
Raportul Special
realizat de specialisti
Societate platitoare de impozit micro, cu unic asociat si administrator. Unicul asociat este si salariat. In curand va intra in medical de sarcina si lauzie. Pentru a nu pierde impozitul pe micro, doreste sa faca un contract de mandat pentru fratele ei.
Se poate? Sau mandatarul trebuie sa fie si administrator, declarat la ONRC? Va multumesc.
Una din conditiile prevazute la art. 47 din Codul fiscal este ca microintreprinderea trebuie sa aiba cel putin un salariat la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.
Pentru respectarea conditiei, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Codului muncii.
Conform art. 51 alin. (4) din Codul fiscal:
In sensul prezentului titlu, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Astfel, pentru ca microintreprinderea sa fie platitoare de impozit pe venit trebuie sa se incheie un contract de mandat (poate fi si cu fratele) cu conditia ca remuneratia lunara sa fie cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Contractul de mandat/administrare sau management este reglementat de Legea societatilor nr. 31/1990 si Codul civil si nu intra sub prevederile Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii.
Contractul de mandat/administrare reprezinta actul juridic incheiat intre SRL si persoana numita prin actul constitutiv in functia de administrator, prin care se stabilesc durata functiei de administrator, remuneratia, alte drepturi si obligatii.
In cuprinsul contractului de management, partile pot conveni anumite drepturi si obligatii, de ex. acordarea unui anumit numar de zile de concediu de odihna, folosirea unui autoturism si a unui telefon, alte beneficii.
Contractul de mandat nu se inregistreaza in Revisal. Singura obligatie este ca administratorul sa fie inregistrat la registrul comertului prin actul constitutiv.
In baza contractului de mandat se poate plati administratorului o remuneratie.
In concluzie, pentru a pastra regimul fiscal de microintreprindere, societatea poate sa incheie un contract de mandat cu fratele asociatului unic, cu conditia modificarii actului constitutiv, in sensul mentionarii si inregistrarii acestuia in actul constitutiv.
Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Salariu cenzor care obtine venituri din pensii. Impozit si contributii datorate de societate[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajosNoul Cod fiscal trateaza distinct diurna administratiilor si alte indemnizatiiCalculul impozitului pe salarii: Se poate deduce cotizatia sindicala?Prime de Paste 2023: Firmele pot acorda suma de 300 lei neimpozabili si persoanelor care au contracte de mandat/ administrare?Ultimele articole
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareTrecere de la impozit pe profit la impozit micro din 1 ianuarie 2025CONTRACT DE MANDAT vs contract de muncaAvantajele contractului de mandat pentru firme si microintreprinderiLegea privind stabilirea salariilor minime europene, aprobata de GuvernArticole similare
Impozit microintreprinderi 2024. Ce prevederi fiscale se aplica de la 1 ianuarie, conform Legii 296/2023 si OUG 115/2023MICROINTREPRINDERE IN 2024. Daca bilantul a fost depus cu intarziere, firma va trece la impozit pe profit?MICROINTREPRINDERE IN 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorInfiintare MICROINTREPRINDERE IN 2024. Plafonul de 500.00 euro se analizeaza pe o singura firma?Firmele care NU depun la timp situatiile financiare anuale pierd statutul de microintreprindere din 2024Ultimele articole
MICROINTREPRINDERE IN 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?MICROINTREPRINDERE IN 2024. Se poate face trecerea la impozit pe profit in cursul anului?MICROINTREPRINDERE IN 2024. Daca firmele trec la impozitul de 3% mai este necesara depunerea D700?Impozit pe veniturile microintreprinderilor in 2024. Modificari aduse de OUG 115/2023Conditii MICROINTREPRINDERE IN 2024. Firmele trebuie sa indeplineasca TOATE conditiile pentru a plati impozit microArticole similare
CONDITII MICROINTREPRINDERE 2024. Clarificari cu privire la regula prin care o persoana nu mai poate detine mai multe firmeMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?CONDITII MICROINTREPRINDERE 2024. Cum se va aplica cota de 3%CONDITII MICROINTREPRINDERE 2024. De cand se aplica conditia cu privire la depunerea situatiilor financiareUltimele articole
Impozit micro. Facilitati fiscale ELIMINATE in 2025 pentru microintreprinderiMicrointreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiFirmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroFirmele infiintate in 2024 pot deveni microintreprinderi din 2025?Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Sfaturi de la experti
Achizitie neimpozabila in Romania, factura emisa de catre furnizor
Intrebare: Suplimentar, va rog sa imi spuneti daca factura emisa de furnizorul din China este suficienta pentru inregistrarea in contabilitate (un inscris transmis in copie, prin colet, in care se mentioneaza conditia de livrare Door to...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contul de profit si pierdere. Rulaje din perioada lichidarii
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca in bilantul de radiere la formularul F20 situatie venituri si cheltuieli in a doua coloana se trec rulajele conturilor de venituri si cheltuieli din intervalul inceperii lichidarii 08.01.2025 pana la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025
Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizat
Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea
Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA