Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Transfer de active sau vanzare de active la lichidarea unei firme?

11-Feb-2021
2061

Firma ce urmeaza sa se lichideze, entitate juridica Ro, inregistrata ca platitoare de TVA si impozit profit. Se doreste efectuarea transferului tuturor mijloacelor fixe catre firma mama (Germania). Aceste mijloace fixe sunt proprietatea firmei din Ro, inca neamortizate.

1. Se ajusteaza TVA deductibila aferenta mijloacelor fixe ce urmeaza a fi vandute?

2. Se poate efectua vanzarea catre firma mama (asociat majoritar) la valoarea contabila tinand cont ca intra in lichidare? Exista obligativitatea unui raport de evaluare in acest sens? (Mijloacele fixe au fost achizitionate in 2017)

3. Se poate considera o livrare intracomunitara si ca urmare sa se aplice scutirea de TVA la livrare in DE in conditiile in care se doreste ca factura sa se emita azi 08.02.2021 iar livrarea fizica (documentele de livrare si transport ) sa se efectueze la un interval de timp mai mare de 90 de zile? Daca nu se poate considera o livrare intracomunitara firma din Ro urmeaza sa faca facturile cu TVA. In acest caz, firma mama, din Germania ar trebui sa solicite recuperarea TVA -ului de la statul roman. Se poate recupera acest TVA? In cat timp, conform legii?

4. Fiind vorba de livrarea catre firma mama, urmare a operatiunii de lichidare nu se poate efectua doar un transfer, fara a se efectua factura? Multumesc

Raspunsul specialistului:


Exista o diferenta esentiala intre vanzare de active si transfer de active.


Potrivit art. 7 pct. 42 din Codul fiscal transfer reprezinta orice vanzare, cesiune sau instrainare a dreptului de proprietate, schimbul unui drept de proprietate cu servicii ori cu un alt drept de proprietate, precum si transferul masei patrimoniale fiduciare in cadrul operatiunii de fiducie potrivit Codului civil. 

Potrivit art. 32, alin.1),lit.d) din Codul fiscal, transferul de active reprezinta operatiunea prin care o societate transfera, fara a fi dizolvata, totalitatea sau una ori mai multe ramuri ale activitatii sale catre alta societate, in schimbul transferarii titlurilor de participare reprezentand capitalul societatii beneficiare. 
Asadar, un transfer de active netaxabil presupune primirea de titluri de participare la capitalul societatii beneficiare si nu incasarea contravalorii banesti a bunurilor transferate. De regula transferul de active se realizeaza in cadrul unei operatiuni de fuziune, divizare partiala etc.

In cazul incasarii contravalorii activelor alocate unei alte societati, fara respectarea tuturor conditiilor care definesc un transfer de active, operatiunea trebuie tratata ca o simpla vanzare de active, cu implicatii dpdv tva si impozit pe profit

In acest caz,societatea care da spre vanzare activele trebuie sa emita factura, iar in vederea stabilirii pretului de vanzare, acesta trebuie sa reflecte pretul de piata de la momentul vanzarii, in special daca vanzarea se face catre o persoana afiliata entitatii.

La inregistrarea in contabilitate se vor avea in vedere prevederile pct. 440 – 441 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014:

440. - In contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti. 
441. - (1) Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii: 
a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor; 
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor; 
c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil; 
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si 
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil. 

Societatea vanzatoare va inregistra venitul din transferul mijloacelor fixe atunci cand sunt indeplinite conditiile de mai sus pentru recunoasterea veniturilor prin formula contabila:
461 = 7583 

Elementele de activ transferate se scot din evidenta cu ajutorul contului 6583:
281X = clasa 2 pentru valoarea amortizata

6583 = clasa 2 pentru valoarea neamortizata

Raspuns 1) Ajustare tva la momentul vanzarii

Conform art. 294, alin. (2), lit. a) din Codul fiscal, sunt, scutite de taxa urmatoarele:
a) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru.

In Instructiunile aprobate prin OMFP nr.103/2016, modificat prin OMFP nr.2148/2020, de la art.10, se mentioneaza urmatoarele:
(1) Scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente: 
a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru; 
b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, care poate fi diferit de statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA comunicat de cumparator

La art. 10 alin. (11) lit. b din instructiuni se prevede in mod expres ca dovada transportului pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de mijloace de transport (daca aveti si autoturisme) se face cu urmatoarele documente: 
- contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru;
- dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie.
(11) In sensul alin. (10), se considera ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, daca furnizorul detine documente care justifica transportul, precum: 
b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru si dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie; 

Astfel, pentru ca vanzarea autoturismelor sa fie considerata livrari intracomunitare de bunuri, respectiv operatiunea sa fie scutita de TVA la vanzator si sa se aplice taxare inversa la cumparator, societatea trebuie sa dispuna de documente din care sa reiasa ca autoturismul a fost transportat din Romania in alt stat membru. 

In al doilea rand, daca tva initial a fost dedus in proportie de 50 %(de ex.la mijloace de transport auto) se va vedea in ce masura se poate efectua ajustarea TVA pentru diferenta de 50% din taxa nededusa initial. In acest caz, potrivit art. 305 alin. 4) lit. c) si alin. 5) lit. c) din Codul fiscal se efectueaza ajustarea TVA, in situatia in care un bun de capital al carui drept de deducere a fost integral sau partial limitat face obiectul oricarei operatiuni pentru care taxa este deductibila. 

Ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare pe 5 ani, pentru o cincime din taxa nededusa initial aferenta fiecarui an, o singura data pentru intreaga perioada de ajustare ramasa, incluzand anul in care apare modificarea destinatiei de utilizare.

Inregistrari contabile: 
- inregistrarea ajustarii pozitive de TVA 
635 = 4426 cu semnul minus.
sau 
4426 = 2133 
functie de inregistrarea TVA nededus la achizitie.

Raspuns 2) Tranzactii afiliati

Daca vanzarea mijloacelor fixe se face catre asociatul majoritar, avem de-a face cu efectuarea unor tranzactii intre doua persoane afiliate.
Potrivit pct. 26 al art. 7 din Legea nr. 227/2015, Codul Fiscal, o persoana este afiliata daca relatia ei cu alta persoana este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:
(….)
c) o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin aceasta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica.

d) o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca o persoana detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica.

Principalele aspecte pe care trebuie sa le aveti in vedere la tranzactiile intre societati afiliate sunt:

- tranzactiile intre parti afiliate se realizeaza la pretul de piata, respectand principiul valorii de piata.

Pret de piata inseamna suma care ar fi platita de un client independent unui furnizor independent in acelasi moment si in acelasi loc, pentru acelasi bun sau serviciu ori pentru unul similar, in conditii de concurenta loiala (pct. 32 al art. 7 din Codul Fiscal) si este stabilit de catre un evaluator membru ANEVAR, in baza unui raport de evaluare.

- principiul valorii de piata- atunci cand conditiile stabilite sau impuse in relatiile comerciale sau financiare intre doua persoane afiliate difera de acelea care ar fi existat intre persoane independente, orice profituri care in absenta conditiilor respective ar fi fost realizate de una dintre persoane, dar nu au fost realizate de aceasta din cauza conditiilor respective, pot fi incluse in profiturile acelei persoane si impozitate corespunzator. (pct. 33 al art. 7 din Codul Fiscal).

- art. 11 alin. (1) din Codul Fiscal care prevede ca la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.

- in anumite conditii, prevazute de Ordinul nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, organele fiscale pot solicita , daca este cazul, intocmirea dosarului preturilor de transfer. Daca societatea/societatile nu au obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer atunci trebuie sa documenteze respectarea principiului valorii de piata.

In concluzie, pentru stabilirea valorii de piata societatea va trebui sa apeleze la un evaluator autorizat, membru ANEVAR iar factura va fi intocmita pornind de la aceasta valoare.

Raspuns 3) Livrare intracomunitara - bunuri nelivrate la emiterea facturii

Potrivit prevederilor art. 1 alin. (5) din OMFP 103/2016, modificat si completat de OMFP nr.2148/2020, daca pentru operatiuni scutite de taxa sunt emise facturi pentru valoarea totala ori partiala a unor operatiuni inaintea faptului generator de taxa sau sunt emise facturi pentru avansuri, scutirea se justifica in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni, in termenul prevazut la alin. (4) (150 de zile calendaristice), de la data faptului generator de taxa. 
La alin. ( 10), se mentioneaza ca scutirile cu drept de deducere sunt aplicate in masura in care persoanele impozabile pot justifica scutirea cu documentele prevazute de prezentele instructiuni. 
Aplicarea regimului de taxare pentru operatiuni scutite cu drept de deducere de catre persoanele impozabile nu va fi sanctionata de organele de inspectie fiscala.

Potrivit prevederilor art. 281 alin. (1) faptul generator intervine la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor, in conformitate cu regulile stabilite de prezentul articol.

Avand in vedere ca bunurile raman in gestiunea dvs,. apreciez ca factura in acest moment se poate intocmi fara TVA(la data de 08.02.2021), iar la momentul livrarii bunurilor sa aveti in vedere ca trebuie sa detineti toate documentele mentionate in ordin pentru justificarea TVA.

Raspuns 4) Lichidare firma din Romania

Inchiderea unei firme implica un proces format din 3 pasi:

• Pasul 1 – Dizolvarea societatii comerciale;
• Pasul 2 – Lichidarea patrimoniului;
• Pasul 3 – Radierea societatii comerciale din evidenta Registrului Comertului de pe langa Tribunalul in raza caruia este inregistrat sediul social al firmei.

Dizolvarea firmei poate avea loc, conform legii, prin trecerea timpului stabilit ca durata a societatii, imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al societatii sau realizarea acestuia, declararea nulitatii societatii, hotararea adunarii generale, hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat – pentru motive temeinice, faliment, alte cauze prevazute de lege sau de actul constitutiv al societatii.
Dizolvarea firmei pregateste urmatoarea etapa – cea a lichidarii patrimoniului.

Dupa achitarea datoriilor catre creditorii societatii, asociatii pot cadea de acord cu privire la repartizarea activelor ramase. Daca asociatii nu ajung la acest acord, procedura de lichidare se va derula conform legii (cu numirea unui lichidator).In situatia in care societatea se gaseste in insolventa vadita, sau in insolventa iminenta, incetarea existentei persoanei juridice se va face prin procedura numita faliment.

Radierea decurge firesc dupa ce au fost parcurse etapele mentionate mai sus. Odata cu obtinerea certificatului de radiere, persoana juridica nu mai exista.

Daca lichidarea se realizeaza in 2 ani calendaritici diferiti se are in vedere ca se modifica vectorul fiscal de la impozitare micro la impozit 16% cu 01.01.2022 de ex daca lichidarea e initiata in 2021 la ONRC.

Pentru lichidarea societatilor comerciale se parcurg urmatoarele etape:

Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie;
Intocmirea situatiilor financiare in formatul prevazut de reglementarile contabile;
Stabilirea operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate in numele societatii comerciale;
Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere), intocmindu-se contul de profit si pierdere in formatul prevazut de reglementarile contabile aplicabile;
Intocmirea bilantului, rezultat in urma lichidarii ce sta la baza efectuarii partajului si calculul impozitelor datorate potrivit legii.

Chiar daca societatea din Germania este asociat majoritar si AGA a hotarat transferul mijloacelor fixe catre asociatul majoritar, la lichidarea societatii din Romania si efectuarea partajului nu se poate efectua un transfer de active, fara emiterea unei facturi. Este necesara emiterea facturii pentru bunurile respective chiar daca modalitatea de stingere este prin compensare cu sumele cu care asociatul a creditat societatea.
Trebuie insa ca valoarea bunurilor ce trec in proprietatea asociatului sa reflecte valoarea de piata.

 

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Transfer de active sau vanzare de active la lichidarea unei firme?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016