Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Stocuri degradate si vanzare stocuri degradate. Ce implicatii fiscale apar?

02-Iun-2014
4146
Stabilim care sunt documentele necesare si eventualele implicatiile fiscale (TVA , impozit pe profit) pentru:

a) declasarea stocurilor degradate
b) vanzarea sub pretul de achizitie costul de productie a stocurilor nedegradate, dar care nu se mai folosesc (nu mai exista comenzi pentru produsele finite existente in stoc sau pentru materia prima utilizata la producerea unor produse finite pentru care nu mai avem comenzi).

Incepand cu 1 ianuarie 2014, Codul fiscal prevede la art 148 faptul ca nu se ajusteaza deducerea initiala a TVA in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in condițiile in care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare.

In cazul bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, nu se ajusteaza taxa deductibila daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente (in aceasta categorie sunt incluse şi produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii); şi
contribuabilul face dovada ca bunurile respective au fost distruse.

Scoaterea din evidenta a stocurilor deteriorate, care nu mai pot fi utilizate in activitatea economica, se poate efectua in urma operatiunii de inventariere in urma careia se constata deteriorarea acestora. Avand la baza propunerea de casare a stocurilor exprimata de catre comisia de inventariere, se intocmeste un proces verbal pentru scoaterea acestora din evidenta. In continutul procesului verbal veti prezenta cauzele obiective care au condus la degradare şi orice alte informatii considerati a fi relevante in acest sens.

Dovada conform careia bunurile au fost distruse poate fi reprezentata de contractul incheiat cu o societate specializata in colectarea deseurilor, precum si de alte documente din care sa reiasa transmiterea bunurilor in vederea distrugerii (aviz de insotire a marfurilor, proces verbal de predare etc.).

Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a imobilizărilor corporale constatate lipsă din gestiune sau degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si TVA aferenta sunt considerate nedeductibile. Astfel, retineti faptul ca daca pentru astfel de bunuri există contracte de asigurare, atunci cheltuielile sunt deductibile.

Stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora se recunosc in categoria cheltuielilor deductibile, daca acestea se gasesc situate in zone declarate afectate de calamitati naturale sau de alte cauze de forta majora

2. Conform art 16 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:

"Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat".

Conform art 17 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:

"Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare".
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, in cazul in care este indeplinita una din conditiile prevazute de art 16 lit. a) - c), e) - i din OG 99/2000, legea nu interzice vanzarile la un pret egal sau inferior costului de achizitie.

In schimb, preturile practicate in relatiile comerciale trebuie sa reflecte continutul economic al tranzactiilor efectuate si sa fie in concordanta cu preturile pietei la momentul respectiv, nu trebuie sa fie folosite pentru diminuarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat (TVA, impozit profit).

Cu ocazia unei inspectiei fiscale, daca se constata ca in tranzactiile comerciale s-au practicat preturi incorecte, in scopul diminuarii obligatiilor fiscale, echipa de inspectie poate stabili obligatii fiscale suplimentare in sarcina societatii comerciale, conform art 11 alin (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:

"La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei".

Practicarea unor preturi de vanzare sub pretul de cost constituie o forma de concurenta neloiala (dumping), putand fi interpretata de organele de inspectie fiscala ca o practica de evaziune fiscala prin declararea unor impozite si taxe mai mici la bugetul de stat.

Conform art 6 alin (1) lit e din Legea 21/1996 - legea concurentei:

"Este interzisa folosirea in mod abuziv de catre una sau mai multe intreprinderi a unei pozitii dominante detinute pe piata romaneasca sau pe o parte substantiala a acesteia. Aceste practici abuzive pot consta in special in:

e) practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de ruinare, in scopul inlaturarii concurentilor, ori vanzarea la export sub costul de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor preturi majorate consumatorilor interni"

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Stocuri degradate si vanzare stocuri degradate. Ce implicatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.