Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Salariatul devine PFA. E avantajos?

18-Mar-2015
3915

Identificam in randurile urmatoare avantajele si dezavantajele existente in situatia in care unui salariat i se propune sa-si desfasoare mai departe activitatea ca un PFA. In masura in care acest PFA factureaza doar catre o singura societate, stabilim daca aceste venituri pot fi asimilate celor de natura salariala.



Fara a cunoaste amanunte cu privire la viitoarea colaborare in calitate de PFA este grea a se face o analiza corecta. Avantajele si dejavantajele in cazul unei persoane care are calitatea de salariat si ar dori colaborarea in calitate de PFA depind de mai multi factori cum ar fi: tipul activitatii desfasurate, respectiv codul CAEN al activitatii PFA; posibilitatea de incadrare cu privire la modul de impozitare , respectiv impozitare pe norma de venit sau impozitare in sistem real;clauzele contractuale cu privire la modul de desfasurare a activitatii si remuneratia incasata.

In calitate de PFA trebuie sa cunoasteti cateva aspecte esentiale minime cu privire la : impozitele, taxele si contributiile datorate, obligatiile cu privire la TVA, evidenta contabila pe care trebuie sa o tineti in calitate de PFA.

Astfel:

Impozitul pe venit.

un PFA care realizeaza venituri comecriale din activitatile prevazute de Ordinul nr. 2875 din 30 noiembrie 2011 privind aprobarea Nomenclatorului activitatilor independente, va plati impozit la norma de venit. Norma de venit pentru fiecare activitate independenta care genereaza venit comercial nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12 (art. 49 din Codul Fiscal). Normele de venit (pe fiecare tip de activitate) sunt stabilite anual de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale si a municipiului Bucuresti, iar impozitul este in cota de 16%.

Daca va incadrati in acest caz, evidenta contabila este mai simpla, documentele obligatorii de intocmit sunt minime.

Un PFA a carei activitate nu se poate incadra in prevederile de mai sus va datora impozit in sistem real. Impozitul este tot in cota de 16%, dar se va calcula conform prevederilor art. 48 din Codul Fiscal. Aceasta presupune organizarea unei evidente contabile, fie in partida simpla, fie in partida dubla, in functie de propria optiune.

Contributii obligatorii.

Contributia de asigurari sociale (CAS).


Persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice sunt asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii, prin efectul legii.
Cota de contributie la CAS este de 26,3% (cota valabila pentru conditii normale de munca).

Baza lunara de calcul a CAS o reprezinta venitul declarat care :nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Conform Legii 187/29.12.2014, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2015 este de 2.415 lei.
Exista si cateva exceptii de la plata CAS, dar in conditiile in care veti desfasura activitate doar ca PFA, fara a mai avea calitatea de salariat , este posibil (in cazul in care nu va incadrati la alte exceptii) sa fiti obligat sa platiti CAS.

Contributia de asigurari sanatate (CASS).

Indiferent daca mai realizeaza, sau nu, si alte venituri. persoana fizica autorizata datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Cota de contributie la CASS este de 5,5%. Baza lunara de calcul a CASS este diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, sau valoarea anuala a normei de venit, raportata la cele 12 luni ale anului si nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale pentru somaj si contributia la sistemul asigurarilor pentru concedii si indemnizatii sunt facultative.

In consecinta, daca ne referim la aspectul fiscal, fiecare persoana trebuie sa analizeze propria situatie , in functie de particularitatile colaborarii, pentru a determina care situatie ii este mai avantajoasa.

Din punct de vedere juridic, consideram ca trebuie sa tineti seama si de faptul ca, in calitate de salariat sunteti protejat de prevederile Codului Muncii. In calitate de PFA colaborarea va intra sub incidenta Codului Civil cu privire la obligatiile partilor, rezilierea contractului, etc. Si sub acest aspect pot aparea avantaje si dezavantaje, in functie de prevederile contractuale.

Referitor la ultima intrebare a dvs. : conform alin. 17 alin. (3) din OUG nr. 44/2008 , PFA nu va fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca colaborarea este exclusiva.

Cu toate acestea trebuie sa tineti seama de prevederile art. 7 pct. 2.1 din Codul Fiscal conform caruia orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta (de natura salariala) daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

O activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor de mai sus, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.

Activitatile desfasurate in mod independent, in conditiile legii, care genereaza venituri din profesii libere, precum si drepturile de autor si drepturile conexe, nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente.

In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu, expert contabil



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Calcularea termenului limita de 5 zile pentru depunerea facturilor, confirmata oficial de Finante

    • Dupa ce Ministerul Finantelor anuntase printr-o simpla postare pe pagina oficiala de Facebook modalitatea de calculare a termenului limita de 5 zile calendaristice de transmitere a facturilor in sistemul national Ro e-Factura, recent a confirmat informatiile si in mod oficial, printr-un comunicat postat pe site-ul lor. Potrivit art.10 alin.(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masura

    • Amnistia fiscala propusa de Guvern atat pentru firme cat si pentru persoane fizice a fost aprobata, iar masurile incluse in OUG 107/2024. Este vorba despre anularea accesoriilor, adica a dobanzilor si penalitatilor, restante la 31 august 2024, insa numai in cazul in care este platita obligatia bugetara principala pana pe 25 noiembrie 2024. Obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Noutati aduse de Legea 126/2024 in cazul evaziunii fiscale In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firme

    • Recent a fost aprobat OUG 107/2024 care prevede facilitati fiscale pentru firme, precum anularea accesoriilor in cazul datoriilor restante la 31 august 2024. Actul normativ prevede si bonificatii pentru persoanele juridice care platesc la timp darile catre stat. Anulare accesorii firme -anularea accesoriilor in procent de 100% din valoarea acestora in cazul datoriilor cumulate pana la data de 31 august 2024; ( daca plata datoriilor se face pana la data de 25 noiembrie 2024); -anularea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016