Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Programul "Prima Casa", inlocuit de "O familie, o casa"! Noile conditii, adoptate de deputati

11-Mar-2020
1085

Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului Prima casa, precum si pentru aprobarea unor masuri de aplicare a acestuia a fost adoptat de Camera deputatilor, in sedinta de marti – 10 martie 2020. Astfel, programul “Prima Casa” devine programul “O familie, o casa”, cu noi conditii de acordare a creditelor pentru achizitia de locuinte.

Proiectul fusese adoptat de Senat, ca prim for consultat, inca din 18.09.2020. In sedinta de ieri, programul a primit unda verde si de la deputati – camera decizionala in aceasta situatie. Camera Deputatilor a votat proiectul cu 266 voturi pentru, 0 voturi contra si 3 abtineri.

“Lucrurile cu adevarat bune pentru tara isi gasesc acordul in Parlamentul Romaniei dincolo de declaratii hazardate si lupte politice. (…) Programul "O familie, o casa" a primit unda verde de la colegii deputati care au votat in unanimitate aceasta initiativa a mea. Am gandit acest program pentru romanii care fac parte din grupurile vulnerabile sau pentru cei cu venituri mici, de aceea programul are un caracter social. Ma bucur ca usor, usor cei din clasa politica inteleg ca romanii au nevoie de masuri si politici publice care sa vina in sprijinul lor si sa le faca viata mai buna”, a transmis pe pagina sa de Facebook senatorul PSD Eugen Teodorovici, initiatorul proiectului. 

Extras din Proiectul de LEGE 

pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului Prima casa, precum si pentru aprobarea unor masuri de aplicare a acestuia 

Senatul adopta prezentul proiect de lege 

Art.I.- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului "Prima casa", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.381 din 4 iunie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 

1. Titlul se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Ordonanta de urgenta privind unele masuri in vederea implementarii programului 0 familie, o casa" 

2. La articolul 1 alineatul (2), dupa litera c) se introduc trei noi litere, lit.d) - f), cu urmatorul cuprins: 

„d) la data solicitarii creditului garantat, veniturile nete lunare ale beneficiarului individual sau ale beneficiarului impreuna cu sotul sau sotia, dupa caz, nu pot depasi valoarea de 4.500 lei; 

e) pentru familiile cu unul sau mai multi copii, la data solicitarii creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depasi valoarea de 7.000 lei. in sensul prezentului Prograrn, se asimileaza familiei si beneficiarul individual care la data solicitarii creditului garantat in cadrul Programului, are in intretinere unul sau mai multi copii;

f) pe durata contractului de credit obtinut in cadrul Programului, sa nu dobandeasca individual sau impreuna cu familia o cota de peste 1/2 inclusiv dintr-o alta locuinta situata in mediul urban, cu exceptia celor dobandite prin mostenire. in cazul in care survine o modificare in acest sens dupa acordarea creditului in cadrul Programului, in termen de 12 luni de la aparitia acestei situatii trebuie sa decida asupra detinerii locuintei din Program sau altei locuinte si sa notifice aceasta decizie Finantatorului si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii sau Fondului Roman de Contragarantare, cu prezentarea documentelor care atesta instrainarea." 

3. La articolul 1, alineatele (3), (4), (6), (7), (710), (106) si (1011) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

„(3) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa mandateze Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii si Fondul Roman de Contragarantare, denumite in continuare fonduri de garantare, in vederea emiterii de garantii in numele si in contul statului, in favoarea bancilor care acorda credite persoanelor fizice pentru achizitia sau construirea unei locuinte in cadrul Programului. Prin derogare de la prevederile Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda mandat special Fondului Roman de Contragarantare privind emiterea in numele si in contul statului a garantiilor in cadrul Programului, sens in care se completeaza obiectul de activitate al Fondului Roman de Contragarantare stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.23/2009 privind infiintarea Fondului Roman de Contragarantare, aprobata cu modificari prin Legea nr.312/2009, cu modificarile ulterioare, cu operatiunile desfasurate in mandat privind analiza si acordarea garantiilor in cadrul programelor guvernamentale garantate de statul roman. 

(4) Contractele prin care fondurile de garantare acorda garantiile prevazute la alin.(3) constituie titluri executorii si au valoare de inscrisuri autentice. 

(6) Intre Ministerul Finantelor Publice si fondurile de garantare se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea Programului.

(7) In baza contractului de garantare, asupra imobilelor achizitionate in cadrul Programului se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la data depunerii cererii de plata a garantiei de catre finantator la fondurile de garantare. in cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la fondurile de garantare, in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art.2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale de rang I instituite in favoarea statului roman. 

(710) In baza contractului de garantare novat, se radiaza ipoteca in favoarea statului si a finantatorului, privilegiul finantatorului, precum si interdictiile de instrainare si grevare cu sarcini instituite conform alin.(7) asupra imobilului achizitionat initial in cadrul Programului, iar asupra imobilului dobandit ulterior, prin efectul novatiei prevazute la alin.(76), se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la data depunerii cererii de plata a garantiei de catre finantator la fondurile de garantare. In cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la fondurile de garantare in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art.2386 pct.3 din Legea nr.287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale de rang I instituite in favoarea statului roman.

(106) In baza contractului de garantare aferent celui de al doilea credit prevazut la alin.(104), asupra noii locuinte se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, precum si in favoarea finantatorilor, proportional cu procentul de garantare, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Conditia referitoare la rangul dreptului de ipoteca trebuie sa fie indeplinita pana la data depunerii cererii de plata a noii garantii de catre finantator la fondurile de garantare. In cazul primirii de catre finantator a comunicarii respingerii cererii de plata a garantiei de la fondurile de garantare in temeiul contractului de garantare, finantatorul are dreptul sa inscrie in cartea funciara ipoteca legala prevazuta la art.2386 pct.3 din Legea nr.287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciara a ipotecii legale de rang I instituite in favoarea statului roman. 

(1011) Finantatorul poate solicita fondurilor de garantare retragerea cererii de plata a garantiei cel mai tarziu pana in penultima zi de efectuare a platii valorii de executare a garantiei de catre Ministerul Finantelor Publice." 

4. Dupa articolul 1 se introduc trei noi articole, art.11 - 13, cu urmatorul cuprins: 

„Art.11.- Avansul minim este de 5 % din pretul de achizitie al locuintei sau din valoarea costului de construire a locuintei, acesta reprezentand diferenta dintre pretul de achizitie al locuintei rezultat din antecontractul de vanzare-cumparare sau valoarea din contractul de antrepriza si finantarea garantata. Pretul de achizitie a locuintei este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul Bancii Nationale a Romaniei valabil la data incheierii contractului de vanzare-cumparare sau a contractului de antrepriza, iar valoarea finantarii garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decat valoarea rezultata din raportul de evaluare a locuintei sau valoarea rezultata din devizul estirnativ de lucrari, anexa la contractul de construire a locuintei, exclusiv avansul platit de beneficiar.

Art.12.- Creditele garantate de stat in cadrul Programului se pot refinanta prin alte instrumente de finantare, cu exceptia altor credite acordate in cadrul Programului. In acest caz finantatorul, cu acordul Ministerului Finantelor Publice, poate aproba refinantarea creditului garantat de stat, precum si ridicarea temporara a interdictiei de grevare asupra locuintei achizitionate sau construite in cadrul Programului, in vederea inscrierii unei noi ipoteci in favoarea institutiei de credit care acorda refinantarea, cu conditia achitarii integrale a creditului garantat in cadrul Programului. 

Art.13.- 

(1) In cadrul Programului se acorda urmatoarele subventii: a) reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobanzii creditului garantat pe toata durata Programului pentru familiile cu un singur copil; b) reducerea cu un punct procentul a ratei dobanzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai multi copii. 

(2) Acordarea subventiilor prevazute la alin.(1) se verifica anual si este conditionata de incadrarea in veniturile nete lunare prevazute la art. 1 alin.(2) lit.d) si e), iar subventia acordata in cadrul Programului nu se poate cumula cu alte facilitati acordate din fonduri de la bugetul de stat pentru spatiul de locuit. 

(3) Acordarea subventiilor prevazute la alin.(1) este conditionata de faptul ca beneficiarul Programului nu inregistreaza restante la plata creditului la data de 31 decembrie a anului pentru care se solicita subventia, in caz contrar aceste restante se achita pana la data depunerii cererii. 

(4) Acordarea subventiei este conditionata de inrolarea beneficiarului Programului in spatiul privat virtual (SPV). 

(5) Mecanismul de subventionare a dobanzii se va realiza pe baza unei cereri pe care beneficiarul Programului urmeaza sa o depuna la fondurile de garantare de la care a obtinut garantia statului pentru creditul contractat prin Program, urmand ca procedura prin care se acorda subventia, inclusiv termenele si conditiile de acordare sa fie detaliate si aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice. Plata subventiei de dobanda se realizeaza din sumele alocate cu aceasta destinatie in bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale." 

Art.II.- 

(1) Solicitarilor de acordare a unei finantari garantate in cadrul programului Prima casa, aflate in curs de analiza la data intrarii in vigoare a prezentei legi, li se aplica dispozitiile legale in vigoare la data depunerii lor.

(2) Prevederile art.12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.60/2009, aprobata cu modificari si completari prin I,egea nr.368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in cazul tuturor creditelor garantate acordate in cadrul Programului. 

Art.III.- 

(1) In cuprinsul tuturor actelor normative in vigoare, denumirea Programului Prima casa se inlocuieste cu denumirea 0 familie, o casa. 

(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba prin hotarare modificarea si completarea normelor de implementare a Programului Prima casa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.717/2009, cu modificarile si completarile ulterioare. 

(3) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, va fi emis ordinul ministrului finantelor publice pentru aprobarea procedurii de acordare a subventiilor.
Acest proiect de lege a fost adoptat de Senat in sedinta din 18 septembrie 2019, cu respectarea prevederilor articolului 76 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Programul "Prima Casa", inlocuit de "O familie, o casa"! Noile conditii, adoptate de deputati":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Au fost publicate actele necesare acordarii somajului tehnic (pentru PFA-uri, II-uri, IF-uri, Drepturi de autor)
    • Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, prin Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, informeaza ca actele necesare in vederea obtinerii fondurilor pentru plata somajului tehnic pot fi depuse online, incepand cu 1 APRILIE. Actele normative prin care sunt reglementate documentele necesare acordarii somajului tehnic au fost publicate in Monitorul Oficial nr. 269 din data de 31 martie 2020. Transmiterea documentelor se va face in 4 pasi, iar documentele trebuie depuse online, la adresa...» citeste mai departe aici

  • MFP: Schemele de ajutor de stat pentru stimularea anumitor investitii, SIMPLIFICATE (proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un Proiect de Hotarare care vizeaza modificarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 807/2014 - pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie – astfel incat sa se elimine o etapa din cadrul solutionarii cererilor de plata. In nota de fundamentare se arata ca este necesara aceasta modificare, dat fiind contextul actual al Romaniei, dar si nevoia urgentarii...» citeste mai departe aici

  • NU mai este nevoie de certificate de urgenta pentru solicitarea somajului tehnic ( Informare MEEMA)
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri informeaza ca in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, Guvernul a adoptat noi masuri economice in domeniul protectiei sociale destinate mediului de afaceri din Romania si ca nu mai este nevoie de certificate de urgenta pentru solicitarea somajului tehnic. Actele normative adoptate de Executiv reglementeaza si unele aspecte legate de Certificatele de Situatie de Urgenta (CSU). Astfel,...» citeste mai departe aici

  • Agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca vor prelua solicitarile pentru obtinerea somajului tehnic
    • Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a anuntat ca, incepand de miercuri, 1 aprilie, pot fi depuse cererile si declaratiile pe propria raspundere in vederea obtinerii sprijinului oferit de Guvern, pe perioada starii de urgenta, sub forma somajului tehnic. Demnitarul a dat asigurari ca toate agentiile judetene sunt pregatite sa preia si sa proceseze rapid aceste solicitari si ca se vor face eforturi in vederea achitarii sumelor solicitate de angajatori intr-un termen mai...» citeste mai departe aici

  • PFA. Dreptul la concediul pentru cresterea copilului
    • Ce contributii trebuie sa plateasca un PFA care are venitul net anual sub plafonul minim obligatoriu pentru plata CAS si CASS, pentru ca titulara PFA-ului sa beneficieze de indemnizatia crestere copil de pana la 2 ani? Consilierul juridic Gabriela Dita arata ca, potrivit art. 2 alin.(1) din OUG 111/2010 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din...» citeste mai departe aici

  • Aplicarea noii legislatiei fiscale, in contextul COVID-19. Solutii pentru contabili
    • Contabilii se afla in dificultate, dat fiind numeroaselor modificari legislative aparute in contextul creat de coronavirus. De aceea au inceput sa apara tot mai des solicitari privind lamurirea diferitelor spete, la care expertii nostri au raspuns prompt si la obiect. Ordonantele de urgenta emise de Guvern in luna martie, in contextul creat de coronavirus, au generat in practica probleme greu de anticipat. Firmele s-au confruntat brusc cu un cadru legislativ complet nou, bine intentionat in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016