Coduri CAEN PFA. Ce trebuie sa stii de la infiintare
Codurile CAEN sunt esentiale pentru infiintarea unui PFA deoarece definesc activitatea economica pe care respectiva persoana fizica autorizata o desfasoara. Alegerea corecta a codului CAEN este cruciala, deoarece influenteaza nu doar cadrul legal in care PFA-ul isi desfasoara activitatea, ci si regimul fiscal aplicabil. In acest articol vom discuta despre cum alegi corect codul CAEN pentru activitatea ta, cate coduri CAEN poti avea ca PFA si cum poti adauga sau schimba un cod CAEN pentru a fi in conformitate cu legislatia in vigoare!
Ce este, cum se obtine si cum autorizezi un cod CAEN
Un cod CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala) reprezinta un identificator unic (un numar format din 4 cifre) care descrie tipul de activitate economica desfasurata de o entitate juridica, inclusiv o persoana fizica autorizata (PFA).
Obtinerea unui cod CAEN se face la Registrul Comertului, de regula, in timpul procesului de inregistrare a societatii comerciale sau a PFA-ului. Pentru
autorizare cod CAEN, persoana interesata trebuie sa selecteze un cod care sa corespunda activitatii sale principale si, daca este necesar, poate adauga si activitati secundare. Codul CAEN se stabileste in actul constitutiv al entitatii juridice si va fi inscris pe certificatul de inregistrare al acesteia.
Unele coduri CAEN necesita autorizari suplimentare sau avize din partea autoritatilor competente, in functie de domeniul de activitate, iar aceste avize trebuie obtinute inainte de a putea incepe legal activitatea. In cazul unei persoane fizice autorizate, pentru orice cod CAEN ales, aceasta trebuie sa demonstreze pregatirea sau experienta profesionala aferenta desfasurarii activitatii prin diplome, certificate sau adeverinte de la fosti angajatori.
Cum alegi un cod CAEN pentru PFA
Alegerea codului CAEN se face in functie de activitatea principala pe care intentionezi sa o desfasori. Pentru a alege corect, este important sa consulti lista oficiala a codurilor CAEN disponibila pe
site-ul ONRC si sa identifici codul care descrie cel mai bine activitatea ta principala. Daca intampini dificultati in alegerea codului potrivit, cel mai bine este sa consulti un contabil sau un specialist in domeniu.
ATENTIE! Alegerea codului CAEN poate influenta sistemul de impozitare al PFA-ului. Astfel, in functie de activitatea pe care o desfasori, te poti incadra la sistemul de impozitare in sistem real sau pe baza de
norma de venit.
Cate coduri CAEN poti avea ca PFA
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Orice entitate juridica are un singur cod CAEN principal. Conform legii, societatile comerciale si PFA-urile pot alege coduri CAEN si pentru activitati secundare, insa, in timp ce pentru SRL-uri, numarul activitatilor secundare este nelimitat, pentru PFA-uri, pe langa codul CAEN princial, se mai pot adauga maxim 4 coduri pentru activitati secundare. Aceasta limita de cel mult 5 coduri CAEN pentru PFA-uri este prevazuta in art. 16 alin 1 din Legea 182/2016.
Daca la infiintarea PFA-ului ai ales doar unul sau doua coduri CAEN pentru activitatile secundare, este bine de stiut ca poti adauga sau elimina coduri CAEN secundare si dupa infiintare sau dupa inceperea activitatii.
Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale - Ghid practic 100% pentru legalitatea activitatilor juridice, contabile si fiscale desfasurate de PFA in Romania
Ce coduri CAEN sunt interzise pentru persoanele fizice autorizate (PFA)
Exista anumite activitati care sunt interzise pentru persoanele fizice autorizate, printre care:
- 2020 - Fabricarea pesticidelor si a altor produse agrochimice;
- 2051 - Fabricarea explozivelor
- 2446 - Prelucrarea combustibililor nucleari
- 4675 - Comert cu ridicata al produselor chimice
- 4910 - Transporturi interurbane de calatori pe calea ferata
- 4932 - Transporturi cu taxiuri
- 5229 - Alte activitati anexe transporturilor
- 6419 - Alte activitati de intermedieri monetare
- 6420 - Activitati ale holdingurilor;
- 6430 - Fonduri mutuale si alte entitati financiare similare;
- 6499 - Alte intermedieri financiare n.c.a..
- 6520 - Activitati de reasigurare
- 6630 - Activitati de administrare a fondurilor
- 6611 - Administrarea pietelor financiare
- 6612- Activitati de intermediere a tranzactiilor financiare
- 6621- Activitati de evaluare a riscului de asigurare si a pagubelor;
- 6622 - Activitati ale agentilor si brokerilor de asigurari;
- 6629 - Alte activitati auxiliare activitatilor de asigurari si fonduri de pensii.
- 6630 - Activitati de administrare a fondurilor
- 6910 - Activitati juridice
- 8010 - Activitati de protectie si garda
- 8422 - Activitati de aparare nationala
- 8553 – Scoli de conducere (pilotaj) – exceptie: permis PFA, numai cu mentiunea instructor auto
- 9200 - Activitati de jocuri de noroc si pariuri
- 9312 - Activitati ale cluburilor sportive
Cum adaugi sau schimbi un cod CAEN pentru PFA
Modificarea codului CAEN se poate face si dupa infiintarea PFA-ului, prin depunerea unor documente la Registrul Comertului. Este important, insa, de stiut, ca pentru adaugarea oricarui nou cod CAEN, este nevoie de un document care sa demostreze experienta in domeniul de activitate ales.
Documente necesare pentru schimbarea sau adaugarea unui cod CAEN pentru o persoana fizica autorizata (PFA)
Pentru schimbarea/adaugarea unuu cod CAEN al unui PFA sunt necesare urmatoarele documente:
- Cererea de inregistrare, bifata in dreptul modificarii dorite – formular tip ce poate fi descarcat de pe site-ul ONRC
- Declaratia-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii Copii certificate olograf de pe documentele care atesta pregatirea profesionala,
- Certificatul de inregistrare PFA
- Cartea de identitate a titularului PFA-ului.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare cladire societate in faliment
Intrebare: O firma aflata in faliment vinde prin licitatie o cladire achizitionata in anul 2004 cu TVA dedectibila la care s-au efectuat lucrari de modernizare in anul 2008 peste 20% din valoarea cladirii. Intrebarea este ce regim de TVA va avea aceasta livrare in situatia in care firma vanzatoare sa nu fie obligata la ajustare TVA. Daca firma se afla in procedura falimentului va trebui sa impoziteze rezervele din reevaluarea prezentei cladiri?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deductibilitate bursa privata
Intrebare: Societatea acorda bursa privata pentru copiii unui fost angajat, care a decedat la inceputul acestui an. Am considerat suma de 1.500 lei deductibila, inclusa in plafonul de 5% cheltuieli sociale. Ceea ce depaseste, am considerat cheltuiala nedeductibila. Este corecta abordarea sau trebuie tratat diferit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Aplicare regim marja vanzare autoturism
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de TVA, avand ca obiect de activitate constructii a achizitionat in 2022 un autoturism de la o societate care aplica regimul special de TVA pentru bunuri second hand (regimul marjei). In 2024 se doreste vanzarea acestui autoturism, se factureaza/colecteaza TVA de 19%? Poate aplica regimul marjei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Administrator societate fara CIM sau contract de administrare
Intrebare: SRL platitoare de impozit pe profit,al carei administrator a fost salariat pana in 30.09.2024. Avand multe lucrari pe teren, a beneficiat, alaturi de salariati de diurna legala de 50 lei/zi. Intrebarea este: incepand cu 01.10.2024, pe baza delegatiei de deplasare, poate incasa in continuare diurna legala, daca nu are incheiat contract de mandat de administrator remunerat? Va rog un temei legal,daca se poate, in ce conditii are dreptul la decontarea diurnei si daca valoarea este deductibila...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<