Raportul Special
realizat de specialisti
Va aducem la cunostinta ca prin Legea nr. 227/08.09.2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr.688/10.09.2015, au fost aduse modificari contributiilor sociale aferente veniturilor din salarii, pe care le redam prin cele ce urmeaza:
Cotele de contributii sociale obligatorii sunt:
1) pentru contributia de asigurari sociale:
- 26,3% pentru conditii normale de munca, din care:
10,5% - contributia individuala
15,8% - contributia datorata de angajator;
- 31 ,3% pentru conditii deosebite de munca, din care
10,5% - pentru contributia individuala
Cartea Verde a Contabilitatii
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
2) pentru contributia de asigurari sociale de sanatate:
5,5% - contributia individuala;
5,2% - contributia datorata de angajator.
3) 0,85% pentru contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;
4) pentru contributia la bugetul asigurarilor de somaj:
- 0,5% - contributia individuala;
- 0,5% - contributia datorata de angajator.
5) 0,15%-0,85% pentru contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, diferentiata in functie de clasa de risc, conform legii, datorata de angajator;
6) 0,25% pentru contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, datorata de angajator.
Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, contributiei de asigurari sociale de sanatate, contributiei de asigurari pentru somaj, contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributiei la Fondul de garantare pentru piata creantelor salariale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora, este reprezentata de suma castigurilor brute realizate de persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor. (Art.140, 158, 188, 195, 202 din Codul fiscal)
Venituri din salarii si venituri asimilate salariilor care nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii:
- similar cu impozitul pe veniturile din salarii, se modifica prevederile referitoare la tichetele cadou, acordandu-se acelasi tratament fiscal ca si in cazul cadourilor, respectiv nu se includ in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul in care nu este depasita limita a 150 lei cu ocazia acelorasi evenimente (anumite sarbatori religioase, 8 martie, 1 iunie, etc.). De asemenea, se aplica acelasi regim fiscal pentru cadourile si tichetele cadou oferite tuturor salariatilor, in cazul in care acestea sunt acordate pentru evenimentele si in limita respectiva.
- nu se mai fac precizari referitoare la contravaloarea folosintei locuintei din incinta unitatii, precum si cu privire la compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.
- in cazul cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre localitatea in care angajatii isi au resedinta si localitatea unde se afla locul de munca al acestora, nu se mai mentioneaza faptul ca aceste cheltuieli trebuie sa fie la nivelul unui abonament lunar.
- indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii de catre:
a) administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat,
b) directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii,
c) membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si al consiliului de supraveghere, potrivit legii,
d) manageri, in baza contractului de management prevazut de lege,
in limita plafonului neimpozabil de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru indemnizatie/diuma in tarafin strainatate, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.
- indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati din strainatate, in limita plafonului neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii nerezidente de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.
- nu se mai mentioneaza despre indemnizatiile de instalare si mutare ale celor care isi stabilesc domiciliul in zone defavorizate.
- cheltuielile efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatului si in cazul administratorilor/directorilor care desfasoara activitate pentru platitorul respectiv.
- la avantajele primite in legatura cu o activitate dependenta, care nu se includ in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii se aduc modificari:
a) utilizarea in scop personal a vehiculelor pentru care cheltuielile sunt deductibile in cota de 50%;
b) hrana acordata de angajatori angajatilor, in cazul in care potrivit legislatiei in materie este interzisa introducerea alimentelor in incinta unitatii, nu se include in baza de calcul;
c) primele aferente asigurarilor de risc profesional;
- veniturile acordate la momentul disponibilizarii, venitul lunar de completare sau platile compensatorii, suportate din bugetul asigurarilor de somaj, potrivit actelor normative care reglementeaza aceste domenii. (Art.142 din Codul fiscal)
Baza de calcul
- remuneratia primita de membrii consiliului de supraveghere de la societatile administrate in sistem dualist, se cuprinde in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii cu exceptia contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
Sunt adaugate la baza impozabila a contributiilor sociale obligatorii:
- indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, plm pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii de catre:
a) administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, se cuprind in baza de calcula contributiilor sociale obligatorii cu exceptia contributiei de asigurari pentru somaj, contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
b) directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, se cuprind in baza de (calcul a contributiilor sociale obligatorii cu exceptia contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
c) membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si al consiliului de supraveghere, potrivit legii, se cuprind in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii cu exceptia contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale,
d) manageri, in baza contractului de management prevazut de lege, se cuprind in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii cu exceptia contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale,
pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru indemnizatie/diurna in tara/in strainatate.
- indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati nerezidente, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii nerezidente de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva. Se cuprind in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii cu exceptia contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
- pentru contributia de asigurari sociale se precizeaza ca in cazul concediilor medicale si al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, baza de calcul al CAS este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical (inainte acest lucru era precizat numai in norme).
- se mentioneaza faptul ca sumele reprezentand remuneratie administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, pre cum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie, sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea, intra in baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale, indiferent daca persoanele respective sunt din cadrul aceleiasi societati ori din afara ei, indiferent daca sunt pensionari sau angajati cu contract individ ual de munca. (Art. 139 din Codul fiscal)
- drepturile de solda lunara acordate personalului militar sunt eliminate din baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate si contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
- sunt eliminate din baza de calcul a contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angaiatori nerezidenti, pe perioada delegarii si detasarii, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru tara de rezidenta a angajatorului nerezident, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva, cu respectarea prevederilor instrumentelorjuridice internationale la care Romania este parte.
- la baza de calcul al CASS se adauga sume reprezentand solde, diferente de solde, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si executorii. (Art. 157 din Codul fiscal)
Exceptii specifice contributiilor de asigurari sociale:
Se excepteaza de la plata contributieide asigurari sociale:
a) prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, potrivit legii;
b) veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, precum si de catre persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii.
c) veniturile acordate, potrivit legii, personalului militar in activitate, politistilor si functionarilor publici cu statut special care isi desfasoara activitatea in institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala, pentru care se datoreaza contributie individuala la bugetul de stat potrivit Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat.
d) ajutoarele/sumele acordate potrivit legii, in cazul decesului personalului din cadrul institutiilor publice de aparare, ordine publica si Securitate nationala, decedat ca urmare a participarii la actiuni militare, si indemnizatiile lunare de invaliditate acordate personalului ca urmare a participarii la actiuni militare. (Art. 141 din Codul fiscal)
Se excepteaza de la plata contributiei de asigurari pentru somaj (inainte erau prevazute la exceptii specifice de la plata contributiei de asigurari pentru somaj):
- prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat:
- veniturile obtinute de pensionari;
- veniturile realizate de persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si nu se mai regasesc in raporturi juridice cu persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, dar incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au avut incheiate raporturi juridice si respectivele venituri se acorda, potrivit legii, ulterior sau la data incetarii raporturilor juridice;
in aceasta categorie nu se includ sumele reprezentand salarii, diferente de salarii, venituri asimilate salariilor sau diferente de venituri asimilate salariilor, asupra carora exista obligatia platii contributiei de asigurare pentru somaj, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;
- compensatiile acordate, in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, persoanelor carora le inceteaza raporturile de munca ori de serviciu sau care, potrivit legii, sunt trecute in rezerva ori in retragere;
- veniturile aferente perioadei in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor care au incheiat astfel de raporturi sunt suspendate, altele decat cele aferente perioadei de incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite ori de accidente in afara muncii si perioadei de incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale, in care plata indemnizatiei se suporta de unitate, conform legii;
- drepturile de solda/salariu lunar acordate personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, potrivit legii. (Art.189 din Codul fiscal).
Nu se cuprind in baza de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate urmatoarele venituri (inainte erau prevazute exceptii specifice de la plata contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate):
- sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea;
- sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, potrivit legii;
- sumele din profitul net cuvenite administratorilor societatilor comerciale, precum si participarea la profitul unitatii pentru managerii cu contract de management;
- indemnizatiile lunare de neconcurenta prevazute in contractele individuale de munca, in conditiile legii;
- remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;
- indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii;
- ajutoarele lunare si platile compensatorii care se acorda, conform legii, personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut Special din sistemul administratiei penitenciare, la trecerea in rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu, cu drept la pensie, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- ajutoarele lunare si platile compensatorii care se acorda, conform legii, personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, la trecerea in rezerva sau direct in retragere, respectiv la ince tarea raporturilor de serviciu, fara drept la pensie, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- veniturile reprezentand plati compensatorii suportate de angajator potrivit contractului colectiv sau individual de munca.
Se excepteaza de la plata contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate veniturile acordate, potrivit legii, personalului militar in activitate, politistilor si functionarilor publici cu statut special care isi desfasoara activitatea in institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala. (Art.197 din Codul fiscal)
Nu se cuprind in baza de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale urmatoarele venituri (inainte erau prevazute la exceptii specifice de la plata contributiei pentru accidente de munca si boli profesionale):
- indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;
- remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie;
- sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea;
- sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, potrivit legii;
- sumele din profitul net cuvenite administratorilor societatilor comerciale, precum si participarea la profitul unitatii pentru managerii cu contract de management;
- indemnizatiile lunare de neconcurenta prevazute in contractele individuale de munca, in conditiile legii;
- remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;
- ajutoarele lunare si platile compensatorii care se acorda, conform legii, personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut Special din sistemul administratiei penitenciare, la trecerea in rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu, cu drept la pensie, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- ajutoarele lunare si platile compensatorii care se acorda, conform legii, personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, la trecerea in rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu, fara drept la pensie, din domeniulapararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- veniturile reprezentand plati compensatorii suportate de angajator potrivit contractului colectiv sau individual de munca.
Sunt exceptate de la plata contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale:
a) veniturile realizate de personalul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, precum si cel al Ministerului Justitiei - Administratia Nationala a Penitenciarelor;
b) prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat;
c) indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, suportate de angajator, potrivit legii. (Art. 205 din Codul fiscal)
Baza lunara de calcul a contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale o reprezinta suma castigurilor brute realizate de angajatii care au la baza un contract individual de munca, din salarii sau venituri asimilate salariilor, care include:
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca;
b) sume reprezentand salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;
c) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
1. In tara: 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
2. In strainatate: 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
d) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator, potrivit legii;
e) indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, suportate de angajator, potrivit legii.
Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale nu se datoreaza pentru:
- veniturile care nu au la baza un contract individual de munca;
- prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat sau Fondul national unic pentru asigurari de sanatate, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;
- compensatiile acordate, in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, persoanelor concediate pentru motive care nu tin de persoana lor. (Art.213 din Codul fiscal)
Sursa: AJFP Arges
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
PFA in 2024. Ce taxe si impozite platesc PFA-urile in acest anVenituri din drepturi de proprietate intelectuala. Calcul si retinere impozit si contributii socialeNotiuni importante in ceea ce priveste reconsiderarea fiscala a unor activitatiContract part-time la mai multe firme: cum se calculeaza CAS si CASS in acest cazInchidere PFA: Cum se radiaza un PFA si documentele de care ai nevoieUltimele articole
Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024ANAF dezminte informatiile conform carora din 2025 ar urma sa perceapa 10% din banii aflati in conturile contribuabililorDeclaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularTaxe PFA 2024. CASS de 10% intra la calculul plafonului de 6 salarii minime?Articole similare
Ce contributii sociale se vireaza de catre parti in cazul platilor compensatorii?Cum recuperam sumele reprezentand indemnizatii pentru concedii medicale?Contract de mandat. Aspecte importante de care trebuie sa tinem cont!Venituri din cesionarea actiunilor. Ce tratament fiscal se aplica?Contributiile sociale datorate de un PFA care detine si calitatea de salariatUltimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024ANAF dezminte informatiile conform carora din 2025 ar urma sa perceapa 10% din banii aflati in conturile contribuabililorDeclaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularArticole similare
Cotele de contributii obligatorii incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2012Important: Au fost stabilite cotele de contributii de asigurari sociale pentru anul 2014Nou in Monitor: Cotele de contributii de asigurari sociale pentru anul 2013Articole similare
Care e tratamentul fiscal in 2015 pentru serviciile medicale suportate de angajatorCifra de afaceri 0 in anumite luni. Cum se acorda scutirile prevazute de OUG 114Schimbarea metodei de amortizare. Aspecte contabile si fiscaleContributii datorate in cazul contractelor de munca cu timp partialDeclaratii electronice in august 2014. Ce formulare se depun la Fisc?Ultimele articole
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Sfaturi de la experti
Intrebare: Da, pierderile pe fiecare an sunt cumulate. Tinand cont ca in anul 2017 societatea a aplicat impozit pe venit micro, nu se merge un an in urma pentru recuperarea pierderii, respectiv si anul 2016? Care este calculul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Optarea pentru aplicarea regimului micro
Intrebare: In cazul in care se face angajarea cu 15.01.2024 a unui salariat (nu contract mandat) se poate opta pentru trecerea la impozit pe venit micro cu 01.04.2025?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA