Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Salariatul devine PFA. E avantajos?

18-Mar-2015
1923

Identificam in randurile urmatoare avantajele si dezavantajele existente in situatia in care unui salariat i se propune sa-si desfasoare mai departe activitatea ca un PFA. In masura in care acest PFA factureaza doar catre o singura societate, stabilim daca aceste venituri pot fi asimilate celor de natura salariala.



Fara a cunoaste amanunte cu privire la viitoarea colaborare in calitate de PFA este grea a se face o analiza corecta. Avantajele si dejavantajele in cazul unei persoane care are calitatea de salariat si ar dori colaborarea in calitate de PFA depind de mai multi factori cum ar fi: tipul activitatii desfasurate, respectiv codul CAEN al activitatii PFA; posibilitatea de incadrare cu privire la modul de impozitare , respectiv impozitare pe norma de venit sau impozitare in sistem real;clauzele contractuale cu privire la modul de desfasurare a activitatii si remuneratia incasata.

In calitate de PFA trebuie sa cunoasteti cateva aspecte esentiale minime cu privire la : impozitele, taxele si contributiile datorate, obligatiile cu privire la TVA, evidenta contabila pe care trebuie sa o tineti in calitate de PFA.

Astfel:
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii


Impozitul pe venit.

un PFA care realizeaza venituri comecriale din activitatile prevazute de Ordinul nr. 2875 din 30 noiembrie 2011 privind aprobarea Nomenclatorului activitatilor independente, va plati impozit la norma de venit. Norma de venit pentru fiecare activitate independenta care genereaza venit comercial nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12 (art. 49 din Codul Fiscal). Normele de venit (pe fiecare tip de activitate) sunt stabilite anual de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale si a municipiului Bucuresti, iar impozitul este in cota de 16%.

Daca va incadrati in acest caz, evidenta contabila este mai simpla, documentele obligatorii de intocmit sunt minime.

Un PFA a carei activitate nu se poate incadra in prevederile de mai sus va datora impozit in sistem real. Impozitul este tot in cota de 16%, dar se va calcula conform prevederilor art. 48 din Codul Fiscal. Aceasta presupune organizarea unei evidente contabile, fie in partida simpla, fie in partida dubla, in functie de propria optiune.

Contributii obligatorii.

Contributia de asigurari sociale (CAS).


Persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice sunt asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii, prin efectul legii.
Cota de contributie la CAS este de 26,3% (cota valabila pentru conditii normale de munca).

Baza lunara de calcul a CAS o reprezinta venitul declarat care :nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Conform Legii 187/29.12.2014, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2015 este de 2.415 lei.
Exista si cateva exceptii de la plata CAS, dar in conditiile in care veti desfasura activitate doar ca PFA, fara a mai avea calitatea de salariat , este posibil (in cazul in care nu va incadrati la alte exceptii) sa fiti obligat sa platiti CAS.

Contributia de asigurari sanatate (CASS).

Indiferent daca mai realizeaza, sau nu, si alte venituri. persoana fizica autorizata datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Cota de contributie la CASS este de 5,5%. Baza lunara de calcul a CASS este diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, sau valoarea anuala a normei de venit, raportata la cele 12 luni ale anului si nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale pentru somaj si contributia la sistemul asigurarilor pentru concedii si indemnizatii sunt facultative.

In consecinta, daca ne referim la aspectul fiscal, fiecare persoana trebuie sa analizeze propria situatie , in functie de particularitatile colaborarii, pentru a determina care situatie ii este mai avantajoasa.

Din punct de vedere juridic, consideram ca trebuie sa tineti seama si de faptul ca, in calitate de salariat sunteti protejat de prevederile Codului Muncii. In calitate de PFA colaborarea va intra sub incidenta Codului Civil cu privire la obligatiile partilor, rezilierea contractului, etc. Si sub acest aspect pot aparea avantaje si dezavantaje, in functie de prevederile contractuale.

Referitor la ultima intrebare a dvs. : conform alin. 17 alin. (3) din OUG nr. 44/2008 , PFA nu va fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca colaborarea este exclusiva.

Cu toate acestea trebuie sa tineti seama de prevederile art. 7 pct. 2.1 din Codul Fiscal conform caruia orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta (de natura salariala) daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

O activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor de mai sus, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.

Activitatile desfasurate in mod independent, in conditiile legii, care genereaza venituri din profesii libere, precum si drepturile de autor si drepturile conexe, nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente.

In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu, expert contabil



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Salariatul devine PFA. E avantajos?":
Rating:

Nota: 3.63 din 4 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"