Reconsiderare activitate
Intrebare: In cazul in care societatea incheie pentru activitatea de distributie a produselor proprii, contracte de colaborare cu persoane fizice autorizate, acestea folosind logistica societatii pentru desfasurarea activitatii, exista posibilitatea ca in cazul unui control fiscal ca veniturile realizate de acestia sa fie reconsiderate venit salarial pentru societate conform prevederilor Codului fiscal ?
Raspuns:
Conform art 7 alin 1 pct 2.1
"2.1. Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Abandonare proiect investitii In concluzie, avand in vedere ca proiectul a fost abandonat iar societatea detine facturi/contracte/documentatie pentru sumele inregistrare in contul 231, dpdv al deductibilitatii...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."
Prin urmare, daca una din conditiile de mai sus este indeplinita, atunci activitatea PFA poate fi reconsiderata si venitul obtinut de PFA va fi asimilat venitului de natura salariala. Intrucat mentionati ca PFA utilizeaza logistica societatii pentru derularea activitatii, daca acesta utilizare este exclusiva, conform lit.b. de mai sus, atunci organul fiscal va putea reconsidera activitatea ca fiind dependenta.
In situatia in care PFA pentru desfasurarea activitatii nu utilizeaza exclusiv numai logistica societatii ci utilizeaza si capital propriu (bunuri /
mijloace fixe, spatii ale sale, echipamente, etc.), atunci nu sunt indeplinite conditiile de la lit b si activitatea nu va putea fi reconsiderata. In contract trebuie prevazute clauze cu privire la baza materiala care urmeaza a fi utilizata de PFA, daca se deconteaza cheltuieli de deplasare de catre societate, relatiile in care se afla PFA fata de platitorul de venit, etc., astfel incat sa se poata demonstra ca nu sunt indeplinite conditiile de la art 7 alin1 pct 2.1 pentru a nu fi reconisederata activitatea.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Mijloc fix omis din evidenta
Intrebare: Societate platitoare pe venituri (micro), achizitioneaza in dec 2024 un autoturism in valoare de 9000 lei de la o persoana fizica in baza unui contract. Administratorul il inmatriculeaza, dar nu aduce documentul la contabil. In ianuarie 2026 are un incident, dosar dauna si se cesioneaza creanta, astfel departamentul de contabilitate afla de acest autoturism. Impozitul a fost achitat cu intarziere tot in ianuarie 2026 si pentru 2025. Care ar fi monografia contabila de inregistrare si ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Factura emisa in avans, export luna urmatoare
Intrebare: Societatea achizitioneaza cherestea de la intern si o exporta in Emiratele Arabe. Cum procedez corect in urmatoarea situatie?
Data facturii externe, a avizelor de insotire a materialului lemnos inregistrate in SUMAL la iesirea marfurilor din stoc si declaratia vamala de export sunt datate 27.08.2026.
Marfa exportata in conditia CFR Port de destinatie (Khorfakkan, UAE) a iesit din depozit in 27.08.2026, formalitatile vamale au fost efectuate in 27.08.2026 (conform DVE) si marfa a fost urcata la...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Iesire din sistemul de TVA la incasare
Intrebare: O societate care aplica sistemul TVA la incasare depaseste cifra de afaceri de 5.000.000 lei in luna octombrie 2026. Declaratia D700 de iesire din sistemul TVA la incasare se depune pana la 25.11.2026. Cand iese din sistemul TVA la incasare si trece la TVA la facturare, 1 noiembrie sau 1 decembrie? Societatea este platitoare de TVA lunar.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Productie energie electrica din surse fotovoltaice
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit si TVA are instalate, incepand cu luna noiembrie 2025, panouri fotovoltaice pe mai multe hale pe care le detine si le inchiriaza in regim de scutire de TVA. Societatea produce energie electrica prin panourile fotovoltaice si primeste autofacturi de la furnizorul de energie pentru energia produsa si livrata in retea. Pana in prezent, societatea nu s-a inregistrat la Autoritatea Vamala pentru activitatea aferenta energiei electrice produse. In acelasi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Facturare productie in curs
Intrebare: As dori sa formulez o intrebare legata de tratamentul fiscal al unei facturi. Situatia e urmatoarea: la 1 ianuarie 2026 s-a schimbat modelul de business al unei companii din Romania, facandu-se trecerea de la productia de produse finite catre vanzarea de servicii efectuate cu materialul clientului. Clientul este localizat in Belgia, iar prestatorul in Romania. La 31.12.2025 toate materiile prime aflate in stoc la Compania din Romania au fost transferate ca proprietate catre firma din Belgia cu o...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<