Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

20-Ian-2025
860
Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025.

In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un nou Proiect de Ordin, vectorul fiscal si completarea unor formulare specifice pentru a reflecta aceste modificari. Proiectul de Ordin pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal a fost pus in dezbatere publica.

Contribuabilii care sunt afectati de aceste reglementari trebuie sa fie atenti la modificarile aduse formularelor fiscale si sa respecte noile obligatii de declarare si plata, incepand cu anul 2025.

Noi impozite, introduse prin Legea 290/2024 si OUG 156/2024. In acest context, vor fi actualizate formularele 010, 013, 700

Asa cum este precizat si in Referatul de Aprobare, prin Legea nr.290/2024, pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost aduse modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul introducerii unui nou titlu - Titlul II 1 “Impozit suplimentar”.

Potrivit prevederilor art.46 1 “Impozit suplimentar pentru institutiile de credit”, institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri.

Conform art.46 1 alin.(3) si (5) din Codul fiscal, impozitul suplimentar pentru institutiile de credit se declara si se plateste trimestrial si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

De asemenea, prin art.LXIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, au fost aduse modificari si completari Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art.LXV alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.156/2024, impozitul pe constructii prevazut la Titlul X din Codul fiscal intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Sfera de aplicare a dreptului de deducere Societatea A care se ocupa cu productia de energie electrica, are incheiat cu o persoana fizica un contract cu drept de superficie pe 30 ani pentru terenul pe care se va construi...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Continuare Ca de obicei pe acest portal, raspunsuri pe dinafara intrebarilor. Doamna, am intrebat doar atat: este obligat adminul, totodata si asociat unic, sa aiba CIM cu 8 ore (pentru ca el...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Premii din strainatate O companie din Polonia a avut o colaborare cu o alta companie din SUA pentru a organiza un concurs in Europa Centrala si de Est in numele lor si pentru a acorda premiul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Venituri din dobanzi Societatea comerciala primeste dobanda pentru disponibilul din contul bancar de la wise, care are sediul in Belgia. Pentru acesta dobanda, wise retine si achita in Belgia impozit...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Incetare CIM inceput an. Calcul salariu Va rugam sa ne precizati care sunt drepturile salariale ce trebuie acordate la lichidarea lunii ianuarie pentru un salariat al carui contract de munca inceteaza (conform deciziei...citeste mai mult

Prevederile art.496 din Codul fiscal reglementeaza categoriile de contribuabili care sunt obligate la plata impozitului pe constructii, respectiv:

- persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;

- persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;

- persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.

Avand in vedere prevederile legale mentionate, este necesara completarea vectorului fiscal cu doua noi categorii de obligatii fiscale de declarare, cu caracter permanent, respectiv:

- impozitul suplimentar pentru institutiile de credit;

- impozitul pe constructii.

Totodata, este necesara completarea vectorului fiscal din declaratiile de inregistrare fiscala pe care trebuie sa le depuna contribuabilii care sunt obligati la plata acestor noi impozite, respectiv, formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica” (010), formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente” (013) si formularul “Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale” (700), precum si a instructiunilor de completare a acestora.

CUM ARATA NOILE FORMULARE 010, 013, 700?

Pentru a vedea cum arata noile formulare 010, 013, 700, vezi:

Formularul 010, AICI>>

Formularul 013, AICI>>

Formularul 700, AICI>>

Extras din Proiectul de Ordin:

Art. I Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1699/2021 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1056 si 1056 bis din 4 noiembrie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:

1.La articolul 4, dupa litera p) se introduc doua noi litere, litera q) si litera r) cu urmatorul cuprins:

"q) impozitul suplimentar pentru institutiile de credit;

r) impozitul pe constructii."

2.Anexa nr.1 - formularul "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" (010) se modifica si se inlocuieste cu formularul din anexa nr. 1 la prezentul ordin.

3. La anexa nr. 1, instructiunile de completare a formularului "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" (010), sectiunea F "Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate", se completeaza dupa cum urmeaza:

a)dupa randurile 8.1 si 8.2 se introduc doua noi randuri, randul 9 si randul 10, cu urmatorul cuprins:

"Randul 9. Impozit suplimentar pentru institutiile de credit

Se marcheaza cu "X" de catre contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.

Randurile 9.1 si 9.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.

Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor art.46 1 din Codul fiscal.

Randul 10. Impozit pe constructii

Se marcheaza cu "X" de contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.

Randurile 10.1 si 10.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.

Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor titlului X "Impozitul pe constructii" din Codul fiscal."

4. Anexa nr.2 - formularul "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente" (013) se modifica si se inlocuieste cu formularul din anexa nr. 2 la prezentul ordin.

5.La anexa nr. 2, instructiunile de completare a formularului "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente" (013), sectiunea F "Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate", se completeaza dupa cum urmeaza:

a)dupa randurile 9.1 si 9.2 se introduc doua noi randuri, randul 10 si randul 11, cu urmatorul cuprins:

"Randul 10. Impozit suplimentar pentru institutiile de credit

Se marcheaza cu "X" de catre contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.

Randurile 10.1 si 10.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.

Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor art.46 1 din Codul fiscal.

Randul 11. Impozit pe constructii

Se marcheaza cu "X" de contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.

Randurile 11.1 si 11.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.

Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor titlului X "Impozitul pe constructii" din Codul fiscal."

6.Anexa nr.10 - formularul "Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale" (700) se modifica si se inlocuieste cu formularul din anexa nr.3 la prezentul ordin.

7.La anexa nr.10, instructiunile de completare a formularului "Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale" (700), sectiunea F "Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate", se completeaza dupa cum urmeaza:

a)dupa randurile 9.1 si 9.2 se introduc doua noi randuri, randul 10 si randul 11, cu urmatorul cuprins:

"Randul 10. Impozit suplimentar pentru institutiile de credit

Se marcheaza cu "X" de catre contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.

Randurile 10.1 si 10.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.

Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor art.46 1 din Codul fiscal.

Randul 11. Impozit pe constructii

Se marcheaza cu "X" de contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.

Randurile 11.1 si 11.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.

Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor titlului X "Impozitul pe constructii" din Codul fiscal."

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016