Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deficitul bugetar la noua luni, 1,77% din PIB, dublu fata de anul trecut

30-Oct-2018
1747

Executia bugetului general consolidat pe primele noua luni ale anului s-a incheiat cu un deficit de 16,8 miliarde de lei, adica 1,77% din Produsul Intern Brut (PIB), dupa cum arata datele publicate, marti, de Ministerul Finantelor Publice (MFP).

Comparativ, in 2017, executia bugetului general consolidat pe primele noua luni s-a incheiat cu un deficit de 6,8 miliarde lei, adica 0,81% din PIB, ceea ce inseamna ca in anul curent deficitul bugetar a crescut de aproape 2,5 ori, iar ca pondere de aproape 2,2 ori.

Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 205 miliarde lei, reprezentand 21,7% din PIB, sunt cu 13,6% mai mari, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Cresteri fata de anul anterior s-au inregistrat in cazul incasarilor din contributiile de asigurari (+37,3%) si din veniturile nefiscale (+19,4%). Incepand cu luna februarie, incasarile din contributiile sociale au fost influentate pozitiv de conditiile legislative noi privind transferul contributiilor din sarcina angajatorului in sarcina angajatului, reglementate prin OUG nr. 79/2017.

Reprezentantii ministerului subliniaza ca s-a constat si o imbunatatire a colectarii veniturilor din TVA, care au crescut cu 9% fata de aceleiasi perioada din 2017, ajungand la o valoare de 42,4 miliarde lei, pe primele noua luni ale anului in curs. Iar veniturile din accize au fost in suma de 21 miliarde lei (2,2% din PIB) cu 7,9% mai mari comparativ cu aceeasi perioada din 2017. Si incasarile din impozite si taxe pe proprietate au cunoscut o crestere cu 4,2% fata de aceeasi perioada a anului 2017.

„S-au inregistrat scaderi ale incasarilor din impozitul pe salarii si venit cu 25,3% pe fondul reducerii, incepand cu 1 ianuarie 2018, a cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%, masura care s-a reflectat in incasari incepand cu luna februarie 2018”, transmit reprezentantii Ministerului.

Totodata, datele publicate arata ca s-a inregistrat o diminuare cu 37,2%, fata de perioada similara din 2017 la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati, ca urmare a aplicarii OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule.

Sumele de la Uniunea Europeana in contul platilor efectuate sunt de 9,4 miliarde lei, cu 25% mai mari decat cele incasate in aceeasi perioada a anului trecut.

Cheltuielile bugetului general consolidat sunt in suma de 221,7 miliarde lei, cu 18,4% mai mari fata de aceeasi perioada din anul precedent, iar cheltuielile de personal sunt cu 25,3% mai mari fata de aceeasi perioada a anului precedent, cresterea fiind determinata de majorarile salariale acordate in temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 9,2% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Cat priveste subventiile, acestea sunt mai mari cu 6,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent, mentinandu-se la acelasi nivel ca procent din PIB, respectiv 0,5%. 

„Dobanzile sunt cu 21,5% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut, reprezentand 1% din PIB, avandu-se in vedere cumularea datelor de plata a dobanzilor aferente mai multor titluri de stat de tip benchmark”, mai spun reprezentantii Finantelor.

Fata de anul trecut, si cheltuielile cu asistenta sociala au crescut cu 12,5%, ca urmare a majorarii punctului de pensie cu 9%, de la 1 iulie 2017, ajungand la 1000 lei, respectiv cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungand la 1.100 lei, de cresterea nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei, precum si majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 15,2 miliarde lei, cu 25,7% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016