Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

RO e-Transport: NU vor fi monitorizate prin sistem vehiculele care au o masa mai mica de 2,5 tone, conform Ordinului 2545/2022

09-Feb-2023
2003
RO e-Transport: NU vor fi monitorizate prin sistem vehiculele care au o masa mai mica de 2,5 tone, conform Ordinului 2545/2022

Procedura privind utilizarea sistemului RO e-Transport a fost modificata si actualizata prin Ordinul 2545/2022. Printre noutaai se numara si faptul ca nu vor fi monitorizate prin sistem vehiculele care au o masa mai mica de 2,5 tone.

 

RO e-Transport in 2023 noutati

 

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

 

Au aparut noutati privind sistemul RO e-Transport in 2023 si aveti mai multe OBLIGATII in relatia cu ANAF. TOT ce trebuie sa stiti, vedeti AICI»

 

Utilizarea sistemului RO e-Transport

 

Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Transport, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV), in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit, cu respectarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica.

Categoriile de operatiuni de transport al bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national sunt:

a) transportul bunurilor provenite din achizitii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
b) transportul bunurilor care fac obiectul livrarilor intracomunitare de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;

c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de export situat pe teritoriul national sau pana la punctul rutier de trecere a frontierei, dupa caz;

e) transportul bunurilor apartinand unor operatori economici diferiti intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare;
f) transportul bunurilor reprezentand transferul intre gestiunile unui operator economic intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national; g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national;

Au aparut noutati privind sistemul RO e-Transport in 2023 si aveti mai multe OBLIGATII in relatia cu ANAF. TOT ce trebuie sa stiti, vedeti AICI»

h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport, pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;

i) transportul pe teritoriul national al bunurilor returnate, care nu au facut obiectul receptiei, intre operatori economici diferiti sau intre un operator economic si o persoana fizica;
j) transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 270 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

Cine este obligat sa declare in RO e-Transport

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
f) prestatorului de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
g) beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
h) clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
i) furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.

Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul utilizeaza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:

a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO e- Transport, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);

b) utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor, parte a Sistemului RO e-Transport, prevazuta la art. 4 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.

Documentatia tehnica pentru microservicii si aplicatia sunt disponibile la adresa web https://mfinante.gov.ro/ro/web/etransport.

In urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.

Date declarate in Sistemul RO e-Transport

In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.

In cazul in care documentele detinute de catre depozitar, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri, nu contin date pentru incadrarea bunurilor transportate in una dintre categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, depozitarul are obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei de bunuri, cu exceptia datelor referitoare la categoria de bunuri, codurile N.C., greutatea neta si valoarea bunurilor transportate.

Sistemul RO e-T ransport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.

In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.

Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuat in sistem grupaj se detine un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport.

La stabilirea masei brute totale a bunurilor care fac obiectul unei partide de bunuri pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport se iau in considerare si ambalajele necesare comercializarii si transportului bunurilor.

Stabilirea valorii totale a bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul transportului declarat in Sistemul RO e-Transport va avea in vedere:

a) valoarea bunurilor transportate nu include TVA;

b) in cazul tranzactiilor comerciale decontate in valuta, conversia in lei se va face la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei valabil la data declararii transportului in Sistemul RO e-Transport;

c) in functie de tipul tranzactiei declarate in Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscuta potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, dupa caz, la momentul declararii.

In cazul transportului bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul exportului prin intermediul unui birou vamal de export situat in alt stat membru al Uniunii Europene, transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat se declara pentru parcursul de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania.

In situatia in care bunurile cu risc fiscal ridicat nu au fost receptionate sau au fost receptionate partial de beneficiarul/destinatarul mentionat in Sistemul RO e- Transport la momentul obtinerii codului UIT, bunurile nereceptionate vor reveni la expeditor in baza codului UIT initial. Returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre partea care returneaza bunurile cu risc fiscal ridicat.

Dupa receptionarea bunurilor returnate in cazul in care obligatia de declarare revine furnizorului sau dupa neefectuarea receptiei in cazul in care obligatia de declarare revine beneficiarului, declarantul va mentiona returul in zona "Confirmare Transport" a aplicatiei informatice RO e-Transport, selectand optiunea "Infirmat" sau "Confirmat Partial", urmat de mentionarea cantitatilor returnate in campul de date "Comentariu confirmare". Datele referitoare la retur vor fi mentionate in Sistemul RO e-Transport in perioada termenului de valabilitate a codului UIT.

In cazul in care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt transportate la nivel national cu mijloace de transport apartinand mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier, in Sistemul RO e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situatie in care locul de incarcare, respectiv descarcare, va fi considerat locul in care mijlocul de transport rutier va prelua sau preda, dupa caz, bunurile transportate.


Au aparut noutati privind sistemul RO e-Transport in 2023 si aveti mai multe OBLIGATII in relatia cu ANAF. TOT ce trebuie sa stiti, vedeti AICI»

Pentru declararea transportului bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer sau transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului, declarantii vor selecta in aplicatia informatica RO e-Transport optiunea de transport similara in campul de date "Tip operatiune", urmata de selectia in campul de date "Scopul Operatiunii" a unei optiuni in concordanta cu destinatia bunurilor transportate.

Valabilitate cod UIT

Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.

In situatia in care, in mod exceptional, transportul declarat in Sistemul RO e- Transport nu este finalizat in termenul de valabilitate a codului UIT declarantul va infirma transportul in Sistemul RO e-Transport si va relua operatiunea de declarare a transportului si obtinere a unui nou cod UIT.

Astfel, dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, in intervalul de valabilitate a codului UIT, declarantul poate selecta in zona "Confirmare Transport" a aplicatiei RO e-Transport optiunea "Infirmat", mentionand cauza in campul de date "Comentariu confirmare", urmand ca pentru respectivul transport sa fie obtinut un nou cod UIT in functie de noile date.

In perioada celor 3 zile calendaristice, dar nu mai tarziu de punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, datele declarate in Sistemul RO e- Transport pot fi modificate cu pastrarea codului UIT initial.

Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prin utilizarea mijloacelor de identificare electronica se face prin transmiterea unui fisier XML.

Dupa transmiterea fisierului XML, Sistemul RO e-Transport efectueaza, in mod automat, urmatoarele operatiuni:

a) verificari si validari privind structura si sintaxa; b) verificari semantice.

In situatia in care nu sunt identificate erori, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care atesta primirea declaratiei in Sistemul RO e-Transport. Exemplarul original al declaratiei se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care este pus la dispozitia declarantului sub forma unui fisier arhiva de tip zip.

In situatia in care sunt identificate erori, declaratia nu se considera transmisa in sistem, declarantul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate, insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.

Fisierele vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pe o perioada de 60 de zile de la momentul generarii, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la cerere.

Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se pun la dispozitia partii implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat, persoane din Romania, altele decat declarantul, urmatoarele date: declarantul, transportatorul, beneficiarul, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT.

Daca, cu ocazia constatarii contraventiei, este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi egala cu valoarea bunurilor cu risc fiscal ridicat nedeclarate in Sistemul RO e- Transport inscrisa in documentele justificative prezentate.

Daca, cu ocazia constatarii contraventiei, nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi stabilita in functie de valoarea unitara a bunurilor cu risc fiscal ridicat din precedenta tranzactie cu produse similare. Prin tranzactie cu produse similare se intelege precedenta achizitie atunci cand obligatia de declarare revine beneficiarului, respectiv precedenta livrare atunci cand obligatia de declarare revine furnizorului.

In situatia in care, cu ocazia constatarii contraventiei, nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii si contravenientul nu are achizitii/livrari de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinata pe baza valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in Sistemul RO e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeasi pozitie tarifara. in situatia in care in saptamana anterioara nu au fost declarate in Sistemul RO e-Transport bunuri din aceeasi pozitie tarifara, perioada de referinta va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor produse similare declarate in Sistemul RO e-Transport.

Daca nu sunt intrunite conditiile, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscate va fi determinata pe baza valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate in saptamana anterioara in functie de datele existente in sistemul de evidenta vamal informatic integrat vamal. Perioada de determinare a valorii medii unitare a bunurilor cu risc fiscal ridicat va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor produse similare.

Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole

Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare, precum si transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.

Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole vegetale, respectiv:

(1) Produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare, provenite din exploatatiile agricole, se pot transporta de la punctele de recoltare la spatiile de depozitare proprii ale exploatatiilor agricole in cauza, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat.

(2) Produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare de pe teritoriul exploatatiilor agricole se pot transporta direct de la punctele de recoltare la bazele de receptie/depozitare ale unitatilor de procesare, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a copiei contractului incheiat intre producatorul agricol si procesatorul in cauza si a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat.

(3) Produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare pe teritoriul exploatatiilor agricole se pot transporta de la punctele de recoltare la alte spatii de depozitare decat cele proprii exploatatiei agricole sau la alte puncte de descarcare autorizate in vederea depozitarii sau comercializarii, in limita unei distante de maximum 70 km de la locul de incarcare, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.

ANAF reaminteste faptul ca obligatia de declarare a transporturilor de produse cu risc fiscal ridicat a intervenit incepand cu 1 iulie 2022, constatarea contraventiilor si aplicarea eventualelor sanctiuni se face incepand cu data de 1 ianuarie 2023.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "RO e-Transport: NU vor fi monitorizate prin sistem vehiculele care au o masa mai mica de 2,5 tone, conform Ordinului 2545/2022":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016