Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Stabilim mai jos in ce masura activitatea proprie de birou este considerata activitate economica in sensul dat de art. 453 lit. a) din Codul fiscal valabil de la 01.01.2016 in vederea stabilirii impozitului pe cladiri.
Conform prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 incepand cu anul 2016 impozitele se calculeaza in functie de destinatia constructiei respective, care poate fi de locuit sau pentru desfasurarea activitatii societatii.
Pentru cladirile nerezidentiale, destinate exclusiv activitatii, impozitul pe cladire se stabileste prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile a imobilului. Legea nu distinge asupra felului activitatii, in sensul ca poate fi orice "activitatea care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata".
Baza de calcul a impozitului pe cladirile persoanelor juridice este valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea acestora la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.
Valoarea impozabila, reglementata de prevederile art. 460, alin. (5) din Codul fiscal, poate fi ultima valoare la care s-a calculat impozitul pe cladiri, inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care s-a transferat dreptul de proprietate etc.
Pentru orice spatiu unde exista domiciliul fiscal al unei persoane este necesar sa existe un contract de inchiriere, comodat sau alt tip de contract pentru cedarea folosintei bunurilor, in care sa fie stipulata exact suprafata folosita (cu indicarea camerei, incaperii, sau partii din spatiul respectiv) folosita pentru domiciliul fiscal. Precizarea este necesara in orice situatie.
Din textul actului normativ am putea distinge urmatoarele situatii:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal (sediu social) si din contractul prin care se da drept de folosinta unei firme rezulta sau nu suprafata ce urmeaza sa o foloseasca, dar acesta nu desfasoara activitate economica. In acest caz impozitul datorat este cel calculat pentru o cladire rezidentiala.
- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitatea, iar prin contractul incheiat intre parti se stabileste ca persoana care desfasoara activitate economica plateste si inregistreaza cheltuielile cu utilitatile. Impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.
- daca in spatiul respectiv se desfasoara si activitate se va datora impozit pe cladiri nerezidentiale, asupra valorii care rezulta din actele incheiate intre firma si proprietar, pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.
Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca societatea care are inscris codul CAEN 4690 "Comert cu ridicata nespecializat" isi poate desfasura activitatea numai intr-un spatiu specific din punct de vedere al dotarilor si destinatiei si nu intr-o locatie de locuit.
Daca "activitatea de birou" cum o numiti d-voastra, se refera la evidenta facturilor, comenzilor, contractelor, contabilitatii afacerii etc. se desfasoara intr-un spatiu care este declarat si punct de lucru la registrul comertului, atunci proprietarul va declara imobilul/apartamentul la organele fiscale locale ca fiind cladire nerezidentiala.
In situatia in care societatea nu si-a declarat punct de lucru spatiul in care isi desfasoara doar activitatea privind evidenta si in care si-a inscris sediul social, iar comercializarea propriu-zisa are destinata o alta locatie, si nu isi deconteaza utilitatile, impozitul pe cladiri se datoreaza ca pentru o cladire rezidentiala/locuinta, asa cum se precizeaza expres la art. 459 alin. 2 si alin. 3 lit. a din Legea nr. 227/2015 chiar daca in contractul de comodat/inchiriere/proprietate nu este specificata suprafata destinata sediului social.
Avand in vedere complexitatea spetei si a faptului ca informatiile furnizate de d-voastra sunt insuficiente, dar si ca in aplicarea legii nu au fost emise si publicate inca normele aferente, consideram ca vom putea oferi date complete pe masura ce acestea vor exista.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Cum se va calcula taxa pe stalp in 2015?Impozitul pe constructii. Modificarile care se aplica Codul fiscal 2016?Achizitie bunuri de la societati in lichidare. Care este tratamentul fiscal?Aveti nelamuriri in legatura cu impozitul pe constructii? Noi le clarificam!Venituri din cedarea folosintei bunurilor in 2016. Ce impozit se aplica si ce cheltuieli se deduc in 2016 pentru un PFA?Ultimele articole
Noul formular 100. Fiti primii care afla cum se va completa!ANAF propune adaptarea Formularului 100Rezolvari propuse de av. Gabriel Biris pentru Fiscalizarea investitiilor in sistemul actual vs. Noul Cod fiscalSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate: Modificarile de ultima ora intervenite in Codul fiscal si Legea Contabilitatii in 2015!Impozitul pe constructii. Cum identificam amenajarile pentru care datoram taxa pe stalp?Articole similare
In atentia contribuabililor! Declaratii fiscale scadente in data de 10 august 2021Calendarul obligatiilor fiscale ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2022Acordarea BONIFICATIILOR pentru impozitul pe venit si contributiile sociale aferente anului 2019 declarate de persoanele fiziceObligatii declarative cu explicatii concrete. Ce trebuie rezolvat pana la 25 februarie?Calendarul obligatiilor fiscale ANAF - ianuarie 2020Ultimele articole
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024Modificare Cod Fiscal 2024. Ce schimbari au fost aduse Legii 227/2015 prin Legea 33/2024Firmele NU mai pot reveni la regimul micro in 2025 daca in anul 2024 au trecut la plata impozitului pe profitCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in luna martie 2024In ce conditii trebuie sa plateasca CASS intreprinderile invidiuale din 2024Articole similare
Top modificari in noul Cod fiscal. Masurile privesc TVA-ul, CASS-ul, microintreprinderile si impozitul pe constructii specialeComunicare MFP privind impozitarea cladirilor din 2016Impozitul pe cladiri, cu bonificatie, se achita pana la 30 iunieNeintelegeri intre Guvernul Ponta si FMI. De ce nu se ajunge la un acord privind Codul fiscal?Cele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonUltimele articole
Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platitConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024Modificari aduse impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare prin Legea 296/2023Cum sa supravietuiesti noilor masuri legislative care zguduie din temelii sistemul fiscal romanescImpozit pe cladiri: Schimbarile aduse de OG 16/2022 pentru persoanele fizice si juridice, AMANATE pana in 2026Articole similare
In atentia contabililor si economistilor: La Poiana Brasov va avea loc Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Merita oprite cateva locuriInformatii fiscale esentiale: Noul Cod fiscal si autorizatiile de functionareSolutii fiscale in conformitate cu cele mai noi reglementari din 2016Impozit pe dividende incepand cu anul 2016Evenimentul anului in domeniul financiar-contabil: Lansare Noul Cod fiscal 2016Ultimele articole
Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliuAtentie la noile modificari din Codul Fiscal - norme de aplicare si recomandariCotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor. Cum stabilim impozitul?Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?Zoom fiscal: Depunere Declaratia 390Sfaturi de la experti
Cheltuieli de protocol. Mese la restaurant si cazare salariat cu mic dejun inclus
Intrebare: In cadrul desfasurarii activitatii, societatea noastra s-a intalnit cu urmatoarele situatii: 1. Angajatii iau masa in oras/restaurant impreuna cu partenerii de afaceri, aduc factura fiscala impreuna cu decontul de cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Legea nu reglementeaza nota de lichidare si concediul de odihna
Intrebare: 1. La incetarea contractului de mandat, mandatarul trebuie sa isi faca o nota de lichidare? 2. In contractul de mandat i-au fost stabilite mandatarului un numar de zile de concediu de odihna. La incetarea mandatului este corect sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Intreprinderi legate 2024. Care este noua definitie si cum se pune in practica
Reorganizare ANAF 2024. Vor DISPAREA anumite documente tiparite pe hartie
RO e-Factura. Exceptii de la obligativitatea trimiterii facturilor in sistem
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024