Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract de comodat cu salariatul pentru transport la si de la locul de munca. Implicatii fiscale

29-Aug-2019
2297

Activitatea de productie a unei firme este deservita de salariati care locuiesc atat in localitate, cat si in afara localitatii. Intrucat din unele localitati nu exista transport in comun si nici firma nu le poate pune la dispozitie masini, acestia vin cu propriile masini si firma le deconteaza cheltuielile de carburant in limita unui consum de 7.5l /100 km. Pentru aceasta,s-a incheiat cu ei un act aditional la contractul de munca prin care firma se angajeaza sa suporte cheltuielile cu combustibilul la si de la locul de munca. Ar mai trebui sa se incheie cu ei si un contract de comodat? Ce implicatii ar avea acest lucru? mai trebuie suportate si alte cheltuieli, ca de exemplu: ITP, revizii, impozit auto?

Specialistul raspunde

La nivelul persoanei fizice, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului astfel cum este prevazut in contractul de munca va reprezenta venit neimpozabil, potrivit art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal. Angajatorul poate asadar, decide cu privire la decontarea contravalorii transportului salariatului si la stabilirea mecanismului de stabilire al nivelului decontat, considerand contavaloarea drept venit neimpozabil la nivelul salariatului, in masura in care vizeaza transportul la si de la locul de munca si facilitatea este cuprinsa in contractul de munca aplicabil.

Si din punctul de vedere al contributiilor sociale obligatorii, tratamentul fiscal este acelasi, aceste beneficii fiind exceptate de la plata CAS, potrivit art. 142 lit. b) din Codul fiscal, CASS potrivit art. 157 alin. (2) din Codul fiscal (in masura in care nu sunt incluse in categoria personalului monahal al cultelor recunoscute, aflat in evidenta Secretariatului de Stat pentru Culte, potrivit art. 157 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal) si CAM potrivit art. 220 4 alin. (2) dinCodul fiscal.

In cazul analizat, este asadar important ca acest beneficiu acordat de angajator, concretizat in suportarea contravaloarii transportului la si de la locul de munca al salariatului, sa fie inclus in prevederile contractului de munca aplicabil, pentru aplicarea tratament fiscal prevazut de art. 76 alin. (4) lit. a) dinCodul fiscal.

In masura in care in contractul de munca aplicabil este prevazuta posibilitatea suportarii contravaloarii transportului la si de la locul de munca al salariatului cu vehiculul propriu, acest beneficiu va reprezenta venit neimpozabil la nivelul salariatului, neconcretizandu-se intr-un avantaj impozabil.

Precizam ca in ceea ce priveste impozitul pe profit, potrivit art. 25 alin. (2) din Codul fiscal, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit Titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor cu deductibilitate limitata si a celor nedeductibile reglementate la alin. (3) si (4) al aceluiasi articol. In aplicarea prevederilor art. 25 alin. (2) din Codul fiscal, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor, astfel cum sunt definite potrivit Titlului IV „Impozitul pe venit” din Codul fiscal, sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, indiferent de regimul fiscal aplicabil acestora la nivelul persoanei fizice.

De asemenea, potrivit art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 4 din Codul fiscal, intra in categoria cheltuielilor sociale deductibile in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii acele cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern.

Asa cum se precizeaza si la pct. 15 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, cheltuielile efectuate in baza contractului colectiv de munca ce intra sub incidenta prevederilor art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, sunt cheltuielile de natura sociala stabilite in cadrul contractelor colective de munca la nivel national, de ramura, grup de unitati si unitati, altele decat cele mentionate in mod expres in cadrul art. 25 alin. (3) lit. b) dinCodul fiscal. Asadar, chiar daca sunt stabilite potrivit contractelor colective de munca, relevant pentru calificare unei cheltuieli drept deductibile in limita unei cote de pana la 5% este caracterul social al cheltuielii efectuate de angajator si prevazute in contractul colectiv de munca/regulamentul intern.

Avand in vedere si natura celorlalte cheltuieli incluse in categoria celor sociale prevazute la pct. 1 – 3 de la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, contravaloarea transportului la si de la locul de munca poate fi considerata o cheltuiala sociala in masura in care efectuarea ei se realizeaza in baza contractului colectiv de munca sau a regulamentui intern.

In masura in care persoana juridica incheie un contract de comodat cu salariatii, vehiculele urmeaza a fi considerate fiind in folosinta angajatorului, aceasta putand deconta in limita a 50% combustibilul utilizat de catre salariati in cazul transportului acestora la si de la locul de munca, in cazul in care este supus impozitului pe profit.

In cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, cum sunt si: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata, dobanzile, comisioanele, diferentele decurs valutar inregistrate ca urmare a derularii altor contracte decat cele de leasing. Prin urmare, acestea cad in sarcina societatii doar in situatia in care vehiculul este in folosinta acestuia, ca urmare a incheiereii unui contract de comodat.

Temeiul legal il reprezinta in acest caz art. 25 alin. (3) lit. l) si art. 298 alin. (1) din Codul fiscal. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de comodat cu salariatul pentru transport la si de la locul de munca. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016