Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Raporturi contractuale functii de conducere. Care va fi tratamentul fiscal?

25-Apr-2014
943
Pentru functiile de conducere director vanzari si director economic, vom vedea in ce conditii se pot incheia contracte de management si care sunt contributiile care trebuie achitate de catre societatea comerciala.

De cele mai multe ori contractul de management este inscrisul in baza caruia Adunarea generala a asociatilor sau chiar administratorul existent deleaga o parte din atributiile administratorului in vederea atingerii unor anumite obiective economice. Pentru corecta incadrare a raporturilor dintre societate si manager este necesara cunoasterea detaliata a clauzelor contractului incheiat, dar si a tipului societatii (cu raspundere limitata sau pe actiuni).

In cadrul unei societati, avand in vedere ca nici contractul de administrare si nici contractul de management nu au o definitie legala in Legea societatilor nr. 31/1990, se poate considera ca persoana investita cu executarea acestora indeplineste aceleasi functii. In considerarea dispozitiilor dreptului comun in materia contractului de mandat si in special art. 2010 alin. (1) din noul Cod civil, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros.

Aceste contracte speciale pot fi incadrate in specia mai larga a contractelor de mandat intrucat in aceste cazuri administratorul sau managerul isi exercita activitatea in limitele si conditiile mandatului acordat. Avand in vedere aceasta identitate intre contractul de management si contractul de mandat, venitului realizat de persoana fizica i se vor aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, fiind considerat venit asimilat salariilor in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al Legii societatilor nr. 31/1990, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala. Asadar, adunarea generala desemneaza membrii consiliului de administratie stabilindu-le nu numai drepturile si obligatiile, dar si eventuala remuneratie cuvenita, daca este cazul, si conditiile in care aceasta se acorda. Aceste elemente referitoare la remuneratie pot fi stabilite direct in actul de desemnare sau in cuprinsul contractului de mandat incheiat distinct.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

In cazul societatilor pe actiuni, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, numarul acestora fiind totdeauna impar. Cand sunt mai multi administratori, ei constituie un consiliu de administratie. In intelesul Legii nr. 31/1990, director al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii, de catre consiliul de administratie. Directorii societatii pe actiuni, in sistemul unitar sunt persoane fizice. Consiliul de administratie poate delega conducerea societatii unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre ei director general. Directorii pot fi numiti dintre administratori sau din afara consiliului de administratie. Daca prin actul constitutiv sau printr-o hotarare a adunarii generale a actionarilor se prevede acest lucru, presedintele consiliului de administratie al societatii poate fi numit si director general.

Actul constitutiv este cel prin care se poate stipula ca societatea pe actiuni in cazul sistemului dualist de administrare este administrata de directorat si de consiliul de supraveghere. Conducerea societatii pe actiuni revine in exclusivitate directoratului, care indeplineste actele necesare si utile pentru realizarea obiectului de activitate al societatii, si isi exercita atributiile sub controlul consiliului de supraveghere. Membrii directoratului, in sistemul dualist, sunt intotdeauna persoane fizice. Desemnarea lor revine consiliului de supraveghere, care atribuie totodata unuia dintre ei functia de presedinte al directoratului. Actul constitutiv poate fi modificat in cursul existentei societatii prin hotarare a adunarii generale extraordinare a actionarilor, in vederea introducerii sau a eliminarii unei astfel de prevederi.

In aceste conditii, pentru remuneratia adminitratorilor societatilor care indeplinesc sarcini de administrare a societatii se vor datora contributia de asigurari sociale (ambele componente), contributia de asigurari sociale de sanatate (ambele componente) si contributia pentru concedii si indemnizatii, in tip ce pentru remuneratia obtinuta de directori in baza unui contract de mandat tratata drept venit care intra in baza de calcul a tuturor contributiilor sociale obligatorii, fiind exceptata in mod expres doar de la plata contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale si, in cazul in care persoana fizica are si calitatea de pensionar, de la plata contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj (ambele componente).

In concluzie, incheierea de contracte de management pentru functiile de conducere se poate face in limitele Legii societatilor nr. 31/1990, tratamentul fiscal fiind cel reglementat de Codul fiscal. In caz contrar, pentru alte functii de conducere este necesara incheierea unui contract individual de munca fiind daorate toate contributiile sociale obligatorii ccalculate in raport cu veniturile din salarii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Raporturi contractuale functii de conducere. Care va fi tratamentul fiscal?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"