Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA SAU SRL?

02-Dec-2010
2838

Adoptarea recentelor Ordonante, nr. 58 si nr. 82, concomitent cu eliminarea impozitului minim, au readus in atentie un subiect important: PFA sau SRL, ca mijloc de realizare a veniturilor?

Prestarea activitatii specifice, ce inglobeaza o valoare, catre un tert presupune parcurgerea unui proces complex de autorizare ori alte procedee administrative prealabile. Chiar si pentru realizarea veniturilor din salarii legislatia impune conditii exprese: avizul unnui medic, protectia muncii, varsta minima obligatorie sub care nu se poate deroga s.a.

Decizia privind modul de organizare a activitatii are in vedere de cele mai multe ori criterii diferite, pe care persoana care urmeaza sa realizeze veniturile trebuie sa le ia in considerare: raspunderea persoanei ce realizeaza venitul, gradul de optimizare fiscala, complexitatea procedurilor, usurinta accesului la resursele financiare obtinute in urma desfasurarii activitatii, imaginea fata de potentialii parteneri de afaceri, simplitatea mecanismelor de incetare a formei de realizare a venitului.

Fundamental in decizia de alegere a formei de organizare a activitatii ar trebui sa fie criteriul fiscalitatii aplicabile venitului realizat.

Din acest punct de vedere, ?invingatorul? este incontestabil PFA. Cota de impozitare este identica, 16%, dar in cazul PFA lipseste impozitul pe dividende de 16%. Din acest
motiv, comparand cat se poate de simplu cele doua forme de organizare, daca in cazul PFA vom avea doar un impozit pe venit de 16%, in cazul SRL se vor insuma 16% impozitul pe profit cu inca 16%

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
impozit pe dividende. Odata cu majorarea impozitului pe dividende, de-a lungul timpului, asociatii au renuntat la distribuirea acestora, aplicand diverse alte modalitati de transfer a profitului.

In aceste conditii, sub rezerva riscului contenciosului fiscal ori a altor cheltuieli de transfer a profitului catre state cu fiscalitate mai avantajoasa, singurul criteriu de detaliu pentru departajarea intre cele doua forme de organizare a activitatii va ramane in aria mecanismelor de stabilire a bazei de impozitare si in final impozitul efectiv de plata.

Un alt criteriu important este acela al riscului asumat in cadrul procesului de realizare a venitului. Referindu-ne, de aceasta data, strict la societatea cu raspundere limitata (SRL) in raport cu PFA, riscul in cazul in care rezultatele activitatii sunt negative, in raport cu aporturile, este cu mult diminuat in cazul SRL.

In principiu, daca in cazul SRL asociatii raspund fata de creditorii societatii in limita capitalului subscris, in cazul PFA persoana fizica va raspunde cu intregul sau patrimoniu. Odata cu inasprirea legislatiei privind recuperarea creantelor fiscale, ce permite angajarea raspunderii personale a administratorului, asociatului sau a
altor persoane responsabile de insolvabilitatea fiscala a persoanei juridice, diferentele generate de limita raspunderiimateriale a fost important diminuata. Desigur ca, in anumite circumstante, atat PFA cat si SRL pot obtine protectia prin intermediul procedurii insolventei, asa cumsi in cazul SRL, potrivit art. 2371 din Legea societatilor comerciale, asociatul care, in frauda creditorilor, abuzeaza de caracterul limitat al raspunderii sale si de personalitatea juridica distincta a societatii, raspunde nelimitat pentru obligatiile neachitate ale societatii dizolvate, respectiv lichidate.

De asemenea, un alt criteriu avut in vedere la decizia de a alege forma de organizare este acela al imaginii in raport cu partenerii de afaceri ori platitorii de venituri, dar si in raport cu furnizorii de servicii.

Nu putem sa nu mentionam prevederile OUG nr. 58/2010 ce stabileau obligatii in sarcina platitorilor de venituri in situatia existentei unor raporturi cu PFA. Chiar daca aceste masuri au fost eliminate, imaginea unor astfel de parteneri contractuali determina numeroase rezerve din cauza unor eventuale obligatii suplimentare prevazute de legislatie.

Desi in ultimul timp imaginea PFA s-a imbunatatit datorita intelegerii mecanismului de functionare a acestora, in ochii partenerilor de afaceri staruieste interpretarea potrivit careia PFA nu este o entitate solida, fiind caracterizata de o mare volatilitate datorata unei proceduri mai simple de dizolvare.

Nu in ultimul rand, de o tot mai mare importanta se bucura accesibilitatea la informatiile privind rezultatele financiare. Din aceasta perspectiva, SRL are un avantaj net. Situatiile financiare anuale se intocmesc numai de catre persoanele juridice, respectiv SRL, nu si de catre PFA. Acestea se depun la Registrul comertului si devin astfel publice. Alaturi de aceasta transparenta asupra unui volum mare de indicatori, existenta unui capital social important asigura SRL un accesmaimare pe piata.

In contraponderea acestui criteriu se afla unul deosebit de important, la care PFA se detaseaza de aceasta data categoric: criteriul accesibilitatii sumelor realizate din activitatea desfasurata. In principiu, in cazul PFA sumele obtinute sunt accesibile imediat si pot fi utilizate neingradit in interesul activitatii sau pentru necesitatile individuale. In cazul SRL, dividendele pot fi obtinute numai in anul urmator celui in care veniturile sunt realizate si numai dupa ce adunarea generala aproba distribuirea profitului cu aceasta destinatie.

Desigur, din punct de vedere tehnic, pot existamijloace ca pe termen scurt sume de bani sa poata fi utilizate in alte scopuri, prin intermediul avansurilor de trezorerie, insa utilizarea unor astfel de mijloace sunt riscante si trebuie utilizate in circumstante speciale si nu mai mult decat echivalentului in lei al sumei de 5.000 de euro.

Am analizat mai sus cele mai importante criterii de departajare dintre PFA si SRL. Majoritatea dintre acestea si in special cele mai importante inclina balanta catre PFA, cu atat mai mult cu cat limitarile privind incheierea de contracte de munca au fost inlaturate in varianta organizarii PFA ca intreprindere individuala. Asadar, pentru anul 2011, avand in perspectiva compensare comision.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA SAU SRL?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

  • Doar 10% dintre functiile din consiliile de administratie in marile companii din Romania sunt detinute de femei
    • In ce priveste diversitatea de gen in campul de munca, Romania se situeaza pe ultimele locuri din clasamentul european, avand doar 12% dintre pozitiile non-executive ocupate de femei, fata de media UE de 23%. De asemenea, in consiliile de administratie a companiilor mari listate femeile ocupa doar 10% din aceste locuri. "In Romania, femeile ocupa 10% din locurile din consiliile de administratie a companiilor mari listate, 12% din rolurile non-executive ale celor mai bine cotate companii si 15%...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.