
Raportul Special
realizat de specialisti
Analiza urmatoare face referire la intentia de vanzare a unui punct de lucru care detine cladiri, terenuri, utilaje, stocuri de cereale si materiale. Din punct de vedere financiar si fiscal, vom vedea astfel cum se procedeaza si cum se intocmesc documentele, precum si cum se va factura, tinand cont de prevederile din noul Cod fiscal.
Potrivit prevederilor art. 43 alin. (3) din Legea societatilor nr. 31/1990, punctele de lucru (sediile secundare) sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale entitatilor, care, conform dispozitiilor art. 22, alin. (1) din Legea nr. 26/1990 trebuie inregistrate si acestea la registrul comertului.
Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor OG nr. 92/2004 privind Codului de procedura fiscala, art. 74, daca la locul respectiv se desfasoara integral sau partial activitatea societatii, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea, sediile secundare trebuie sa se inregistreze la organul fiscal competent din subordinea ANAF.
Din intrebarea d-voastru nu rezulta daca este vorba de o simpla vanzare a unor active din patrimoniul societatii, care in acceptiunea prevederilor Legii nr. 227/2015 nu poate fi considerat un transfer al activitatii (total sau partial) sau vanzarea unei parti din activitate, sub forma transferului de active.
Transferul de active se poate face prin:
- vanzare
- divizare
- fuziune
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Examen Consultant Fiscal 2025
Pentru ca transferul unor active imobilizate sa fie considerat transferul unei afaceri este necesar ca primitorul activelor sa transmita cedentului o declaratie din care sa rezulte ca intentioneaza sa continue sa desfasoare activitatea economica care i-a fost transferata, in totalitate sau in parte.
Societatea primitoare trebuie sa se comporte ca un succesor al societatii cedente si ca urmare va aplica inclusiv ajustarea de TVA prevazuta de lege, daca este cazul.
Asadar, pentru ca o tranzactie sa fie calificata ca fiind un transfer de active trebuiesc indeplinite cumulativ anumite criterii de clasificare, asa dupa cum urmeaza:
a) referitor la totalitatea bunurilor care fac obiectul transferului de active este necesar ca acestea sa permita sustinerea in mod independent a unei activitati economice separate, de obicei aceeasi cu cea dezvoltata de cedent,
b) primitorul bunurilor, trebuie sa fie o persoana impozabila (conform prevederilor art. 269 din Legea nr. 227/2015) deoarece acesta va prelua toate drepturile si obligatiile cedentului inclusiv in ceea ce priveste livrarile catre sine, asa cum acestea sunt reglementate la art. 271 alin. (4) daca este o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 din acelasi act normativ,
c) primitorul bunurilor trebuie sa garanteze continuarea activitatii desfasurate anterior de cedent sau o parte din aceasta activitate chiar daca initial nu este autorizat pentru desfasurarea acesteia.
Daca sunt indeplinite aceste conditii referitoare la transferul de active nu se intocmeste factura pentru transferul de bunuri, chiar daca operatiunea se efectueaza prin vanzare.
Transferul partial sau integral de active se evidentiaza intr-un document intocmit de catre cele doua societati participante, care cuprinde urmatoarele informatii obligatorii pentru identificarea operatiunii:
- un numar de ordine secvential,
- data emiterii documentului,
- data efectuarii transferului,
- denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA atat pentru cedent cat si pentru primitorul de active,
- valoarea transferului.
Aceasta valoare trebuie sa rezulte din insumarea valorii individualizate pe fiecare activ cedat – preluat.
Potrivit prevederilor art. 461 din Legea nr. 227/2015 in cazul dobandirii unor active in cursul anului fiscal, noul proprietar al acestora are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza de competenta se afla activele, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, urmand sa datoreze impozit incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.
In cazul in care este vorba numai de o vanzare a activelor si stocurilor existente la sediul secundar (punctul de lucru) al societatii, atunci, numai din aceasta perspectiva operatiunea intra in baza impozabila a TVA si se face factura conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015.
Nu se considera transfer de active livrarea unor mijloace fixe, cladiri, stocuri etc. daca persoana care le achizitioneaza nu isi manifesta optiunea pentru continuarea aceleasi activitati, le revinde sau isi inceteaza activitatea.
In acest al doilea caz, in care nu este vorba de un transfer partial al afacerii derulate la punctul de lucru, vanzatorul colecteaza TVA (cu exceptiile prevazute la art. 292 privind livrarea de terenuri si constructii), iar cumparatorul deduce TVA.
La baza operatiunii stau prevederile contractului incheiat de cele doua persoane, indiferent ca este vorba de un transfer de active sau de o livrare individuala a acestora.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple

Articole similare
Transfer de active. Ce implicatii apar la descarcarea din gestiune a fondului de comert?Regim TVA pentru transfer de active. Cum se face inregistrarea in contabilitate?Vanzarea cladirilor. Tratament contabil si fiscalPlati anticipate: optiunea pentru declararea si plata impozitului pe profit din 2013Regimul TVA pentru transferuri de afacere si operatiuni de reorganizare in anul 2016Ultimele articole
Transferul de afacere. Reglementari cheie si implicatii fiscaleFacilitati fiscale pentru entitatile cu capitaluri proprii pozitive in perioada 2021-2025Aspecte contabile si fiscale in cazul transferului de active. Analiza cu Irina DumitrescuLichidare firma. Proceduri si aspecte contabile pentru lichidarea si dizolvarea unei societatiTransfer de bunuri. In ce consta obligatia ajustarii TVA la primitorul neinregistrat TVA?Articole similare
Calcul CAS pentru concediu medical in continuare12 septembrie e termenul-limita pentru anumite declaratii fiscaleModificari pe capitole in Noul Cod fiscal 2016Administratorii au dreptul la diurna neimpozabila incepand cu data de 1 ianuarie 2016Calendarul declaratiilor fiscale ANAF-mai 2020Ultimele articole
In atentia firmelor! Plafonul TVA ar putea CRESTE de la 1 aprilie 2025Vector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiImpozitul pe venit. Cine NU mai este scutit de la plata impozitul pe venit in 2025Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Amortizarea fiscala in 2016. Sfatul expertuluiSuspendare calcul amortizare MIJLOACE FIXE. Care sunt conditiile?Codul fiscal 2011 (Partea I.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Modificarea duratei normale de functionare a mijlocului fixCaz practic: Poate primi tichete de masa de la fiecare loc de munca?Ultimele articole
MIJLOACE FIXE. MONOGRAFIE contabila + perioada de amortizare pentru MIJLOACE FIXE second handArhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 aniMIJLOACE FIXE. Daca mijlocul fix este neutilizat, amortizarea NU poate fi deductibila fiscalMIJLOACE FIXE. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?MIJLOACE FIXE neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?Articole similare
Transfer de active. Prevederile Codului Fiscal in aceasta situatieRevaluare imobilizari corporale. Tratament contabil si fiscalTransfer de active sau vanzare de active la lichidarea unei firme?Articole similare
Activitate desfasurata in locuri de munca diferite ale angajatorului. Cum completam corect Declaratia 112?MFP stabileste configuratia aparatelor de marcat integrate in automatele comercialeFirmele din turism pot primi ajutoare de minimis de pana la 40 euro pentru fiecare turist strain pe care il aduc in Romania (Ordinul 1759/2022)MADR: Producatorii de alimente, obligati la inscrierea intr-un registru electronicSediul secundar. Unde se declara si vireaza impozitul pe venitul din salariiUltimele articole
Impozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarCodul CAEN Rev3. Procedura de actualizare a codurilor pentru sediul social si punctele de lucruCasa de marcat. Pana cand trebuie sa depuneti F4109 daca NU folositi aparatul intr-o lunaDeschidere PUNCT DE LUCRU firma. Etape si acte necesareInchidere PUNCT DE LUCRU. Legislatie si acte necesareSfaturi de la experti
Intrebare: SRL neplatitor de TVAare in balanta de verificare la 31.10.2025 urmatoarea situatie a veniturilor: - cont 707 = 398.570 lei - cont 709 = 4.850 lei In calculul cifrei de afaceri in vederea stabilirii daca o societate devine...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O persoana fizica are 5 contracte (active) de inchiriere inregistrate la ANAF. Apare obligativitatea inregistrarii la Oficiul National al Registrului Comertului a persoanei fizice? Exista un numar de contracte de la care apare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA