Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incetare de activitate. Finantele te impoziteaza, nu stiai?!

15-Feb-2011
3518
Prin OUG nr. 117/2010 de modificare a Codului fiscal, la articolul 82, dupa alineatul (7) s-au introdus doua noi alineate, cu urmatorul cuprins:

"(8) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau venituri din activitati agricole si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent o declaratie, insotita de documente justificative, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului, in vederea recalcularii platilor anticipate.

(9) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (8) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."

Ordinul specificat in alin. (9) e inutil, dupa parerea mea.
Si aceasta pentru ca instantele s-au exprimat limpede si des in acest sens.

Spre exemplu, intr-un caz s-a aratat ca ?Administratia financiara locala l-a informat pe reclamant, beneficiar al unei autorizatii de functionare ca taximetrist, ca poate sa intrerupa sau sa suspende aceasta activitate in masura in care formuleaza o cerere in acest sens si depune autorizatia. Reclamantul nu s-a conformat unor asemenea cerinte, iar sustinerea ca in perioada aprilie-noiembrie 2002 a fost angajat ca salariat, nu constituie prin ea insasi un motiv de scutire la plata impozitului, de vreme ce a continuat sa beneficieze de autorizatia de functionare ca taximetrist, activitate pe care, de altfel, putea sa o desfasoare si dupa program1?.

Intr-un caz, un contribuabil a aratat ca, deoarece a renuntat la activitatea de pescuit de ani buni, nu mai trebuia sa fie impozitat.

Numai ca, contribuabilul uitase sa declare suspendarea/incetarea activitatii si la Fisc.
Instanta a fost transanta: ?Conform prevederilor legale de la acea data, autorizatia pentru desfasurarea de catre persoane fizice a unor activitati economice in mod independent se elibereaza la cerere de catre primarii comunelor, oraselor, municipiilor, pe a caror raza teritoriala isi au domiciliul persoanele fizice.

Dupa obtinerea autorizatiei, asociatiile familiale si persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sunt obligate sa se inregistreze la Registrul Comertului si la organele fiscale teritoriale, conform reglementarilor legale in vigoare. Pe cale de consecinta, intimatul-reclamant era obligat sa faca un asemenea demers, iar organele fiscale teritoriale au procedat in mod corect atunci cand au emis din oficiu decizia de impunere privind venitul din activitati independente, deoarece intimatul-reclamant nu a depus declaratii fiscale pentru anul 2003, respectandu-se dispozitiile art. 80 alin. (4) din O.G. nr. 92/2003 (Codul de procedura fiscala)2, in sensul ca nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale prin estimarea bazei de impunere.

De mentionat si faptul ca nu s-a facut dovada anularii autorizatiei pentru perioada supusa impozitarii, anularea acestui act avand loc abia la data de 3 noiembrie 2004.
De remarcat, totodata, ca existenta autorizatiei de functionare ii permitea intimatului-reclamant sa desfasoare in continuare aceasta activitate, neavand relevanta depozitiile martorilor audiati in cauza?3.

Instantele sunt lamurite, asadar, aplicand prevederi legale coroborate.
Si atunci, la ce bun Ordinul?
Ca sa ?clarifice?, veti vedea.

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

-------------------------
1 Curtea de Apel Pitesti, sectia comerciala si de contencios administrativ, decizia nr. 440/R/CONT din 8 octombrie 2004, in Curtea de Apel Pitesti, Buletinul jurisprudentei ? 2004, Ed. C. H. Beck, 2005, pag. 83.
In prezent art. 83 alin. (4).
3 C. Ap. Bucuresti, sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 1410 din 29 septembrie 2005, in Horatiu Patrascu, Culegere de practica judiciara in materie fiscala, Editura Wolters Kluwer, Romania, 2009, pag. 114-116.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016