Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA SAU SRL?

02-Dec-2010
2906

Adoptarea recentelor Ordonante, nr. 58 si nr. 82, concomitent cu eliminarea impozitului minim, au readus in atentie un subiect important: PFA sau SRL, ca mijloc de realizare a veniturilor?

Prestarea activitatii specifice, ce inglobeaza o valoare, catre un tert presupune parcurgerea unui proces complex de autorizare ori alte procedee administrative prealabile. Chiar si pentru realizarea veniturilor din salarii legislatia impune conditii exprese: avizul unnui medic, protectia muncii, varsta minima obligatorie sub care nu se poate deroga s.a.

Decizia privind modul de organizare a activitatii are in vedere de cele mai multe ori criterii diferite, pe care persoana care urmeaza sa realizeze veniturile trebuie sa le ia in considerare: raspunderea persoanei ce realizeaza venitul, gradul de optimizare fiscala, complexitatea procedurilor, usurinta accesului la resursele financiare obtinute in urma desfasurarii activitatii, imaginea fata de potentialii parteneri de afaceri, simplitatea mecanismelor de incetare a formei de realizare a venitului.

Fundamental in decizia de alegere a formei de organizare a activitatii ar trebui sa fie criteriul fiscalitatii aplicabile venitului realizat.

Din acest punct de vedere, ?invingatorul? este incontestabil PFA. Cota de impozitare este identica, 16%, dar in cazul PFA lipseste impozitul pe dividende de 16%. Din acest
motiv, comparand cat se poate de simplu cele doua forme de organizare, daca in cazul PFA vom avea doar un impozit pe venit de 16%, in cazul SRL se vor insuma 16% impozitul pe profit cu inca 16%

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
impozit pe dividende. Odata cu majorarea impozitului pe dividende, de-a lungul timpului, asociatii au renuntat la distribuirea acestora, aplicand diverse alte modalitati de transfer a profitului.

In aceste conditii, sub rezerva riscului contenciosului fiscal ori a altor cheltuieli de transfer a profitului catre state cu fiscalitate mai avantajoasa, singurul criteriu de detaliu pentru departajarea intre cele doua forme de organizare a activitatii va ramane in aria mecanismelor de stabilire a bazei de impozitare si in final impozitul efectiv de plata.

Un alt criteriu important este acela al riscului asumat in cadrul procesului de realizare a venitului. Referindu-ne, de aceasta data, strict la societatea cu raspundere limitata (SRL) in raport cu PFA, riscul in cazul in care rezultatele activitatii sunt negative, in raport cu aporturile, este cu mult diminuat in cazul SRL.

In principiu, daca in cazul SRL asociatii raspund fata de creditorii societatii in limita capitalului subscris, in cazul PFA persoana fizica va raspunde cu intregul sau patrimoniu. Odata cu inasprirea legislatiei privind recuperarea creantelor fiscale, ce permite angajarea raspunderii personale a administratorului, asociatului sau a
altor persoane responsabile de insolvabilitatea fiscala a persoanei juridice, diferentele generate de limita raspunderiimateriale a fost important diminuata. Desigur ca, in anumite circumstante, atat PFA cat si SRL pot obtine protectia prin intermediul procedurii insolventei, asa cumsi in cazul SRL, potrivit art. 2371 din Legea societatilor comerciale, asociatul care, in frauda creditorilor, abuzeaza de caracterul limitat al raspunderii sale si de personalitatea juridica distincta a societatii, raspunde nelimitat pentru obligatiile neachitate ale societatii dizolvate, respectiv lichidate.

De asemenea, un alt criteriu avut in vedere la decizia de a alege forma de organizare este acela al imaginii in raport cu partenerii de afaceri ori platitorii de venituri, dar si in raport cu furnizorii de servicii.

Nu putem sa nu mentionam prevederile OUG nr. 58/2010 ce stabileau obligatii in sarcina platitorilor de venituri in situatia existentei unor raporturi cu PFA. Chiar daca aceste masuri au fost eliminate, imaginea unor astfel de parteneri contractuali determina numeroase rezerve din cauza unor eventuale obligatii suplimentare prevazute de legislatie.

Desi in ultimul timp imaginea PFA s-a imbunatatit datorita intelegerii mecanismului de functionare a acestora, in ochii partenerilor de afaceri staruieste interpretarea potrivit careia PFA nu este o entitate solida, fiind caracterizata de o mare volatilitate datorata unei proceduri mai simple de dizolvare.

Nu in ultimul rand, de o tot mai mare importanta se bucura accesibilitatea la informatiile privind rezultatele financiare. Din aceasta perspectiva, SRL are un avantaj net. Situatiile financiare anuale se intocmesc numai de catre persoanele juridice, respectiv SRL, nu si de catre PFA. Acestea se depun la Registrul comertului si devin astfel publice. Alaturi de aceasta transparenta asupra unui volum mare de indicatori, existenta unui capital social important asigura SRL un accesmaimare pe piata.

In contraponderea acestui criteriu se afla unul deosebit de important, la care PFA se detaseaza de aceasta data categoric: criteriul accesibilitatii sumelor realizate din activitatea desfasurata. In principiu, in cazul PFA sumele obtinute sunt accesibile imediat si pot fi utilizate neingradit in interesul activitatii sau pentru necesitatile individuale. In cazul SRL, dividendele pot fi obtinute numai in anul urmator celui in care veniturile sunt realizate si numai dupa ce adunarea generala aproba distribuirea profitului cu aceasta destinatie.

Desigur, din punct de vedere tehnic, pot existamijloace ca pe termen scurt sume de bani sa poata fi utilizate in alte scopuri, prin intermediul avansurilor de trezorerie, insa utilizarea unor astfel de mijloace sunt riscante si trebuie utilizate in circumstante speciale si nu mai mult decat echivalentului in lei al sumei de 5.000 de euro.

Am analizat mai sus cele mai importante criterii de departajare dintre PFA si SRL. Majoritatea dintre acestea si in special cele mai importante inclina balanta catre PFA, cu atat mai mult cu cat limitarile privind incheierea de contracte de munca au fost inlaturate in varianta organizarii PFA ca intreprindere individuala. Asadar, pentru anul 2011, avand in perspectiva compensare comision.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA SAU SRL?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"