Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024

05-Sep-2024
501
Proiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024

Recent autoritatile au anuntat noi masuri fiscale pentru contribuabili precum amnistie fiscala sau bonificatii de pana la 3% pentru cei care platesc la timp taxele. Proiectul de OUG care le cuprinde a fost deja aprobat de Guvern, iar amnistia fiscala oferita firmelor si persoanelor fizice vizeaza datoriile restante la 31 august 2024.

Guvernul Romaniei a adoptat, in sedinta de miercuri, 4 septembrie 2024, la propunerea Ministerului Finantelor, Ordonanta de Urgenta prin care reglementeaza o serie de masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar.

Masuri fiscale 2024

Scopul acestor masuri este acela de a veni in sprijinul contribuabililor, avand in vedere faptul ca mediul de afaceri se confrunta cu o lipsa temporara de lichiditati, de a sustine conformarea voluntara la plata, sens in care, prin masurile adoptate de impulsionare a achitarii obligatiilor fiscale/bugetare, statul se asigura, pe de o parte de faptul ca volumul arieratelor scade, iar pe de alta parte, veniturile bugetare cresc astfel incat sa se poata sustine cheltuielile efectuate pentru sustinerea economica.

Principalele prevederi ale proiectului vizeaza:
A) Acordarea unei bonificatii de 3% pentru contribuabilii bun-platnici pentru viitoarele obligatii fiscale;
B) Implementarea unor masuri pentru imbunatatirea colectarii creantelor bugetare si pentru sprijinirea debitorilor aflati in dificultate financiara, prin acordarea unor facilitatii fiscale constand in anularea unor obligatii privind accesoriile (dobanzi, penalitati etc.), precum in cazul persoanelor fizice si stingerea unei parti din datorie, in functie de valoarea debitului;
C) Sprijin pentru investitiile derulate la nivelul autoritatilor publice locale prin facilitarea accesului la finantare la fonduri europene sau credite din trezorerie;
D) Monitorizarea sistemului de cheltuieli publice si reducerea categoriilor de cheltuieli care nu sunt necesare sau pot fi amanate;


E) Monitorizarea sistemului de cheltuieli pentru companiile de stat/locale.

Amnistie fiscala pentru firme si persoane fizice

Situatia actuala a volumului creantelor bugetare neincasate la bugetul general consolidat cu potential de valorificare indica o valoare a creantelor bugetare care nu au fost incasate la termenele scadente in valoare de 71,8 miliarde lei, respectiv 4,06% din PIB, din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale, in timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale in vigoare. Din suma de 71,8 miliarde lei, 8,19 miliarde lei reprezinta sume care provin din hotarari penale definitive nu se iau in calcul pentru determinarea valorii creantelor posibil de recuperat.

Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.

In ceea ce priveste companiile si autoritatile sau institutii publice care administreaza obligatii bugetare, un numar de 330.735 contribuabili inregistreaza debite restante si vor beneficia de urmatoarele facilitati:

- Se anuleaza toate accesoriile (dobanzi, penalitati) aferente obligatiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca sunt achitate integral datoriile pana la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024.

- Se anuleaza toate accesoriile aferente obliga? iilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa, cu scadenta anterioara datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.

- Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, si stinse cu intarziere pana la 31 august 2024. 

- Anularea tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa ca urmare a controlului fiscal. 

Cererea de anulare a accesoriilor se va solutiona de catre organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, in cazul in care debitorul indeplineste conditiile prevazute pentru acordarea anularii accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.

In ceea ce priveste persoanele fizice, un numar de 848.705 contribuabili persoane fizice inregistreaza debite restante, care vor acorda urmatoarele facilati: 

  • In cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse in procent de 50% pana la 25 noiembrie 2024, se acorda:

- anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

  • In cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, se acorda:

- anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Nu pot beneficia de aceasta masura obligatiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum si obligatiile bugetare stabilite prin hotarari penale definitive si sume reprezentand prejudicii. In acest sens, contribuabilii declara pe propria raspundere, prin cererea de anulare depusa, faptul ca nu se afla in niciuna dintre aceste situatii.


Sursa: Min. Finantelor

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016