
Raportul Special
realizat de specialisti
Executia bugetului general consolidat pe baza datelor operative de executie pe anul 2016 s-a incheiat cu un deficit de 18,3 miliarde de lei, respectiv 2,41% din PIB, sub tinta anuala stabilita de 2,75% din PIB.
1. Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 223,7 miliarde de lei, reprezentand 29,5% din PIB, au fost cu 4,3% mai mici in termeni nominali fata de anul precedent, prezentand un grad de realizare a prevederilor bugetare anuale de 95,1%.
Veniturile incasate din economia interna (fara fonduri de la Uniunea Europeana pre si post-aderare) au fost in suma de 216,9 miliarde lei (28,6% din PIB), cu 0,2% mai mari fata de anul precedent, prezentand un grad de realizare a prevederilor anuale de 97,8%.
Gradul de realizare la veniturile fiscale a fost de 97,7%, fiind influentat negativ de incasarile din impozite si taxe pe bunuri si servicii (96%) si pozitiv de incasarile din impozitul pe profit (100,5%); impozitul pe venit si salarii (100,3%); impozite si taxe pe proprietate (100,2%); alte impozite si taxe fiscale (173,6%).
S-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la incasarile din: impozitul pe profit (+11,7%), contributii de asigurari sociale (+6,3%), impozit pe salarii si venit (+4,2%), precum si accize (+3,6%). De asemenea, in cazul contributiilor de asigurari sociale se constata o depasire a prevederilor anuale cu 0,8%.
In ceea ce priveste incasarile din TVA, acestea au inregistrat o scadere cu 9,6% fata de anul 2015, pe fondul reducerii cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016. Cota redusa de 9% la alimente s-a aplicat pentru tot anul 2016 fata de 2015, cand s-a aplicat doar de la 1 iunie. Gradul de realizare al TVA fata de programul stabilit pentru 2016 a fost influentat negativ de nerealizarea programului de incasari privind obligatiile restante la bugetul general consolidat, dar
si de rambursarile din luna decembrie, care au fost peste media anuala.
incasarile din accize au inregistrat o crestere de 3,6% comparativ cu anul 2015, programul de incasari realizandu-se in proportie de 97,8%. Nerealizarea a fost influentata de evolutia accizelor la produsele energetice in luna decembrie, in contextul optimizarii fiscale a operatorilor economici din perspectiva reducerii accizei la produsele energetice de la 1 ianuarie 2017.
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Examen Consultant Fiscal 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
incasarile din alte impozite si taxa pe bunuri si servicii au scazut cu 16,7% comparativ cu anul 2015, programul de incasari fiind realizat in proportie de 60,4% din cauza nerealizarii veniturilor prevazute in bugetul fondului national unic de sanatate, respectiv contributia trimestriala pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii (fata de un nivel estimat de 2,8 mld lei, au fost incasate doar 1,3 mld lei, cea mai mare nerealizare provenind din contributia datorata pentru
contractele cost-volum/cost-volum-rezultat).
La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 13,9%, la impozite si taxe pe proprietate cu 6,1% si la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati cu 1,1%.
Sumele rambursate de UE in contul platilor efectuate au inregistrat o scadere de 60,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent, cu mentiunea ca in bugetul general consolidat sunt inregistrate numai sumele rambursate aferente proiectelor ai caror beneficiari sunt institu?iile publice, nefiind incluse si cele destinate sectorului privat, gradul de realizare al programului fiind de 50,7%.
2. Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 242 miliarde de lei, s-au redus in termeni nominali cu 0,6% fata de anul precedent si cu 2,3 puncte procentuale ca pondere in PIB, reprezentand 94,5% din prevederile bugetare anuale.
Cheltuielile de personal au crescut cu 9,5% fata de anul trecut fiind determinate, in principal, de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tara si prezinta un grad de realizare de 97,3% a prevederilor anuale.
Majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din institutiile publice locale, de 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si pentru personalul din sistemul public de asistenta sociala, de 5% din septembrie 2015 si de 15% din decembrie 2015 pentru personalul din invatamant, de 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamant si asistenta sociala. Majorarea salariului minim brut pe tara a fost de 75 de lei incepand cu 1 iulie 2015, de la 975 de lei la 1.050 de lei si cu 200 de lei incepand cu 1 mai 2016, de la
1.050 de lei la 1.250 de lei.
De asemenea, din august 2016 se aplica prevederile O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
Cheltuielile cu bunuri si servicii s-au majorat cu 1,2% fata de anul precedent, dar fata de prevederile bugetare au inregistrat un grad de executie de 95,1%, majorari semnificative inregistrandu-se in cazul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, respectiv de 9,8%.
Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de anul precedent cu 7,7%, fiind influentate, in principal, de majorarea cu 5% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2016 si de dublarea alocatiei de stat pentru copii incepand cu 1 iunie 2015, precum si alte masuri ce au fost aprobate in timpul anului 2016. Toate acestea au condus la suplimentari ale cheltuielilor cu asistenta sociala, avute in vedere la prima rectificare bugetara. Alti factori care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale sunt:
- cresterea numarului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocatiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi, si majorarea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie;
pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici parlamentari,
auditori ai Curtii de Conturi.
Dobanzile si subventiile au inregistrat de asemenea majorari fata de realizarile anului precedent cu 4,5%, respectiv 5,3%.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 29,5 miliarde de lei, respectiv 3,9% din PIB, prezentand un grad de realizare a executiilor bugetare anuale de 76,5%.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
S-a dat start accesarii fondurilor europene pentru formare profesionalaCodul fiscal 2011 - Titlul III (partea a VI-a)Noul Cod fiscal ar putea avea rezultatul unui hara-kiriDizolvare si lichidare societate comerciala. Ce documente fiscale intocmim?Deductibilitate tichete cadouUltimele articole
Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025Masuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateImpozit pe dividende. Va fi MAJORAT la 16% de la 1 ianuarie 2026Masuri fiscale 2025. Schimbari pentru dividende, impozit pe profit, CASS si proprietatiArticole similare
Evidenta operatiunilor din sfera TVACe modificari a adus HG 159/2016 in domeniul TVA?Lichidare societate. Cum procedam in ce priveste impozitul pe profit, TVA-ul si dividendele?Iepurasul aduce tichete-cadou - apr. 2008OUG 35/2021. Suma creantelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depasi 4 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariatUltimele articole
CHELTUIELI deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legalMasuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025Scoatere din evidenta creante neincasate. MONOGRAFIE contabilaMasuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateImpozit pe profit. EXEMPLU util de calcul in cazul pierderilor fiscaleArticole similare
INS: Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul de bunuri alimentare. Peste jumatate din cheltuieli, alocate consumuluiMinisterul Finantelor Publice anunta ca s-au triplat CHELTUIELILE PENTRU INVESTITII in prima luna a anului (Buletin informativ)Deficitul bugetar la noua luni, 1,77% din PIB, dublu fata de anul trecutDeficit de trei ori mai mare decat aceeasi perioada a anului 2016, CHELTUIELILE PENTRU INVESTITII in scadereMFP: Executia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 30.04.2016Ultimele articole
Deficitul bugetului consolidat dupa primele noua luni urca la 2,6% din PIBMFP: Deficitul bugetar la 7 luni a scazut la 1,26% din PIBMFP: Bugetul a trecut de pe excedent pe deficit in luna februarie 2018Veniturile lunare ale unei gospodarii au fost in medie de 3.250 lei, iar cheltuielile de aproape 90% din venituriDeficit triplat fata de aceeasi perioada a anului 2016 si cheltuieli pentru investitii in scadereArticole similare
MFP anunta excedent bugetar de 0,92% din PIB la sfarsitul lunii august 2015Deficitul bugetului consolidat dupa primele noua luni urca la 2,6% din PIBExcedentul bugetar din ianuarie 2011 a fost mai mare cu 804 milioane fata de anul trecutVeniturile la buget au urcat in 2010 din accize si TVA; cele din impozite si contributii au scazutExecutia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 28.02 2011Ultimele articole
Ministerul Finantelor Publice anunta ca s-au triplat cheltuielile pentru investitii in prima luna a anului (Buletin informativ)Deficitul bugetar la noua luni, 1,77% din PIB, dublu fata de anul trecutMFP: Deficitul bugetar la 7 luni a scazut la 1,26% din PIBMFP: Bugetul a trecut de pe excedent pe deficit in luna februarie 2018Deficit de trei ori mai mare decat aceeasi perioada a anului 2016, cheltuielile pentru investitii in scadereSfaturi de la experti
Intrebare: Compania a depasit in anul 2024 cifra de afaceri de 50 milioane euro, iar in anul 2025 nu va depasi acest prag. Va fi obligata, la calculul impozitului pe profit pentru trimestrul IV din 2025, sa aplice tot cota de 1% pe cifra de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Microintreprindere. Activitati agricole
Intrebare: Firma are doar activitati agricole: cultivare de grau, porumb, rapita si orz. Are 3 salariati si a realizat, in anul 2024, o cifra de afaceri de 472.000 lei. Este incadrata ca microintreprindere. Ce cota de impozit trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025
Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi
Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA