Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale pentru persoane fizice autorizate (PFA) in noul Cod fiscal 2016

15-Ian-2016
5563

Va prezentam mai jos principalele modificari aduse de Legea nr. 227 /8.09. 2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2016, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente:

Modificari si completari privind cheltuielile deductibile pentru contribuabilii care stabilesc venitul net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate:

- cheltuielile sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport, altele decat cele prevazute la art.68 alin. (7) lit. k) din Codul fiscal;

- in cadrul cheltuielilor deductibile limitat enuntam printre altele:

* scazaminte, perisabilitati, pierderi rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;

*contributiile la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la schemele de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;


* primele de asigurare voluntara de sanatate, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

* cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat potrivit art.68 alin. (7) lit. k) la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane;

* cheltuielile reprezentand contributii obligatorii datorate pentru salariati, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii;

* cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii, potrivit legii, datorate de catre contribuabil in limitele stabilite potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii, indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere. Deducerea cheltuielilor respective se efectueaza de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale.

* cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 euro anual;

* cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.

Modificari si completari privind veniturile din drepturi de propietate intelectuala:

- a fost modificata cota de cheltuieli forfetare la 40% . Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut;

- posibilitatea optiunii de impunere finala a veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, situatie in care se retine impozit pe venit in cota de 16 % asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa, contribuabilul nu are obligatia depunerii declaratiei anuale privind venitul realizat- formular D200;

- fara optiune de impunere finala, situatie in care se retine impozit pe venit 10 % la venitul brut si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei anuale privind venitul realizat - formular D200 iar organul fiscal va emite decizia de impunere anuala;

Modificari si completari privind contributiile sociale datorate de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente:

- Toate persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sunt obligate la plata contributiei la asigurarile sociale (CAS) cu exceptia persoanelor fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale si a pensionarilor.

- Salariatii nu mai sunt exceptati

- Se datoreaza plati anticipate la CAS daca:

A. venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real;

*Conform Legii nr. 340/2014 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 942 din 19 decembrie 2015, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat este de 2681lei.

B. venitul lunar estimat a se realiza potrivit art. 121 alin. (1) depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real si isi incep activitatea in cursul anului fiscal sau in cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea in sistem real;

C. valoarea lunara a normelor de venit, obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la numarul lunilor de activitate din cursul anului dupa aplicarea corectiilor prevazute la art. 69, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care in anul fiscal in curs desfasoara activitati impuse pe baza de norme de venit.

Persoanele fizice care datoreaza plati anticipate, conform celor de mai sus, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate, declaratia privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii (formular 600).

- in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Persoanele fizice care determina venitul net in sistem real, care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim (35% din salariul mediu brut) nu au obligatia depunerii declaratiei si nu datoreaza plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale.

Cota de impunere pentru platile anticipate este:
1. cota pentru contributia individuala - 10,5%;
2. cota integrala (26,3%, 31,3% sau 36,3%) daca se opteaza pentru aceasta, in cadrul formularului 600, pana la data de 31 ianuarie.

Definitivarea contributiei de asigurari sociale in cazul veniturilor determinate in sistem real se efectueaza de organul fiscal, in baza declaratiei privind venitul realizat depuse de contribuabil.

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale se determina prin decizie de impunere anuala, prin aplicarea cotei individuale sau a cotei integrale de contributie, asupra bazei de calcul, cu incadrarea acesteia in plafonul minim si maxim.

Definitivarea CAS se aplica si in cazul persoanelor impuse in sistem real, care nu au datorat plati anticipate pentru anul respectiv, dar al caror venit realizat in anul fiscal pentru care se efectueaza definitivarea contributiei de asigurari sociale depaseste plafonul minim de 35% din salariul mediu brut.

In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala forfetara de 40%.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa datoreaza contributii de asigurari sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si platii sumelor respective.

Contributia la asigurari sociale de sanatate

- Persoanele fizice autorizate datoreaza o contributie la sanatate (CASS ) in cota de 5,5% , insa baza de calcul difera in functie de modul de impunere a PFA - in sistem real sau pe baza normei de venit.

a) Astfel, pentru impunerea in sistem real baza de calcul este reprezentata de venitul net anual realizat exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale (diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale).

b) in cazul impozitarii la norma de venit baza de calcul este valoarea anuala a normei de venit, raportata la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara (care din 1 iulie 2015 este de 1050 lei ), daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

c) Nota: De la 1 mai 2016, salariul minim brut pe tara va creste de la 1.050 de lei la 1.250 de lei , conform H.G. nr. 1017/2015 , publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 987 din 31 decembrie 2015.

d) Plata contributiilor la sanatate se efectueaza anticipat, in cursul anului, cu regularizarea sumelor datorate anual. Astfel, in baza declaratiei de venit estimat ( Formular 220 ) sau a declaratiei de venit realizat ( Formular 200 ), organul fiscal emite decizia de impunere pentru plati anticipate in care stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate datorata anticipat si termenele de plata.

e) Plata se efectueaza trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

f) Dupa incheierea anului fiscal, in baza declaratiei privind venitul realizat depusa de contribuabili ( Formular 200 ), organul fiscal stabilite obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate prin decizia de impunere anuala regularizand sumele datorate cu titlu de plati anticipate.

g) Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

In anul 2016 persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri din salarii, pensii sau alte activitati independente.


Sursa: AJFP Bistrita-Nasaud


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale pentru persoane fizice autorizate (PFA) in noul Cod fiscal 2016":
Rating:

Nota: 3.5 din 10 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.