Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Transportul de marfa nu inseamna doar a deplasa bunurile, prin diferite mijloace de transport, de la un punct la altul. Acest proces implica si pregatirea mai multor documente, printre care si avizul de insotire a marfii, pentru ca transportul sa fie legal. In acest articol vom vedea cand este necesar si cum poate fi intocmit actul.
Avizul de insotire a marfii este documentul financiar-contabil utilizat in principal pentru insotirea bunurilor expediate in diverse scopuri, pe parcursul transportului.
Avizul de insotire este necesar in urmatoarele situatii:
Pentru a vedea intregul document, click AICI>>
Intrucat avizul de insotire a marfii este un document cu regim special intern de tiparire si numerotare, acesta se intocmeste prin procedurile proprii ale entitatii. Astfel, fiecare firma stabileste o procedura interna legata de numerotarea avizelor de insotire a marfii. Avizele pot fi intocmite electronic sau folosind formularele cu regim special.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Examen Consultant Fiscal 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Intocmirea avizului de insotire a marfii se face in doua sau mai multe exemplare, de catre unitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite de procedurile unitatii. Avizul se poate intocmi si pe baza dispozitiei de livrare, folosita pentru eliberarea din magazine a produselor, marfurilor sau a altor valori materiale destinate vanzarii, a bunurilor cedate cu titlu gratuit sau date pentru stimularea vanzarii (dupa caz) si sta la baza inregistrarii zilnice in fisa de magazine de catre gestionar, sau persoana desemnata, a cantitatilor de materiale intrate in gestiune si a inregistrarii in nota de receptie si constatare diferente a bunurilor materiale interne. Mentiuni ce pot sa apara pe aviz Se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit avizul de insotire a marfii si nu factura. In avizul de insotire a marfii se va mentiona Fara factura (dupa caz), atunci cand se face transfer intre gestiunile aceleasi unitati, dispersate teritorial, precum si in cazul transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, testare, premii, materiale promotionale etc.) Pentru avizul de insotire a marfii emis pe valori materiale trimise pentru prelucrarea la terti se face mentiunea Pentru prelucrare la terti.
Datele ce trebuie sa le contina un aviz de insotire a marfii sunt:
Avizul de intocmire a marfii este valabil pe durata transportului, insa pe document vor trebui trecute data si ora cand a plecat transportul.
Intervalul de timp pentru care va fi valabil documentul se va stabili totusi cu aproximatie, in functie de mijlocul de transport cu care se face transportul, dar si de distanta care urmeaza a fi parcursa.
Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii conforme cu Ordinul 1.447 din 2 mai 2023 este AICI. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, detalii>>
La pct. 11 din Anexa nr. 1, OMFP 2634/2015 Norme generale de intocmire si utilizare a documentellor financiar-contabile, se prevede ca:
“ In conditiile in care documentele financiar-contabile(documentele justificative si documentele contabile) sunt intocmite si preluate in contabilitate prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, semnatura nu constituie element obligatoriu. In astfel de situatii trebuie sa se stabileasca prin proceduri proprii modalitati de identificare a persoanelor care au initiat, dispus si aprobat, dupa caz, efectuarea operatiunilor respective.” Conform OG 17/2015, persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat si entitatile fara personalitate juridica NU mai au obligatia de a aplica stampila pe documentele depuse la institutiile statului. Conform art. V alin. (2) persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum si entitatile fara personalitate juridica nu au obligatia de a aplica stampila pe documente sau orice alte inscrisuri emise in relatia dintre acestea. Asadar, aplicarea stampilei nu mai este obligatorie incepand cu data de 23 iulie 2015. Desigur si prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, care se aplica de la 01.01.2016, se elimina obligatia stampilarii documentelor financiar-contabile. Prin urmare, semnarea si stampilarea avizelor de insotire a marfii nu este obligatorie, daca acestea sunt intocmite si preluate in contabilitate prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In manualul de proceduri contabile din cadrul societatii, trebuie sa se stabileasca prin proceduri proprii, modalitati de identificare a persoanelor care au initiat, dispus si aprobat, avizele respective.
In baza avizului, dupa expedierea marfii, se va intocmi factura aferenta acestuia. Emiterea facturii se face cel tarziu la data de 15 a lunii urmatoare intocmirii avizului, cu referire la avizul care o precede. Exista un formular cu regim special intern de tiparire si numerotare. In doua sau mai multe exemplare, de catre unitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale unitatii.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Profesie liberala. Aspecte contabile si fiscaleEvaluarea stocurilor: metode obligatorii de evaluareVouchere de vacanta. Care este tratamentul fiscal?Achizitie distribuire mostre. Inregistrari contabileDocumentele necesare pentru casarea mijloacelor fixe. Monografie contabilaUltimele articole
Ordinul 4058/2024. A fost introdus un nou act in Nomenclatorul documentelor financiar-contabileObiecte de inventar. Ce sunt, legislatie si ce trebuie sa stii despre casarea obiectelor de inventarSunt deductibile bonurile fiscale cu valori mai mici de 100 euro?Factura storno: ce este, in ce situatii ai nevoie de ea si studii de caz utileRegistrul inventar: Cum se completeaza documentul pentru PFA-uri si care este modelul utilizat in 2023?Articole similare
Documente care insotesc marfa pe timpul transportului. Ce alte obligatii are firma?Ce limite de sponsorizare exista pentru firmele platitoare de impozit pe venit?De la 1 ianuarie 2023 vor fi acordate amenzi de pana la 100.000 lei pentru incalcarea normelor privind transporturile de bunuri cu risc fiscalBunuri achizitionate cu tichete cadouSituatii obligatorii pentru intocmirea avizului de insotire a marfiiUltimele articole
Ordinul 4058/2024. A fost introdus un nou act in Nomenclatorul documentelor financiar-contabileE-Transport. Prin Ordinul 1337/2024 a fost aprobata NOUA procedura pentru E-TransportBunuri fara documente de provenienta. Din 11 noiembrie 2023 se aplica amenzi de pana la 30.000 lei pentru activitatile economice iliciteIn atentia firmelor! Finantele propun noi masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice iliciteRO e-Transport: NU vor fi monitorizate prin sistem vehiculele care au o masa mai mica de 2,5 tone, conform Ordinului 2545/2022Articole similare
Studiu de caz: Aviz insotire marfa in cadrul unei operatiuni de livrare bunuri de la furnizor catre destinatarul finalContabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economiciContabilitatea in partida simpla. Norme generale si registre obligatoriiElemente obligatorii factura in 2019, potrivit Codului FiscalEmitere aviz insotire a marfii ulterior facturarii. Analiza consultantUltimele articole
Obligativitatea de a intocmi aviz de insotire a marfii. Care sunt conditiile?Documente care insotesc marfa pe timpul transportului. Ce alte obligatii are firma?Sfaturi de la experti
Impactul depasirii plafonului si cesiunea partilor sociale asupra statutului de microintreprindere
Intrebare: Daca in cursul lunii august am depasit cifra de 500.000 euro verificand impreuna la cele 5 firme, trebuie sa modific vectorul la firmele 2 si 3 in platitor de impozit pe profit incepand cu trimestrul III (01.07.2024)? Sau, daca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Facturi primite de la furnizor cu cod de TVA anulat
Intrebare: Suntem un magazin alimentar si in luna august am efectuat mai multe achizitii de marfa de la un furnizor. In momentul achizitiilor din 03 si 10 august, furnizorul avea codul de TVA anulat (din oficiu) incepand cu data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA