
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si de TVA detine, in stocul de marfa, produse deteriorate.
Societatea doreste sa foloseasca o parte dintre acestea la repararea diverselor obiective detinute in patrimoniu, iar pe restul sa le scoata din gestiune.
Vom vedea care este tratamentul fiscal al acestor stocuri de marfa in ambele situatii, precum si implicatiile asupra TVA.
Iata raspunsul specialistului!
Regimul TVA trebuie tratat respectand prevederile Titlului VII, Taxa pe valoarea adaugata, din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.
Art. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital mentioneaza:
(1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
a) deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila, in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
Normele metodologice date in aplicarea articolului respectiv, pct.78 mentioneaza:
(6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:
a) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei;
b) alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care nu dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere, precum si alocarea de servicii neutilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere;
c) in cazul bunurilor/serviciilor neutilizate la data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile care a aplicat regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, iar, in cazul serviciilor, in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile ca urmare a prevederilor art. 316 alin. (11) lit. f) si g) din Codul fiscal.
(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
(…..)
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
(…..)
f) perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
Astfel, in cazul bunurilor lipsa in gestiune se ajusteaza deducerea initiala pentru bunurile lipsa din alte cauze decat cele redate mai sus. Pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate nu se ajusteaza taxa dedusa daca se face dovada distrugerii. Distrugerea se poate efectua fie cu mijloace proprii, fie prin predarea catre unitati specializate.
Ajustarea taxei deductibile se inregistreaza prin formula contabila:
635 = 4426
Ajustarea taxei pe valoare adaugata se reflecta atat in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus cat si in Decontul de TVA, cod 300, la Randul “Regularizari taxa dedusa”, cu semnul minus.
In consecinta:
1. Daca marfa deteriorata se incadreaza in limitele stabilite de lege pentru perisabilitati, nu aveti obligatia ajustarii TVA.
Perisabilitatile se incadreaza in categoria cheltuielilor cu deductibilitate limitata conform art. 25, alin. (3) lit. d), fiind deductibile doar in limitele stabilite de organele de specialitate ale administratiei centrale, impreuna cu institutiile de specialitate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, iar partea care depaseste aceste limite este considerata cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit.
2. In cazul marfii deteriorate pentru care a expirat termenul de valabilitate sau aceasta a fost deteriorata si nu mai poate fi valorificata, sunt doua situatii:
2.1. Din punct de vedere al ajustarii TVA, nu se ajusteaza taxa deductibila daca sunt indeplinite in mod cumulativ conditiile:
- degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente.
Procesul verbal intocmit de Directia de Sanatate Publica ar trebui sa reprezinte dovada ca marfa are termenul de valabilitate expirat. Cauzele obiective care au dus la aceasta situatie consider ca va trebui sa le dovedeasca societatea (de exemplu: referate, note explicative, etc. care sa arate de ce a fost achizitionat un stoc ce nu s-a putut vinde in perioada de valabilitate).
- se face dovada ca bunurile au fost distruse.
2.2. In privinta impozitului pe profit, cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a acestor produse sunt nedeductibile fiscal, nefiind efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, conform art. 25 alin. 1 din Codul fiscal.
Totodata, conform art. 25, alin. (4) , lit. c) nu sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.
3. In privinta documentelor:
a) Se numeste o comisie de inventariere. Aceasta comisie va inventaria stocul de marfa deteriorata si va intocmi listele de inventariere care sa cuprinda: denumirea marfii/produsului; cantitatea; pretul unitar; valoarea de achizitie.
In procesul verbal privind rezultatele inventarierii se vor prezenta motivele pentru care este necesara scoaterea acestora din gestiune (deteriorare stocuri,termen de valabilitate expirat, cauze, etc).
Reprezentantul legal al societatii (directorul, administratorul) emite Decizia de valorificare a rezultatelor inventarului si dispune scoaterea din gestiune a marfurilor degradate.
b) Se intocmeste documentul Proces – verbal de declasare a unor bunuri materiale.
c) Este necesara existenta unei dovezi ca bunurile nu se mai intorc in circuitul economic. Aceasta ar putea sa fie un contract intocmit cu o societate de colectare si reciclare a deseurilor, sau alta forma de reciclare, dupa caz.
Bunurile degradate trebuie distruse si predate apoi catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza "Nu se factureaza, bunuri expirate/degradate calitativ/distruse, fara valorificare".
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Registrul Inventar pentru PFACe se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileVanzare sub pretul de achizitie. Ce implicatii fiscale apar?Divizare partiala - efecte fiscale si contabileArticole similare
Revista Romana de Fiscalitate nr. 40, Iunie 2009Cum faceti corectarea facturilor emise pentru aplicare masuri de simplificare?Vanzari sub pretul de cost. Ce implicatii fiscale apar?Servicii procesare - deseuri materiale. Recuperare prejudiciuRevista Romana de Fiscalitate nr. 34, decembrie 2009 - pagina 3Ultimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilorDecontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileFirme care acorda cadouri de Craciun clientilor. Care este tratamentul contabilPensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistiiArticole similare
Cum vor trece la IMPOZIT PE PROFIT firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului microValoarea de intrare a mijloacelor fixe va fi majorata de la 2.500 lei la 5.000 lei, dupa 9 ani de stagnarePFA profesie liberala. Cum facem amortizarea deductibila pentru un autovehicul?Calendar fiscal: Obligatii declarative cu termene in luna martie 2013Descoperiti cea mai usoara modalitate de a intelege toate aspectele fiscal-contabileUltimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau IMPOZIT PE PROFIT in 2025?Cheltuieli nedeductibile firme. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de sponsorizare?Microintreprindere. De cand trec la IMPOZIT PE PROFIT firmele care nu au depus la timp bilantulMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Firme care nu au depus la timp bilantul si au trecut la IMPOZIT PE PROFIT. Mai pot reveni la impozit micro?Articole similare
Lichidare microintreprindere. Inventariere si evaluare patrimoniu societate: Monografie contabilaDividende 2020. Ce impozit plateste un SRLIanuarie 2014: Ce declaratii fiscale depunem si pana la ce termen?Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului microModificari ale Codului fiscal privind CAS si CASSUltimele articole
Impozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest anFirmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroProiect: ANAF va ELIMINA Declaratia Unica estimativa. Cine este vizatMicrointreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Articole similare
Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate calitativ. Implicatii fiscaleCodul fiscal 2011 - Titlul V (partea a III-a)Documentar fiscal: Principalele modificari ale Codului fiscal si ale Ordonantei 8 din 2013Evidenta operatiunilor din sfera TVAStudiu de caz: Regimul de deducere a cheltuielilor in cazul persoanelor detasateUltimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?[INFOGRAFIC] Plafoane fiscale 2025: limitele care iti pot influenta afacereaFacturile simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-Factura incepand cu 2025SAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de stocuri si mijloace fixeGhid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleSfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA