Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante

29-Oct-2019
2446

Ce documente sunt necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante, in situatia in care clientul este declarat in stare de faliment? Care este data la care se poate efectua operatiunea contabila (la data declararii falimentului sau radierea societatii)? 

Raspunsul oferit de specialist

In masura in care societatea dumneavoastra detine un document in baza caruia se poate constata starea de intrare in faliment a beneficiarului sau punerea in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca (nu neaparat hotararea judecatoreasca definitiva) poate proceda la ajustarile necesare scoterii din evidenta a creantei.

La modul concret,puteti obtine spre exemplu un extras din buletinul de insolventa ori extrase de pe portalul instantelor de judecata (portal.just.ro), de unde se pot obtine informatiile necesare cu privire la toate actiunile juridice referitoare la procesul de insolventa al clientilor respectivi. 
ONRC pune la dispozitie online asemenea informatii : Buletinul procedurilor de insolventa online , unde puteti cauta dupa codul fiscal al firmei spre exemplu, daca se afla publicata in acest registru.

Buletinul procedurilor de insolventa (BPI) este publicatia editata de Oficiul National al Registrului Comertului si are drept scop, publicarea citatiilor, convocarilor, notificarilor si comunicarilor actelor de procedura efectuate de instantele judecatoresti, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar dupa deschiderea procedurii de insolventa prevazute de Legea nr. 85/2014, precum si a altor acte care, potrivit legii, trebuie publicate.

Detalii utile AICI >>

Oficiul National al Registrului Comertului publica saptamanal pe pagina sa de internet, cu titlu gratuit, lista persoanelor supuse procedurii de insolventa ce cuprinde urmatoarele informatii: 
denumirea debitorului, codul de identificare fiscala, numarul de ordine in registrul in care este inregistrat, numarul dosarului de insolventa si instanta pe rolul careia este inregistrat dosarul, primul termen de judecata stabilit de instanta judecatoreasca dupa deschiderea procedurii, tipul procedurii si numerele Buletinului in care sunt publicate actele de procedura referitoare la debitor.

Buletinul procedurilor de insolventa publica urmatoarele tipuri de acte de procedura:

  • citatii insotite, dupa caz, de opozitii, recursuri, contestatii, alte cereri;
  • comunicari si Hotarari judecatoresti pronuntate in cadrul procedurii de insolventa;
  • convocari;
  • notificari;
  • alte acte de procedura prevazute de lege.

Buletinul este structurat pe judete, debitori supusi procedurii de insolventa, organe care aplica procedura de insolventa si pe categorii de acte. Cu privire la debitor se mentioneaza denumirea acestuia si codul de identificare fiscala, iar cu privire la organele care aplica procedura de insolventa se mentioneaza instanta judecatoreasca, respectiv administratorul judiciar/lichidatorul.
Pentru toate actele prevazute, publicitatea prin Buletin se efectueaza numai dupa deschiderea procedurii prevazute de legea insolventei.

Instantele judecatoresti, judecatorii-sindici, administratorii judiciari si lichidatorii, desemnati potrivit legii, transmit la ONRC, in mod direct sau prin oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, un exemplar de pe actele de procedura, in format hartie si pe suport electronic, in vederea publicarii acestora in Buletin, sub sanctiunea nepublicarii acestora in situatia in care nu se transmit in ambele formate.

Referitor la ajustari de efectuat:

Conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea TVA este permisa incepand cu data pronuntarii Hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. 

Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat Hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. 

In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata Hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, nu sunt deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza Hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; 
6. au fost incheiate contracte de asigurare.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Client in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creante":
Rating:

Nota: 4.13 din 4 voturi
Codul Fiscal - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2020​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Inregistrarea cu intarziere a unor facturi. Cum se va evidentia in contabilitate diferenta de TVA?
    • In urma punctarii fisei cu un furnizor, s-a constatat omiterea inregistrarii unei facturi de la furnizor in valoare de 332.51 lei (cu TVA), factura emisa in anul 2016, cota de TVA fiind de 20%. Avand in vedere ca nu este o valoare foarte mare, poate fi inregistrata in luna curenta? Cum se va evidentia in contabilitate diferenta de TVA? In cazul mentionat, specialistul nostru spune ca se poate asimila cu o eroare contabila, avand in vedere prevederile de la pct. 66 din Reglementarile contabile,...» citeste mai departe aici

  • GHID ANAF privind inspectia fiscala: Verificarea evidentelor fiscale si contabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala pune la dispozitia contribuabililor un ghid complet privind inspectia fiscala, iar astazi ne vom opri asupra unor aspecte precizate in aceasta lucrare stufoasa. Asadar, vom vorbi despre verificarea evidentelor fiscale si contabile, despre obligatia contribuabilului de a conduce evidentele fiscale si regulile privind conducerea evidentelor contabile si fiscale, dar si despre prezentarea de inscrisuri. VERIFICAREA EVIDENTELOR FISCALE SI CONTABILE...» citeste mai departe aici

  • Declararea veniturilor de natura salariala
    • O societate are un contract cu o persoana fizica romana care a pus la dispozitie A1 de rezidenta in NL. Lunar pentru serviciile prestate (venituri de natura salariala de la un platitor de venituri din Romania) se face oprire la sursa 10% impozit pe venitul nerezidentilor si se declara suma in D100. Tinand cont de noile prevederi legat de D112 din MO 794 din 01.10.2019 trebuie sa schimbata modalitatea de declarare din D100 in D112? Daca da, incepand cu ce luna trebuie facuta...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2020​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016