Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce regim fiscal aplicam pentru marfurile distruse? Ce temei legal avem?

23-Feb-2012
2571
Ne propunem, ca de fiecare data, sa venim in spijinul activitatii desfasurate de dumneavoastra prin informatii de ultima ora si de o eficienta sporita astfel incat sa ne asiguram ca oferim un continut de calitate intr-un timp cat mai scurt!

Va oferim astazi solutia legala in cazul unei societatid de la care s-au preluat, in urma fuziunii, marfuri interzise netralizate cu o societate specializata. Vom vedea, asadar, care este tratamentul fiscal al scaderii din gestiune a acestor marfuri (inclusiv pentru TVA). Precizam ca societatea a stornat adaosul comercial si TVA aferent acestui adaos, marfurile ramanand cu pretul de achizitie.

Raspuns:

Fuziunea este operatiunea prin care:
a) una sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei alte societati in schimbul repartizarii catre actionarii societatii sau societatilor absorbite de actiuni la societatea absorbanta si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate; sau
b) mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei societati pe care o constituie, in schimbul repartizarii catre actionarii lor de actiuni la societatea nou-constituita si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Fuziunea are urmatoarele consecinte:
a) transferul, atat in raporturile dintre societatea absorbita si societatea absorbanta, cat si in raporturile cu tertii, catre societatea absorbanta sau fiecare dintre societatile beneficiare al tuturor activelor si pasivelor societatii absorbite; acest transfer va fi efectuat in conformitate cu regulile de repartizare stabilite in proiectul de fuziune;
b) actionarii sau asociatii societatii absorbite devin actionari, respectiv asociati ai societatii absorbante, in conformitate cu regulile de repartizare stabilite in proiectul de fuziune;
c) societatea absorbita inceteaza sa existe.

Din punct de vedere fiscal, regulile ce se aplica fuziunii intre doua sau mai multe persoane juridice romane, in cazul in care participantii la oricare persoana juridica care fuzioneaza primesc titluri de participare la persoana juridica succesoare sunt redate la art. 27 alin. (4) din Codul fiscal . Transferul activelor si pasivelor nu se trateaza ca un transfer impozabil. Valoarea fiscala a unui activ sau pasiv transferat este egala, pentru societatea absorbanta cu valoarea fiscala pe care respectivul activ a avut-o la societatea absorbita.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 21 alin. (4) lit. c) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si TVA aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme.

In acest sens, pct. 41 si 42 din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, inclusiv TVA aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare, nu intra sub incidenta prevederilor art. 21 alin. (4) lit. c) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.

Cheltuielile privind stocurile si mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, in masura in care acestea se gasesc situate in zone declarate, potrivit prevederilor legale speciale pentru fiecare domeniu, afectate de calamitati naturale sau de alte cauze de forta majora. Totodata, sunt considerate deductibile si cheltuielile privind stocurile si mijloacele fixe amortizabile distruse de epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi. Fenomenele sociale sau economice, conjuncturile externe si in caz de razboi sunt cele prevazute de Legea privind rezervele de stat 82/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In baza celor prezentate apreciem ca, cheltuielile inregistrate la scoaterea din gestiune a marfurilor ce au fost transferate in patrimoniul societatii aborbante in urma fuziunii sunt deductibile doar in situatiile mentionate in nomele metodologice mai sus redate, respectiv:
- marfurile sunt asigurate,
- marfurile sunt distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora si in masura in care acestea se gasesc situate in zone declarate, potrivit prevederilor legale speciale pentru fiecare domeniu, afectate de calamitati naturale sau de alte cauze de forta majora.
- marfurile sunt distruse de epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi. Fenomenele sociale sau economice, conjuncturile externe si in caz de razboi sunt cele prevazute de Legea privind rezervele de stat 82/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul in care scoaterea din gestiune a marfurilor nu se incadreaza in niciuna dintre aceste situatii cheltuielile inregistrate de societate nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil.

Din punct de vedere al TVA, conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal , sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c) al acestui articol, respectiv:
a) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, precum si bunurile pierdute ori furate, dovedite legal, astfel cum sunt prevazute prin norme;
b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme;
c) perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege;

Pct. 6 alin. (11) si (12) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste urmatoarele:
„(11) In sensul art. 128 alin. (8) lit. a) din Codul fiscal :
a) prin cauze de forta majora se intelege:
1. incendiu, dovedit prin documente de asigurare si/sau alte rapoarte oficiale;
2. razboi, razboi civil, acte de terorism;
3. orice alte evenimente pentru care se poate invoca forta majora;
b) prin bunuri pierdute se intelege bunurile disparute in urma unor calamitati naturale, cum ar fi inundatiile, alunecarile de teren, sau a unor cauze de forta majora;
c) prin bunuri furate se intelege bunurile lipsa din gestiune, neimputabile, pentru care persoana impozabila poate prezenta dovada constatarii furtului de catre organele de politie, care este acceptata la despagubire de societatile de asigurari.
(12) In sensul art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii in cadrul antrepozitului fiscal;
c) se face dovada ca bunurile au fost distruse.”

Astfel, operatiunea de scoatere din gestiune a marfurilor nu este asimilata unei livrari de bunuri efectuata cu plata, pentru care societatea are obligatia sa colecteze TVA daca se incadreaza in situatiile prevazute la art. 128 alin. (8) lit. a) – c) din Codul fiscal , mai sus mentionate.

In cazul in care operatiunea nu se incadreaza in niciuna dintre aceste situatii, apreciem ca societatea are obligatia sa colecteze TVA la valoarea marfurilor distruse, intrucat, din punct de vedere al TVA, aceste operatiuni sunt asimilate unei livrari de bunuri.

In acest caz, conform art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal , baza de impozitare a TVA o constituie pretul de cumparare al bunurilor sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce regim fiscal aplicam pentru marfurile distruse? Ce temei legal avem?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

04-Mar-2012

Si acum sa intru si eu un pic in discutia larefenceri vs firme mari.Uite eu ma situez undeva la mijloc am o firma dar mica si facem proiecte outsourced deci more or less freelancing asa ca punctul meu de vedere e relativ impartial.Vreau sa spun ca in mare masura sunt de acord cu Jan ca larefencerii sunt potriviti pentru anumite proiecte, iar firmele mari pentru altfel de proiecte. Si da in general larefencerii sunt potriviti pentru proiecte mai mici, unde bugetul si nu timpul de executie este elementul principal.Pe de alta parte oricat de bun ar fi un freelancer e doar un om si are si el limitele lui in domeniul IT in ziua de azi nu ai cum sa fii one man show si nu poate acoperi integral un proiect de amploare. Uite doar in cazul web designului la un proiect important trebuie sa existe cel putin un grafician specializat, un designer specializat, un programator specializat, un inginer SEO specializat si inca un omulet care sa asigure securitatea serverului web; asta ca sa nu spun ca specializarea poate merge si mult mai departe uite de exemplu la noi suntem 7 oameni doar pentru SEO si fiecare e specializat pe o felie mult mai mica din ce inseamna aceasta optimizare pentru motoarele de cautare. Iar daca tu acum imi spui ca esti capabil sa faci toate acestea la un nivel suficient de bun eu chiar nu te cred; asta ca sa nu mai vorbesc de timpi de executie stransi unde tu ai doar 24 de ore pe zi, pe cand o firma mare isi permite sa puna 20 de oameni sa lucreze cate 12 ore pe zi daca e nevoie.Singurul punct de vedere in care iti dau dreptate este ca firmele de webdesign de la noi nu sunt ceea ce ar trebui sa fie dar de aici pana la a spune ca un freelancer poate duce in spate de unul singur proiecte de anvengura e cale lunga.





Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.