Controalele ANAF au inceput sa fie din ce in ce mai frecvente si vizeaza un numar tot mai mare de contribuabili. Din pacate, de multe ori, desi ne straduim sa respectam legislatia in vigoare si sa implementam toate modificarile fiscale, uneori inspectorii gasesc probleme si aplica ori amenzi, ori impozite si taxe suplimentare.
In aceste conditii, contribuabilii se intreaba cum trebuie sa procedeze in cazul in care li se stabileste impozit suplimentar. Cum se calculeaza impozitul pe profit? Intra in calcul si dobanzile si penalitatile? De asemenea, exista posibilitatea beneficierii de amnistie fiscala in cazul controalelor fiscale?
Controale ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscale
In continuare va prezentam cateva studii de caz utile cu privire la controalele ANAF, asa cum au fost explicate de specialistii de la portalcontabilitate.ro.
Speta 1. Impozit pe profit stabilit suplimentar la control fiscal
In urma unui control fiscal se constata un impozit pe profit de platit suplimentar pe anul 2022. Se aplica OUG 153 de reducere de impozit? Daca societatea are impozit de profit platit in plus pe 2022, iar suma constatata ca impozit pe profit in urma controlului fiscal este mai mica decat suma platita suplimentar, se calculeaza dobanzi si penalitati?
Specialisul ne spune ca intrebarea este destul de lacunar formulata, insa conform OUG 153/2020, contribuabilii platitori de impozit pe profit beneficiaza de reduceri ale impozitului asa cum prevede Articolul I.
Pe scurt, contribuabilii platitori de impozit pe profit beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit dupa cum urmeaza:
- 2% in cazul in care capitalul propriu contabil este pozitiv si cel putin egal cu jumatate dincapitalul social subscris
- intre 5% - 10% in situatia in care capitalului propriu ajustat a crescut fata de anul precedentin functie de procentul de crestere (intre 5% - peste 25%) sub rezerva indeplinirii conditiei cu privire la nivelul capitalului propriu de la punctul de mai sus
- 3% pentru anii 2022-2025 in functie de procentul minim de crestere a capitalului propriu fatade capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020; aceasta reducere se aplica incepand cu anul 2022 sub rezerva indeplinirii conditiei cu privire la nivelul capitalului propriu de la primul punct de mai sus.
Pentru determinarea reducerii totale, procentele de mai sus se cumuleaza, iar valoarea rezultata se aplica asupra impozitului pe profit.
Potrivit art. 173 alin. (3) din Codul de procedura fiscala:
(3) Pentru diferentele de obligatii fiscale stabilite prin declaratii de impunere rectificative sau decizii de impunere, nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii pentru suma platita in contul obligatiei fiscale principale, daca, anterior stabilirii obligatiilor fiscale, debitorul a efectuat o plata, iar suma platita nu a stins alte obligatii. Aceste dispozitii sunt aplicabile si in situatia in care debitorul a efectuat plata obligatiei fiscale, iar declaratia de impunere a fost depusa ulterior efectuarii platii.
Speta 2. TVA si cheltuieli cu impozitul pe profit stabilite suplimentar in cazul unui control fiscal
Societatea X SRL, in urma unui control fiscal, a fost obligata sa plateasca TVA si impozit pe profit suplimentar pentru facturi achizitionate de la magazinele Cash&Carry pe numele persoanei fizice (administrator).
Societatea X SRL achizitioneaza marfa de la Cash&Carry pe baza unei legitimatii. In aceeasi zi, pe baza aceleasi legitimatii, persoana fizica (administratorul) achizitioneaza marfa de la Cash&Carry.
Facturile emise de Cash&Carry pe numele persoanei fizice (administrator) nu sunt inregistrate in contabilitatea societatii X SRL.
In urma controlului fiscal, societatii X SRL i se stabilesc obligatii suplimentare, reprezentand TVA si impozit pe profit pentru facturile de achizitie intocmite pe numele persoanei fizice, presupunand ca marfa ar fi fost vanduta tot prin magazin.
Modul de calcul al obligatiilor fiscale este urmatorul:
venit realizat = marfa din facturile fiscale pe numele persoanei fizice * adaos mediu practicat la vanzarea pe societate.
Venitului astfel realizat i se aplica 19% TVA si 16% impozit pe profit. Societatii X SRL nu i se acorda dreptul de deducere pentru TVA, deoarece facturile sunt pe numele persoanei fizice si nu al societatii X SRL, dar nici cheltuiala cu marfa nu a fost considerata deductibila.
1. Poate fi considerata TVA aferenta facturilor emise pe numele persoanei fizice si reconsiderate ca venituri ale societatii X SRL deductibila?
2. Poate fi considerata cheltuiala cu marfa inscrisa in facturile emise pe numele persoanei fizice si reconsiderate ca venituri ale societatii X SRL deductibila?
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Bucuresti sector 2 – Informatii actualizate 2025 Taxele si impozitele datorate in 2025 de catre locuitorii sectorului 2 din Bucuresti au fost stabilite prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 356 din...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Ramnicu Valcea – Informatii actualizate 2024 Taxele si impozitele din Ramnicu Valcea pentru anul 2024 au fost stabilite prin HCL nr. 369 din 22.12.2023. Va prezentam mai jos toate informatiile actualizate privind aceste...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Oradea – Informatii actualizate 2024 Taxele si impozitele datorate in 2024 de catre locuitorii din Oradea au fost stabilite prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Oradea nr. 277 din 2023 si HCL 995/2023....citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Botosani – Informatii actualizate 2025 Taxele si impozitele datorate in 2025 de locuitorii orasului Botosani au fost stabilite in Hotararea Consiliului Local nr. 146/25.04.2024. Va prezentam mai jos toate informatiile...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Constanta – Informatii actualizate 2024 Impozitele pe cladiri/terenuri si alte taxe locale din Constanta au fost stabilite prin Hotararea Consiliului Local Constanta nr. 339/2023. Ulterior au fost aduse completari si...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Craiova – Informatii actualizate 2024 Taxele si impozitele din Craiova pentru anul 2024 au fost stabilite prin Hotararea Consiliului Local Craiova nr. 562/28.11.2023. Va prezentam toate informatiile actualizate privind...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Braila – Informatii actualizate 2024 Taxele si impozitele din Braila au fost stabilite prin HCL nr. 674 din 14.12.2023. Va prezentam mai jos toate informatii actualizate privind aceste obligatii fiscale locale, de la...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Bacau – Informatii actualizate 2024 In Bacau, taxele si impozitele pe cladiri, terenuri si mijloace de transport pentru anul 2024 au fost stabilite prin Hotararea Consiliului Local nr. 538 din 27.12.2023. Alte taxe...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Targu Jiu – Informatii actualizate 2024 Taxele si impozitele datorate in 2024 de catre locuitorii orasului Targu Jiu au fost stabilite prin Hotararea Consiliului Local nr. 626/20.12.2023. Va prezentam in acest articol...citeste mai mult
- GHIDUL tau de taxe si impozite!Taxe si Impozite Focsani – Informatii actualizate 2024 Taxele si impozitele din Focsani pentru anul 2024 au fost stabilite in HCL nr. 485 din 14.12.2023. Va prezentam mai jos toate informatiile actualizate privind aceste obligatii...citeste mai mult
Specialistul considera ca TVA -ul aferent facturilor pe persoana fizica nu poate fi considerat deductibil deoarece nu se respecta prevederile art.299 privind documentele justificative pentru deducerea TVA chiar daca achizitiile au fost realizate in scopul operatiunilor taxabile asa cum la art. 297 alin.(4) lit. a) este mentionat.
Astfel, conform art. 299 alin. (1) din codul fiscal
1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare;
Conform normelor de aplicare pct. 69 alin. (2)
2) Justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului original al documentelor prevazute la art. 299 alin. (1) din Codul fiscal. In cazul facturilor, acestea trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal si dovada platii...
Prin urmate, deoarece aceste facturi nu contin elementele obligatorii prevazute la art.20 din codul fiscal respectiv denumirea si codul fiscal al beneficiarului, in opinia mea, nu sunt indeplinite conditiile de forma pentru deducerea TVA asa cum la pct. 69 alin. (1) din norme este precizat
69. (1) Persoana impozabila poate deduce taxa aferenta achizitiilor daca sunt indeplinite conditiile de fond prevazute la pct. 67 alin. (1), precum si formalitatile prevazute la art. 299 din Codul fiscal.
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielii cu marfa,dpdv al impozitului pe profit, consider ca inspectorii fiscali nu au dreptate, conditia pentru ca acestea sa fie considerate deductibile dpdv fiscal fiind aceea de a fi cheltuieli efectuate in scopul activitatii economice asa cum la art. 25 alin 1 din codul fiscal este precizat.
In opinia mea aceste cheltuieli sunt efectuate in scopul activitatii economice, nefiind obligatorie prezentarea facturii care sa prezinte elementele obligatorii de la art. 319 alin. (20) din codul fiscal in scopul justificarii acesteia.
Speta 3. Posibilitatea beneficierii de amnistie fiscala in cazul controalelor fiscale
In cazul in care incepand cu data de 22.10.2024 avem un control fiscal unde se stabilesc accesorii putem beneficia de amnistie fiscala, daca se emite decizia si se achita debitul pana la 25.11.2024?Dar in cazul in care inspectia fiscala a emis o decizie inainte de data de 31.08.2024, iar accesoriile si debitul au fost achitate pana la aceasta data, avem dreptul la amnistie pentru aceste obligatii deja achitate?
Specialistul spune ca in cazul unui control fiscal inceput cu data de 22.10.2024 nu exista aceasta posibilitate, intrucat nu este prevazut nici in OUG nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si nici in Procedura de anulare a unor obligatii bugetare aprobata prin Ordinul 5521/2024
Procedura de anulare (Ordinul 5521/2024) prevede la art. 1 alin. 6 lit. e)
In categoria debitorilor prevazuti la alin. (5) se includ si urmatorii debitori: (...)
e) debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicarii deciziei de impunere.
De asemenea, conform OUG nr. 107/2024, art. I, alin. (2)
In sensul prezentelor masuri, prin obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se intelege:
a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor;
b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si diferentele de obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisa si comunicata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ca urmare a unui control fiscal;
c) obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 august 2024 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Ca urmare, in cazul unui control fiscal inceput dupa data de 22.10.2024, nu exista posibilitatea anularii accesoriilor aferente obligatiilor stabilite prin decizia de impunere rezultata din acest control.
Aceasta limitare este specificata astfel:
In OUG nr. 107/2024: Facilitatea de anulare a accesoriilor se aplica doar pentru obligatiile bugetare principale scadente la 31 august 2024, cu conditia ca acestea sa fi fost deja stabilite prin decizie de impunere comunicata pana la aceasta data sau aflate in proces de control la data de 6 septembrie 2024. Ordonanta nu prevede extinderea facilitatii pentru debitorii supusi unor noi controale fiscale dupa aceasta data
In Procedura de anulare aprobata prin Ordinul 5521/2024 (art. 1 alin. 6 lit. e)): Conform acestei proceduri, sunt eligibili doar debitorii care au obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024, stabilite prin decizii de impunere comunicate sau rezultate in urma unor controale fiscale aflate in derulare la data de 6 septembrie 2024. Asadar, debitele rezultate din controalele initiate dupa aceasta data nu intra in sfera de aplicare a facilitatilor.
In ceea ce priveste al doilea caz, in care a fost emisa o decizie inainte de data de 31.08.2024, iar accesoriile si debitul au fost achitate pana la aceasta data, potrivit art. IV din aceeasi ordonanta 107/2024, in cazul in care accesoriile au fost achitate impreuna cu debitul principal pana la 31 august 2024, acestea nu mai fac obiectul amnistiei, deoarece procedura de anulare vizeaza doar obligatiile accesorii restante la aceasta data si nestinse
Art. IV, alin. (1) stabileste ca dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 si stinse integral pana la aceasta data pot fi anulate daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. II lit. b)-d), adica sa fie achitate toate obligatiile, sa fie depuse declaratiile fiscale necesare si sa fie depusa cererea de anulare a accesoriilor.
In cazul art. IV, alin. (1) din OUG nr. 107/2024, amnistia se aplica doar accesoriilor neachitate aferente obligatiilor bugetare principale scadente pana la 31 august 2024 si care au fost stinse integral pana la aceasta data. Cu alte cuvinte, accesoriile care raman neachitate la 31 august 2024 pot fi anulate daca sunt indeplinite cumulativ conditiile de la art. II, lit. b)-d) din ordonanta. Astfel, daca accesoriile au fost deja achitate pana la 31 august 2024, acestea nu fac obiectul amnistiei, deoarece scopul ordonantei este de a sprijini doar contribuabilii cu obligatii accesorii restante la aceasta data.
Art. IV, alin. (2) se refera la obligatiile accesorii aferente obligatiilor principale scadente pana la 31 august 2024, stinse dupa intrarea in vigoare a ordonantei (26 septembrie 2024), care pot fi anulate si restituite conform art. 168 din Legea nr. 207/2015, daca sunt respectate conditiile impuse. Aceasta implica faptul ca accesoriile stinse ulterior pot fi returnate, ceea ce inseamna ca sumele deja achitate pentru dobanzi si penalitati ar putea fi solicitate spre restituire daca indeplinesc criteriile ordonantei.
Acest alineat reglementeaza situatia accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale scadente pana la 31 august 2024, dar care au fost achitate dupa intrarea in vigoare a ordonantei (6 septembrie 2024). Astfel, daca accesoriile aferente obligatiilor principale au fost achitate dupa data de 26 septembrie 2024, acestea pot beneficia de anulare si pot fi solicitate spre restituire.
Asadar, alin. (2) ofera contribuabililor dreptul de a solicita restituirea accesoriilor achitate dupa intrarea in vigoare a ordonantei, aplicand astfel amnistia si pentru sumele deja achitate in aceasta perioada.