Ce inseamna dropshipping-ul, implicatiile fiscale si studii de caz utile
Dropshippingul reprezinta azi un model de business care se bucura de mare succes, mai ales datorita unor posibilitati variate de a construi si aplica aceasta afacere. In principal, e un mod de intermediere a marfurilor, iar interfata afacerii este reprezentata de un magazin online. Detinatorul unei afaceri de tip dropshipping nu trebuie sa cumpere aceste produse si nici sa aiba un depozit in care sa le pastreze pana la momentul achizitiei. Exista terti care se ocupa atat de livrarea produselor, cat si de depozitarea acestora. De cele mai multe ori, pentru a porni o astfel de afacere, investitia necesara e minima.
Este important sa cunoasteti reglementarile din Romania cu privire la dropshipping pentru a avea o afacere de succes in acest fromat si pentru a va asigura ca stiti ce este dropshippingul, cum functioneaza, ce taxe trebuie sa platiti, cum alegeti furnizorii si care sunt avantajele dropshippingului.
Ce presupune activitatea de dropshipping
Sa vedem indeaproape cum functioneaza dropshippingul si ce presupune, mai exact, activitatea de dropshipping, atat in Romania si Uniunea Europeana, cat si in afara granitelor UE:
- Parteneriate cu Furnizori: Colaborarea cu furnizori care produc sau detin produsele.
- Vanzare Online: Promovarea si vanzarea produselor prin intermediul unui magazin online, fara a detine fizic stocurile.
- Livrare Directa: Odata ce un client plaseaza o comanda, detaliile sunt trimise furnizorului care apoi expediaza produsul direct catre client.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- Gestionarea Tranzactiilor: Mentinerea unei evidente a tranzactiilor, facturarii, si incasarii platilor de la clienti.
- Servicii pentru Clienti: Gestionarea intrebarilor si problemelor clientilor, inclusiv retururile si rambursarile.
Chiar daca afacerea nu comporta riscuri majore, trebuie sa fiti informat cu privire la reglementarile fiscale autohtone si internationale, mecanismul de functionare si elementele care nu pot lipsi din afacerea de tip dropshipping.
Pentru a demara aceasta afacere aveti nevoie de propriul site de tip e-commerce sau de comert online, cu brandul ales si produsele care corespund domeniului selectat pentru aceasta afacere. Va trebui, totodata, sa investiti in promovarea site-ului. In general,
procesul este similar pentru cei care aleg sa faca dropshipping: semnati un acord cu furnizorul dropshipper care se va ocupa de distribuirea produselor dupa ce sunt comandate de pe site-ul dvs. Comanda confirmata pe site e transmisa catre furnizorul care livreaza produsele respective catre client fara ca detinatorul afacerii de dropshipping sa aiba de-a face propriu-zis cu procedura in sine si fara sa aiba angajati pentru aceste proceduri. H3 - Avantajele activitatii de dropshipping
De la investitia initiala minima, lipsa unui spatiu de depozitare, posibilitatea de a vinde produse variate si pana la riscuri financiare reduse, avantajele dropshippingului sunt multiple. Sa vedem, in detaliu, care sunt principalele avantaje de care veti beneficia daca alegeti sa demarati o afacere de tip dropshipping:
- Stoc Zero: Comerciantii nu pastreaza produsele in stoc, ci le comanda de la un tert (furnizor) atunci cand primesc o comanda de la client.
- Expediere Directa: Furnizorul trimite produsul direct catre client, comerciantul nefiind implicat fizic in procesul de livrare.
- Costuri Initiale Reduse: Nu este nevoie de un capital mare pentru stocuri, ceea ce reduce semnificativ bariera de intrare pe piata.
-
Riscuri Reduse: Comerciantii nu cumpara produsele decat dupa ce au primit comenzi si plati de la clienti, minimizand astfel riscul de nevandut.
- Flexibilitate Geografica: Se poate opera de oriunde, atat timp cat exista acces la internet.
- Dependenta de Furnizori: Succesul in dropshipping depinde in mare masura de fiabilitatea si calitatea furnizorilor.
- Concurenta Ridicata: Piata de dropshipping este foarte competitiva, datorita costurilor reduse de intrare si accesibilitatii.
- Complexitate in Gestionarea Comenzilor: Coordonarea cu mai multi furnizori si gestionarea livrarilor internationale pot fi o problem daca nu aveti sufient personal implicat.
Atentie! ANAF a demarat cea mai ampla actiune de control fiscal in comertul online! Cum va protejati?
Folositi cu incredere ghidul de ultima ora "Comert ONLINE. Regim TVA. Controale fiscale!" Aflati ce trebuie sa faceti pentru a fi 100% protejat in cazul controlului! DA, doresc sa primesc ghidul „Controale la comerciantii online”! Implicatii fiscale dropshipping
Prin cele ce urmeaza, vom vedea in ce masura operatiunile economico-financiare trebuie inregistrate obligatoriu in contabilitate in baza unor documente justificative si in ce masura trebuie sa pastram documentele de achizitie si sa emitem facturi. De asemenea, vom vedea daca tinem contabilitatea pe categorii si pentru fiecare persoana fizica sau juridica implicata.
Conform Legii contabilitatii nr. 82/1991 art. 6., se stabileste ca orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Prin urmare, documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
Totodata, retineti ca detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.
Mai mult, potrivit aceleiasi prevederi, contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau juridica.
Dropshipping. Aspecte privind TVA
In ce priveste regimul TVA al dropshippingului in Romania, facem referire la prevederile potrivit carora, pentru achizitiile de bunuri care nu ajung in Romania, locul nu este considerat a fi in Romania din punctul de vedere al TVA si nu se datoreaza TVA in Romania (art. 268 si 275 din Codul Fiscal).
Referitor la importul de bunuri, retineti ca obligatia platii TVA revine importatorului care este cumparatorul catre care se expediaza bunurile. Daca veti avea calitatea de importator, va trebui sa achitati TVA si taxele vamale pentru bunurile importate, import care are loc in statele de destinatie a bunurilor respective. Se va aplica astfel legislatia fiscala specifica fiecarui stat de destinatie a bunurilor.
In ce priveste livrarile din Romania, se considera ca are loc o vanzare la distanta in sensul prevederilor art. 275 alin (2) din Codul Fiscal.
Potrivit art. 275 din Codul fiscal, cu privire la locul livrarii de bunuri, este important sa cunoasteti urmatoarele prevederi:
1) Se considera a fi locul livrarii de bunuri: a) locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert. Daca locul livrarii, stabilit conform prezentei prevederi, se situeaza in afara teritoriului european, locul livrarii realizate de catre importator si locul oricarei livrari ulterioare se considera in statul membru de import al bunurilor, iar bunurile se considera a fi transportate sau expediate din statul membru de import;
2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte intr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client este considerat a fi locul unde se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora catre client.
Astfel, conform prevederilor de mai sus, referitor la vanzarile catre persoane fizice din afara tarii, pentru aceste operatiuni se aplica regula generala privind stabilirea locului livrarii, reglementata la art. 275, alin. (1) din Codul fiscal, potrivit caruia locul livrarii nu este in Romania.Prin urmare operatiunea nu este impozabila in Romania, deci factura se va intocmi fara TVA.
In cazul clientilor persoane fizice din UE, carora le sunt vandute marfuri provenite din afara UE, nu se considera vanzare la distanta, deoarece marfurile vandute catre persoanele fizice din UE nu sunt expediate din alt stat membru, conform art. 266, alin. (1), punctul 35).
Astfel, detinatorii de afaceri de tip dropshipping vor proceda si pentru clientii din afara UE la fel ca pentru toti ceilalti clienti persoane fizice carora le vand produse in sistemul dropshipping (in situatia in care marfa pleaca direct din state din afara UE catre clienti): factura se intocmeste fara TVA deoarece operatiunea nu este impozabila in Romania, din punct de vedere al TVA.
Studii de caz utile cu privire la activitatea de dropshipping
Neplatitor de TVA. Dropshipping
"O societate comerciala, neplatitoare de TVA, cu impozit pe profit si activitate de comert online, face achizitii din afara UE, prin Alibaba sau AliExpres (marfa nu este supusa unui regim special). Societatea doreste sa vanda marfa prin platforma Emag Romania si Emag Ungaria. Marfa pleaca din Romania la locul de destinatie unde se face comanda, respectiv in Romania sau in Ungaria. Este necesar un cod de TVA intracomunitar pentru Ungaria si trebuie facuta inregistrarea in OSS? Emag Ungaria va emite factura de comision si firma din Romania are nevoie de cod de TVI Cum functioneaza OSS si ce documente trebuie intocmite, precum si ce declaratii se depun atat la achizitie, cat si la vanzare?
Opinia specialistului: Societatea din Romania, neplatitoare de TVA, trebuie sa calculeze TVA 19% aferent serviciilor achizitionate de la detinatorul platformei online din UE si sa plateasca catre bugetul de stat. In acest sens se completeaza si se depune decontul 301 pe codul special de TVA al societatii (codul special de TVA treuie solicitat de la ANAF prin depunerea unei cereri de emitere inainte de achizitia serviciilor).
Monografia contabila:
Achizitie mafuri: 357 = 401
Plata furnizori: 401 = 5124
Vanzare marfuri: 411 = 707
Descarcare gestiune: 607 = 357
Servicii platforma online: 628 = 401, 635 = 4423
Achizitia marfurilor din afara UE nu ocazioneaza plata vreunei taxe de catre societatea in cauza deoarece operatiunea este neimpozabila. Nu se declara aceasta achizitie in mod special.
In varianta in care ati deveni platitori de TVA ati declara-o ca achizitie neimpozabila rd. 30 in D300.
Nu se datoreaza impozit pe veniturile nerezidentilor, deoarece nu achizitionati drepturi din sfera de impozitare reglementata la art. 223 Cod fiscal. Platiti pentru serviciile oferite de platforma, pentru gestionarea comenzilor, pregatire pentru livrare, intermediere plati etc. Nu platiti comisioane, redevente etc..
In speta prezentata este important sa acordati atentie demonstrarii realitatii operatiunilor in caz de control.
Este necesar sa aveti contracte cu partenerii dvs. de la care cumparati bunuri si servicii, orice dovada a transportului marfurilor, a tranzitului din tara non UE catre client.
Este necesar sa puteti acorda acces la baza dvs. de date in caz de control si sa fie vizualizate comenzile lansate, traseul acestora, dovada receptionariide catre beneficiar (daca furnizeaza asa ceva platforma online).
In alta ordine de idei, achizitia marfurilor pe care nu le receptionati din punct de vedere al tva este neimpozabila.
Nu firma dvs. efectueaza formalitati de import prin urmare nu va este necesar cod de tva pentru inregistrare in scopuri vamale.
Vanzarea catre persoanele fizice din Ungaria se va face fara TVA in prima faza.
Ca urmare a depasirii plafonului pentru vanzari la distanta stabilit in statul membru, furnizorii trebuie sa se inregistreze in acel stat membru.
Astfel:
- pana la atingerea plafonului, locul livrarii este in Romania,
- dupa atingerea acestui plafon locul livrarii este in statul membru de destinatie si se factureaza cu TVA 27%.
Art. 278 1 din Codul Fiscal prevede ca atunci cand, in cursul unui an calendaristic, pragul de 10.000 euro este depasit, prevederile art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h) se aplica de la momentul depasirii pragului.
Valoarea echivalenta in moneda nationala a statelor membre a pragului de 10.000 de euro se calculeaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala Europeana la data adoptarii Directivei (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta.
La inregistrare in sistemul OSS in Romania:
- Se depune o declaratie de incepere a activitatii
- Ulterior se notifica, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special.
Pana la sfarsitul urmatoarei luni de la incheierea fiecarui trimestru calendaristic, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA indiferent daca au fost sau nu efectuate livrari de bunuri pentru care se utilizeaza regimul special.
Declaratia se intocmeste in euro.
Inregistrarea in sistemul OSS se realizeaza dupa depasirea plafonului de 10.000 euro.
Regimul special permite efectuarea livrarilor la distanta fara obligatia inregistrarii in fiecare stat membru de consum, colectarea TVA, declararea si plata se face catre autoritatile din Romania.
Regimurile speciale sunt optionale.
Societatile pot alege sa nu utilizeze sistemul OSS si, in schimb, sa se inregistreze in scop de TVA in fiecare stat membru in care efectueaza livrari relevante.
Societatile care opteaza pentru utilizarea regimului special, au obligatia sa aplice acest regim in anul calendaristic respectiv si in urmatorii 2 ani calendaristici.
Daca intre timp deveniti platitori de tva prin depasire de plafon 300.000 lei sau prin optiune:
- Vanzarile catre persoanele fizice (Ungaria) se declara in D300 si in D394 pentru facturarea cu 19% pana la depasirea plafonului de 10.000 euro.
Dupa depasire plafon se declara in D300 si D398 daca va inregistrati in OSS si nu se mai declara in D394.
Raspuns oferit in luna martie 2023 de specialistii Portalcodulfiscal.ro.
Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>> Dropshipping
"Firma A SRL este infiintata in Romania, neplatitoare de TVA, fara cod special de TVA. Intentioneaza sa desfasoare activitate de comert cu amanuntul prin internet (magazin online/dropshipping). Achizitioneaza marfa de pe AliExpress folosind Dsers (o platforma integrata in Shopify) care automatizeaza comenzile plasate pe site-ul firmei A SRL si le trimite direct la furnizor cu datele de livrare ale clientului. Site-ul este creat de firma A SRL in totalitate pe Shopify.
Firma A SRL vinde catre persoane fizice si juridice din UE. Furnizorul de pe AliExpress livreaza marfa direct catre clientul care a plasat comanda. Clientii vor achita marfa online, cu cardul, fiind utilizati diversi procesatori de plati, nu ramburs.
1. Se considera ca firma A SRL este importator si trebuie sa plateasca taxe vamale daca marfa care pleaca din China intra astfel pentru prima data in spatiul UE?
2. Ce obligatii declarative si de plata are firma A SRL pentru operatiunile mentionate mai sus (TVA, vama, reprezentant fiscal, EORI, OSS etc.).
3. Firma A SRL va factura cu TVA cumparaturi din UE si cu ce cota?
4. Pe cod fiscal va factura? Pe cod emis de ORC sau pe cod special de TVI
5. Care este monografia contabila pentru speta mentionata mai sus?
Opinia specialistului: Potrivit art. 270 alin (16) din Codul Fiscal in cazul in care o persoana impozabila, prin utilizarea unei interfete electronice cum ar fi o piata online, o platforma, un portal sau alte mijloace similare, faciliteaza livrarea de bunuri in Uniunea Europeana de catre o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana catre o persoana neimpozabila, se considera ca persoana impozabila care a facilitat livrarea a primit si a livrat ea insasi bunurile respective.
Vanzarilor catre persoane fizice din afara tarii li se aplica regula generala privind stabilirea locului livrarii, reglementata la art. 275, alin. (1) din Codul fiscal:
Se considera a fi locul livrarii de bunuri:
a) locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.
Daca locul livrarii, stabilit conform prezentei prevederi, se situeaza in afara teritoriului european, locul livrarii realizate de catre importator si locul oricarei livrari ulterioare se considera in statul membru de import al bunurilor, iar bunurile se considera a fi transportate sau expediate din statul membru de import.
Prin urmare, operatiunea nu este impozabila in Romania, deci factura catre client se va intocmi fara TVA.
In cazul importurilor de bunuri, obligatia platii TVA revine importatorului care este cumparatorul catre care se expediaza bunurile. Prin urmare, numai daca ati avea calitatea de importator, ar trebui sa achitati TVA si taxele vamale pentru bunurile importate din China, import care are loc in statele de destinatie a bunurilor respective.
Taxele vamale se vor achita de catre beneficiarul final.
Pentru operatiunile prezentate nu este necesara obtinerea unui cod special de TVA.
Achizitiile de bunuri neimpozabile le declarati la randul 30 din D300.
In contabilitate se inregistreaza
Achizitie mafuri:
357 = 401
Plata furnizori:
401 = 5124
Vanzare marfuri:
411 = 707
Descarcare gestiune:
607 = 357
Raspuns oferit de specialistii PortalContabilitate.ro in luna martie 2023. Pentru mai multe spete similare sau cu tematica fiscala si contabila,
va invitam AICI >>>