
Raportul Special
realizat de specialisti
Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului Prima casa, precum si pentru aprobarea unor masuri de aplicare a acestuia a fost adoptat de Camera deputatilor, in sedinta de marti – 10 martie 2020. Astfel, programul “Prima Casa” devine programul “O familie, o casa”, cu noi conditii de acordare a creditelor pentru achizitia de locuinte.
Proiectul fusese adoptat de Senat, ca prim for consultat, inca din 18.09.2020. In sedinta de ieri, programul a primit unda verde si de la deputati – camera decizionala in aceasta situatie. Camera Deputatilor a votat proiectul cu 266 voturi pentru, 0 voturi contra si 3 abtineri.
“Lucrurile cu adevarat bune pentru tara isi gasesc acordul in Parlamentul Romaniei dincolo de declaratii hazardate si lupte politice. (…) Programul "O familie, o casa" a primit unda verde de la colegii deputati care au votat in unanimitate aceasta initiativa a mea. Am gandit acest program pentru romanii care fac parte din grupurile vulnerabile sau pentru cei cu venituri mici, de aceea programul are un caracter social. Ma bucur ca usor, usor cei din clasa politica inteleg ca romanii au nevoie de masuri si politici publice care sa vina in sprijinul lor si sa le faca viata mai buna”, a transmis pe pagina sa de Facebook senatorul PSD Eugen Teodorovici, initiatorul proiectului.
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului Prima casa, precum si pentru aprobarea unor masuri de aplicare a acestuia
Senatul adopta prezentul proiect de lege
Art.I.- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului "Prima casa", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.381 din 4 iunie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Ordonanta de urgenta privind unele masuri in vederea implementarii programului 0 familie, o casa"
2. La articolul 1 alineatul (2), dupa litera c) se introduc trei noi litere, lit.d) - f), cu urmatorul cuprins:
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Cartea Verde a Contabilitatii
SAF-T Ghid de raportare corecta
„d) la data solicitarii creditului garantat, veniturile nete lunare ale beneficiarului individual sau ale beneficiarului impreuna cu sotul sau sotia, dupa caz, nu pot depasi valoarea de 4.500 lei;
e) pentru familiile cu unul sau mai multi copii, la data solicitarii creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depasi valoarea de 7.000 lei. in sensul prezentului Prograrn, se asimileaza familiei si beneficiarul individual care la data solicitarii creditului garantat in cadrul Programului, are in intretinere unul sau mai multi copii;
f) pe durata contractului de credit obtinut in cadrul Programului, sa nu dobandeasca individual sau impreuna cu familia o cota de peste 1/2 inclusiv dintr-o alta locuinta situata in mediul urban, cu exceptia celor dobandite prin mostenire. in cazul in care survine o modificare in acest sens dupa acordarea creditului in cadrul Programului, in termen de 12 luni de la aparitia acestei situatii trebuie sa decida asupra detinerii locuintei din Program sau altei locuinte si sa notifice aceasta decizie Finantatorului si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii sau Fondului Roman de Contragarantare, cu prezentarea documentelor care atesta instrainarea."
3. La articolul 1, alineatele (3), (4), (6), (7), (710), (106) si (1011) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa mandateze Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii si Fondul Roman de Contragarantare, denumite in continuare fonduri de garantare, in vederea emiterii de garantii in numele si in contul statului, in favoarea bancilor care acorda credite persoanelor fizice pentru achizitia sau construirea unei locuinte in cadrul Programului. Prin derogare de la prevederile Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda mandat special Fondului Roman de Contragarantare privind emiterea in numele si in contul statului a garantiilor in cadrul Programului, sens in care se completeaza obiectul de activitate al Fondului Roman de Contragarantare stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.23/2009 privind infiintarea Fondului Roman de Contragarantare, aprobata cu modificari prin Legea nr.312/2009, cu modificarile ulterioare, cu operatiunile desfasurate in mandat privind analiza si acordarea garantiilor in cadrul programelor guvernamentale garantate de statul roman.
(4) Contractele prin care fondurile de garantare acorda garantiile prevazute la alin.(3) constituie titluri executorii si au valoare de inscrisuri autentice.
(6) Intre Ministerul Finantelor Publice si fondurile de garantare se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea Programului.
(7) In baza contractului de garantare, asupra imobilelor achizitionate in cadrul Programului se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la data depunerii cererii de plata a garantiei de catre finantator la fondurile de garantare. in cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la fondurile de garantare, in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art.2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale de rang I instituite in favoarea statului roman.
(710) In baza contractului de garantare novat, se radiaza ipoteca in favoarea statului si a finantatorului, privilegiul finantatorului, precum si interdictiile de instrainare si grevare cu sarcini instituite conform alin.(7) asupra imobilului achizitionat initial in cadrul Programului, iar asupra imobilului dobandit ulterior, prin efectul novatiei prevazute la alin.(76), se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la data depunerii cererii de plata a garantiei de catre finantator la fondurile de garantare. In cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la fondurile de garantare in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art.2386 pct.3 din Legea nr.287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale de rang I instituite in favoarea statului roman.
(106) In baza contractului de garantare aferent celui de al doilea credit prevazut la alin.(104), asupra noii locuinte se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la data depunerii cererii de plata a noii garantii de catre finantator la fondurile de garantare. In cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la fondurile de garantare in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art.2386 pct.3 din Legea nr.287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale de rang I instituite in favoarea statului roman.
(1011) Finantatorul poate solicita fondurilor de garantare retragerea cererii de plata a garantiei cel mai tarziu pana in penultima zi de efectuare a platii valorii de executare a garantiei de catre Ministerul Finantelor Publice."
4. Dupa articolul 1 se introduc trei noi articole, art.11 - 13, cu urmatorul cuprins:
„Art.11.- Avansul minim este de 5 % din pretul de achizitie al locuintei sau din valoarea costului de construire a locuintei, acesta reprezentand diferenta dintre pretul de achizitie al locuintei rezultat din antecontractul de vanzare-cumparare sau valoarea din contractul de antrepriza si finantarea garantata. Pretul de achizitie a locuintei este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul Bancii Nationale a Romaniei valabil la data incheierii contractului de vanzare-cumparare sau a contractului de antrepriza, iar valoarea finantarii garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decat valoarea rezultata din raportul de evaluare a locuintei sau valoarea rezultata din devizul estirnativ de lucrari, anexa la contractul de construire a locuintei, exclusiv avansul platit de beneficiar.
Art.12.- Creditele garantate de stat in cadrul Programului se pot refinanta prin alte instrumente de finantare, cu exceptia altor credite acordate in cadrul Programului. In acest caz finantatorul, cu acordul Ministerului Finantelor Publice, poate aproba refinantarea creditului garantat de stat, precum si ridicarea temporara a interdictiei de grevare asupra locuintei achizitionate sau construite in cadrul Programului, in vederea inscrierii unei noi ipoteci in favoarea institutiei de credit care acorda refinantarea, cu conditia achitarii integrale a creditului garantat in cadrul Programului.
Art.13.-
(1) In cadrul Programului se acorda urmatoarele subventii: a) reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobanzii creditului garantat pe toata durata Programului pentru familiile cu un singur copil; b) reducerea cu un punct procentul a ratei dobanzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai multi copii.
(2) Acordarea subventiilor prevazute la alin.(1) se verifica anual si este conditionata de incadrarea in veniturile nete lunare prevazute la art. 1 alin.(2) lit.d) si e), iar subventia acordata in cadrul Programului nu se poate cumula cu alte facilitati acordate din fonduri de la bugetul de stat pentru spatiul de locuit.
(3) Acordarea subventiilor prevazute la alin.(1) este conditionata de faptul ca beneficiarul Programului nu inregistreaza restante la plata creditului la data de 31 decembrie a anului pentru care se solicita subventia, in caz contrar aceste restante se achita pana la data depunerii cererii.
(4) Acordarea subventiei este conditionata de inrolarea beneficiarului Programului in spatiul privat virtual (SPV).
(5) Mecanismul de subventionare a dobanzii se va realiza pe baza unei cereri pe care beneficiarul Programului urmeaza sa o depuna la fondurile de garantare de la care a obtinut garantia statului pentru creditul contractat prin Program, urmand ca procedura prin care se acorda subventia, inclusiv termenele si conditiile de acordare sa fie detaliate si aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice. Plata subventiei de dobanda se realizeaza din sumele alocate cu aceasta destinatie in bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale."
Art.II.-
(1) Solicitarilor de acordare a unei finantari garantate in cadrul programului Prima casa, aflate in curs de analiza la data intrarii in vigoare a prezentei legi, li se aplica dispozitiile legale in vigoare la data depunerii lor.
(2) Prevederile art.12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.60/2009, aprobata cu modificari si completari prin I,egea nr.368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in cazul tuturor creditelor garantate acordate in cadrul Programului.
Art.III.-
(1) In cuprinsul tuturor actelor normative in vigoare, denumirea Programului Prima casa se inlocuieste cu denumirea 0 familie, o casa.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba prin hotarare modificarea si completarea normelor de implementare a Programului Prima casa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.717/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, va fi emis ordinul ministrului finantelor publice pentru aprobarea procedurii de acordare a subventiilor.
Acest proiect de lege a fost adoptat de Senat in sedinta din 18 septembrie 2019, cu respectarea prevederilor articolului 76 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Ce stimulente vor fi oferite pentru angajarea somerilor de la 1 ianuarie 2018Cum e sa traiesti intr-un complex rezidential de vileSunteti profesionist cu experienta in sectorul public?Cariera de freelancer sau angajat: ce sa alegi in functie de beneficii si riscuri2010 vs 2008: Cat de mult au scazut preturile la imobiliare?Ultimele articole
Ce sunt cheltuielile sociale si ce trebuie sa stie companiile despre aceste tipuri de cheltuieliDe ce prima ta investitie ar trebui sa fie in criptomonede?Ajutor pentru incalzire sezon 2022-2023. Cum arata formularul de cerere-declaratie pe propria raspundereSomaj tehnic 2020: Ministrul Muncii anunta inceperea primelor platiGuvernul extinde programul "Prima Casa" - Dobanda fixa, plafon marit. Liderul PSD: Pot fi accesate credite mai mari!Articole similare
Case de marcat: facilitati, obligatii, termene. Sesiune de asistenta ANAF. Intrebari si raspunsuriMasura Zero Taxe pe salariul minim incepe de la 1 ianuarie 2022 si ar putea fi aplicata in domeniul HoReCaTransport national de bunuri. Beneficiar din Comunitate. Care e regimul TVA?Ce tratament fiscal aplica un ONG pentru a inregistra o donatie de tip imobil?Utilizare case de marcat portabile. Conditii de emitere chitante in loc de bonuri fiscaleUltimele articole
Bonuri fiscale. Cum se stabileste numarul de identificareCosturile cu casele de marcat NU mai pot fi scazute din impozitul pe profit sau cel micro in 2024Majorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileSpeta zilei! Cum se pot scoate din evidenta creantele neincasateCase de marcat in 2023: Notificarea F4105 se transmite la ANAF ori de cate ori apar modificari in starea AMEFArticole similare
Ce salariu iti trebuie daca vrei sa-ti cumperi o casaPRIMA CASA, refinantata cu un miliard de leiBNR a anuntat noul regulament pentru crediteBugetul Programului PRIMA CASA va fi suplimentatOUG 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetareUltimele articole
Programul Noua Casa continua in anul 2024 cu un plafon de garantii in valoare de 1 miliard de leiCum iti alegi creditul potrivit. Sfaturi utileProgramul 'Noua Casa' va fi demarat in scurt timp! Noi facilitati in schema de finantare-garantare oferita de statRatele bancare pot fi suspendate. Normele de aplicare, publicate in Monitorul Oficial(HG 270/2020)OFICIAL!Ratele romanilor, amanate pana la 9 luni - OUG 37/2020Sfaturi de la experti
Reglarea erorilor contabile in contul 419 Clienti creditori
Intrebare: O societate nou preluata are in contul 419, la 31 decembrie 2024, un sold creditor cu minus. Din verificarea fisei de cont 419 reiese ca, in perioada 2020-2024, s-au stornat avansuri (sume foarte mari) care nu au existat in contul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pierderi din creante. Tratament contabil si fiscal
Intrebare: In anul 2022 am primit de la Casa de Sanatate o adresa prin care am fost anuntati ca pentru recuperarea unei creante am depasit termenul de depunere a unor concedii medicale. Mentionez ca a fost o eroare umana si concediile nu au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA