Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Elemente obligatorii factura in 2019, potrivit Codului Fiscal

16-Ian-2019
46088

"Este obligatorie completarea informatiilor privind expeditia: date delegat, mijloc de transport pe avizul de insotire si pe factura (in cazul in care livrarea nu s-a facut pe baza avizului)?


Este obligatorie semnarea si stampilarea avizelor de insotire a marfii?", acestea sunt intrebarile, adresate de unul dintre cititorii nostri, care au stat la baza analizei propuse astazi de unul dintre expertii nostri.

Raspunsul specialistului

Pct. 24 din anexa nr.1 la O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile mentioneaza ca: "Entitatile vor asigura un regim intern de numerotare a documentelor financiar-contabile, astfel:
- persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna, prin decizie interna scrisa, o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente;
- fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secvential(a), stabilit(a) de entitate. In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.;
- entitatile vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document;"

Potrivit art. 319, alin. (20) al Codului fiscal, factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:

a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;


b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;

e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 316, ale reprezentantului fiscal;
f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;
g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 316 ale reprezentantului fiscal;

h) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 266 alin. (3) in definirea bunurilor, in cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret, in cazul in care acestea nu sunt incluse in pretul unitar;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;
k) In cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si in contul furnizorului, mentiunea "autofactura;"
l) In cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;

m) In cazul in care clientul este persoana obligata la plata TVA, mentiunea "taxare inversa";
n) In cazul in care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, mentiunea "regimul marjei - agentii de turism";
o) daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, una dintre mentiunile "regimul marjei - bunuri second-hand", "regimul marjei - opere de arta" sau "regimul marjei - obiecte de colectie si antichitati", dupa caz;
p) In cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, mentiunea "TVA la incasare";
r) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeasi operatiune. 

(21) Facturile emise in sistem simplificat in conditiile prevazute la alin. (12) si (13) trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
e) In cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura in conformitate cu prevederile alin. (2), o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica.

Dupa cum se observa, numele-prenumele delegatului si mijlocul de transport nu mai constituie elemente obligatorii in completarea facturii la fel ca si semnatura si stampila furnizorului.

Avizul de insotire a marfii este un document financiar-contabil cu o utilizare complexa, care include in principal insotirea bunurilor expediate in diverse scopuri, pe timpul transportului acestora.

Conform O.M.F.P. nr. 2634/2015, care reglementeaz acest document contabil, avizul serveste ca:
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz (in cazul bunurilor livrate in cadrul unei operatiuni de vanzare - cumparare, atunci cand furnizorul nu are posibilitatea de a emite factura, aceasta urmand sa fie intocmita ulterior);
- dispozitie de transfer a valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati;
- document de primire în gestiune;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.

In toate situatiile este necesara mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit avizul de insotire a marfii si nu factura.

Avizul de insotire a marfii este reglementat ca document cu regim special intern de tiparire si numerotare, prin urmare fiecare firma trebuie sa stabileasca o procedura interna privind numerotarea avizelor de insotire a marfii.

Ca si factura, un aviz de insotire a marfii intocmit corect trebuie sa cuprinda cateva informatii obligatorii, dupa cum urmeaza:
- seria si numarul avizului;
- data emiterii;
- datele de identificare ale furnizorului: denumire societate, adresa, CUI;
- datele de identificare ale cumparatorului: denumire societate, adresa, CUI;
- denumirea, cantitatea si pretul bunurilor livrate, dupa caz.

In concluzie, atat pentru facturi cat si pentru avizele de expeditie, numele-prenumele delegatului si mijlocul de transport nu mai constituie elemente obligatorii in completarea acestora la fel ca si semnatura si stampila furnizorului.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016