Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Stocuri de marfa. Care este tratamentul fiscal?

07-Feb-2018
7451

In analiza de mai jos, o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si de TVA detine, in stocul de marfa, produse deteriorate.

Societatea doreste sa foloseasca o parte dintre acestea la repararea diverselor obiective detinute in patrimoniu, iar pe restul sa le scoata din gestiune.

Vom vedea care este tratamentul fiscal al acestor stocuri de marfa in ambele situatii, precum si implicatiile asupra TVA.

Iata raspunsul specialistului!

Regimul TVA trebuie tratat respectand prevederile Titlului VII, Taxa pe valoarea adaugata, din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Art. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital mentioneaza:

(1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:

a) deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze;
b) daca exista modificari ale elementelor luate in considerare pentru determinarea sumei deductibile, intervenite dupa depunerea decontului de taxa, inclusiv in cazurile prevazute la art. 287;
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate.

(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:

a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila, in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;

Normele metodologice date in aplicarea articolului respectiv, pct.78 mentioneaza:

(6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:

a) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei;
b) alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care nu dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere, precum si alocarea de servicii neutilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere;
c) in cazul bunurilor/serviciilor neutilizate la data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile care a aplicat regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, iar, in cazul serviciilor, in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile ca urmare a prevederilor art. 316 alin. (11) lit. f) si g) din Codul fiscal.

(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:

a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
(…..)
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
(…..)
f) perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.

Astfel, in cazul bunurilor lipsa in gestiune se ajusteaza deducerea initiala pentru bunurile lipsa din alte cauze decat cele redate mai sus. Pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate nu se ajusteaza taxa dedusa daca se face dovada distrugerii. Distrugerea se poate efectua fie cu mijloace proprii, fie prin predarea catre unitati specializate.

Ajustarea taxei deductibile se inregistreaza prin formula contabila:

635 = 4426

Ajustarea taxei pe valoare adaugata se reflecta atat in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus cat si in Decontul de TVA, cod 300, la Randul “Regularizari taxa dedusa”, cu semnul minus.

In consecinta:

1. Daca marfa deteriorata se incadreaza in limitele stabilite de lege pentru perisabilitati, nu aveti obligatia ajustarii TVA.

Perisabilitatile se incadreaza in categoria cheltuielilor cu deductibilitate limitata conform art. 25, alin. (3) lit. d), fiind deductibile doar in limitele stabilite de organele de specialitate ale administratiei centrale, impreuna cu institutiile de specialitate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, iar partea care depaseste aceste limite este considerata cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit.

2. In cazul marfii deteriorate pentru care a expirat termenul de valabilitate sau aceasta a fost deteriorata si nu mai poate fi valorificata, sunt doua situatii:

2.1. Din punct de vedere al ajustarii TVA, nu se ajusteaza taxa deductibila daca sunt indeplinite in mod cumulativ conditiile:

- degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente.

Procesul verbal intocmit de Directia de Sanatate Publica ar trebui sa reprezinte dovada ca marfa are termenul de valabilitate expirat. Cauzele obiective care au dus la aceasta situatie consider ca va trebui sa le dovedeasca societatea (de exemplu: referate, note explicative, etc. care sa arate de ce a fost achizitionat un stoc ce nu s-a putut vinde in perioada de valabilitate).

- se face dovada ca bunurile au fost distruse.

2.2. In privinta impozitului pe profit, cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a acestor produse sunt nedeductibile fiscal, nefiind efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, conform art. 25 alin. 1 din Codul fiscal.

Totodata, conform art. 25, alin. (4) , lit. c) nu sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.

3. In privinta documentelor:

a) Se numeste o comisie de inventariere. Aceasta comisie va inventaria stocul de marfa deteriorata si va intocmi listele de inventariere care sa cuprinda: denumirea marfii/produsului; cantitatea; pretul unitar; valoarea de achizitie.
In procesul verbal privind rezultatele inventarierii se vor prezenta motivele pentru care este necesara scoaterea acestora din gestiune (deteriorare stocuri,termen de valabilitate expirat, cauze, etc).
Reprezentantul legal al societatii (directorul, administratorul) emite Decizia de valorificare a rezultatelor inventarului si dispune scoaterea din gestiune a marfurilor degradate.

b) Se intocmeste documentul Proces – verbal de declasare a unor bunuri materiale.

c) Este necesara existenta unei dovezi ca bunurile nu se mai intorc in circuitul economic. Aceasta ar putea sa fie un contract intocmit cu o societate de colectare si reciclare a deseurilor, sau alta forma de reciclare, dupa caz.

Bunurile degradate trebuie distruse si predate apoi catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza "Nu se factureaza, bunuri expirate/degradate calitativ/distruse, fara valorificare".

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Stocuri de marfa. Care este tratamentul fiscal?":
Rating:

Nota: 3.71 din 7 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Premierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitol
    • Prim-ministrul Romaniei, Viorica Dancila, a anuntat luni, 18 februarie, ca a chemat la intrevederi pe toti ministrii din cabinetul sau pentru a discuta despre problemele ridicate de Ordonanta fiscala 114 si pentru a gasi solutiile care se impun. Prezent la cea de-a XXII-a sesiune ordinara a Adunarii generale a Asociatiei Comunelor din Romania (A.Co.R.), premierul a tinut sa precizeze ca, desi este foarte posibil ca OUG 114 sa se modifice, asta nu inseamna o “cedare” din partea...» citeste mai departe aici

  • Ai abonament la STB, dar nu il validezi cand urci in mijlocul de transport in comun? Poti fi amendat cu pana la 500 de lei
    • UPDATE! Noul Regulament de calatorie al STB (fost RATB) a fost aprobat, adoptat si a intrat in vigoare, fiind postat pe site-ul Societatii. Persoanele care au un abonament valabil, dar nu valideaza titlul de calatorie risca sa fie amendati cu pana la 500 de lei. Potrivit informatiilor furnizate de STB, constituie contraventie in domeniul Serviciului public de transport de persoane in regiunea Bucuresti-Ilfov si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei, functie de gravitate,...» citeste mai departe aici

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatii
    • Mai multi deputati PNL (si un candidat independent) au inregistrat in Senat o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Astfel, procedurile ar fi simplificate, astfel incat cei care nu-si platesc la timp amenzile sa poata fi obligati de autoritatile statului sa presteze munca in folosul comunitatii, in cuantumul amenzilor. Propunerea legislativa a fost inregistrata de curand la Senat pentru dezbatere. Actul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016