Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Controale la PFA-uri si profesionisti in 2022. Aceasta competenta revine si inspectorilor fiscali care NU se afla in raza domiciliului

07-Ian-2022
8830
Controale la PFA-uri si profesionisti in 2022. Aceasta competenta revine si inspectorilor fiscali care NU se afla in raza domiciliului

Incepand cu 1 ianuarie 2022 se aplica o noua lege cu privire la verificarea obligatiilor fiscale datorate de PFA-uri si profesionisti. Competenta revine, conform legii, in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, dar exista si exceptii in acest sens.

Ordinul nr. 2.021 din 21 decembrie 2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1225 din 23 decembrie 2021.

Competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii, revine in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Reamintim ca pana acum persoanele fizice si profesionistii erau administrati de organul fiscal din raza sediului activitatii sau din raza locului unde se desfasura activitatea principala. 

Prin exceptie de la prevederile amintinte mai sus, in baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, se pot efectua actiuni de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si de catre alte structuri de inspectie fiscala, prin delegare de competenta.

Actiunile de inspectie fiscala pentru care au fost comunicate avize de inspectie fiscala in vederea efectuarii inspectiei fiscale la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se efectueaza de organele de inspectie fiscala care au emis avizele de inspectie fiscala, care solicita, pana la data de incepere a inspectiei fiscale, delegare de competenta de la organul fiscal care detine competenta de administrare a contribuabilului si catre care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Actiunea de inspectie fiscala va fi inceputa numai dupa primirea delegarii de competenta.

Actiunile pentru care au fost emise ordine de serviciu, in vederea efectuarii controlului inopinat la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea, se vor elimina din programul de activitate al structurii care a emis ordinul de serviciu, urmand ca intreaga documentatie care a stat la baza deciziei de efectuare a controlului inopinat sa fie transmisa, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care drept urmare a analizelor proprii efectuate va decide daca se mai impune demararea controlului inopinat.

Actiunile de verificare documentara, pentru care s-a procedat, pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, la transmiterea invitatiei pentru audiere, respectiv s-a realizat audierea contribuabilului, vor fi finalizate de organul fiscal care le-a initiat.

Pentru actiunile de verificare documentara, pentru care nu s-a transmis invitatia pentru audiere, respectiv nu s-a realizat audierea contribuabilului pana la termenul mentionat mai sus, se va proceda la predarea intregii documentatii, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care va analiza documentatia primita si va decide in legatura cu initierea unei noi actiuni de verificare documentara, prin realizarea actiunilor si intocmirea documentelor prevazute de procedura corespunzatoare.

Actele de control fiscal incheiate in urma actiunilor de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, insotite, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis de structurile care vor incheia actiunile de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, conform celor mentionate mai sus se transmit organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

Actiunile de inspectie fiscala sau de control inopinat incepute, conform legii, de catre organele de inspectie fiscala la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost finalizate pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se vor finaliza de organele de inspectie fiscala care le-au initiat.

In sensul celor precizate, o actiune de inspectie fiscala sau de control inopinat se considera inceputa daca echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat si a fost stabilita data de incepere a inspectiei fiscale/controlului inopinat, conform legii.

Actul de control incheiat in urma actiunii de inspectie fiscala sau de control inopinat, insotit, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

Contestatiile formulate la actele administrativ-fiscale incheiate conform celor prevazute la pct. 3 si 4 se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativfiscale contestate. Aceste contestatii, insotite de dosarul contestatiei, precum si de referatul cu propuneri de solutionare intocmit de organul fiscal central emitent, se vor transmite spre solutionare organului competent la data depunerii contestatiei, potrivit legii.

Baza legala: Ordinul 2021/2021

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2024. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2024 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. Ce sunt dividendele Dividendele...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare E-TVA. Cand intra in vigoare obligatia de a raspunde la notificare

    • ANAF aduce, printr-un comunicat de presa, clarificari cu privire la procedura de transmitere a "Notificarii de conformare RO e-TVA " si amanarea intrarii in vigoare a unor termene limita. Procedura privind modalitatea de transmitere a formularului "Notificare de conformare RO e-TVA", modelul si continutul acestuia, a fost aprobata prin OPANAF nr.6234/2024, publicat in M.O.al Romaniei, Partea I, nr.887/03.09.2024 Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calcul

    • Ce conturi de clasa 7 intra la calculul impozitului de 1% pe cifra de afaceri? Se ia in calcul si contul 765, diferente reevaluare? Calculare impozit minim pe cifra de afaceri – raspunsul specialistului: Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016