Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stocuri degradate si vanzare stocuri degradate. Ce implicatii fiscale apar?

02-Iun-2014
10940
Stabilim care sunt documentele necesare si eventualele implicatiile fiscale (TVA , impozit pe profit) pentru:

a) declasarea stocurilor degradate
b) vanzarea sub pretul de achizitie costul de productie a stocurilor nedegradate, dar care nu se mai folosesc (nu mai exista comenzi pentru produsele finite existente in stoc sau pentru materia prima utilizata la producerea unor produse finite pentru care nu mai avem comenzi).

Incepand cu 1 ianuarie 2014, Codul fiscal prevede la art 148 faptul ca nu se ajusteaza deducerea initiala a TVA in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in condițiile in care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare.

In cazul bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, nu se ajusteaza taxa deductibila daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:

degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente (in aceasta categorie sunt incluse şi produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii); şi
contribuabilul face dovada ca bunurile respective au fost distruse.

Scoaterea din evidenta a stocurilor deteriorate, care nu mai pot fi utilizate in activitatea economica, se poate efectua in urma operatiunii de inventariere in urma careia se constata deteriorarea acestora. Avand la baza propunerea de casare a stocurilor exprimata de catre comisia de inventariere, se intocmeste un proces verbal pentru scoaterea acestora din evidenta. In continutul procesului verbal veti prezenta cauzele obiective care au condus la degradare şi orice alte informatii considerati a fi relevante in acest sens.

Dovada conform careia bunurile au fost distruse poate fi reprezentata de contractul incheiat cu o societate specializata in colectarea deseurilor, precum si de alte documente din care sa reiasa transmiterea bunurilor in vederea distrugerii (aviz de insotire a marfurilor, proces verbal de predare etc.).

Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a imobilizărilor corporale constatate lipsă din gestiune sau degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si TVA aferenta sunt considerate nedeductibile. Astfel, retineti faptul ca daca pentru astfel de bunuri există contracte de asigurare, atunci cheltuielile sunt deductibile.

Stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora se recunosc in categoria cheltuielilor deductibile, daca acestea se gasesc situate in zone declarate afectate de calamitati naturale sau de alte cauze de forta majora

2. Conform art 16 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:

"Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat".

Conform art 17 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:

"Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare".
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, in cazul in care este indeplinita una din conditiile prevazute de art 16 lit. a) - c), e) - i din OG 99/2000, legea nu interzice vanzarile la un pret egal sau inferior costului de achizitie.

In schimb, preturile practicate in relatiile comerciale trebuie sa reflecte continutul economic al tranzactiilor efectuate si sa fie in concordanta cu preturile pietei la momentul respectiv, nu trebuie sa fie folosite pentru diminuarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat (TVA, impozit profit).

Cu ocazia unei inspectiei fiscale, daca se constata ca in tranzactiile comerciale s-au practicat preturi incorecte, in scopul diminuarii obligatiilor fiscale, echipa de inspectie poate stabili obligatii fiscale suplimentare in sarcina societatii comerciale, conform art 11 alin (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:

"La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei".

Practicarea unor preturi de vanzare sub pretul de cost constituie o forma de concurenta neloiala (dumping), putand fi interpretata de organele de inspectie fiscala ca o practica de evaziune fiscala prin declararea unor impozite si taxe mai mici la bugetul de stat.

Conform art 6 alin (1) lit e din Legea 21/1996 - legea concurentei:

"Este interzisa folosirea in mod abuziv de catre una sau mai multe intreprinderi a unei pozitii dominante detinute pe piata romaneasca sau pe o parte substantiala a acesteia. Aceste practici abuzive pot consta in special in:

e) practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de ruinare, in scopul inlaturarii concurentilor, ori vanzarea la export sub costul de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor preturi majorate consumatorilor interni"

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016