Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stocuri de marfa. Care este tratamentul fiscal?

07-Feb-2018
29272

In analiza de mai jos, o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si de TVA detine, in stocul de marfa, produse deteriorate.

Societatea doreste sa foloseasca o parte dintre acestea la repararea diverselor obiective detinute in patrimoniu, iar pe restul sa le scoata din gestiune.

Vom vedea care este tratamentul fiscal al acestor stocuri de marfa in ambele situatii, precum si implicatiile asupra TVA.

Iata raspunsul specialistului!

Regimul TVA trebuie tratat respectand prevederile Titlului VII, Taxa pe valoarea adaugata, din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Art. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital mentioneaza:

(1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:

a) deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze;

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Decontare abonament kinetoterapie O societate SRL, platitoare de tva si impozit pe profit, doreste sa deconteze angajatilor un abonament de recuperare medicala (kinetoterapie), recuperarea fiind la recomandarea...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Imprumutuile intre firme O societate cu raspundere limitata poate credita o alta societate cu raspundere limitata? Dar in cazul in care cele doua societati sunt afiliate?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Asigurare privata de sanatate Daca o societate plateste direct o asigurare privata de sanatate pentru un angajat, chitantele emitandu-se direct pe numele societatii, se poate ca suma ce depaseste 400 de euro pe...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Baza de calcul CASS O persoana fizica obtine venituri din activitati agricole, impunerea este pe baza de norma de venit. Venit 30.000 lei. Mai obtine venituri si din arendarea bunurilor agricole in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Monografie contabila anulare provizion litigii Societatea noastra a pierdut un litigiul prin hotarare definitiva cu un client. Am platit clientului la inceputul lunii februarie dauna cheltuieli de judecata toate cheltuielile...citeste mai mult

b) daca exista modificari ale elementelor luate in considerare pentru determinarea sumei deductibile, intervenite dupa depunerea decontului de taxa, inclusiv in cazurile prevazute la art. 287;
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate.

(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:

a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila, in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;

Normele metodologice date in aplicarea articolului respectiv, pct.78 mentioneaza:

(6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:

a) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei;
b) alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care nu dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere, precum si alocarea de servicii neutilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere;
c) in cazul bunurilor/serviciilor neutilizate la data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile care a aplicat regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, iar, in cazul serviciilor, in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile ca urmare a prevederilor art. 316 alin. (11) lit. f) si g) din Codul fiscal.

(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:

a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
(…..)
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
(…..)
f) perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.

Astfel, in cazul bunurilor lipsa in gestiune se ajusteaza deducerea initiala pentru bunurile lipsa din alte cauze decat cele redate mai sus. Pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate nu se ajusteaza taxa dedusa daca se face dovada distrugerii. Distrugerea se poate efectua fie cu mijloace proprii, fie prin predarea catre unitati specializate.

Ajustarea taxei deductibile se inregistreaza prin formula contabila:

635 = 4426

Ajustarea taxei pe valoare adaugata se reflecta atat in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus cat si in Decontul de TVA, cod 300, la Randul “Regularizari taxa dedusa”, cu semnul minus.

In consecinta:

1. Daca marfa deteriorata se incadreaza in limitele stabilite de lege pentru perisabilitati, nu aveti obligatia ajustarii TVA.

Perisabilitatile se incadreaza in categoria cheltuielilor cu deductibilitate limitata conform art. 25, alin. (3) lit. d), fiind deductibile doar in limitele stabilite de organele de specialitate ale administratiei centrale, impreuna cu institutiile de specialitate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, iar partea care depaseste aceste limite este considerata cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit.

2. In cazul marfii deteriorate pentru care a expirat termenul de valabilitate sau aceasta a fost deteriorata si nu mai poate fi valorificata, sunt doua situatii:

2.1. Din punct de vedere al ajustarii TVA, nu se ajusteaza taxa deductibila daca sunt indeplinite in mod cumulativ conditiile:

- degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente.

Procesul verbal intocmit de Directia de Sanatate Publica ar trebui sa reprezinte dovada ca marfa are termenul de valabilitate expirat. Cauzele obiective care au dus la aceasta situatie consider ca va trebui sa le dovedeasca societatea (de exemplu: referate, note explicative, etc. care sa arate de ce a fost achizitionat un stoc ce nu s-a putut vinde in perioada de valabilitate).

- se face dovada ca bunurile au fost distruse.

2.2. In privinta impozitului pe profit, cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a acestor produse sunt nedeductibile fiscal, nefiind efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, conform art. 25 alin. 1 din Codul fiscal.

Totodata, conform art. 25, alin. (4) , lit. c) nu sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.

3. In privinta documentelor:

a) Se numeste o comisie de inventariere. Aceasta comisie va inventaria stocul de marfa deteriorata si va intocmi listele de inventariere care sa cuprinda: denumirea marfii/produsului; cantitatea; pretul unitar; valoarea de achizitie.
In procesul verbal privind rezultatele inventarierii se vor prezenta motivele pentru care este necesara scoaterea acestora din gestiune (deteriorare stocuri,termen de valabilitate expirat, cauze, etc).
Reprezentantul legal al societatii (directorul, administratorul) emite Decizia de valorificare a rezultatelor inventarului si dispune scoaterea din gestiune a marfurilor degradate.

b) Se intocmeste documentul Proces – verbal de declasare a unor bunuri materiale.

c) Este necesara existenta unei dovezi ca bunurile nu se mai intorc in circuitul economic. Aceasta ar putea sa fie un contract intocmit cu o societate de colectare si reciclare a deseurilor, sau alta forma de reciclare, dupa caz.

Bunurile degradate trebuie distruse si predate apoi catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza "Nu se factureaza, bunuri expirate/degradate calitativ/distruse, fara valorificare".

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016