Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?

05-Ian-2016
8455

Am scris de nenumarate ori despre dezavantajele la care va fi supus un PFA incepand din 2016, iar asta numai din cauza noilor obligatii de plata, alaturi de conditiile care ingreuneaza desfasurarea acestor tipuri de activitati independente in conditii favorabile sau in contextul unui regim fiscal relaxat.

Daca pana la finele anului care tocmai s-a incheiat, organizarea ca Persoana Fizica Autorizata (PFA) era mult mai avantajoasa, din mai multe puncte de vedere, din noul an deja nu mai putem discuta despre optiuni care sa incline balanta in favoarea acestei alegeri. Desi se cereau an de an masuri de relaxare fiscala, noul bir pus pe spatele PFA-urilor nu dovedeste decat ca suntem inca departe de a avea un sprijin real din partea autoritatilor in aceasta privinta.

Evidenta contabila simplificata, procedurile mai simple de infiintare si/sau desfiintare a unui PFA, alaturi de alte avantaje fata de un SRL au facut ca numarul PFA-urilor sa creasca in ultimii ani. Exista insa mai multe dezavantaje pe care un PFA va trebui sa le infrunte incepand cu acest an, iar Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork, le-a explicat pe larg intr-o analiza intocmita in colaborare cu HotNews.ro.


1. Acesta atrage in primul rand atentia asupra faptului ca taxele platite de PFA-uri in 2016 se maresc. Am explicat si AICI, in detaliu, felul in care vor fi impozitate PFA-urile de la 1 ianuarie 2016.

Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii

Se impune astfel, odata cu noul Cod fiscal, obligatia de a plati CAS de catre PFA-uri. Alaturi de scaderea impozitului pe dividende la 5%, se retine un procent de 29% din suma facturata de un PFA, amniteste Radu Georgescu, in comparatie cu un SRL care plateste doar 20% impozit pe profit sau doar 8% cat plateste o microfirma.

2. In al doilea rand, activitatea PFA-urilor e reincadrata ca activitate salariala, in functie de sapte criterii pe care le redam mai jos. Practic, o activitate desfasurata de o persoana fizica va fi considerata activitate independenta daca indeplineste 4 conditii din urmatoarele 7:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

"Documentele verificate de ANAF: contractul de prestari servicii (trebuie sa se specifice ca PFA-ul isi va organiza independent activitatea, ca va raspunde de activitatea sa), cererile de concedii , organigrama companiei, fisele de post (nu trebuie sa apara in aceste documente numele persoanei cu PFA), bonurile de consum, procesele verbale de predare a bunurilor ( nu trebuie sa existe bunuri acordate PFA-ului)", explica Radu Georgescu in analiza amintita.

Mai multe despre reclasificarea facuta de ANAF puteti citi AICI.

3. Un punct important il reprezinta cea de-a treia modificare potrivit careia persoana fizica va raspunde cu bunurile proprii in cazul unor daune aferente PFA-ului. Cu alte cuvinte, in cazul in care o institutie precum ANAF sau orice alt tert, aminteste Radu Georgescu, solicita daune PFA-ului, acesta din urma raspunde cu propriul patrimoniu.

Aceeasi sursa reaminteste ca, in cazul in care ANAF considera activitatea pe PFA ca fiind activitate de natura salariala, institutia va calcula debite restante si penalitati si va solicita incasarea datoriilor in mod solidar de la persoana fizica si compania platitoare.

De asemenea, retinem ca in 2016 persoana fizica care detine si calitatea de salariat, nu trebuie sa plateasca CASS la dividende.

Alte stiri si informatii utile gasiti in sectiunea noastra de Stiri pentru PFA 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?":
Rating:

Nota: 3.57 din 28 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

  • Veniturile aferente stocurilor de produse. Monografia contabila si baza impozabila corecta
    • In analiza de mai jos, societatea este persoana juridica romana. Productia se vinde drept marfa catre persoane fizice cu raport de gestiune si casa de marcat. Monografia folosita este urmatoarea: 601=301 x 345=711 x+2 371=345 x +2 (omit nota contabila de adaos comercial) 411 = 707 x+5 607 = 371 x+2 La sfarsitul lunii stocul in raportul de gestiune este zero. Contul 707 si 711 se inchid prin contul 121. Stabilim daca in baza de impozitare pentru venitul microintreprinderii intra doar contul 707...» citeste mai departe aici

  • La 25 octombrie 2017 e termenul pentru plata primei rate din impozitul pe venitul din activitati agricole si a CASS
    • Va aducem la cunostinta ca miercuri, 25 octombrie 2017, este termenul limita de plata a 50% din impozitul pe venit si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole stabilite pe baza de norma de venit. Veniturile din activitati agricole sunt veniturile obtinute din desfasurarea, in mod individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, a: cultivarii produselor agricole vegetale, exploatarii...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale continua cu o noua extragere in data de 22 octombrie
    • Extragerea bonurilor fiscale castigatoare emise intre 1 si 30 septembrie 2017 este programata duminica, 22 octombrie 2017. Fondul de premiere este de 1 milion de lei, suma din care vor fi acordate cel mult 100 de premii. Selectia castigatorilor va fi realizata in doua etape. Duminica, 22 octombrie 2017, va fi organizata prima etapa, care va consta din extragerea bilelor care vor determina ziua emiterii si valoarea bonurilor castigatoare. Daca numarul cererilor de revendicare este mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"