
Raportul Special
realizat de specialisti
Incepand cu 1 ianuarie 2022 se aplica o noua lege cu privire la verificarea obligatiilor fiscale datorate de PFA-uri si profesionisti. Competenta revine, conform legii, in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, dar exista si exceptii in acest sens.
Ordinul nr. 2.021 din 21 decembrie 2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1225 din 23 decembrie 2021.
Competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii, revine in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reamintim ca pana acum persoanele fizice si profesionistii erau administrati de organul fiscal din raza sediului activitatii sau din raza locului unde se desfasura activitatea principala.
Prin exceptie de la prevederile amintinte mai sus, in baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, se pot efectua actiuni de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si de catre alte structuri de inspectie fiscala, prin delegare de competenta.
Actiunile de inspectie fiscala pentru care au fost comunicate avize de inspectie fiscala in vederea efectuarii inspectiei fiscale la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se efectueaza de organele de inspectie fiscala care au emis avizele de inspectie fiscala, care solicita, pana la data de incepere a inspectiei fiscale, delegare de competenta de la organul fiscal care detine competenta de administrare a contribuabilului si catre care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Actiunea de inspectie fiscala va fi inceputa numai dupa primirea delegarii de competenta.
Actiunile pentru care au fost emise ordine de serviciu, in vederea efectuarii controlului inopinat la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea, se vor elimina din programul de activitate al structurii care a emis ordinul de serviciu, urmand ca intreaga documentatie care a stat la baza deciziei de efectuare a controlului inopinat sa fie transmisa, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care drept urmare a analizelor proprii efectuate va decide daca se mai impune demararea controlului inopinat.
Actiunile de verificare documentara, pentru care s-a procedat, pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, la transmiterea invitatiei pentru audiere, respectiv s-a realizat audierea contribuabilului, vor fi finalizate de organul fiscal care le-a initiat.
Cartea neagra a controlului fiscal
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Pentru actiunile de verificare documentara, pentru care nu s-a transmis invitatia pentru audiere, respectiv nu s-a realizat audierea contribuabilului pana la termenul mentionat mai sus, se va proceda la predarea intregii documentatii, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care va analiza documentatia primita si va decide in legatura cu initierea unei noi actiuni de verificare documentara, prin realizarea actiunilor si intocmirea documentelor prevazute de procedura corespunzatoare.
Actele de control fiscal incheiate in urma actiunilor de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, insotite, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis de structurile care vor incheia actiunile de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, conform celor mentionate mai sus se transmit organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.
Actiunile de inspectie fiscala sau de control inopinat incepute, conform legii, de catre organele de inspectie fiscala la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost finalizate pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se vor finaliza de organele de inspectie fiscala care le-au initiat.
In sensul celor precizate, o actiune de inspectie fiscala sau de control inopinat se considera inceputa daca echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat si a fost stabilita data de incepere a inspectiei fiscale/controlului inopinat, conform legii.
Actul de control incheiat in urma actiunii de inspectie fiscala sau de control inopinat, insotit, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.
Contestatiile formulate la actele administrativ-fiscale incheiate conform celor prevazute la pct. 3 si 4 se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativfiscale contestate. Aceste contestatii, insotite de dosarul contestatiei, precum si de referatul cu propuneri de solutionare intocmit de organul fiscal central emitent, se vor transmite spre solutionare organului competent la data depunerii contestatiei, potrivit legii.
Baza legala: Ordinul 2021/2021
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
PFA-urile si profesionistii vor interactiona, de la 1 ianuarie 2022, cu un alt organ fiscal. Reguli noi pentru administrarea obligatiilor fiscaleOrdinul 371/2024. Din 19 iunie 2024 se aplica noi reguli pentru PFA-urile care trebuie sa se inregistreze fiscalDupa 31 martie platile eronate ale PFA se vor returna platitorilorArticole similare
Controalele ANAF in zona preturilor de transfer se vor dubla. Se verifica si contractele de consultantaCONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiCONTROALE ANAF: Inspectorii verifica modalitatea de fiscalizare a veniturilor obtinute din comertul cu amanuntulInspectii fiscale ANAF: Ce deficiente au gasit inspectorii in sem. II 2022Documente suplimentare OBLIGATORII in cazul unui control ANAF. Fiti pregatiti pentru contestari!Ultimele articole
CONTROALE ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscaleCONTROALE ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustInspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiColectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiCONTROALE ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalArticole similare
PFA/II/IF in 2022. Noutati privind taxele, impozitele si deducerile care se aplica firmelorContabilitatea si fiscalitatea PFA de la A la Z in 222 pagini. Descopera GHIDUL practicDupa 31 martie platile eronate ale PFA se vor returna platitorilorPropunere legislativa: Din 2022 si minorii ar putea avea dreptul sa isi faca PFA-uriPFA IN 2022. Cum se raporteaza in Declaratia Unica pierderile fiscale din anii precedentiSfaturi de la experti
Inregistrare in contabilitate raport evaluare teren
Intrebare: Avem un teren intravilan cumparat in anul 2019. In octombrie 2024 se face un raport de evaluare cu scopul de a se estima valoarea de piata a terenului. Acest raport de evaluare trebuie sa fie inregistrat in contabilitate? Daca da,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Corectie impozit pe profit 2023
Intrebare: Firma SRL, platitoare de impozit pe profit, a terminat anul 2023 pe pierdere. Sold debitor 121 = 4.800 lei. In declaratia 101 depusa pentru anul 2023, la rubrica ?Diferenta de impozit pe profit de recuperat? am suma de 890 lei (am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale
Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]
Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]
Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA