Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aviz de insotire a marfii: ce reprezinta, cand este necesar si cum se poate intocmi documentul

13-Iul-2023
25781
Aviz de insotire a marfii: ce reprezinta, cand este necesar si cum se poate intocmi documentul

Transportul de marfa nu inseamna doar a deplasa bunurile, prin diferite mijloace de transport, de la un punct la altul. Acest proces implica si pregatirea mai multor documente, printre care si avizul de insotire a marfii, pentru ca transportul sa fie legal. In acest articol vom vedea cand este necesar si cum poate fi intocmit actul.

Ce reprezinta avizul de insotire a marfii?

Avizul de insotire a marfii este documentul financiar-contabil utilizat in principal pentru insotirea bunurilor expediate in diverse scopuri, pe parcursul transportului.

Cand este necesar avizul de insotire a marfii?

Avizul de insotire este necesar in urmatoarele situatii:

  • cand se efectueaza transportul marfii;
  • cand se intocmeste factura;
  • ca dispozitie de transfer a valorilor materiale dintr-o gestiune in alta, in diferite locatii ale aceleiasi unitati;
  • cand se gestioneaza stocurile, ca document de primire;
  • cand sunt descarcate din gestiune bunurile cedate cu titlu gratuit (conform Ordinului 3512/2008).

Model pentru avizul de insotire a marfii

Pentru a vedea intregul document, click AICI>>

Cum si de cine se intocmeste avizul de insotire a marfii?

Intrucat avizul de insotire a marfii este un document cu regim special intern de tiparire si numerotare, acesta se intocmeste prin procedurile proprii ale entitatii. Astfel, fiecare firma stabileste o procedura interna legata de numerotarea avizelor de insotire a marfii. Avizele pot fi intocmite electronic sau folosind formularele cu regim special.


Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii conforme cu Ordinul 1.447 din 2 mai 2023 este AICI. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, detalii>>

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Deductibilitatea cheltuielilor cu leasingul auto pentru PFA Pentru un PFA, profesie liberala, va rog sa imi spuneti din punctul de vedere al impozitului pe venit daca cheltuielile cu rata si dobanda de la un contract de leasing pentru...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Operatiuni din strainatate. Coduri TVA in SAF-T In ce sectiune din declaratia SAF-T vor trebui declarate facturile emise de societatea din Romania pe codul fiscal detinut de societate in Cehia/Slovacia? Vor avea o codificare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Bunuri primite gratuit, declarare transport in e-Factura Firma noastra primeste din Cehia 10 bucati dintr-un profil avand cantitatea totala de 4500 Kg. Aceste profile vor fi incarcate intr-un tir unde mai avem alte cateva tone de tabla....citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Imprumutuile intre firme O societate cu raspundere limitata poate credita o alta societate cu raspundere limitata? Dar in cazul in care cele doua societati sunt afiliate?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Deductibilitate impozit auto Societatea vinde un autoturism din parcul auto propriu la sfarsitul lunii decembrie 2024. ln ianuarie 2025 la scoaterea din evidenta a autoturismului de la autoritatile locale,...citeste mai mult

Intocmirea avizului de insotire a marfii se face in doua sau mai multe exemplare, de catre unitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite de procedurile unitatii. Avizul se poate intocmi si pe baza dispozitiei de livrare, folosita pentru eliberarea din magazine a produselor, marfurilor sau a altor valori materiale destinate vanzarii, a bunurilor cedate cu titlu gratuit sau date pentru stimularea vanzarii (dupa caz) si sta la baza inregistrarii zilnice in fisa de magazine de catre gestionar, sau persoana desemnata, a cantitatilor de materiale intrate in gestiune si a inregistrarii in nota de receptie si constatare diferente a bunurilor materiale interne. Mentiuni ce pot sa apara pe aviz Se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit avizul de insotire a marfii si nu factura. In avizul de insotire a marfii se va mentiona Fara factura (dupa caz), atunci cand se face transfer intre gestiunile aceleasi unitati, dispersate teritorial, precum si in cazul transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, testare, premii, materiale promotionale etc.) Pentru avizul de insotire a marfii emis pe valori materiale trimise pentru prelucrarea la terti se face mentiunea Pentru prelucrare la terti.

Ce date trebuie sa contina avizul de insotire a marfii?

Datele ce trebuie sa le contina un aviz de insotire a marfii sunt:

  • seria si numarul avizului;
  • data emiterii;
  • datele de identificare ale furnizorului: denumirea societatii, adresa, CUI;
  • datele de identificare ale cumparatorului: denumirea societatii, adresa, CUI;
  • denumirea, cantitatea si pretul bunurilor livrate (dupa caz);
  • date privind expeditia: numele delegatului, seria si numarul cartii de identitate/buletin, mijloc de transport, ora efectuarii expeditiei;
Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii conforme cu Ordinul 1.447 din 2 mai 2023 este AICI. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, detalii>>
  • data primirii in gestiune si semnatura gestionarului primitor.

Care este valabilitatea avizului de intocmire a marfii?

Avizul de intocmire a marfii este valabil pe durata transportului, insa pe document vor trebui trecute data si ora cand a plecat transportul.

Intervalul de timp pentru care va fi valabil documentul se va stabili totusi cu aproximatie, in functie de mijlocul de transport cu care se face transportul, dar si de distanta care urmeaza a fi parcursa.
Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii conforme cu Ordinul 1.447 din 2 mai 2023 este AICI. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, detalii>>

Mai este obligatorie semnarea si stampilarea avizului de insotire a marfii?

La pct. 11 din Anexa nr. 1, OMFP 2634/2015 Norme generale de intocmire si utilizare a documentellor financiar-contabile, se prevede ca:

“ In conditiile in care documentele financiar-contabile(documentele justificative si documentele contabile) sunt intocmite si preluate in contabilitate prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, semnatura nu constituie element obligatoriu. In astfel de situatii trebuie sa se stabileasca prin proceduri proprii modalitati de identificare a persoanelor care au initiat, dispus si aprobat, dupa caz, efectuarea operatiunilor respective.” Conform OG 17/2015, persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat si entitatile fara personalitate juridica NU mai au obligatia de a aplica stampila pe documentele depuse la institutiile statului. Conform art. V alin. (2) persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum si entitatile fara personalitate juridica nu au obligatia de a aplica stampila pe documente sau orice alte inscrisuri emise in relatia dintre acestea. Asadar, aplicarea stampilei nu mai este obligatorie incepand cu data de 23 iulie 2015. Desigur si prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, care se aplica de la 01.01.2016, se elimina obligatia stampilarii documentelor financiar-contabile. Prin urmare, semnarea si stampilarea avizelor de insotire a marfii nu este obligatorie, daca acestea sunt intocmite si preluate in contabilitate prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In manualul de proceduri contabile din cadrul societatii, trebuie sa se stabileasca prin proceduri proprii, modalitati de identificare a persoanelor care au initiat, dispus si aprobat, avizele respective.

Cum se face facturarea avizului de insotire a marfii

In baza avizului, dupa expedierea marfii, se va intocmi factura aferenta acestuia. Emiterea facturii se face cel tarziu la data de 15 a lunii urmatoare intocmirii avizului, cu referire la avizul care o precede. Exista un formular cu regim special intern de tiparire si numerotare. In doua sau mai multe exemplare, de catre unitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale unitatii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica 2025. ANAF actualizeaza formularul in conditile aparitiei OUG 156/2024

    • Si in 2025 declaratia unica va fi modificata de ANAF, de data aceasta, schimbarile aparand in urma OUG 156/2024. Prin acest act normativ a fost prelungita aplicarea sumei netaxabile de 300 lei din salariul minim, dar si eliminarea anumitor facilitati fiscale pentru persoanele fizice desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, sau in sectorul de constructii/agricol si in industria alimentara.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016