Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA: Impozit pe cladire incepand cu 2016

07-Dec-2015
6407

Luam un caz aparte pentru a analiza intr-un context mai larg felul in care se aplica impozitul pe cladire din 2016 in cazul PFA-urilor. Astfel, avem un PFA la norma de venit care isi desfasoara activitatea in sediul instituit acasa.

Cheltuielile cu intretinerea si utilitatile de la acest sediu nu cad in responsabilitatea PFA, nu sunt inregistrate in contabilitatea acestuia si nu sunt considerate deductibile la calculul venitului.

Apartamentul este atat locul de desfasurare a activitatii PFA, cat si locuinta personala.

Se considera cladire cu destinatie mixta si se plateste un impozit pe cladiri conform art. 457 sau art. 458 Codul fiscal? In contractul de comodat s-a alocat un procent 30% din locuinta pentru sediu PFA.

Incepand cu 1.01.2016, data de la care intra in vigoare prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pe cladiri se stabileste diferentiat in functie de destinatia acestora (rezidentiale, nerezidentiale, cu destinatie mixta etc.) si nu legat de statutul juridic al proprietarului (persoana fizica sau juridica).

Cladirea rezidentiala este definita ca fiind orice constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare.

Toate celelalte cladiri care nu indeplinesc aceste conditii sunt considerate nerezidentiale.

Impozitul pe cladirile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,08-0,2% din valoarea impozabila determinata potrivit legii. Valoarea impozabila este stabilita prin inmultirea suprafetei construite cu valoarea in lei/m2 stabilita prin lege si asupra careia se efectueaza ajustari in functie de rangul localitatii, zona din cadrul localitatii, etajul la care se afla cladirea (in cazul apartamentelor), vechimea cladirii.

Atunci cand o cladire este utilizata atat in scop de locuinta cat si pentru desfasurarea activitatii (are o destinatie mixta) impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential, cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential

De exemplu, in cazul prezentat de d-voastra in care un PFA isi are domiciliul profesional intr-o suprafata delimitata dintr-un apartament (pe baza unui contract de cedare a folosintei spatiului – comodat, pentru cca 30% din suprafata), dar acesta nu desfasoara activitate de comert, productie sau servicii ci este utilizat exclusiv pentru scopuri administrative, atunci legea prevede ca impozitul pe cladirea respectiva este similar cladirilor rezidentiale.

Daca in apartamentul respectiv exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete, ce camere, incaperi, ce parte din cladire se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitate, atunci impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.

Potrivit prevederilor art. 459, alin. (1) din Legea nr. 227/2015, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se stabileste prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop de locuinta (art. 457, alin. (1) din Lege) cu impozitul determinat pentru suprafata folosita pentru activitate (art. 458 din Lege).

In lipsa unor prevederi clare care sa defineasca sintagma "activitatea economica" consideram ca in cazul in care persoana fizica, proprietara apartamentului, are incheiat un contract cu PFA care desfasoara activitate, pentru o suprafata bine stabilita, se va datora impozit pentru cladirile nerezidentiale de 0,2%-1,3% sau 2% dupa caz, doar pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica asa cum rezulta din actele incheiate intre parti, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote reduse cuprinsa intre 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii - dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.

Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local sau al municipiului Bucuresti, conform prevederilor art. 457 din Legea nr. 227/2015.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA: Impozit pe cladire incepand cu 2016":
Rating:

Nota: 3.13 din 15 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica 2019 - ANAF a publicat PDF-ul inteligent
    • Incepand din 2019, Declaratia Unica - privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - nu va mai putea fi depusa decat in format PDF inteligent, potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Fisierul poate fi descarcat de pe portalul ANAF. Declaratia Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se depune doar in format PDF inteligent (fisierul descarcat de pe portalul ANAF), completat si...» citeste mai departe aici

  • Completare si depunere D107 pentru sponsorizarea altor entitati
    • Unul dintre specialistii nostri va raspunde in materialul propus astazi intrebarilor formulate de o societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, care a efectuat sponsorizari in cursul anului 2018, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru susinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Totusi, entitatile sponsorizate nu au facut dovada ca sunt furnizori de servicii sociale acreditate cu cel putin un serviciu...» citeste mai departe aici

  • Derogari de la prevederile Codului fiscal - analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Prin Legea nr. 21/2019 publicata in M.Of. nr. 29 din 10 ianuarie 2019 s-au adus modificari si completari Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004. Pe langa alte modificari privind organizarea si functionarea cooperatiei in sectorul agroalimentar, prin aceasta lege se aduc modificari reglementarilor privind masurile de sprijin pentru cooperativele agricole - care constituie derogari de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, activitatea cooperativelor agricole va beneficia...» citeste mai departe aici

  • Sondaj CNIPMMR: Majoritatea IMM-urilor nu sustin
    • Consiliul National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat, in perioada 10-17.01.2019, un sondaj online -Testul IMM privind masurile recent adoptate prin OUG 114/2018, din care reiese ca majoritatea IMM-urilor nu sustin “taxa pe lacomie”, fiind de parere ca aceasta masura va ingreuna accesul la creditele bancare. 61,3% din respondenti au raspuns negativ la intrebarea “Sustineti suprataxarea bancilor”, in timp ce doar 38,7% spun ca...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016