Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA SAU SRL?

02-Dec-2010
4485

Adoptarea recentelor Ordonante, nr. 58 si nr. 82, concomitent cu eliminarea impozitului minim, au readus in atentie un subiect important: PFA sau SRL, ca mijloc de realizare a veniturilor?

Prestarea activitatii specifice, ce inglobeaza o valoare, catre un tert presupune parcurgerea unui proces complex de autorizare ori alte procedee administrative prealabile. Chiar si pentru realizarea veniturilor din salarii legislatia impune conditii exprese: avizul unnui medic, protectia muncii, varsta minima obligatorie sub care nu se poate deroga s.a.

Decizia privind modul de organizare a activitatii are in vedere de cele mai multe ori criterii diferite, pe care persoana care urmeaza sa realizeze veniturile trebuie sa le ia in considerare: raspunderea persoanei ce realizeaza venitul, gradul de optimizare fiscala, complexitatea procedurilor, usurinta accesului la resursele financiare obtinute in urma desfasurarii activitatii, imaginea fata de potentialii parteneri de afaceri, simplitatea mecanismelor de incetare a formei de realizare a venitului.

Fundamental in decizia de alegere a formei de organizare a activitatii ar trebui sa fie criteriul fiscalitatii aplicabile venitului realizat.

Din acest punct de vedere, ?invingatorul? este incontestabil PFA. Cota de impozitare este identica, 16%, dar in cazul PFA lipseste impozitul pe dividende de 16%. Din acest
motiv, comparand cat se poate de simplu cele doua forme de organizare, daca in cazul PFA vom avea doar un impozit pe venit de 16%, in cazul SRL se vor insuma 16% impozitul pe profit cu inca 16% impozit pe dividende. Odata cu majorarea impozitului pe dividende, de-a lungul timpului, asociatii au renuntat la distribuirea
acestora, aplicand diverse alte modalitati de transfer a profitului.

In aceste conditii, sub rezerva riscului contenciosului fiscal ori a altor cheltuieli de transfer a profitului catre state cu fiscalitate mai avantajoasa, singurul criteriu de detaliu pentru departajarea intre cele doua forme de organizare a activitatii va ramane in aria mecanismelor de stabilire a bazei de impozitare si in final impozitul efectiv de plata.

Un alt criteriu important este acela al riscului asumat in cadrul procesului de realizare a venitului. Referindu-ne, de aceasta data, strict la societatea cu raspundere limitata (SRL) in raport cu PFA, riscul in cazul in care rezultatele activitatii sunt negative, in raport cu aporturile, este cu mult diminuat in cazul SRL.

In principiu, daca in cazul SRL asociatii raspund fata de creditorii societatii in limita capitalului subscris, in cazul PFA persoana fizica va raspunde cu intregul sau patrimoniu. Odata cu inasprirea legislatiei privind recuperarea creantelor fiscale, ce permite angajarea raspunderii personale a administratorului, asociatului sau a
altor persoane responsabile de insolvabilitatea fiscala a persoanei juridice, diferentele generate de limita raspunderiimateriale a fost important diminuata. Desigur ca, in anumite circumstante, atat PFA cat si SRL pot obtine protectia prin intermediul procedurii insolventei, asa cumsi in cazul SRL, potrivit art. 2371 din Legea societatilor comerciale, asociatul care, in frauda creditorilor, abuzeaza de caracterul limitat al raspunderii sale si de personalitatea juridica distincta a societatii, raspunde nelimitat pentru obligatiile neachitate ale societatii dizolvate, respectiv lichidate.

De asemenea, un alt criteriu avut in vedere la decizia de a alege forma de organizare este acela al imaginii in raport cu partenerii de afaceri ori platitorii de venituri, dar si in raport cu furnizorii de servicii.

Nu putem sa nu mentionam prevederile OUG nr. 58/2010 ce stabileau obligatii in sarcina platitorilor de venituri in situatia existentei unor raporturi cu PFA. Chiar daca aceste masuri au fost eliminate, imaginea unor astfel de parteneri contractuali determina numeroase rezerve din cauza unor eventuale obligatii suplimentare prevazute de legislatie.

Desi in ultimul timp imaginea PFA s-a imbunatatit datorita intelegerii mecanismului de functionare a acestora, in ochii partenerilor de afaceri staruieste interpretarea potrivit careia PFA nu este o entitate solida, fiind caracterizata de o mare volatilitate datorata unei proceduri mai simple de dizolvare.

Nu in ultimul rand, de o tot mai mare importanta se bucura accesibilitatea la informatiile privind rezultatele financiare. Din aceasta perspectiva, SRL are un avantaj net. Situatiile financiare anuale se intocmesc numai de catre persoanele juridice, respectiv SRL, nu si de catre PFA. Acestea se depun la Registrul comertului si devin astfel publice. Alaturi de aceasta transparenta asupra unui volum mare de indicatori, existenta unui capital social important asigura SRL un accesmaimare pe piata.

In contraponderea acestui criteriu se afla unul deosebit de important, la care PFA se detaseaza de aceasta data categoric: criteriul accesibilitatii sumelor realizate din activitatea desfasurata. In principiu, in cazul PFA sumele obtinute sunt accesibile imediat si pot fi utilizate neingradit in interesul activitatii sau pentru necesitatile individuale. In cazul SRL, dividendele pot fi obtinute numai in anul urmator celui in care veniturile sunt realizate si numai dupa ce adunarea generala aproba distribuirea profitului cu aceasta destinatie.

Desigur, din punct de vedere tehnic, pot existamijloace ca pe termen scurt sume de bani sa poata fi utilizate in alte scopuri, prin intermediul avansurilor de trezorerie, insa utilizarea unor astfel de mijloace sunt riscante si trebuie utilizate in circumstante speciale si nu mai mult decat echivalentului in lei al sumei de 5.000 de euro.

Am analizat mai sus cele mai importante criterii de departajare dintre PFA si SRL. Majoritatea dintre acestea si in special cele mai importante inclina balanta catre PFA, cu atat mai mult cu cat limitarile privind incheierea de contracte de munca au fost inlaturate in varianta organizarii PFA ca intreprindere individuala. Asadar, pentru anul 2011, avand in perspectiva compensare comision.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Cu ce data se inregistreaza in contabilitate facturile electronice primite

    • Cu ce data se inregistreaza in contabilitate factura primita? Dar factura transmisa prin SPV? Data de inregistrare in contabilitate a facturilor electronice – raspunsul specialistului: Conform OUG 120 /2021-art. 2: (1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: - factura electronica - factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata; Art. 10...» citeste mai departe aici

  • Bonificatiile de 3% pentru contribuabilii buni platnici se vor acorda din oficiu

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse cateva facilitati speciale pentru contribuabilii buni platnici precum bonificatia de 3% care se acorda din oficiu. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta contribuabililor interesati, ca in Monitorul Oficial nr. 905 din 6 septembrie 2024 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru...» citeste mai departe aici

  • Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-Transport, E-TVA, impozite, salarii, TVA

    • In data de 14 octombrie 2024 se va transmite live seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, Editia 148. Seminar national de Fiscalitate si Contabilitate Lectori de exceptie pun in discutie modificarile legislative si implicatiile acestora in activitatea dvs. si vin sa raspunda intrebarilor dvs. Printre subiectele discutate amintim E-Factura (Legislatia explicata Intrebari si Raspunsuri), E-Transport(CE s-a schimbat si CUM trebuie sa aplicam noua lege), E-TVA(ultimele modificari...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016