
Raportul Special
realizat de specialisti
Contractul de mandat este un acord intre doua parti, prin care o entitate (mandantul) deleaga unui mandatar puterea de a actiona in numele sau. Aceasta delegare poate acoperi o gama larga de activitati, de la simpla administrare a bunurilor pana la incheierea unor contracte complexe.
In contextul actual, in care legislatia economica si fiscala devine din ce in ce mai sofisticata, contractul de mandat ofera o solutie eficienta pentru gestionarea sarcinilor care necesita expertiza specializata.
Astfel, platitorii de impozit pe profit si microintreprinderile pot sa isi externalizeze anumite activitati catre profesionisti calificati, pastrandu-si totodata controlul asupra deciziilor esentiale. In acest mod, toate activitatile economice sunt desfasurate conform planurilor si instructiunilor stabilite, oferind totodata protectie legala ambelor parti implicate.
Contractul de mandat este extrem de util pentru administrarea unei societati
Spre deosebire de contractul de munca, contractul de mandat nu este guvernat de Codul muncii, ci de Codul civil, ceea ce ii confera o flexibilitate sporita in stabilirea termenilor si conditiilor colaborarii.
Din acest motiv, contractul de mandat constituie o alternativa mai flexibila, care este adesea preferata pentru functiile de conducere, cum ar fi cea de administrator. Astfel contractul de mandat este utilizat frecvent pentru a oficializa relatia unei societati cu administratorul ei, in schimbul unei remuneratii.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Prin intermediul unui contract de mandat, administratorul isi asuma responsabilitatea de a actiona in numele companiei, luand decizii importante in interesul acesteia, practic in orice situatie, asigurand astfel bunul mers al afacerii si continuitatea acesteia.
Apar insa o serie de intrebari:
-Care este diferenta intre contractul de mandat si o procura?
-Care sunt aspectele obligatorii pe care trebuie sa le contina un contract de mandat?
-Indemnizatia obtinuta in baza unui contract de mandat intra in categoria veniturilor asimilate salariilor? Este supusa acelorasi impozite si contributii ca un salariu obisnuit?
-Contractul de mandat se declara in Revisal?
-Ce se intampla daca remuneratia administratorului este inferioara salariului minim pe economie? Contributiile datorate trebuie ajustate la nivelul salariului minim, ca in cazul contractelor de munca part-time?
-Administratorii cu contract de mandat pot primi bonuri de masa?
-Perioada in care o persoana lucreaza in baza unui contract de mandat constituie stagiu de cotizare pentru sistemul public de pensii?
- Ce cheltuieli poate deconta un administrator cu contract de mandat? Isi poate deconta, de exemplu, cheltuielile cu ochelarii?
-Baza de calcul pentru CAS si CASS in cazul contractelor de mandat se plafoneaza in vreun mod (la 5 salarii brute stabilite in legea bugetului de stat pe anul 2024)?
- Care sunt aspectele obligatorii pe care trebuie sa le contina un contract de mandat?
Etc.
IMPORTANT!
Contractul de mandat este extrem de util pentru microintreprinderile din Romania, care, pentru mentinerea statutului fiscal avantajos, trebuie sa indeplineasca conditia de a avea un salariat. Ele pot incheia in acest sens un contract de mandat, nu unul de munca, beneficiind in consecinta de o serie de avantaje din punct de vedere fiscal si administrativ. Detalii in lucrare.
Venituri neimpozabile in cazul contractului de mandat
Exista o serie de venituri neimpozabile in cazul administratorilor cu contract de mandat care, odata acordate, nu se impoziteaza cu impozit pe venit si nici cu contributii sociale obligatorii, nefiind considerate avantaje la nivelul persoanei fizice:
Contract de munca sau contract de mandat?
Raspunsul la aceasta intrebare constituie o decizie cruciala pentru orice companie din Romania, deoarece fiecare tip de contract ofera un cadru juridic/fiscal diferit, care poate influenta in mod semnificativ modul de operare al companiei.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Legea privind stabilirea salariilor minime europene, aprobata de GuvernDiurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareUtil pentru firme: Raporturile de munca ale directorilor. Fiscalitate si securitate socialaContributii sociale asociatie de proprietariAvantaje in natura administrator. Ce tratament fiscal aplicam conform OUG nr. 24?Ultimele articole
Trecere de la impozit pe profit la impozit micro din 1 ianuarie 2025CONTRACT DE MANDAT vs contract de muncaIn ce conditii pot incheia firmele contracte de mandat pentru a pastra regimul microintreprinderii[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajosPrime de Paste 2023: Firmele pot acorda suma de 300 lei neimpozabili si persoanelor care au contracte de mandat/ administrare?Sfaturi de la experti
Persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
Intrebare: In acest caz cum se procedeaza? Administratorul a fost insarcinata in anul 2024, a nascut in 2025 pe 26 februarie, care sunt procedurile in acest caz? Se mai depune 212 ? Cum se completeaza? Se mai plateste suma aferenta de 7.920...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Valoare impozitata cu impozit pe profit
Intrebare: Pentru cladirea amortizata integral, in urma reevaluarii, nu s-a stabilit o noua durata de viata. Are importanta ca dupa reevaluare aceasta nu a mai fost amortizata? Scoaterea din gestiune (cheltuiala) este la valoarea reevaluata....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA