Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din cedarea folosintei bunurilor in 2016. Ce impozit se aplica si ce cheltuieli se deduc in 2016 pentru un PFA?

07-Ian-2016
30372

In cazul urmator, un PFA inchiriaza o suprafata 50 mp din apartamentul unei persoane fizice.

1. Care sunt obligatiile fiscale ale persoanei fizice care inchiriaza in anul 2016?
Presupunem chiria lunara = 2 500 lei
Obligatii fiscale de plata 2016:
- venit brut total: 2500 lei x 12 luni = 30.000 lei
- venit net impozabil: (30.000 lei x 40%) = 18.000 lei
- contributie sanatate datorata: 18.000 lei x 5.50% = 990 lei
- impozit venit din cedare in folosinta: 2.722 lei.

Pentru suprafata data in folosinta PFA-ului persoana fizica achita si impozit pe cladire majorat in conditiile in care plateste impozit de 2722 lei si CASS de 990 lei?

2. In contractul de inchirire s-a prevazut ca toate cheltuielile reprezentand: energia electrica si termica, apa, canal, gunoi, internet, asigurari imobil, intretinere spatiu sa fie suportate in procent de 50% de PFA chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului si nu pe numele PFA-ului. Aceste utilitati sunt necesare pentru buna desfasurarea a activitatii PFA-ului. Sunt cheltuieli deductibile pentru PFA in anul 2016?

Click aici pentru a citi totul despre contributiile datorate de un PFA in 2016!

In anul 2016, veniturile din inchirierea unor suprafete/locuinte se impoziteaza prin aplicarea procedurii veniturilor din cedarea folosintei bunurilor conform Capitolului IV din Titlul IV din noul Cod fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015.

In acest sens, persoana fizica ce realizeaza venitul depune la ANAF in termen de 15 zile de la semnarea contractului declaratia estimativa de venit formular 220. In baza acestei declaratii, autoritatea fiscala emite decizia de impunere iar obligatiile de plata sunt:

a. impozitul pe venit in procent de 16%;
b. contributia individuala la sanatate in procent de 5,5%, fara ca baza de calcul sa depaseasca 5 x salariul mediu brut pe economie x 12 luni.

Pentru ambele impozite baza de calcul este venitul net impozabil determinat ca diferenta intre pretul net contractual si o cota de cheltuieli forfetare de 40%.

Pentru exemplul dumneavoastra consideram corect calculul prezentat.

Impozitul si contributia la sanatate se achita pana pe data de 25 a ultimei luni din fiecare trimestru cu exceptia lunii decembrie, cand impozitele se pot achita pana in ultima zi lucratoare pentru trezorerie.

Din perspectiva proprietarului locuintei, pentru suprafata de 50 mp consideram ca aceasta situatie este una elocventa pentru utilizarea in scop economic a acelei suprafete iar aceasta intra in sfera impozitului pe cladiri cu folosire nerezidentiala, avand in vedere aspectele precizate de art. 458 din Codul fiscal.

Persoana fizica va depune declaratie de impunere la directia de specialitate locala pana pe data de 31 martie.

Din punctul de vedere al documentului justificativ, fostele norme de aplicare a Codului fiscal permiteau pentru persoanele fizice ce desfasoara activitati independente, ca exceptie, deducerea cheltuielii de pe documente emise pe numele altor persoane. Actualele norme metodologice nu au fost publicate in Monitorul oficial si nu putem emite o opinie pertinenta conform unui temei normativ pentru situatia din anul 2016.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta - Consultant fiscal si doctor in economie

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016