Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva informatii esentiale privind aspectele fiscale pe care le implica o astfel de organizare juridica!
Persoana fizica autorizata (PFA) este acea persoana care a fost autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege folosind in principal forta sa de munca.
Conditiile privind infiintarea, organizarea si desfasurarea activitatilor ca PFA sunt prevazute in OUG 44/2008. Iata principalele reglementari:
Activitatile economice pe care le pot desfasura PFA-urile sunt din toate domeniile, meseriile, ocupatiile sau profesiile pe care legea nu le interzice in mod expres pentru libera initiativa. Exista, totusi, anumite activitati care sunt interzise pentru persoanele fizice autorizate, afla care sunt aceste coduri CAEN in articolul Coduri CAEN PFA. Ce trebuie sa stii de la infiintare
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Alegerea intre PFA si alte forme de organizare depinde de mai multi factori, inclusiv de obiectivele pe termen lung ale antreprenorului, de dimensiunea dorita a afacerii si de nivelul de risc pe care acesta este dispus sa si-l asume.
In general, infiintarea unui PFA este o optiune potrivita pentru persoanele care doresc sa inceapa o afacere mai mica, cu costuri reduse si o administrare simpla. Exista avantaje si dezavantaje ale acestei forme de organizare, le vom detalia in cele ce urmeaza.
Printre principalele avantaje ale infiintarii unui PFA se numara procedura simplificata si relativ ieftina de inregistrare legala. Comparativ cu o societate comerciala, un PFA necesita mai putine formalitati administrativ si costuri mai mici de infiintare.
Alte avantaje includ:
PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri! - Ghid practic
Lucrarea ofera explicatii si exemple care acopera toate aspectele functionarii unei PFA/II/IF: venituri, cheltuieli, impozite, contributii, plafoane, dar si depunerea Declaratiei unice si gestionarea relatiei cu organele de control.
Comanda ACUM PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri!
In ceea ce priveste dezavantajele unui PFA, cel mai important dintre acestea este raspunderea personala nelimitata pentru eventualele datorii. Acest lucru inseamna ca patrimoniul personal poate fi afectat in caz de datorii sau litigii, ceea ce implica un risc financiar mai mare comparativ cu un SRL.
Alte dezavantaje ale infiintarii unui PFA includ:
Pentru a fi autorizata ca PFA, o persoana trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
Pentru a infiinta un PFA (Persoana Fizica Autorizata) in Romania, trebuie parcursi urmatorii pasi:
Odata parcursi acesti pasi, PFA-ul este infiintat oficial si poate incepe desfasurarea activitatii economice.
Iata care sunt actele necesare pentru infiintarea unui PFA si inregistrarea sa la ONRC:
Inainte de infiintarea unui PFA, trebui sa stii ca va trebui sa platesti impozit pe veniturile obtinute, dar si alte taxe si contributii sociale.
I. In 2024, impozitul pe venit pentru PFA este de 10%, insa legislatia fiscala din Romania prevede doua modalitati de impozitare, in functie de natura activitatii, astfel:
II. In ceea ce priveste alte taxe si contributii sociale obligatorii pentru un PFA, acestea sunt:
1. Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS). Aceasta este de 10% aplicata la venitul net, cu urmatoarele exceptii:
2. Contributia de asigurari sociale (CAS). Aceasta este de 25% si se aplica la plafoanele de 12 si 24 de salarii minime:
3. Taxa pe valoarea adaugata (TVA) de 19%. Aceasta este obligatorie daca venitul anual depaseste 300.000 lei.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
Articole similare
Contract de mandat. Aspecte importante de care trebuie sa tinem cont!Obligatii PFA la infiintare pentru agenti de marketing. Ce declaratii se depun si ce alte obligatii fiscale apar?[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajosObligatii fiscale pentru persoanele fizice care exercita profesii liberale. Care sunt cotele CAS si CASS in acest caz?Propunere legislativa: Din 2022 si minorii ar putea avea dreptul sa isi faca PFA-uriUltimele articole
Noi prevederi, conform Legii 265/2022, pentru infiintarea si suspendarea PFA/II/IF in 2022Provocarile unui freelancer la inceput de drumCum poti infiinta sau desfiinta un PFA in cinci minuteCum poate un cetatean strain sa infiinteze un PFA in Romania?Oferta speciala de sarbatori: Agenda fiscala 2012 pentru PFA din RomaniaArticole similare
Sunt contabil la o firma. Cu ce sa incep? 12 subiecte pe care orice contabil trebuie sa le cunoasca15 milioane pentru IMM-uri, deblocate pentru finantareGhid pentru INFIINTAREA de intreprinderi sociale. Ce spuneti de acest nou model de afacere?In atentia antreprenorilor: Schema de ajutor de minimis pentru mestesuguri si artizanatOperatiunea Xenon: Prejudicii de 131 milioane de lei in domeniul achizitiilor intracomunitare de masini second-handUltimele articole
OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatProiect OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradualPFI vs PFA. Regim fiscal, contabilitate, avantaje si dezavantajeCiolacu: Nu majoram taxe in 2025, iar impozitul pe proprietate va ramane acelasiDeschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesareArticole similare
Miercuri, 7 august 2024, termenul final pentru depunerea declaratiilor privind schimbarea perioadei fiscaleCalendarul obligatiilor fiscale ANAF - luna septembrie 2019Agenda obligatiilor fiscale ANAF: aprilie 2019Ce declaratii trebuie sa depuna pana pe 7 aprilie 2023 contribuabilii inregistrati in scop de TVA care utilizeaza ca perioada fiscala trimestrul?Care sunt declaratiile pe care trebuie sa le depuna o societate civila profesionala cu doi asociati?Ultimele articole
Calendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceCalendar ANAF: Declaratii scadente in data de 21 octombrie 2024Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024Calendar ANAF: Care este primul termen limita important din octombrie 2024Vineri, 20 septembrie 2024, termenul pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareArticole similare
Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?Analiza zilei: Declaratia 204 trebuie depusa pana pe 15 martie. Cine are obligatia depunerii?Termeni redefiniti prin Legea 182/2016 si noul regim pentru PFA-uriObligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatateUltimele articole
Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesareCheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practicePFA la norma de venit. Cum se calculeaza CAS si CASS?Obligatii fiscale pentru persoanele fizice care exercita profesii liberale. Care sunt cotele CAS si CASS in acest caz?Obligatii privind contractele civile. Incadrare fiscalaArticole similare
Cum incasam o suma care depaseste plafonul legal stabilit de OG 15 din 1996?Societate dizolvata de REGISTRUL COMERTULUI. Ce documente se intocmesc privind obligatiile fiscale in continuare?Conectarea caselor de marcat la ANAF este obligatorie si pentru firmele cu activitatea suspendata? Ce spune legeaStudiu de caz: Impozitul pe venit stabilit in cazul donatiilorLegea ONRC, modificata: Inregistrarea in REGISTRUL COMERTULUI se va face in baza controlului de legalitate facut de un registratorUltimele articole
Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Microintreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorDeclaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILERadiere intreprindere individuala. Etape si acte necesareDeschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesareSfaturi de la experti
Accesorii stabilite la control dupa 06.09.2024. Amnistia fiscala
Intrebare: O societate comerciala platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA, a avut inspectie fiscala, control doar pentru TVA, pentru perioada 01/2023 - 06/2024, decizia de impunere fiind incheiat in data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Trecerea la sistemul de impozitare pe profit in cursul anului
Intrebare: Societatea al carui vector fiscal este in atasament, urmeaza sa desfasoare activitate in viitorul apropiat. In prezent, se fac schimbari la RECOM, in ceea ce priveste partea de actionariat. Mentionz faptul ca, societatea chiar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA