Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Propunere legislativa: Din 2022 si minorii ar putea avea dreptul sa isi faca PFA-uri

21-Feb-2022
4365
Propunere legislativa: Din 2022 si minorii ar putea avea dreptul sa isi faca PFA-uri

O noua propunere legislativa ar putea intra in vigoare din acest an. Este vorba despre infiintarea de PFA-uri si de catre persoanele minore care desfasoara activitati economice. Pana acum, prin Ordonanta 44/2008, doar persoanele care depaseau varsta de 18 ani isi puteau deschide PFA-uri.

Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 44/2008 reglementeaza modalitatea de mfiintare si modul de functionare a persoanelor fizice autorizate, mtreprinderilor individuale si mtreprinderilor familiale.

Potrivit art. 8 din aceasta ordonanta, pot desfasura activitati economice in una dintre formele prevazute la art. 4 numai persoanele fizice care au capacitate deplina de exercitiu, cu exceptia membrilor Intreprinderii familiale ce nu au calitatea de reprezentant, care trebuie sa aiba varsta de cel putin 16 ani.

Avand in vedere ca in societatea actuala exista foarte multi tineri sub 18 ani care desfasoara activitati economice, dar legislatia nu le este favorabila in vederea infiintarii unei PFA/intreprinderi individuale, din discutiile pe care initiatorii le-au avut cu mai multi tineri din Romania, a rezultat necesitatea de a modifica prevederile OUG nr. 44/2008 pentru a le corela cu actualele nevoi ale societatii, precum si cu prevederile Noului Cod civil, care a intrat m vigoare la 1 octombrie 2011.

Astfel, prezenta propunere legislativa are la baza urmatoarele prevederi ale Constitutiei Romaniei:

„Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt garantate" (art. 45);
„Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera" [art. 41 alin. (1)];
„Autoritatile publice au obligatia sa contribuie la asigurarea conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politico-sociala, economica, culturala si sportiva a tarii" [art. 49 alin. (5)].

De asemenea, potrivit art. 42 din Codul civil:

,,(1) Minorul poate sa incheie acte juridice privind munca, indeletnicirile artistice sau sportive ori referitoare la profesia sa, cu Incuviintarea parintilor sau a tutorelui, precum si cu respectarea dispozitiilor legii speciale, daca este cazul.
(2) In acest caz, minorul exercita singur drepturile si sa execute tot astfel obligatiile izvorate din aceste acte si poate dispune singur de veniturile dobandite".

OUG nr. 44/2008 defineste persoana fizica autorizata ca fiind „intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de o persoana fizica ce foloseste, in principal, forta sa de munca", in timp ce intreprinderea individuala este definite drept „intreprinderea economica, fara personalitate juridica,organizata de un intreprinzator persoana fizica".

In acest context, se poate observa ca tinerii cu varste intre 16 si 18 ani (sau 15 cu incuviintarea parintilor/tutorelui) pot incheia contracte de munca, avand capacitate de munca, insa OUG nr. 44/2008 ingradeste capacitatea acestora de a isi organize munca sub forma activitatii independente.

Aceasta ingradire nu este conforma cu Constitutia Romaniei; avand in vedere ca

(i) alegerea profesiei, meseriei, ocupatiei sau locului de munca este libera, fara diferentiere fata de munca desfasurata in mod dependent sau independent;
0 restrangere a dreptului fundamental la munca 51 libertate economica trebuie sa respecte criteriile prevazute de art. 53 din Constitutie.
(ii)

Potrivit art. 53 din Constitutie, „exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertaplor cetatenilor; desfasurarea instructei penale; prevenirea consecintelor unei calamitap naturale, ale unui dezastru oh ale unui sinistra deosebit de grav", iar „restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa pe aplicata in mod nediscrminatoriu si/fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii".

In mod evident, restrangerea dreptului minorilor cu capacitate de munca de a infiinfa propria forma de organizare a muncii sub forma independenta nu respecta conditiile mentionate mai sus, motiv pentru care se impune modificarea OUG nr. 44/2008 pentru a fi in concordanta cu Constitutia Romaniei, si cu prevederile art. 42 din Codul civil.

Propunerea legislativa formulata are in vederea reglementarii posibilitatii ca minorii cu capacitate de munca sa poata sa isi desfasoare munca sub forma unei PFA/intreprinderi individuale.

Potrivit celor mai noi date Eurostat, dintre statele membre ale UE, cea mai mare proportie de tineri care au fost grav privati din punct de vedere material si social in 2020 a fost inregistrata Romania (24 %).

Comparand anul 2020 cu 2019 in randul subgrupurilor de varsta, Romania a inregistrat cele mai mari cresteri ale proportiilor persoanelor cu varste cuprinse intre 15-19 ani si 25-29 de ani care au fost grav defavorizate din punct de vedere material si social (aproximativ + 4 puncte procentuale).

In ceea ce priveste persoanele cu varste cuprinse intre 20 si 24 de ani, cea mai mare crestere a fost inregistrata in Irlanda (5 puncte procentuale).

Potrivit datelor Institutului National de Statistica la 1 ianuarie 2021, 411.368 de tineri cu varsta de 16-17 ani isi aveau rezidenta in Romania.

In acest context, cu atat mai mult se impune extinderea posibilitatii tinerilor cu capacitate de munca de a putea obtine un venit suplimentar, si in afara unui contract individual de munca. De asemenea, in vederea simplificarii procedurii de inregistrare cu privire la sediu, atunci cand nu exista un sediu distinct de domiciliu, nu mai este necesara prezentarea vreunui inscris prin care sa se stabileasca sediul profesional (cum ar fi un contract de comodat sau de inchiriere).

Avand in vedere numeroasele modificari legislative ale OUG nr. 44/2008, precum si faptul ca prin Legea nr. 182/2016 s-a dispus republicarea OUG nr. 44/2008, iar aceasta nu s-a realizat pana in prezent, initiatorii propun republicarea ordonantei cu modificarile efectuate: ``In conduzie, in contextui Anului European al Tineretului, apreciem ca pentru tinerii din Romania se impune modificarea OUG nr. 44/2008, fiind dreptul lor fundamental sa isi desfasoare activitatea si in mod independent, motiv pentru care am initiat prezenta propunere legislativa.``

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016