Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA la norma de venit. Cum se calculeaza CAS si CASS?

26-Apr-2023
5120
PFA la norma de venit. Cum se calculeaza CAS si CASS?

Am un client care poate fi PFA la norma de venit pentru ca obtine venituri de 100.000 lei pe an (depaseste 24 salarii).

Intrebare: Norma de venit (36.000 lei) este doar pentru calculul de impozit? Va achita CAS si CASS aferent la 24 de salarii, respectiv 18.000 lei si 7.200 lei? Multumesc.

Calculare CAS si CASS pentru PFA la norma de venit – raspunsul specialistului:

Potrivit art. 69 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul persoanei fizice ce desfasoara o activitate independenta in mod individual si este organizata ca persoana fizica autorizata conform OUG 44/2008, venitul net anual in functie de care se determina impozitul pe venit in cota de 10% se stabileste pe baza normei de venit de la locul desfasurarii activitatii, care din informatiile furnizate este de 36.000 lei.

In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA care nu mai realizeaza si alte venturi in afara celor din activitati independente va datora CAS si CASS, astfel:

- potrivit art. 148 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CAS stabilita in cota de 25% o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (12 x 3.000 lei = 36.000 lei), in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv (36.000 lei) si 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei);


b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (24 x 3000 lei = 72.000 lei), in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei);
In ipoteza analizata, PFA realizeaza venituri nete evaluate in mod forfetar la nivelul normei anuale de 36.000 lei cuprinse in transa 36.000 lei inclusiv si 72.000 lei, datorand CAS la nivelul ales care nu poate fi mai mic decat 12 x 3.000 lei x 25% = 9.000 lei, urmand sa completeze Declaratia unica – Capitolul II pentru partea CAS estimata.

In acest caz, asa cum este reglementat si de art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unica – Capitolul II pentru partea CAS estimata, in functie de care se calculeaza CAS, se efectueaza prin raportarea normei anuale de venit din activitati independente determinate potrivit 69 din Codul fiscal la transele de venit de mai sus.

- potrivit art. 170 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CASS stabilita in cota de 10% o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (6 x 3.000 lei = 18.000 lei), in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv (18.000 lei) si 12 salarii minime brute pe tara (36.000 lei);
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (12 x 3.000 lei = 36.000 lei), in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv (36.000 lei) si 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei);
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II (72.000 lei) , in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei).

In ipoteza analizata, PFA realizeaza venit net anual pe baza normelor anuale de venit conform art. 69 din Codul fiscal de 36.000 lei cuprinse in transa 36.000 lei inclusiv – 72.000 lei, datorand CASS la nivelul a 12 salarii minime brute pe tara (CASS = 10% x 12 x 3.000 lei = 3.600 lei) urmand sa completeze Declaratia unica – Capitolul II pentru partea CASS estimata.

Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II pentru partea CASS estimata, se efectueaza in conformitate cu dispozitiile art. 170 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, prin raportarea normei de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 69 la transele de venit de mai sus.

Prin urmare, pentru stabilirea obligatiilor privind impozitul pe venit, CAS si CASS, relevanta este norma de venit anual stabilita conform art. 69 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II pentru CAS/CASS estimate, se efectueaza in functie de norma de venit din activitati independente si transele de venit corespunzatoare bazei de calcul al contributiilor si nu in functie de veniturile brute efectiv realizate.


Raspunsuri oferite in luna aprilie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Creditare societate. Reglementari cheie si studii de caz utile

    • Creditarea unei societati reprezinta o solutie frecvent utilizata de catre antreprenori pentru a finanta activitatea curenta, investitiile sau alte nevoi ale afacerii. Aceasta poate fi realizata fie de catre asociati, fie prin surse externe, precum institutii financiare sau alte entitati. Insa, procesul implica respectarea unor reglementari fiscale si contabile clare, menite sa asigure transparenta si legalitatea tranzactiilor. In acest articol, vom analiza aspectele cheie ale creditarii unei...» citeste mai departe aici

  • Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

    • ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. In aceasta categrie intra operatorii Bolt, Uber, BlackCab. Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna Conform Referatului de Aprobare, ANAF asigura colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea...» citeste mai departe aici

  • Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante

    • ANAF reaminteste contribuabililor interesati ca, luni 2 decembrie 2024 este termenul limita de depunere a ”Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” aferente perioadei de raportare precedente – Formularul 394. Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante Perioada de raportare (luna, trimestru etc.) este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor

    • Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor nedeductibile la platitorii de impozit micro? Sa luam cazul in care la o microintreprindere amortizarea este peste 1500 lei si are cheltuieli cu combustibilul pentru mijloace de transport folosite si in scop personal. Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor? Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor Specialistul ne spune ca in cazul unei microintreprinderi, din punct de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016