Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Raporturi contractuale functii de conducere. Care va fi tratamentul fiscal?

25-Apr-2014
816
Pentru functiile de conducere director vanzari si director economic, vom vedea in ce conditii se pot incheia contracte de management si care sunt contributiile care trebuie achitate de catre societatea comerciala.

De cele mai multe ori contractul de management este inscrisul in baza caruia Adunarea generala a asociatilor sau chiar administratorul existent deleaga o parte din atributiile administratorului in vederea atingerii unor anumite obiective economice. Pentru corecta incadrare a raporturilor dintre societate si manager este necesara cunoasterea detaliata a clauzelor contractului incheiat, dar si a tipului societatii (cu raspundere limitata sau pe actiuni).

In cadrul unei societati, avand in vedere ca nici contractul de administrare si nici contractul de management nu au o definitie legala in Legea societatilor nr. 31/1990, se poate considera ca persoana investita cu executarea acestora indeplineste aceleasi functii. In considerarea dispozitiilor dreptului comun in materia contractului de mandat si in special art. 2010 alin. (1) din noul Cod civil, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros.

Aceste contracte speciale pot fi incadrate in specia mai larga a contractelor de mandat intrucat in aceste cazuri administratorul sau managerul isi exercita activitatea in limitele si conditiile mandatului acordat. Avand in vedere aceasta identitate intre contractul de management si contractul de mandat, venitului realizat de persoana fizica i se vor aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, fiind considerat venit asimilat salariilor in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al Legii societatilor nr. 31/1990, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala. Asadar, adunarea generala desemneaza membrii consiliului de administratie stabilindu-le nu numai drepturile si obligatiile, dar si eventuala remuneratie cuvenita, daca este cazul, si conditiile in care aceasta se acorda. Aceste elemente referitoare la remuneratie pot fi stabilite direct in actul de desemnare sau in cuprinsul contractului de mandat incheiat distinct.
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

In cazul societatilor pe actiuni, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, numarul acestora fiind totdeauna impar. Cand sunt mai multi administratori, ei constituie un consiliu de administratie. In intelesul Legii nr. 31/1990, director al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii, de catre consiliul de administratie. Directorii societatii pe actiuni, in sistemul unitar sunt persoane fizice. Consiliul de administratie poate delega conducerea societatii unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre ei director general. Directorii pot fi numiti dintre administratori sau din afara consiliului de administratie. Daca prin actul constitutiv sau printr-o hotarare a adunarii generale a actionarilor se prevede acest lucru, presedintele consiliului de administratie al societatii poate fi numit si director general.

Actul constitutiv este cel prin care se poate stipula ca societatea pe actiuni in cazul sistemului dualist de administrare este administrata de directorat si de consiliul de supraveghere. Conducerea societatii pe actiuni revine in exclusivitate directoratului, care indeplineste actele necesare si utile pentru realizarea obiectului de activitate al societatii, si isi exercita atributiile sub controlul consiliului de supraveghere. Membrii directoratului, in sistemul dualist, sunt intotdeauna persoane fizice. Desemnarea lor revine consiliului de supraveghere, care atribuie totodata unuia dintre ei functia de presedinte al directoratului. Actul constitutiv poate fi modificat in cursul existentei societatii prin hotarare a adunarii generale extraordinare a actionarilor, in vederea introducerii sau a eliminarii unei astfel de prevederi.

In aceste conditii, pentru remuneratia adminitratorilor societatilor care indeplinesc sarcini de administrare a societatii se vor datora contributia de asigurari sociale (ambele componente), contributia de asigurari sociale de sanatate (ambele componente) si contributia pentru concedii si indemnizatii, in tip ce pentru remuneratia obtinuta de directori in baza unui contract de mandat tratata drept venit care intra in baza de calcul a tuturor contributiilor sociale obligatorii, fiind exceptata in mod expres doar de la plata contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale si, in cazul in care persoana fizica are si calitatea de pensionar, de la plata contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj (ambele componente).

In concluzie, incheierea de contracte de management pentru functiile de conducere se poate face in limitele Legii societatilor nr. 31/1990, tratamentul fiscal fiind cel reglementat de Codul fiscal. In caz contrar, pentru alte functii de conducere este necesara incheierea unui contract individual de munca fiind daorate toate contributiile sociale obligatorii ccalculate in raport cu veniturile din salarii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Raporturi contractuale functii de conducere. Care va fi tratamentul fiscal?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.