Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz. OUG 82/ 2010. Contributii PFA

08-Nov-2010
3990

Intrebare:


PFA-urile care inainte de aparitia OUG 82/2010 plateau doar contributia de asigurari de sanatate si impozit 16% , in urma aparitiei OUG 82/2010 revin la plata acelorasi doua contributii?

Raspuns:

Datorita publicarii in data de 10.09.2010, a OUG nr. 82/2010, privind modificarea OUG nr. 58/2010, fiscalizarea veniturilor obtinute de persoanele fizice autorizate este modificata radical.

In principal actul normativ reformuleaza in totalitate art. III din OUG nr. 58/2010, privind contributia la asigurarile sociale pentru veniturile din profesii si abroga anexa a II a din HG nr 791/2010, pentru aplicarea normelor metodologice pentru OUG nr. 58/2010.

Ordonanta intra in vigoare in data de 10.09.2010, data publicarii in monitor si este aplicabila pentru toate veniturile platite ulterior acestei date chiar daca veniturile sunt aferente unei perioade trecute. Foarte importanta este sfera de aplicare deoarece reglementeaza numai veniturile din conventii/contracte civile si drepturi de autor.

In esenta ordonanta nu mai reglementeaza asigurarile sociale, contributia la sanatate sau la somaj pentru activitatile independente efectuate de persoanele fizice (PFA), intreprinderile individuale . Acest lucru nu inseamna ca pentru veniturile realizate de aceste categorii profesionale nu datoreaza asigurari sociale, se datoreaza si de catre acestea plata contributiilor insa in conformitate cu reglementarile din legislatia primara: Legea 19/2000 privind pensiile, Legea 95/2006 privind sanatatea, Legea 76/2002 privind somajul. Practic din punctul de vedere legislativ, pentru PFA se revine la situatia initiala existenta inainte de adoptarea OUG nr. 58/2010. In functie de situatia proprie (salariat, pensionar, somer) se platesc aceleasi categorii de impozite ce se datorau inainte de OUG nr. 58/2010.

Contributia la asigurarile de sanatate este in procent de 5,5% din venitul net realizat determinat ca diferenta intre venitul brut incasat si cheltuieli efectuate in scopul obtinerii de venituri. Prevederile art. 257 din Legea 95/2006, privind sanatatea obliga la plata contributiei la asigurarile de sanatate pentru veniturile obtinute din activitati independente chiar daca aceasta persoana plateste asigurari de sanatate si pentru alte venituri, cum ar fi venituri din salarii. In plus contributia nu este plafonata superior.

Din punctul de vedere al impozitului pe venit nu sunt modificari substantiale, intoduse de OUG nr. 82/2010, prevederea de impozitare de 16% este aplicabila.

Consideram insa necesare unele clarificari privind contributia la pensii si somaj:
Contributia la fondul de pensii se datoreaza in procent de 31,3% din suma asigurata prin contractul agreat cu Casa de Pensii. Plata acestei contributii este obligatorie daca veniturile obtinute din activitati independente sunt singurele venituri realizate, iar valoarea asigurata trebuie sa fie mai mare decat un salariu minim pe economie si este facultativa daca contribuabilul este salariat, insa doreste obtinerea la pensionare a unei pensii mai mari.

Din punctul nostru de vedere contributia la fondul de somaj este facultativa pentru PFA, persoana interesata poate sa se asigure la aceasta forma de protectie sociala, platind in baza unui contract suma de 1% din valoarea asigurata. Aceasta este posibilitatea prevazuta la art. 20 din Legea 76/2002, insa opinia noastra este ca un PFA nu poate sa fie somer, avand in vedere caracterul independent al acestei activitati, somajul este o forma de protectie pentru activitatea dependenta (salariata) desfasurata de o persoana.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz. OUG 82/ 2010. Contributii PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 205 in 2021. Care este termenul limita de depunere si cine NU are aceasta obligatie
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat, pe site-ul oficial, un material informativ cuprivite la depunerea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit". Pentru veniturile realizate in anul 2020, Declaratia 205 se completeaza si se depune pana in 28 FEBRUARIE 2021-ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 1 MARTIE 2021, de catre platitorii...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016