Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Transfer afacere. Cum procedam la vanzarea de active si ce documente intocmim?

20-Ian-2016
6483

Analiza urmatoare face referire la intentia de vanzare a unui punct de lucru care detine cladiri, terenuri, utilaje, stocuri de cereale si materiale. Din punct de vedere financiar si fiscal, vom vedea astfel cum se procedeaza si cum se intocmesc documentele, precum si cum se va factura, tinand cont de prevederile din noul Cod fiscal.

Potrivit prevederilor art. 43 alin. (3) din Legea societatilor nr. 31/1990, punctele de lucru (sediile secundare) sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale entitatilor, care, conform dispozitiilor art. 22, alin. (1) din Legea nr. 26/1990 trebuie inregistrate si acestea la registrul comertului.

Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor OG nr. 92/2004 privind Codului de procedura fiscala, art. 74, daca la locul respectiv se desfasoara integral sau partial activitatea societatii, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea, sediile secundare trebuie sa se inregistreze la organul fiscal competent din subordinea ANAF.

Din intrebarea d-voastru nu rezulta daca este vorba de o simpla vanzare a unor active din patrimoniul societatii, care in acceptiunea prevederilor Legii nr. 227/2015 nu poate fi considerat un transfer al activitatii (total sau partial) sau vanzarea unei parti din activitate, sub forma transferului de active.

Transferul de active se poate face prin:
- vanzare
- divizare
- fuziune
- aport in natura la capitalul unei societati, afiliate sau nu.

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii

Pentru ca transferul unor active imobilizate sa fie considerat transferul unei afaceri este necesar ca primitorul activelor sa transmita cedentului o declaratie din care sa rezulte ca intentioneaza sa continue sa desfasoare activitatea economica care i-a fost transferata, in totalitate sau in parte.

Societatea primitoare trebuie sa se comporte ca un succesor al societatii cedente si ca urmare va aplica inclusiv ajustarea de TVA prevazuta de lege, daca este cazul.

Asadar, pentru ca o tranzactie sa fie calificata ca fiind un transfer de active trebuiesc indeplinite cumulativ anumite criterii de clasificare, asa dupa cum urmeaza:

a) referitor la totalitatea bunurilor care fac obiectul transferului de active este necesar ca acestea sa permita sustinerea in mod independent a unei activitati economice separate, de obicei aceeasi cu cea dezvoltata de cedent,

b) primitorul bunurilor, trebuie sa fie o persoana impozabila (conform prevederilor art. 269 din Legea nr. 227/2015) deoarece acesta va prelua toate drepturile si obligatiile cedentului inclusiv in ceea ce priveste livrarile catre sine, asa cum acestea sunt reglementate la art. 271 alin. (4) daca este o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 din acelasi act normativ,

c) primitorul bunurilor trebuie sa garanteze continuarea activitatii desfasurate anterior de cedent sau o parte din aceasta activitate chiar daca initial nu este autorizat pentru desfasurarea acesteia.

Daca sunt indeplinite aceste conditii referitoare la transferul de active nu se intocmeste factura pentru transferul de bunuri, chiar daca operatiunea se efectueaza prin vanzare.

Transferul partial sau integral de active se evidentiaza intr-un document intocmit de catre cele doua societati participante, care cuprinde urmatoarele informatii obligatorii pentru identificarea operatiunii:
- un numar de ordine secvential,
- data emiterii documentului,
- data efectuarii transferului,
- denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA atat pentru cedent cat si pentru primitorul de active,
- valoarea transferului.

Aceasta valoare trebuie sa rezulte din insumarea valorii individualizate pe fiecare activ cedat – preluat.

Potrivit prevederilor art. 461 din Legea nr. 227/2015 in cazul dobandirii unor active in cursul anului fiscal, noul proprietar al acestora are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza de competenta se afla activele, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, urmand sa datoreze impozit incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.

In cazul in care este vorba numai de o vanzare a activelor si stocurilor existente la sediul secundar (punctul de lucru) al societatii, atunci, numai din aceasta perspectiva operatiunea intra in baza impozabila a TVA si se face factura conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015.

Nu se considera transfer de active livrarea unor mijloace fixe, cladiri, stocuri etc. daca persoana care le achizitioneaza nu isi manifesta optiunea pentru continuarea aceleasi activitati, le revinde sau isi inceteaza activitatea.

In acest al doilea caz, in care nu este vorba de un transfer partial al afacerii derulate la punctul de lucru, vanzatorul colecteaza TVA (cu exceptiile prevazute la art. 292 privind livrarea de terenuri si constructii), iar cumparatorul deduce TVA.

La baza operatiunii stau prevederile contractului incheiat de cele doua persoane, indiferent ca este vorba de un transfer de active sau de o livrare individuala a acestora.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Transfer afacere. Cum procedam la vanzarea de active si ce documente intocmim?":
Rating:

Nota: 4.06 din 9 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.