Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Infiintare PFA. Etape si acte necesare

10-Oct-2024
8604
Infiintare PFA. Etape si acte necesare

Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva informatii esentiale privind aspectele fiscale pe care le implica o astfel de organizare juridica!


Ce este un PFA 


Persoana fizica autorizata (PFA) este acea persoana care a fost autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege folosind in principal forta sa de munca.

Conditiile privind infiintarea, organizarea si desfasurarea activitatilor ca PFA sunt prevazute in OUG 44/2008. Iata principalele reglementari:

  • PFA este obligata sa solicite inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii inainte de inceperea activitatii economice. 
  • PFA poate desfasura activitatile pentru care este autorizata, singura sau impreuna cu cel mult 3 persoane, angajate de aceasta, in calitate de angajator, cu contract individual de munca, incheiat si inregistrat in conditiile legii. 
  • O persoana titulara a PFA poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata 
  • PFA are sediu profesional declarat prin cererea de inregistrare la Registrul Comertului
  • PFA a obtinut , inainte de inceperea activitatii, autorizatiile, avizele, licentele si altele asemenea, prevazute in legi speciale, pentru desfasurarea anumitor activitati economice .

Activitatile economice pe care le pot desfasura PFA-urile sunt din toate domeniile, meseriile, ocupatiile sau profesiile pe care legea nu le interzice in mod expres pentru libera initiativa. Exista, totusi, anumite activitati care sunt interzise pentru persoanele fizice autorizate, afla care sunt aceste coduri CAEN in articolul Coduri CAEN PFA. Ce trebuie sa stii de la infiintare

De ce sa alegi un PFA - avantaje si dezavantaje  


Alegerea intre PFA si alte forme de organizare depinde de mai multi factori, inclusiv de obiectivele pe termen lung ale antreprenorului, de dimensiunea dorita a afacerii si de nivelul de risc pe care acesta este dispus sa si-l asume. 

In general, infiintarea unui PFA este o optiune potrivita pentru persoanele care doresc sa inceapa o afacere mai mica, cu costuri reduse si o administrare simpla. Exista avantaje si dezavantaje ale acestei forme de organizare, le vom detalia in cele ce urmeaza.

Avantaje PFA 


Printre principalele avantaje ale infiintarii unui PFA se numara procedura simplificata si relativ ieftina de inregistrare legala. Comparativ cu o societate comerciala, un PFA necesita mai putine formalitati administrativ si costuri mai mici de infiintare. 

Alte avantaje includ:

  • Contabilitate simplificata, mai usor de gestionat si, prin urmare, si costuri reduse privind evidenta contabila
  • Posibilitatea de a retrage bani din contul PFA oricand, fara formalitati suplimentare
  • Optiunea de a alege intre impozitul pe venit (10%) si impozitul pe norma de venit (daca se presteaza servicii in anumite domenii de activitate stabilite prin lege) 
  • Libertatea de a alege proiectele si clientii 

PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri! - Ghid practic 

Lucrarea ofera explicatii si exemple care acopera toate aspectele functionarii unei PFA/II/IF: venituri, cheltuieli, impozite, contributii, plafoane, dar si depunerea Declaratiei unice si gestionarea relatiei cu organele de control. 

Comanda ACUM PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri! 

Dezavantaje PFA 


In ceea ce priveste dezavantajele unui PFA, cel mai important dintre acestea este raspunderea personala nelimitata pentru eventualele datorii. Acest lucru inseamna ca patrimoniul personal poate fi afectat in caz de datorii sau litigii, ceea ce implica un risc financiar mai mare comparativ cu un SRL.

Alte dezavantaje ale infiintarii unui PFA includ:

  • Poate avea cel mul 5 coduri CAEN si maxim 3 salariati
  • Acces limitat la finantari si credite bancare deoarece bancile pot fi mai reticente in acordarea de credite unui PFA 
  • Capacitate limitata de a gestiona proiecte complexe sau de amploare 
  • Potentiale probleme in demonstrarea stabilitatii financiare pentru contracte pe termen lung

 

Cine poate infiinta un PFA


Pentru a fi autorizata ca PFA, o persoana trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • Are varsta de cel putin 18 ani impliniti
  • Poate face dovada detinerii unui sediu profesional stabilit la momentul depunerii dosarului
  • Nu a savarsit fapte care privesc disciplina financiar-fiscala
  • Detine dovada certificarii/experientei profesionale 
  • Declara pe proprie raspundere ca indeplineste toate conditiile de functionare prevazute de lege 

 

Etape pentru infiintarea unui PFA 


Pentru a infiinta un PFA (Persoana Fizica Autorizata) in Romania, trebuie parcursi urmatorii pasi:

  • Rezervarea denumirii. Verificarea si rezervarea denumirii PFA-ului la Registrul Comertului (ONRC). Denumirea va include obligatoriu numele titularului.
  • Obtinerea cazierului fiscal. Titularul PFA trebuie sa obtina un cazier fiscal de la ANAF, care sa ateste ca nu are datorii fiscale. 
  • Completarea si depunerea documentelor necesare la ONRC. Dosarul trebuie depus la Registrul Comertului din judetul unde va functiona PFA-ul. 
  • Obtinerea certificatului de inregistrare. Dupa depunerea dosarului si aprobarea acestuia, ONRC emite certificatul de inregistrare care atesta infiintarea PFA-ului. 


Odata parcursi acesti pasi, PFA-ul este infiintat oficial si poate incepe desfasurarea activitatii economice. 

Acte necesare pentru infiintarea PFA 


Iata care sunt actele necesare pentru infiintarea unui PFA si inregistrarea sa la ONRC:

  1. Diploma de studii sau certificari profesionale care atesta ca poti desfasura activitatea dorita
  2. Actul de identitate al titularului PFA (in copie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
  3. Cererea de inregistrare, original 
  4. Anexa privind inregistrarea fiscala 
  5. Declaratia-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul profesional si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti 
  6. Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei, in original
  7. Dovada care atesta dreptul de folosinta asupra sediului profesional si, daca este cazul, inscrisul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de punct de lucru
  8. Informatiile din cazierul fiscal, in original 
  9.  Alte documente, dupa caz, care pot include:
  • Declaratia pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor legale pentru desfasurarea activitatilor ca persoana fizica autorizata 
  • Declaratia persoanei fizica titulara a persoanei fizice autorizate, ca sotia/sotul participa in mod obisnuit la activitatea desfasurata de persoana fizica autorizata, in original 
  • Dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original) 

 

Taxe si impozite aplicabile la infiintarea unui PFA


Inainte de infiintarea unui PFA, trebui sa stii ca va trebui sa platesti impozit pe veniturile obtinute, dar si alte taxe si contributii sociale.

I. In 2024, impozitul pe venit pentru PFA este de 10%, insa legislatia fiscala din Romania prevede doua modalitati de impozitare, in functie de natura activitatii, astfel: 

  • Impozitate in sistem real. Aceasta se aplica tuturor activitatilor, iar impozitul de 10% se aplica pe venitul net (incasari totale minus cheltuieli deductibile
  • Impozitare la norma de venit. Un PFA poate opta pentru impozitare la norma de venit doar daca desfasoara anumite activitati prevazute de lege si daca a inregistrat venituri sub 25.000 euro in anul anterior. In acest caz, se aplica impozit de 10% asupra normei standard stabilita de lege pentru activitatea respectiva. 


II. In ceea ce priveste alte taxe si contributii sociale obligatorii pentru un PFA, acestea sunt:

1. Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS). Aceasta este de 10% aplicata la venitul net, cu urmatoarele exceptii:

  • PFA-urile cu venituri anuale sub 6 salarii minime, vor plati contributia la CASS aplicata la plafonul minim de 6 salarii minime 
  • PFA-urile cu venituri anuale peste pragul de 60 salarii minime vor plati CASS aplicata la plafonul de 60 salarii minime 
  • La PFA-urile cu norma de venit, CASS este de 10% din norma de venit (chiar daca PFA-ul va realiza venituri mult mai mari decat norma).


2. Contributia de asigurari sociale (CAS). Aceasta este de 25% si se aplica la plafoanele de 12 si 24 de salarii minime: 

  • Pentru veniturile mai mici de 12 salarii - contributia la pensie nu este obligatorie. 
  • Pentru veniturile intre 12 si 24 de salarii - contributia este de 25% din plafonul de 12 salarii. 
  • Pentru veniturile mai mari de 24 de salarii - contributia este de 25% din plafonul de 24 salarii. 


3. Taxa pe valoarea adaugata (TVA) de 19%. Aceasta este obligatorie daca venitul anual depaseste 300.000 lei. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016