denumirea debitorului, codul de identificare fiscala, numarul de ordine in registrul in care este inregistrat, numarul dosarului de insolventa si instanta pe rolul careia este inregistrat dosarul, primul termen de judecata stabilit de instanta judecatoreasca dupa deschiderea procedurii, tipul procedurii si numerele Buletinului in care sunt publicate actele de procedura referitoare la debitor.

Buletinul procedurilor de insolventa publica urmatoarele tipuri de acte de procedura:

  • citatii insotite, dupa caz, de opozitii, recursuri, contestatii, alte cereri;
  • comunicari si Hotarari judecatoresti pronuntate in cadrul procedurii de insolventa;
  • convocari;
  • notificari;
  • alte acte de procedura prevazute de lege.

Buletinul este structurat pe judete, debitori supusi procedurii de insolventa, organe care aplica procedura de insolventa si pe categorii de acte. Cu privire la debitor se mentioneaza denumirea acestuia si codul de identificare fiscala, iar cu privire la organele care aplica procedura de insolventa se mentioneaza instanta judecatoreasca, respectiv administratorul judiciar/lichidatorul.
Pentru toate actele prevazute, publicitatea prin Buletin se efectueaza numai dupa deschiderea procedurii prevazute de legea insolventei.

Instantele judecatoresti, judecatorii-sindici, administratorii judiciari si lichidatorii, desemnati potrivit legii, transmit la ONRC, in mod direct sau prin oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, un exemplar de pe actele de procedura, in format hartie si pe suport electronic, in vederea publicarii acestora in Buletin, sub sanctiunea nepublicarii acestora in situatia in care nu se transmit in ambele formate.

Referitor la ajustari de efectuat:

Conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea TVA este permisa incepand cu data pronuntarii Hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. 

Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat Hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. 

In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata Hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, nu sunt deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza Hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; 
6. au fost incheiate contracte de asigurare.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante":
Rating:

Nota: 4.13 din 4 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!


Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Operatiuni posibile in perioada de suspendare a activitatii unei firme
    • Daca o societate si-a suspendat activitatea la registrul comertului, iar apoi doreste sa se radieze voluntar (nu are active fixe si nici datorii catre furnizori/debitori), dar este necesar sa se faca niste restituiri de imprumuturi catre asociati si niste casari de obiecte de inventar, aceste operatiuni se pot face si cu activitatea suspendata sau este necesar sa se reactiveze inainte de a se face formalitatile de radiere voluntara? Potrivit specialistului Justinian Cucu - jurist si consultant...» citeste mai departe aici

  • Ordinul nr. 43/2020: S-au aprobat modelele de formulare pentru colectarea creantelor bugetare
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 150 din 25 februarie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 43/2020 privind aprobarea modelelor de formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor bugetare. Ordinul emis de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice a intrat in vigoare de marti - 25 februarie 2020. Ordinul nr. 43/2020 are in vedere dispozitiile art. 342 alin. (3) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Cum se completeaza Raportul de activitate pe anul 2019 ( Informare CECCAR)
    • Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati a publicat recent o informare pentru membrii filialei Bucuresti, cu privire la Raportul de activitate pentru anul 2019. Raportul de activitate pentru anul 2019 se va completa electronic si se va depune exclusiv on-line in platforma raport.ceccar.ro, utilizand datele de conectare (user-ul si parola) primite in anul anterior. Raportul se considera incarcat dupa finalizarea tuturor pasilor si emiterea confirmarii de incarcare. Membrii sunt...» citeste mai departe aici

  • Normele de venit pe 2020, publicate de ANAF
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti a publicat un comunicat de presa cu privire la normele anuale de venit pentru inchirierea de camere in scop turistic. Modul de impozitare se face, conform articolelor 85 si 86 din Codul fiscal, fie pe baza normei anuale de venit, fie - optional - in sistem real. Asadar, determinarea venitului pe baza normei anuale de venit se face, potrivit articolelor 85, 120, 1201din Codul fiscal, astfel: Norma de venit pentru anul 2020...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Finantelor Publice anunta ca s-au triplat cheltuielile pentru investitii in prima luna a anului (Buletin informativ)
    • Ministerul Finantelor Publice a prezentat, prin publicarea unui Buletin Informativ, cheltuielile inregistrate la bugetul general consolidat, pentru prima luna a anului 2020. Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 28 mld lei (2,5% din PIB), au crescut in termeni nominali cu 11,6% fata de aceeasi luna a anului precedent. Cheltuielile au inregistrat o crestere cu 0,07 puncte procentuale de la 2,4% din PIB 2019 la 2,5% din PIB in 2020. Cheltuielile pentru investitii, care includ...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016