Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lichidare societate. Transfer drepturi de proprietate. Ce regim TVA se aplica?

23-Aug-2016
3548

In randurile de mai jos, avem o societate platitoare de TVA care are in dotare mobilier achizitionat in luna decembrie 2013 si are o durata de utilizare 9 ani. Asociatul unic doreste lichidarea societatii. Vom vedea daca mobilierul se vinde asociatului si daca TVA-ul dedus in anul 2013 se ajusteaza.

In cazul lichidarii societatii activele ramase dupa lichidare reprezinta un transfer impozabil catre particiantii sai (asociati).

Distribuirea activelor catre actionari este o operatiune de valorificare a elementelor de activ, care nu reprezinta o operatiune de vanzare, dar este asimilata cu o vanzare de active (realizarea unui venit la nivelul societatii) . Prin urmare distribuirea activelor catre asociati nu este considerata dividend.

Cu alte cuvinte nu are loc o vanzare , ci un transfer al dreptului de proprietate de la societate la asociat , transfer care din punct de vedere fiscal si prin prisma impozitului pe profit/venit este asimilat unei vanzari.
Din punctul de vedere al societatii, aceste repartizari de active vor fi inregistrate ca venituri, cu cheltuielile aferente, similar cazului unei vanzari de active.

Astfel, se va inregistra, pe de o parte, un venit egal cu valoarea la cost istoric (valoarea de achizitie) a mobilierului si , in contrapartida, o cheltuiala cu valoarea neamortizata a activului. Astfel, in cazul lichidarii persoanei juridice, la nivelul societatii are loc o impozitare a profitului realizat in cadrul operatiunii de lichidare, si nu impozitarea distribuirii de active.

Din punct de vedere fiscal, la lichidarea unei persoane juridice, pentru activul net/excedentul ramas in urma lichidarii, asociatii/actionarii persoane fizice nu platesc impozite pe dividende; aceste venituri sunt considerate venituri din investitii potrivit art. 91 lit. e) din Codul Fiscal
si se impoziteaza cu o cota de 16%.

Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori.

In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 270 alin. (5) din Codul Fiscal orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7) al aceluiasi articol, constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.

In consecinta, la data la care va avea loc transferul mobilierului ca urmare a operatiunii de lichidare, din proprietatea societatii in proprietatea asociatilor, societatea va colecta TVA daca s-a dedus TVA la achizitie.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu, expert contabil

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lichidare societate. Transfer drepturi de proprietate. Ce regim TVA se aplica?":
Rating:

Nota: 3.17 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cele mai importante obligatii ale contabililor, pana la finalul anului 2019
    • Contabilii mai au la dispozitie doar 8 zile lucratoare, pana pe 20 decembrie - data limita pentru depunerea declaratiilor, timp in care au de indeplinit o multime de obligatii fiscale. Cu ajutorul colegilor nostri, am intocmit o lista cu lucrurile pe care contabilii le au de facut pana la finalul anului 2019. Asadar, acestia trebuie sa: Verifice daca firma este in situatia de a colecta TVA la sponsorizarile in bunuri - daca firma este platitoare de TVA; Reevalueze imobilizarile – daca...» citeste mai departe aici

  • Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili: Norme impotriva evitarii platii obligatiilor fiscale
    • Prevederile O.U.G. nr. 79/2016 au avut in vedere transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2016 /1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 (ATAD), publicata in Jumalul Oficial al Uniunii Europene din 19 iulie 2016. Aceasta are drept scop imbunatatirea normelor fiscale nationale destinate combaterii practicilor de evitare a obligatiilor dispozitiilor fiscale corespunzatoare impozitului pe profit, norme care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2018. In prezent, prevederile...» citeste mai departe aici

  • INFORMARE ANOFM privind anularea creantelor fiscale
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza debitorii, fie ca sunt persoane fizice sau juridice, despre posibilitatea de a a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit Ordonantei Guvernului nr.6/2019. Conditia este ca achitarea creantelor principale sa fie facuta pana la data de 15.12.2019. “Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr.6/2019 si a Ordinului Presedintelui ANOFM nr.728/2019, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca...» citeste mai departe aici

  • Aprobarea plafoanelor pentru bugetul pe 2020: Inghetarea salariilor bugetarilor si a indemnizatiei de hrana si majorarea accizei la tigari
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, miercuri, 11 decembrie 2019, proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. Intre masurile avute in vedere se numara majorarea accizei la tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, inghetarea salariilor demnitarilor si interzicerea cumulului pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice. In...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor anunta inghetarea salariilor demnitarilor: Acceptam toti!
    • Ministrul Finantelor, Florin Citu, a anuntat ieri, 09 decembrie, ca una dintre masurile pe care le ia in calcul pentru redresarea situatiei economice actuale a Romaniei este inghetarea salariilor demnitarilor. Acesta sustine ca inclusiv presedintele Klaus Iohannis este de acord cu masura asta. Ministrul Florin Citu a vorbit, intr-o conferinta de presa, despre subiectele discutate cu presedintele Klaus Iohannis."Am discutat despre situatia economiei, despre ce s-a discutat la ECOFIN si...» citeste mai departe aici

  • Dubla finantare versus indicatori proiect
    • O societate X s-a obligat sa angajeze doua persoane, pentru a obtine baremul proiectului Start-up Nation. In acelasi timp unul dintre angajati beneficiaza de subventie de la AJOFM, conform art.85 din Legea nr.76/2002 (sau sunt firme care beneficiaza si de subventie conform art.80, Legea 76/2002). Se considera dubla finantare ca firma sa beneficieze de subventia de la AJOFM in conditiile in care beneficiaza si de proiect Start-up Nation? Salariul angajatului respectiv nu este platit din...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016