Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA - Ajustarea normelor de venit. Studiu de caz

06-Aug-2019
692

O persoana fizica autorizata ce obtine venituri din activitati independente impuse pe baza de norme de venit si este incadrata la invaliditate de grad 3 ce ii confera dreptul sa munceasca maxim 4 ore pe zi, isi poate ajusta norma de venit?

In situatia in care veniturile obtinute/ajustate sunt sub plafonul de 12 salarii minime pe economie, si este si salariat cu 4 ore pe zi, mai este obligat sa plateasca CASS la 6 salarii minime pe economie si, daca da, cass trebuie declarata in rubrica privind veniturile estimate pentru 2019 si apoi declarata si in declaratia anului urmator la rubrica de venituri efectiv realizate in anul 2019 sau se declara doar o data?

Raspunsul specialistului

1. Potrivit art. 69 alin. (2) din Codul fiscal, Directiile generale regionale ale finantelor publice stabilesc nivelul normelor de venit si coeficientii de corectie aplicabili. In Normele metodologice de aplicare ale art. 69 din Codul fiscal sunt cuprinse criteriile in functie de care sunt stabiliti coeficientii de corectie ai normelor de venit. Astfel, potrivit pct. 8 alin. (7) lit. d) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, la stabilirea coeficientilor de corectie a normelor de venit se va avea in vedere si criteriul gradului de handicap sau de invaliditate a contribuabilului.

Pentru a putea determina coeficientii de corectie aplicabili situatiei care face obiectul analizaei, trebuie consultate pe site-ul www.anaf.ro normele de venit pe anul 2019 pentru judetul de la locul desfasurarii activitatii. Astfel, in masura in care Directiile generale regionale ale finantelor publice au stabilit coeficienti de corectie pentru gradul de invaliditate mentionat, urmeaza ca norma anuala de venit se fie redusa conform acelor coeficienti.

De asemenea, sunt incidente si prevederile pct. 8 alin. (11) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, potrivit caruia, Venitul net din activitati independente desfasurate de persoana fizica cu handicap grav sau accentuat, in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, se reduce, de catre contribuabil, proportional cu numarul de zile calendaristice pentru care venitul este scutit de la plata impozitului. Impozitul datorat va fi calculat pentru venitul net anual redus proportional cu numarul de zile. Prevederea se aplica atat in cazul contribuabilului incadrat, in cursul perioadei impozabile, in gradul de handicap grav sau accentuat, cat si in cazul contribuabilului care in cursul perioadei impozabile nu se mai incadreaza in gradul de handicap respectiv, potrivit legii.

2. Potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice referitoare la estimarea veniturilor. Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara (12 x 2.080 lei), se efectueaza, in cazul analizat in care persoana nu realizeaza si alte venituri din cele enumerate la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) din Codul fiscal, prin cumularea veniturilor din activitati independente stabilite prin norma de venit astfel cum aceasta este stabilita in conformitate cu prevederile art. 69 din Codul fiscal, prin urmare ajustata.

In acest sens, pct. 14 alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 170 din Codul fiscal precizeaza ca CASS se datoreaza de catre persoanele fizice care estimeaza ca vor realiza in anul in curs venituri nete cumulate, cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara. Persoanele fizice care estimeaza pentru anul in curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de baza minime brute pe tara nu datoreaza contributia, dar pot opta pentru plata acesteia potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal.

In situatia in care persoana fizica a estimat pentru anul curent un venit net anual cumulat din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, insa venitul net anual cumulat realizat va fi cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime pe tara, in vigoare in anul pentru care se datoreaza CASS, persoana datoreaza CASS la nivelul a 12 salarii minime pe tara si are obligatia depunerii Declaratiei unice, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii CASS.

In schimb, daca persoana fizice estimeaza venituri peste plafon, insa realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar in anul fiscal precedent nu a avut calitatea de salariat si n s-a incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS, acestea datoreaza CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si depune Declaratia prevazuta la art. 122, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

In concluzie, din informatiile furnizate, in masura in care veniturile nete din activitati independente sunt sub plafonul celor 12 salarii minime brute pe tara, persoana nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, neavand obligatia de a depune Declaratia unica pentru plata CASS.

In cazul in care persoana fizica opteaza pentru plata CASS, in masura in care a estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 lit. b)-h) din Codul fiscal sub nivelul plafonului minim, acestea datoreaza CASS dupa cum urmeaza:

a) daca depune Declaratia unica privind estimarea veniturilor pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara; sau

b) daca depune Declaratia unica privind estimarea veniturilor dupa implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a declaratiei unice de definitivare, inclusiv luna in care se depune declaratia.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA - Ajustarea normelor de venit. Studiu de caz":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Salariul minim, majorat cu 100 de lei! Premierul desemnat: Aceasta decizie nu o poate lua decat un Guvern legitim
    • Asa cum a anuntat ieri - 22 octombrie - ministrul demis al Muncii, astazi a fost pus in Transparenta decizionala proiectul de Hotarare privind majorarea salariului minim brut pe economie la 2.262 de lei, fata de 2080 de lei, cat este in prezent. Cresterea de 100 de lei se aplica salariului minim net. Pentru persoanele cu studii superioare, salariul de baza minim brut pe economie se majoreaza cu aproape 300 de lei, de la de la 2.350 lei la 2.620 lei lunar. Ministrul demis al Muncii a...» citeste mai departe aici

  • OG 6/2019: Anularea obligatiilor accesorii
    • O societate a primit o decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati aferente impozitului pe profit, TVA, si fond pentru persoane cu handicap pentru trimestrul trecut (iunie 2019). Pot fi anulate printr-o solicitare catre ANAF? Iata care este opinia specialistului nostru: Prin Capitolul II din OG 6/2019 s-a instituit posibilitatea anularii unor obligatii accesorii. Conform art. 23 din ordonanta aceasta facilitate se aplica pentru debitorii - persoane...» citeste mai departe aici

  • Completarea plajei de facturi din declaratia 394
    • Va rog sa imi spuneti ce facturi se trec la plaja de facturi in Declaratia 394, daca avem si livrari in Romania cu 19%, scutite, intracomunitare si externe. Trebuie trecute doar facturile din tara si sarit peste cele ce nu fac obiectul livrarilor interne sau trec toata plaja din decizie. Completarea si depunerea declaratiei: Cartusul I Plaje de facturi 2.1 Plaja de facturi alocate _______ _______ _______ ________ de la seria _______ numarul _______ la seria _______ numarul ________ din...» citeste mai departe aici

  • Spor de noapte? Rezolvari legale pentru problemele privind retribuirea corecta a salariatilor
    • De cate ori nu v-ati aflat in situatia de a nu sti cum sa aplicati legea, a nu sti in ce categorie sa incadrati un anumit interval orar de munca sau de a nu sti cum sa retribuiti corect orele lucrate noaptea sau in weekend? Astazi vom aborda doua astfel de situatii si va vom arata cum trebuie tratate corect. Ore sulimentare in intervalul orar de noapte De exemplu, pentru un angajat care lucreaza zilnic intre 9:00 - 18:00 si care efectueaza suplimentar cate 2 ore in intervalul 22:00 - 6:00, ati...» citeste mai departe aici

  • Achizitionarea de locuinte, fara adeverinta de venit, pentru romanii din diaspora! (propunere)
    • Ilan Laufer, fost ministru al IMM-urilor si coordonatorul programului Smart Start USA, este de parere ca una dintre cele mai bune masuri de repatriere a romanilor care incearca sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor este ca statul sa le acorde posibilitatea achizitionarii de locuinte fara adeverinta de venit. Acesta a precizat chiar ca are deja in lucru un draft de proiect de lege in acest sens. "Este nevoie de o Lege a repatrierii pentru Romania, pentru care eu o sa ma lupt in...» citeste mai departe aici

  • MFP: Disponibilitatile prevazute in OUG 114/2018 se vireaza la bugetul de stat (proiect de Ordin)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin care completeaza Ordinul nr. 1386/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind virarea la bugetul de stat de catre Ministerul Sanatatii si Ministerul Tineretului si Sportului a disponibilitatilor prevazute la art. 57 si 59 din OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016