Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA - Ajustarea normelor de venit. Studiu de caz

06-Aug-2019
1021

O persoana fizica autorizata ce obtine venituri din activitati independente impuse pe baza de norme de venit si este incadrata la invaliditate de grad 3 ce ii confera dreptul sa munceasca maxim 4 ore pe zi, isi poate ajusta norma de venit?

In situatia in care veniturile obtinute/ajustate sunt sub plafonul de 12 salarii minime pe economie, si este si salariat cu 4 ore pe zi, mai este obligat sa plateasca CASS la 6 salarii minime pe economie si, daca da, cass trebuie declarata in rubrica privind veniturile estimate pentru 2019 si apoi declarata si in declaratia anului urmator la rubrica de venituri efectiv realizate in anul 2019 sau se declara doar o data?

Raspunsul specialistului

1. Potrivit art. 69 alin. (2) din Codul fiscal, Directiile generale regionale ale finantelor publice stabilesc nivelul normelor de venit si coeficientii de corectie aplicabili. In Normele metodologice de aplicare ale art. 69 din Codul fiscal sunt cuprinse criteriile in functie de care sunt stabiliti coeficientii de corectie ai normelor de venit. Astfel, potrivit pct. 8 alin. (7) lit. d) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, la stabilirea coeficientilor de corectie a normelor de venit se va avea in vedere si criteriul gradului de handicap sau de invaliditate a contribuabilului.

Pentru a putea determina coeficientii de corectie aplicabili situatiei care face obiectul analizaei, trebuie consultate pe site-ul www.anaf.ro normele de venit pe anul 2019 pentru judetul de la locul desfasurarii activitatii. Astfel, in masura in care Directiile generale regionale ale finantelor publice au stabilit coeficienti de corectie pentru gradul de invaliditate mentionat, urmeaza ca norma anuala de venit se fie redusa conform acelor coeficienti.

De asemenea, sunt incidente si prevederile pct. 8 alin. (11) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, potrivit caruia, Venitul net din activitati independente desfasurate de persoana fizica cu handicap grav sau accentuat, in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, se reduce, de catre contribuabil, proportional cu numarul de zile calendaristice pentru care venitul este scutit de la plata impozitului. Impozitul datorat va fi calculat pentru venitul net anual redus proportional cu numarul de zile. Prevederea se aplica atat in cazul contribuabilului incadrat, in cursul perioadei impozabile, in gradul de handicap grav sau accentuat, cat si in cazul contribuabilului care in cursul perioadei impozabile nu se mai incadreaza in gradul de handicap respectiv, potrivit legii.

2. Potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice referitoare la estimarea veniturilor. Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara (12 x 2.080 lei), se efectueaza, in cazul analizat in care persoana nu realizeaza si alte venituri din cele enumerate la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) din Codul fiscal, prin cumularea veniturilor din activitati independente stabilite prin norma de venit astfel cum aceasta este stabilita in conformitate cu prevederile art. 69 din Codul fiscal, prin urmare ajustata.

In acest sens, pct. 14 alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 170 din Codul fiscal precizeaza ca CASS se datoreaza de catre persoanele fizice care estimeaza ca vor realiza in anul in curs venituri nete cumulate, cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara. Persoanele fizice care estimeaza pentru anul in curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de baza minime brute pe tara nu datoreaza contributia, dar pot opta pentru plata acesteia potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal.

In situatia in care persoana fizica a estimat pentru anul curent un venit net anual cumulat din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, insa venitul net anual cumulat realizat va fi cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime pe tara, in vigoare in anul pentru care se datoreaza CASS, persoana datoreaza CASS la nivelul a 12 salarii minime pe tara si are obligatia depunerii Declaratiei unice, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii CASS.

In schimb, daca persoana fizice estimeaza venituri peste plafon, insa realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar in anul fiscal precedent nu a avut calitatea de salariat si n s-a incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS, acestea datoreaza CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si depune Declaratia prevazuta la art. 122, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

In concluzie, din informatiile furnizate, in masura in care veniturile nete din activitati independente sunt sub plafonul celor 12 salarii minime brute pe tara, persoana nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, neavand obligatia de a depune Declaratia unica pentru plata CASS.

In cazul in care persoana fizica opteaza pentru plata CASS, in masura in care a estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 lit. b)-h) din Codul fiscal sub nivelul plafonului minim, acestea datoreaza CASS dupa cum urmeaza:

a) daca depune Declaratia unica privind estimarea veniturilor pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara; sau

b) daca depune Declaratia unica privind estimarea veniturilor dupa implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a declaratiei unice de definitivare, inclusiv luna in care se depune declaratia.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA - Ajustarea normelor de venit. Studiu de caz":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • A fost actualizat modelul declaratiei pe proprie raspundere
    • In urma Ordonantei militare nr.3/2020 a fost impusa completarea unei declaratii de proprie raspundere pentru persoanele care vor sa paraseasca locuinta in perioada starii de urgenta. Grupul de Comunicare Strategica din cadrul Ministerului Afacerilor Interne anunta faptul ca modelul declaratiei pe proprie raspundere, accesibil pe pagina https://stirioficiale.ro/, a fost simplificat in privinta datelor care necesita a fi completate. Documentul poate fi redactat/completat de pe PC/laptop in...» citeste mai departe aici

  • Bonificatii de 5% sau 10% pentru firmele care platesc anticipat impozitul pe profit
    • Ministerul Finantelor Publice a anuntat, joi, ca firmele care platesc anticipat impozitul pe profit vor primi bonificatie de 5% sau 10%. Bonificatie de 10% si pentru microintreprinderi. Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, care platesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, respectiv pentru plata anticipata aferenta aceluiasi trimestru, pâna la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, beneficiaza de o...» citeste mai departe aici

  • ANAF trateaza cu prioritate operatiunile desfasurate de operatorii economici pentru a asigura functionarea statului
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca sprijina efortul national de limitare a raspandirii infectiei cu noul coronavirus si trateaza cu prioritate operatunile desfasurate de companii si de operatorii economici. Agentia sustine ca „a angrenat toate fortele sale in combaterea raspandirii infectiei cu noul virus, dar mai ales pentru asigurarea functionarii Statului Roman si pentru indeplinirea atributiilor prevazute prin...» citeste mai departe aici

  • Cum iti poti salva afacerea in vreme de criza. Solutii fiscale pentru contabili
    • Pandemia cu care ne confruntam din cauza virusului COVID-19 poate avea repercursiuni grave pentru mediul de afaceri. Aceasta situatie ne-a luat pe toti prin surpriza, iar statul a venit in ajutorul companiilor cu cateva ordonante militare, menite sa sprijine mediul de afaceri in aceasta grea incercare. Totusi, cele doua Ordonante prezinta multe neclaritati si lasa loc unor interpretari diverse. Acest lucru este extrem de periculos si poate sa iti afecteze afacerea. Participa si tu in data de 3...» citeste mai departe aici

  • Scutiri de taxe vamale si TVA pentru importurile destinate prevenirii si combaterii COVID-19
    • Ministerul Finantelor Publice anunta printr-un comunicat de presa ca a solicitat Comisiei Europene autorizarea pentru a putea aplica scutiri de taxe vamale si TVA pentru importurile destinate prevenirii si combaterii raspandirii coronavirusului COVID-19. Scutirea de taxe vamale si TVA va fi acordata pentru importurile de echipamente de protectie, alte dispozitive sau echipamente medicale, medicamente, efectuate de catre organizatii de stat, de organizatii caritabile sau filantropice, aprobate de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016